VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

LED vs HQI

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Dyhr
Reactions:

LED vs HQI

Indlæg af Dyhr »

Med dette indlæg vil jeg prøve at redegøre for nogle af fordelene og ulemperne med hhv. LED og HQI, men først vil jeg rydde lidt op i en generel misforståelse i dette forum.

HQI er Osrams betegnelse for en metalhalogenlyskilde med Quartz (Q står for quartz) og dermed en lille gren af den store metalhalogenfamilie.
Hvorfor I foretrækker HQI ved jeg ikke, for HCI som også er et Osramprodukt men med keramisk brænder (C står for ceramic) har en bedre lysudnyttelse, længere levetid og er mere stabil.

LED står for Light Emitting Diode og er fremtidens lyskilde, grundet sit lave energiforbrug = billig i drift, samt sin lange levetid = ca. 40000-50000 timer ved 25°. LED'er kan godt leve i 100000 timer, men det kræver en omgivelsestemperatur på -23°.
LED'er drives af en elektronisk strømforsyning, der føder led'erne med hhv. 10, 12 eller 24V. Enkelte typer drives med konstant strøm (A), f.eks Osrams Dragontape som jeg selv skal til at eksperimentere med (0,35mA).
Konklusion: LED er meget billigt i drift og udvikler ikke megen varme.

En almindelig glødelampe udsender 5% af den anvendte energi som lys, resten er ren varme!

HQI eller metalhalogen i almindelighed, drives også af en forkobling og en starter.
Moderne teknik har også gjort sit indtog i denne gran af belysningen, så i stedet for at anvende gammeldags drosselspoler og eksterne startere, kan man få elektroniske forkoblinger og lyskilder med indbygget starter.

Drosselspolen har et meget større tab end den elektroniske forkobling.
Af de mange tusinde varmemålinger jeg har foretaget på belysningsarmaturer i mit tidligere job, kan jeg se at det samlede strømforbrug for en 100W lyskilde er mellem 110 og 120 Ampere. Det svarer til at 10-20% af den strøm du betaler for, afsættes som varme i stedet. Så er det altså billigere at skrue op for radiatoren....

Metalhalogenlyskilder drevet med elektroniske forkoblinger, bruger 2-6%.

Fordelen ved at bruge elektroniske forkoblinger og lyskilder med indbygget starter er, at din lyskilde bliver styret bedre med den effekt den nu engang skal have, samt det faktum at elektronikken kan forvarme lyskilden, hvilket giver en bedre start og slider mindre på lyskilden.

Konklusion: Metalhalogen er dyr i drift og udvikler en megen varme.

Så er der jo det der med bølgelængder, lysstyrle (lumen) farvetemperaturer (Ra-indeks der opgives i Kelvingrader) og så videre.
Det er jo så her at du kære læser skal komme med din viden, for da jeg stadig er på det stadie hvor der bliver læst en masse inden jeg overhovedet skifter fra ferskvand til saltvand, så ved du nok mere om hvilke bølgelængder saltvandsakvariet kræver, end jeg gør.
Metalhalogen har jo et bredt spektrum af farver, mens led kun består af 3 farrver - rød, grøn og blå (se billede), men som det fremgår af billedet, kan man kombinere sig frem til alle regnbuens farver.

Til akvariet kunne det være sjovt at kontakte f.eks RGB-lamps som er en af Danmarks førende led producenter og få dem til at udvikle et rør til akvariet. Vi skal nok bare overbevise dem om, at vi er mange nok, så de har et kundegrundlag. Mange = billigere.

Det var så starten på en forhåbentlig lang, saglig og konstruktiv snak om hvorvidt vi skal til at se lidt mere på LED som HQIs afløser i akvariet. Jeg kan allerede se et fugt og fordampningsproblem forsvinde....

Dette emne er jo meget mere omfattende end ovenstående, men det synes jeg at vi tager hen ad vejen, efterhånden som I forhåbentligt reflekterer på det.

Min egen baggrund for at vrøvle løs om emnet er, at jeg har beskæftiget mig med lys og lyskilder/forkoblinger i 8 år som måletekniker i en af Danmarks førende belysningsvirksomheder. I den tid har jeg lavet rigtig mange undersøgelser af lyskilders og forkoblingers egenskaber, både hvad angår det visuelle lys, varmeudvikling, brugbarhed m.m. samt undervist i dette.

mvh

Peter
Vedhæftede filer
rgb.jpg
rgb.jpg (12.48 KiB) Vist 5080 gange
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Det findes allerede, det er bare svinedyrt endnu.

http://www.advancedaquarist.com/2006/8/review2
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

vi er nogen herinde som er igang med at undersøge for priser, hvis man selv skulle lave en LED high power lampe eller hvad man vil kalde den!

