El Besparelser på led belysning

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

El Besparelser på led belysning

Indlæg af laursen »

Jeg vil lige høre om der er af dem der er gået over til LED der har kunne måle nogen mærkbar besparelser.

Selv har jeg et 900l 150b100d60h, som jeg belyser med 2*250w Hqi og 4*54T5 T5érne køre 10 timer, og Hqiérne køre 5,5 timer

Efter at må konstatere at elregningen er ved at være ret høj, overvejer jeg LED, det jeg har i tankerne er 2 stk 140W Pacific sun jeg ved ikke om det er nok til at dække hele akvariet, men jeg er villig til at gå lidt på kompromis med hensyn til placering spsér
Men hvor mange timer skal de typisk være tændt? 10 timer?

Hvad er jeres meninger og holdninger?
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
MarkusLey
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2009

Re: El Besparelser på led belysning

Indlæg af MarkusLey »

Jeg har en silent storm 150 cm lampe 25 cm bred til salg for 5000 dem er helt ny med ophæng og det hele nypris er 6000 den er 100% støjfri. Jeg har også en på 120 cm som jeg har på min egen balje. Er vildt glad for den... Hvis det er så skriv på 51908419:-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

2 stk, så preser du den godt nok. hæng dem højt nok, så går det nok især hvis du flytter sps ind under, men det vil ikke være optimalt, så skal du op på 3.. Men besparlsen kan du jo hurtigt regne ud.. 280w vs 716 eller 420w vs 716w..

mit lys er på max belysning i 7 timer. så er der 2 timer sol opgang, og 2 timer sol nedgang.. i princippet er 7 -8 timers max lys mere end nok.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg udskiftede 150W HQI (elektronisk ballast) + 2x39W T5 med 170W LED - og fik mere lys :glasses:
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Indlæg af laursen »

StarF skrev:2 stk, så preser du den godt nok. hæng dem højt nok, så går det nok især hvis du flytter sps ind under, men det vil ikke være optimalt, så skal du op på 3.. Men besparlsen kan du jo hurtigt regne ud.. 280w vs 716 eller 420w vs 716w..

mit lys er på max belysning i 7 timer. så er der 2 timer sol opgang, og 2 timer sol nedgang.. i princippet er 7 -8 timers max lys mere end nok.

hhmm det er en besparelse på ca, 2000kr om året, så vil det tage 6 år at tjene dem hjem, men så skal man jo selvfølgelig se bort fra udskiftning af rør og brændere
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

I dit regnestykke skal du huske følgende:

1. Watt du sparer pr. år.
2. Pris på lyskilder du IKKE skal skifte pr. år.

Næsten alle regnestykker jeg selv har rodet med, viser at investering i led har en tilbagebetalingstid på 3-3½ år.
Derefter kan du bruge den årlige besparelse på nye koraller og fisk i stedet.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

husk, mindre varme fra lys enheden. Så det kan betyde penge sparet på køling, eller du skal bruge penge på at varmevandet op alt efter hvordan akvariets omgivelser er.. det er jo variabler der kan påvirke i begge retninger...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men det er bestemt da også i underkanten det du har over akvariet lige nu.

Ud over det antal watt som du kan tælle dig frem til, er der så den mængde strøm som ballasterne bruger.
Hvis det er gamle jernkerne ballaster(de tunge) så har de et temmeligt stort watt forbrug, som du skal lægge oven i
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Gik fra 2 x 400W HQI´er med Lumenarc refl. til først 2 x 200 Pacific Sun og senere 3 x 130 W Radion .
Skal være ærlig og indrømme at de 2 HQI´er gav lys - rigtig meget lys.
Men besparelse er der, da som nævnt man slipper for årligt pæreskift + jeg stod for at skulle investere i køler = mere strømforbrug.
Alt dette er nu fortid...

På sigt ville jeg gerne have 4 stk 130 W LED over mit 720 liters akv.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Hr. C »

laursen skrev:Jeg vil lige høre om der er af dem der er gået over til LED der har kunne måle nogen mærkbar besparelser.

