Måler 0 i No3... kan det passe? (salifert )

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Måler 0 i No3... kan det passe? (salifert )

Indlæg af MoG »

Nu har jeg målt No3 igen og igen... og jeg må indrømme at jeg ikke på noget tidspunkt har kunnet få noget frem overhovedet! Jeg nægter at tro at der er 0 i No3, og da jeg som sagt aldrig har kunnet få den til at vise noget, så jeg begynder at tænke om det er mig der laver en fejl...

Har søgt herinde.. googlet og youtube'et...! :wink: jeg gør som beskrevet; 1ml vand, 4 dråber No3-1, 1 ske No3-2 pulver. mixer det og venter 3 min! :smart:
ved at der i low-range udgaven skal kigges igennem siden af glasset, men stadig intet resultat..? er der måske en der kan præcisere hvordan der skal kigges på glasset når man står med farvekortet? skal det ligge på siden eller hvordan?

jeg bruger hverken vodka, nitratfilter eller andet.

Har mistet en pincetfisk for ca. 14 dage siden jeg ikke har kunnet finde, så der burde da være noget at spore...? + det at jeg fodrer med flage og frost.

min Po4 siger 0.03 (forsøger at holde den mellem 0.01 og 0.02)

Det er det eneste testsæt, hvor jeg ikke får noget frem...
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Måler 0 i No3... kan det passe? (salifert )

Indlæg af pederrevnørd »

Hvis du ikke har alger, så bør du kunne stole på det.
Bakterier, vandskifte og skummer holder niveauet nede.

Jeg doserer ikke kulstof, men kan da se på den lave ende af skalaen en svag lyserøf farve - når man ser igennem glasset.

Er du usikker, så køb et nyt - koster vel ca 60 kr - intet ifht det du har i baljen.

God weekend

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

jeg har lidt brune alger, men ikke så ruden skal ordnes hver dag.. algemagneten kører jeg med 1 gang om ugen, max 2! skraber bagsiden hver 2 - 3 uge, når man begynder at kunne se det på den blå baggrund.

Men burde der ikke være noget, når man tænker på ovenstående? død fisk, fodring osv..?

ja det kunne være jeg skulle købe et nyt... koster ikke alverden, som du siger Peder! :wink:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Tror det viser korrekt, og vished er vigtig.

Viser det nye samme resultat - så har du blot tests til lang tid, du taber ikke engang de 60kr'...... :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Jeg tror da også det godt kan være rigtigt Morten. Udover de ting Peder nævner er koraller, muslinger især, og andre filter feeders jo også forbrugere af NO3.

På trods af jeg selv syntes jeg har mange fisk og fodrer med en hel terning frost om dagen + flager, kæmpede jeg selv i meget lang tid med at få bare en smule målbart NO3 (der kom først lidt efter jeg havde fodret vildt med reef pearls igennem lang tid)
MoG skrev:min Po4 siger 0.03 (forsøger at holde den mellem 0.01 og 0.02)
Du behøver ikke anstrenge dig for at holde den over 0,01 (tror du skal under 0,002 før det bliver problematisk :-))

PS: Hvis der er for langt til staden kunne du måske lave en aftale med René Amdurin om en kontroltest. Han bor jo også i udkantsdanmark (René siger det er godt at være fra Næstved, men skylder stadig svar på om det så er meget godt at være langt fra Næstved :T )
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Jeg bøvler med samme problem. Har kun i de første par uger kunne måle noget nitrat. Resten af tiden har den været HELT klar! Jeg har nu i en måneds tid doseret pohls xtra, men kan stadig ikke måle noget nitrat :/
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Nu har jeg jo ikke mange års erfaring i det her, men i det år der er gået, synes jeg at have bemærket især en ting: Det her er jo som at sejle en kæmpe supertanker. Lige meget hvad man skruer på sker der absolut intet i meget lang tid. Hvis man som jeg, er født med en PID regulator i roen skal man dæleme skrue ret langt ned for integral delen, når responstiden er 2 måneder :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hov, hov... - JA - langt fra Næstved er langt bedre... :K

Jeg kan godt komme en tur forbi en dag hvis det er...

Man skal kigge oppefra med glasset på hvidt papir... (Eller bare stille det på den hvide del af farvekortet...)

Husk at presse den ske mod indersiden af flasken med pulver, så det bliver sammenpresset og du må IKKE ryste glasset de 30 sek. kun køre det rundt i små cirkler eller lign...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"