Der skal nok komme nogle indlæg, indeholdene hvad der bliver fundet frem til! Jeg er MEGET positiv overfor denne form for belysning...
Steffen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Steffen »

Hej Dyhr

Det er rigtigt godt at få nogle af de ting på plads - tak.

DR 2 havde et "viden om" program om lys hvor der var et firma hvor man havde specialiceret sig i at "blande" led dioderne til lamper med den helt rigtige bølgelængde til forskellige formål. Det lød som om de havde udviklet et modellerings softvare som kunne give optimale løsninger til et hvert lys behov. Jeg ved ikke om der er nogle der så det der er noget tid siden.

Steffen
155L kvardratisk og lowteck
Steffen Terp Laursen
8000 Århus C
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tak for den smøre - masser af god info ;)

Har du selv nogle DIY ideer ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Hej Peter ja godt med alt den info, ang. LED lys over akvariet kan du tjekke denne tråd der er allerede produkter på markedet men de er rimeligt dyre pt.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ht=solaris

/Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mastou skrev:Hej Peter ja godt med alt den info, ang. LED lys over akvariet kan du tjekke denne tråd der er allerede produkter på markedet men de er rimeligt dyre pt.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ht=solaris

/Magnus
Er det ikke dagens underdrivelse??? :D
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Er det ikke dagens underdrivelse???

hvad??? at de er dyre eller hvad????
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Kun lidt :)
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Det lader til at jeg har grebet fat i et emne der interesserer mange og det er jeg da glad for.
Steffen - det program du omtaler var med Dan Friis fra RGB-lamps. Dan er en dygtig mand der har check på det der.
I andre - jeg skal se på div. links m.m. og vende tilbage.
Carsten - Det er en dyr investering ja, men over tid er det en besparelse. Der er faktisk en grund til at samtlige tankstationer skifter til LED i deres lysskilte m.m.

mvh

Peter
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Nu har jeg set lidt på de links I har sendt.
Det er jo dejligt at se, at der allerede er nogen der har lavet pionerarbejdet.
Så skal vi bare have startet en masseproduktion. Jeg forestiller mig noget med at man køber et samlesæt og så selv stykker det sammen. Det er billigere for alle og kan tilpasses det enkelte akvarie. Det burde også være muligt at vælge et par røde/gule, så man via en timer kan køre et program med fuld solnedgang m.m.

I synes generelt det er dyrt.
Hvis man kigger på den bon der skal betales her og nu, så ja, men tænk nu lige lidt videre.....
Hvor tit skifter I HQI lyskilder? Hvad koster det pr. år?
Hvad siger lillemor til at elregningen for akvariet falder med 50% på lyssiden?
Så skal der også lige tænkes på alt det vand der ikke står og fordamper mere. Måske ungerne kan trække vejret nede i gulvhøjde igen, når nu indeklimaet pludselig stabiliseres?
De folk der kørte testen i artiklen har fundet frem til ca. 11 års levetid på armaturet. Så kan I selv regne baglæns i forhold til HQI.

Måske vi også lige skal tænke lidt udenom alle de fordyrende mellemled - der kom den med saml-selv igen... det KAN gøres billigere.

mvh

Peter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Selvfølgeligt kan det gøres billigere, 2500 US$ er rigtigt mange penge.
Men hvem lægger ud med at lave en prototype??
Vi magler også stadig at se nogle af de store lampe producenter komme med en udgave som er forsynet med LED lamper istedet for HQI/T5.
Vi mangler også beskrivelser af hvor mange lamper der skal bruges osv...
Tror ikke at der er nogen af os som ikke gerne vil spare på elregningen.
Så hvis du lægger for med at lave en lampe, så vi andre kan abe efter,
skal der jo nok komme gang i salget. :)
Er det ovørigt de samme Led pærer som vi kan købe de bruger??
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det som vi også skal huske i denne sammenhæng, er at det lys vi er interesseret i, er et lys der består af:

1. Fotosyntetisk(venligt) lys som er den primære grund til at vi brænder så mange watt af. http://en.wikipedia.org/wiki/Photosynth ... _%28PAR%29
2. "Pænt lys" som skal glæde vores øjne når vi kigger på akvariet.

Jeg er også igang med en LED lampe.

/Erik
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

# Carsten: Jeg er i gang med at arbejde på sagen mht. prototype.
De store lampeproducenter har vi ikke brug for. De er bare et fordyrende mellemled - ligesom ingeniører (det var en teknikerjoke).
Benarbejdet består af en del beregninger som du selv nævner, da der skal være et vist antal dioder. Når regnestykket er færdigt, laver jeg et setup for et modul til en vis størrelse og så er planen af man selv køber x antal moduler man skal bruge til sit eget setup.
Jeg skal nok sørge for at lave en fin teknisk manual på forståeligt dansk og finde en leverandør med fornuftige priser.

