"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Døde sten til setup?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Døde sten til setup?

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg er ved at undersøge hvilke sten jeg skal have til mit kommende 300 liter setup.

Jeg har besluttet mig for at starte 100% dødt op.
Jeg vil undgå snegle, orme, krabber, glasroser og alt andet skidt, som jeg i dag bøvle med i mit nuværende setup.

jeg har set flere have flotte "keramik søjler" og jeg har set nogle forskellige typer på internettet.

Jeg vil gerne have de meget porøse indonesiske sten, men spørgsmålet er om jeg skal forsøge at finde en brugt søjle, selv bygge en eller hvordan man bedst og nemmest gør den slags.

Nogle af de søjler jeg har fundet på nettet, de koster alt mellem 400 til flere tusinde kr. Det giver jeg absolut ikke for en klump døde sten.
400.- kr for en søjle er selvfølgelig billigt, men der er nogle vilde priser i mellem og det er lidt svært at finde hoved og hale i.

Hvad har i af erfaring indenfor det område?

Jeg laver gerne søjlerne selv, hvis nogle af jer ved hvor man kan få billige flade og døde sten.

Jeg vil gerne have nogle flotte "spots" til mine koraler osv :GO

Håber at i kan komme med nogle idé'er til mit foretagende :K

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper s
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: lør 15. sep 2012 20:42
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2010

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Jesper s »

Aquastyle i esbjerg har hvist brugte søjler :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Carsten »

Jeg skal indrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor nogle vil starte op mere eller mindre sterilt. Det er da alle de dyr som gør det sjovt at have saltvand.
Glasroser plejer sjældent at blive et problem, hvis man tager dem straks man opdager dem.

Men til sagen.
Søjlerne er dyre, og også fordyre. men det er jo arbejdstiden samt materialerne der gør dem dyre. Der går ret mange kilo sten til at få en rigtig flot søjle, for ikke alle egner tsig til det.
Dødeflade sten kan du få blandt andet disse 2 steder.
http://www.aquaterrashop.net/meerwasser ... kg/a-4522/

http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/625
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Petercw »

Jah de fleste starter jo også levende op, men jeg vil ikke have det cirkus med krabber som æder mine fisk, glasroser som breder sig som pesten og alle de forfærdelige fire worms, som bare ikke er til at fange. Nogle af de orme er jo direkte skadelige.

Jeg synes også det kan være meget sjovt, at have god tid til at lave min sten opsætning.

Med levende sten, så kan jeg ikke bare lade dem ligge og flytte rundt på dem i dagevis uden vand.

Med døde sten, så har jeg mulighed for at justere stenene som jeg har lyst til.
Save i dem, brække stykker af, lime dem sammen osv. Det kan jeg godt lide :GO

Om jeg er god til det, det må jeg jo finde ud af hehe :K

De sten på de to links der Carsten, hvad er det for nogle sten?
- Jeg forstår absolut ikke tysk, så jeg forstår ikke hvad de skriver om stenene.

Er det de klassiske porøse indonesiske sten?
I så fald er det da meget billigt at give 5-6 EU pr kg. sten :wink:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev: De sten på de to links der Carsten, hvad er det for nogle sten?
- Jeg forstår absolut ikke tysk, så jeg forstår ikke hvad de skriver om stenene.

Er det de klassiske porøse indonesiske sten?
I så fald er det da meget billigt at give 5-6 EU pr kg. sten :wink:

Forstår du ikke tysk?? Du bor kun 50 kilometer.

Nå, men smid teksten ind i Google translate og se om det fungerer.

Om stenene kommer fra indonesien eller ej har jeg ingen viden om.
Jeg fik for mange år siden nogle fra Aquafair, og de var porøse nok, men det er jo mange år siden og tingene kan have ændret sig.
Mange af de døde sten kommer også fra Florida, hvor de graves ud på land. Florida er en forholdsvis ny ting, og har tidligere været et stort koralrev. De sten skulle også være gode.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Birkefeldt »

Petercw skrev:Jah de fleste starter jo også levende op, men jeg vil ikke have det cirkus med krabber som æder mine fisk, glasroser som breder sig som pesten og alle de forfærdelige fire worms, som bare ikke er til at fange. Nogle af de orme er jo direkte skadelige.

Jeg synes også det kan være meget sjovt, at have god tid til at lave min sten opsætning.

Med levende sten, så kan jeg ikke bare lade dem ligge og flytte rundt på dem i dagevis uden vand.

Med døde sten, så har jeg mulighed for at justere stenene som jeg har lyst til.
Save i dem, brække stykker af, lime dem sammen osv. Det kan jeg godt lide :GO
Jeg forstår godt du vil starte op med døde sten. Jeg har gjort det af mange af de samme grunde som dig. Jeg har så taget den nemme løsning og købt to færdige atoll søjler. De er meget porøse. Ellers sælger Deepocean.dk jo også døde indonesiske sten til 42,- kiloet: http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... ten-1.html

mvh kenneth
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Petercw »

Birkefeldt skrev:
Petercw skrev:Jah de fleste starter jo også levende op, men jeg vil ikke have det cirkus med krabber som æder mine fisk, glasroser som breder sig som pesten og alle de forfærdelige fire worms, som bare ikke er til at fange. Nogle af de orme er jo direkte skadelige.

