PO4 test sæt - Eksamensprojekt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
MikkelThomsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions: 0
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012

PO4 test sæt - Eksamensprojekt

Indlæg af MikkelThomsen »

Hej allesammen!

Jeg skal nu i gang med mit eksamensprojekt i faget bioteknologi, hvor der er meget nærliggende at tage udgangspunkt i mit saltvandsakvarie.
Emnet er faldet på fosfat i saltvandsakvarier, med fokus på de forskellig test sæt der findes på markedet. Og det er her jeg har brug for jeres hjælp.

1. Hvilke test sæt bruger i? - og hvilke erfaringer har i gjort jer ved brugen af denne?
2. Hvis i har prøvet forskellige test sæt, hvilket har så virket mest pålideligt?
3. Hvilke forandringer sker der i jeres akvarier, ved for højt indhold af fosfat?
4. Hvad gør i for at nedbringe fosfat indholdet?

Jeg har adgang til et kemi laboratorium med det meste udstyr, og vil derfor analysere de forskellige test sæt, både på indholdet rent kemisk og hvor præcist de måler PO4-indholdet. Jeg har også læst noget om at saltindholdet i testvandet påvirker resultatet ved nogle PO4-test, det vil jeg også prøve at be/afkræfte.
Det skulle gerne ende ud med at jeg kan sige hvad de "dårlige" test gør forkert, og hvad de "gode" test gør rigtigt, og om der er en sammenhæng mellem pris og præcision.

Mvh
Mikkel og Tea
Aalborg Tekniske Gymnasium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: PO4 test sæt - Eksamensprojekt

Indlæg af Bingocaller »

Lacl - Hanna Checker

Prøv at læse denne tråd

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=51874" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
MikkelThomsen
Klovnfisk
Klovnfisk
12

Hej allesammen :)
Jeg genopliver lige den tråd.
Vi sidder nu i den sidste fase af projektet, vi har gennemtestet PO4-testsæt fra RedSea Pro, Salifert, JBL og Elos. Og har faktisk fået nogle spændende resultater, som jeg selvfølgelig vil dele med jer, når jeg engang får tid til at skrive en redegørende tekst for jer.
Vi står og mangler nogle kommentarer til hvert testsæt (fra "eksperter" som jer) som kan begrunde hvor vi netop har valgt at teste disse 4 testsæt.
Salifert og RedSea Pro kan jeg finde kommentarer på andre steder på forum. Men er der nogen der har erfaringer med PO4-testene fra Elos og JBL?

På forhånd tak

Mikkel Thomsen
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af DrMonty73 »

Hej

Hvad med ROWA High Sensitivity Phosphate test kit - Det bruger jeg og har fået af vide, at det er et af de mest præcise (og dyreste) - Kan man nøjes med billigere sæt?

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vores erfaring med både Elos og JBL er formentligt lille, da det ikke er 2 fabrikater som er meget fremme på hylderne.
MikkelThomsen
Klovnfisk
Klovnfisk
12

Carsten skrev:Vores erfaring med både Elos og JBL er formentligt lille, da det ikke er 2 fabrikater som er meget fremme på hylderne.
Det er vel også et argument for at teste deres præcision :)
.. Vi har sammenlignet alle test med en "test" fra Dansk Standard, som er den "officielle" testmetode rundt omkring hos de danske analysefirmaer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

MikkelThomsen skrev:
Carsten skrev:Vores erfaring med både Elos og JBL er formentligt lille, da det ikke er 2 fabrikater som er meget fremme på hylderne.
.. Vi har sammenlignet alle test med en "test" fra Dansk Standard, som er den "officielle" testmetode rundt omkring hos de danske analysefirmaer.
Jo men måske overflødigt, hvis der ikke er nogen som importerer dem.
Hvorimod en test af Rowas sæt ville været meget mere intersant sammen med Hanna testeren
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
13
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Carsten skrev:
MikkelThomsen skrev:
Jo men måske overflødigt, hvis der ikke er nogen som importerer dem.
Hvorimod en test af Rowas sæt ville været meget mere intersant sammen med Hanna testeren
Problemet med rowa er at det ikke er i handlen lige nu. Rowa sælger dem ikke så der er ikke nogen butikker der har dem. Jeg ved ikke hvorfor men de skriver bare at de ikke er i handlen i øjeblikket.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Macdoo skrev: [Problemet med rowa er at det ikke er i handlen lige nu. Rowa sælger dem ikke så der er ikke nogen butikker der har dem. Jeg ved ikke hvorfor men de skriver bare at de ikke er i handlen i øjeblikket.

Det kan jo være at de er ved at videre udvikle sættet, så det blot ikke er klar til salg endnu.
Forklaringerne kan der være masser af.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"