#Erik: Fotosyntesen er jeg ikke nervøs for, da de forkellige farver indeholder forskellige bølgelængder. Det er igen et spørgsmål om beregning.

I skal dog ikke regne med at der ligger en færdig pakke i løbet af en uge.
Jeg har stadig guppyfarmen på 20 akvarier der skal passes, et fuldtidsjob der også skal passes og en dejlig kæreste der nemt får mig til at tænke på andet end fisk og lys.... - men jeg arbejder roligt videre.

Mit mål er at det skal være effektivt, nemt at samle selv og til at betale med menneskepenge.

mvh
Peter
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Med hensyn til at lave en prototype, så er målet at det skal være i mit 350l juwel trigon der står i stuen, som jeg planlægger at lave om til saltvand. På http://www.guppyweb.dk under "Vores fotos" kan man se akvariet. Det er 60cm højt, så der skal noget lys til at ramme bunden og tro mig - der skal sgu ikke hænge en grim metalhalogen og oplyse det halve af stuen!
Næ, - LED'erne skal kunne være inde i det eksisterende armatur.

mvh
Peter
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Man skal måske og tænke lidt i de baner at LED lys er mere dødt end HQI. Der er måske nogen, som vægter lysspillet højere end elregningen....

Dog tror jeg stadig der vil være salg i en LED lampe.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dyhr skrev:# Carsten: Jeg er i gang med at arbejde på sagen mht. prototype.
De store lampeproducenter har vi ikke brug for. De er bare et fordyrende mellemled - ligesom ingeniører (det var en teknikerjoke).
Benarbejdet består af en del beregninger som du selv nævner, da der skal være et vist antal dioder. Når regnestykket er færdigt, laver jeg et setup for et modul til en vis størrelse og så er planen af man selv køber x antal moduler man skal bruge til sit eget setup.
Jeg skal nok sørge for at lave en fin teknisk manual på forståeligt dansk og finde en leverandør med fornuftige priser.

#Erik: Fotosyntesen er jeg ikke nervøs for, da de forkellige farver indeholder forskellige bølgelængder. Det er igen et spørgsmål om beregning.

I skal dog ikke regne med at der ligger en færdig pakke i løbet af en uge.
Jeg har stadig guppyfarmen på 20 akvarier der skal passes, et fuldtidsjob der også skal passes og en dejlig kæreste der nemt får mig til at tænke på andet end fisk og lys.... - men jeg arbejder roligt videre.

Mit mål er at det skal være effektivt, nemt at samle selv og til at betale med menneskepenge.

mvh
Peter
Grunden til at jeg blandede de kendte producenter ind i det, var nu ikke fordi vi skulle bruge dem, til andet end at kigge efter, med hensyn til mængden af LED's.
Vi har levet i mange år med T8 - T5 og HQI, så mon ikke vi overlever et år mere uden Led's over akvariet.
Men har du et link til et sted hvor vi kan købe pærene, er jeg helt sikker på at flere vil forsøge sig. Man behøver jo ikke kun at lave en lampe til store akvarier, men kunne jo forsøge i mindre skala til en start.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

der skulle opstå et lignende skyggespil i vandet ved brug Af LEDs, da det jo ikke vil være, som t5 men derimod mange små lyskegler, som burde lave skyggespillet i vandoverfladen a la HQI´en...

Det kribler i mine hænder for at komme igang med at samle den LED lampe. Der er bare et KÆMPE research arbejde forud...
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

#Carsten: Osram og Philips har ihvertfald moduler på deres hjemmesider og det er en kvalitet jeg godt vil stå inde for.
Jeg er igang med research på andre leverandører.

mvh
Peter
Brugeravatar
gozar
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af gozar »

jeg har allerede haft dialog med en tekniker fra solaris omkring størrlsen af lampen. Dioderne er købt hjem og bygget sammen. Det eneste jeg mangler på nuværende tidspunkt er faktisk strømforsyningen.
Prisenpå nuværende tidspunkt ligger omkring 2000 - 2500 inkl. strømforsyning.
Denne lampe har et forbrug på 120W men giver lys (ifølge solaris) som en 250W metalhalid hvis man kigger på PUR værdien.
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Hej gozar

Du må meget gerne maile mig en oversigt over hvad du har fået og hvad du mangler.

mvh

Peter
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Herzberg: Hvad mener du med dødt lys?
Det er et spørgsmål om sammensætning af farverne.
Der findes såmænd hvide dioder i flere farvetemperaturer, fra ravfarvet til meget kold hvid, så - det er "blot" et spørgsmål om kombination.