Selv har jeg et 900l 150b100d60h, som jeg belyser med 2*250w Hqi og 4*54T5 T5érne køre 10 timer, og Hqiérne køre 5,5 timer

Efter at må konstatere at elregningen er ved at være ret høj, overvejer jeg LED, det jeg har i tankerne er 2 stk 140W Pacific sun jeg ved ikke om det er nok til at dække hele akvariet, men jeg er villig til at gå lidt på kompromis med hensyn til placering spsér

Jeg havde 2 x 200 W Pacific Sun Black Python henover 720´eren - det var på ingen måde for kraftigt...
Så 2 x 140 W, tja hvis man holder af skiveanemoner og læderkoraller er det sikkert fint... :P
Med venlig hilsen
Nicolaj
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Hr. C skrev:
laursen skrev:Jeg vil lige høre om der er af dem der er gået over til LED der har kunne måle nogen mærkbar besparelser.

Jeg havde 2 x 200 W Pacific Sun Black Python henover 720´eren - det var på ingen måde for kraftigt...
Så 2 x 140 W, tja hvis man holder af skiveanemoner og læderkoraller er det sikkert fint... :P
Akvariet er altså kun 60 cm højt....140 W er rigeligt. Jeg havde 1.gen PS på 120w til et 50cm højt akv. det var også rigeligt....siden er led´sne blevet meget mere effektive så jeg garanterer at 140W PS er nok til at sikre rigtig god vækst hos SPS også acropora.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af EliteEdge »

Jeg gik fra 144W LED tilbage til 250W HQI m. 2x 24W T5.. Skiftet til LED fra HQI voldede mig flere kvaler:

Med HQI holdt jeg 28c i dagtimerne og 26 om natten i 160L
Med LED - 23c i dagtimerne og 21c om natten - Resulterede i at et 200W varmelegeme måtte tilsættes og køre ret ofte.

Så jeg er tilbage på HQI - Langt flottere lys efter min personlige mening, og jeg bruger nu mindre strøm igen :happy:

Så det kommer meget an på systemet, div varmekilder osv osv - LED er ikke nødvendigvis en garanteret besparelse i el overordnet - Måske på selve lysregningen, men man kan ende med som mig at få brug for at tilsætte ekstra varme.

Ud over det kan jeg skifte brænder og rør ret mange gange før jeg har betalt en af de gængse LED lampers pris.. De højere PAR kan jeg ikke bruge til en fløjtende fis, mine koraller vokser ganske glimrende i HQI lysets skær, og har gjort det verden over i mange år :)
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

EliteEdge skrev:Jeg gik fra 144W LED tilbage til 250W HQI m. 2x 24W T5.. Skiftet til LED fra HQI voldede mig flere kvaler:

Med LED - 23c i dagtimerne og 21c om natten - Resulterede i at et 200W varmelegeme måtte tilsættes og køre ret ofte.

Så jeg er tilbage på HQI - Langt flottere lys efter min personlige mening, og jeg bruger nu mindre strøm igen :happy:

Så det kommer meget an på systemet, div varmekilder osv osv - LED er ikke nødvendigvis en garanteret besparelse i el overordnet - Måske på selve lysregningen, men man kan ende med som mig at få brug for at tilsætte ekstra varme.

Ud over det kan jeg skifte brænder og rør ret mange gange før jeg har betalt en af de gængse LED lampers pris.. De højere PAR kan jeg ikke bruge til en fløjtende fis, mine koraller vokser ganske glimrende i HQI lysets skær, og har gjort det verden over i mange år :)
Det var squ rart at en person skærer igennem og tør komme med sin sandhed :GO

Selvfølgelig er hqi også en god belysning, og på nogle baljer at foretrække, fx som i dit tilfælde.
Synes alt for ofte disse salgstrick mht besparelsen er at puste blår i øjnene på visse personer.

Regn den menneskelige natur med, og med det mener jeg at det er vitalt at tænke sig om inden man køber....længe.

Synes jeg ser mange eksempler på folk der køber nye lamper, fordi man vil være med på moden, eller fordi man simpelthen har købt en lampe som ikke er forberedt til upgraderinger -udvikling er noget som sker kontinuerligt med led lamper. Hele regnestykket falder fra hinanden hvis man ikke har lampen i hele afskrivningsperioden.

Jeg er selv utrolig glad for mine led idag, tidligere elskede jeg mine hqi - og værd at bemærke at at der findes ligeså mange smukke baljer med T5. Jeg er sps mand og derfor foretrækker jeg led med høje pur og par.