Jeg synes også det kan være meget sjovt, at have god tid til at lave min sten opsætning.

Med levende sten, så kan jeg ikke bare lade dem ligge og flytte rundt på dem i dagevis uden vand.

Med døde sten, så har jeg mulighed for at justere stenene som jeg har lyst til.
Save i dem, brække stykker af, lime dem sammen osv. Det kan jeg godt lide :GO
Jeg forstår godt du vil starte op med døde sten. Jeg har gjort det af mange af de samme grunde som dig. Jeg har så taget den nemme løsning og købt to færdige atoll søjler. De er meget porøse. Ellers sælger Deepocean.dk jo også døde indonesiske sten til 42,- kiloet: http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... ten-1.html

mvh kenneth
Hvor har du købt dine søjler henne?
Eller er der steder du kan anbefale at anskaffe sig den slags? :GO
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Birkefeldt »

Jamen jeg købte mine af en bruger her fra forum, som ikke fik brug for dem alligevel. Men jeg ved de er købt ved Deepocean, da det vist er den eneste i DK der PT fører Atoll: http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... atoll.html

Ellers har Decocean noget keramik der hedder Aquaroche, som godt nok ikke er døde sten, men skulle virke ligeså godt. Mange her på forum er i hvert fald glade for det.

mvh
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Petercw »

Brugt er jo altid godt :GO

Hvordan med det keramik der, du mener at det er lige så godt som "rigtige" sten?
Jeg har set på en del nu og de ser jo fine ud.

Det eneste "rigtige" sten har, som keramik mangler (ud fra hvad jeg kan se), det er alle de naturlige huller i stenene.
- Jeg tænker at mange af de huller der er i de døde/levende sten, det er netop med til at give en større overflade, som bakterier kan sætte sig på.
I forhold til keramik, som er knap så ujævne.

Eller er jeg helt gal på den? :wink:

Hvis nogle af jer kender nogen, som har døde levende sten, eller keramik liggende (omkring jylland, fyn området - Ikke for langt fra 6760 Ribe), så vil jeg meget gerne komme forbi og se det.
Hvis i kender nogen som sælger noget brugt, så vil jeg også gerne høre om det :K
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Birkefeldt »

Petercw skrev:Brugt er jo altid godt :GO

Hvordan med det keramik der, du mener at det er lige så godt som "rigtige" sten?
Jeg har set på en del nu og de ser jo fine ud.

Det eneste "rigtige" sten har, som keramik mangler (ud fra hvad jeg kan se), det er alle de naturlige huller i stenene.
- Jeg tænker at mange af de huller der er i de døde/levende sten, det er netop med til at give en større overflade, som bakterier kan sætte sig på.
I forhold til keramik, som er knap så ujævne.

Eller er jeg helt gal på den? :wink:

Hvis nogle af jer kender nogen, som har døde levende sten, eller keramik liggende (omkring jylland, fyn området - Ikke for langt fra 6760 Ribe), så vil jeg meget gerne komme forbi og se det.
Hvis i kender nogen som sælger noget brugt, så vil jeg også gerne høre om det :K
Ja det er især godt at købe brugt, hvis det man køber er nyt :wink:

Jeg har som sagt ikke selv erfaring med keramik. Jeg er selv overbevist om at rigtige sten er mere porøse og et bedre bosted for bakterierne. Også derfor jeg valgte atoll søjler.

Men når det er sagt så er der jo mange der har sindssygt flotte akvarier som er bygget op af keramik. Det i sig selv er jo bevis for det ikke kan være helt skidt.

Mvh Kenneth
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Hr. C »

Det der gjorde at jeg i sin tid fravalgte keramik baggrund, som er ganske pænt, var kort og godt prisen!
Nægter at betale adskillige tusinde kr for noget brændt ler med plan bagside...
Konklusion blev at jeg fabrikerede mine egne baggrunde inspireret fra Reef Central, dvs. plastic/ komposit riste som skæres til på mål.
Efterfølgende flækkes et antal døde/ levende sten, som så stripses fast på ristene.
Nu er der selvfølgelig huller imellem disse, så her skummes der med PU byggeskum.
Når dette er afhærdet, pensles der med 2 komponent epoxy, som overstrøs med koralgrus.
Voila! skræddersyede baggrunde hvor man virkelig har mulighed for at kreere noget specielt, med platforme til koraller, huler til powerheads etc....

Jeg vil anbefale denne metode - hvis ellers tiden er til det!
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Døde sten til setup?

Indlæg af Mikkel E »

Jeg købte noget elektriker-rør, et murerbord i samme tykkelse og en murerhammer.
Så nogle døde sten, nogle hug, nogle huller, røret igennem og vupti, en billig søjle :)

Ved ikke om der er nogle på Jylland eller Fyn, jeg købte mine ved Petsupply i sin tid. Jeg kan se Moby har dem, hvis det er en trøst:

http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... ten-1.html
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"