Har lige læst en artikel fra den Kongelige Veterinære Landbrughøjskole (KVL). De er igang med et projekt angående led's indvirkning på planterne, så jeg har rekvireret lidt oplysninger, da det lader til at de har gjort et pænt benarbejde omkring bølgelængder.

Det går langsomt, men fremad - stadigvæk...

mvh
Peter
Brugeravatar
gozar
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af gozar »

Jeg har 22 stk blå og 18 stk hvid luxeon 3W dioder med tilhørende reflektorer til at samle lystet til 40 grader frem for 140 grader.
Jeg har 10 stk LM317 IC regulatorer og 20 stk 7 ohm's medstande til at regulere så jeg kan få et ensartet lys ud af alle dioderne. Strømforsyningerne er bestilt og bliver 2 stk powerking på 15V 5A hver.
For at lave en styring har jeg bestilt en PLC på 8 indgange og 6 udgange.
Dioderne er forbundet i serier af 4 stk så jeg kan simulere sol-opgang, -nedgang og månebelysning.
Jeg forventer at få samlet det sidste her i denne uge eller i weekenden.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Jeg har rodet med LEDs i forbindelse med mit job lige siden de blev "opfundet".
Når man ser på udviklingen siden da, så er der ingen tvivl om at LEDs bliver en stor aktør i fremtidens belysning.

Til akvariebrug har jeg også eksperimenteret lidt, men er kommet til den konklusion, at der skal rigtig mange dioder til at dække belysningsbehovet.

I min forsken har jeg samlet formler og lidt andre fakta, som måske kan bruges.
Der er mange lysbegreber, som bliver blandet sammen, så det er en af de ting man skal have lidt styr på.
Man antager at solskin midt på dagen giver en belysning på 10.000 Lux og klart måneskin 0,2 Lux. (Jeg mener at tallene var angivet for Danmark - troperne ligge så en del højere!)
1 Lux er den lysmængde 1 Lumen giver på 1 kvadratmeter.
I diverse tabeller kan man se, at en frisk glødelampe giver 10-20 Lumen pr Watt, en hvid LED giver ca 30 Lumen pr Watt og en alm Halogenlampe giver ca 35 Lumen pr Watt.

En balje på 250 L har en overflade på ½ kvm og skulle så teoretisk kræve 5.000 Lumen for at illudere middagssolskin.
Det svarer nogenlunde til 170 Watt LED lys og 150 Watt Halogenlys.

Passer det ikke meget godt til den normale belysning, hvis vi dobler det op for troperne??
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hmmm ?
Jeg har svært ved at se nogen fidus ved LED, hvis de tal er korrekte:
LED giver 30 lumen/W - Halogen (går ud fra, at det er HQI du mener) giver 35 lumen/W.

Så skal jeg jo fyre flere Watt af i LEDS end i mine HQI for at opnå den samme lyseffekt.

Eller hvad ?

/Kim
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Kim,

De 35 Lumen / W jeg noterede for Halogen er typiske tal for alm husholdningshalogener.
HQI mener jeg ligger omkring 50-70 Lumen / W.

Men med den hastighed udviklingen har på, så varer det nok ikke længe før LEDs bliver mere effektive og kan så konkurrere med HQI.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

MEN?!? Hvis man så regner energier på det.. så passer det vel ikke helt igen.. for hvis man tilføre fx. 1Kj til en HQI, så bliver en hvis procent til lys og resten til varme.. det er vel de to former for energi vi får ud uanset om det er HQI eller LED?? Og der vil en LED give større del lys en varme.. end en HQI gør.. Eller hvad er jeg helt glat på den? For så vil det jo betyde at LED i teorien burde være mere "effektive" da det jo er lys vi ønsker..
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Wande54 skrev:Kim,

De 35 Lumen / W jeg noterede for Halogen er typiske tal for alm husholdningshalogener.
HQI mener jeg ligger omkring 50-70 Lumen / W.

Men med den hastighed udviklingen har på, så varer det nok ikke længe før LEDs bliver mere effektive og kan så konkurrere med HQI.
Hmmm :wink:
Så bliver det jo endnu værre som det ser ud nu.

Jeg tror nu også, at LED bliver godt i fremtiden men i øjeblikket er HQI imho den eneste rigtige og økonomiske løsning.

/Kim
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Eller... er det fordi en LUMEN ikke kan bruges for LEDs da LUMEN vel er energimængden i lys (inkl. det infrarøde lys som vel kan betegnes som varme også?) hvor en LED kun udsender én bølgelængde... og derfor vil 20Lumen fra en LED være meget mere end 20Lumen fra en HQI?!?
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Hey - er der nogen der ved hvorfor der pludselig mangler 3 sider i denne tråd?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"