Mit råd er at købe lamper af god kvalitet, opgraderbare og vigtigt er det at de er modulære - teknik kan gå i stykker, problemet er mindre hvis blot et modul skal til rep, ifht en heldækkende lampe.

Jmo :beer:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Mit råd er at se hos nogle før man beslutter sig.. Selv blev jeg meget skuffet over LED, gav det et år og det rakte ikke :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

EliteEdge skrev:Mit råd er at se hos nogle før man beslutter sig.. Selv blev jeg meget skuffet over LED, gav det et år og det rakte ikke :)
Havde du en af de ældre lamper hvor spektrum kun var godt for korallerne,men trist for os mennesker at se på ?
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

EliteEdge skrev:Jeg gik fra 144W LED tilbage til 250W HQI m. 2x 24W T5.. Skiftet til LED fra HQI voldede mig flere kvaler:

SÅDAN :K :GO
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

pederrevnørd skrev:Havde du en af de ældre lamper hvor spektrum kun var godt for korallerne,men trist for os mennesker at se på ?
Havde en hjemmebikset med Kold hvid, Blå og Royal Blue - Grøn, Rød, turkis, og hvad man ellers alt propper i lamperne nu om stunder kan jeg intet formål se i :)

Og jeg har set både Radion, Pacific Sun Hyperion og andre i levende live - LED er simpelthen bare ikke mig :)

Jeg holder fast i HQI til den dag jeg enten er træt af saltvand, eller de ikke produceres længere.. :beer:
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

andersboerglum skrev:SÅDAN :K :GO
Så så, ikke hovere - Jeg taler imod noget flertallet på SF har bestemt bare er verdens bedste. Er ude i noget jeg formentlig snart bliver høvlet ned for :sneaky:
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Jeg har set en del efter led, men bliver så skuffet over deres "svage" lys. Ved godt at det virker, men der er jo ingen visuel power, desværre :rolleyes:

Jeg har selv en lækker Giesemann 250w+4*24w T5, men den bliver lige grov nok på det nye akvarie, så ved ikke hvad jeg skal gøre. Kigger stadig på led, men overvejer også en 8*24w T5 :GO
Mvh:
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

andersboerglum skrev:Jeg har set en del efter led, men bliver så skuffet over deres "svage" lys. Ved godt at det virker, men der er jo ingen visuel power, desværre :rolleyes:

Jeg har selv en lækker Giesemann 250w+4*24w T5, men den bliver lige grov nok på det nye akvarie, så ved ikke hvad jeg skal gøre. Kigger stadig på led, men overvejer også en 8*24w T5 :GO
Hvad er størrelsen? Der skal bare noget HQI på, og masser af det! :hehe:
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Der er kun en vandsøjle på 52 cm, så det er lige grove nok. Akvariet måler 75*70*55..
Mvh:
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Hr. C »

Jeg har også måtte finde mit gl. Jäger varmelegeme oppe på loftet efter skiftet til LED...
Syntes dog ikke det kører konstant, særligt ikke her i sommermdr.
Jeg er enig i at HQI med rette reflektorer giver super godt lys.

Synes dog stadig at muligheden for solop- og nedgang er meget værd. + natlys
Med venlig hilsen
Nicolaj
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

andersboerglum skrev:Der er kun en vandsøjle på 52 cm, så det er lige grove nok. Akvariet måler 75*70*55..
Jeg smider 250W over et Juwel Lido 120 - ak det skal nok køre :hehe:
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Hr. C skrev: Synes dog stadig at muligheden for solop- og nedgang er meget værd. + natlys
Det undvære jeg også sagtens, og skulle jeg pludselig en dag føle tomhed i mit liv pga manglende solopgang og nedgang, så ryger der blot en dæmpbar ballast på T5 delen.. Men jeg har det nu ganske fint uden :)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Hej gutter prøv lige at læse trådens start, manden spørger altså ikke om for og imod led :wink:
Han spørger om hvor mange og hvor stærke PS lamper han skal bruge og hvor mange timer de skal være tændt.
Lav gerne selv en tråd om for og imod led. :y
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Indlæg af laursen »

Carsten skrev:Men det er bestemt da også i underkanten det du har over akvariet lige nu.

Ud over det antal watt som du kan tælle dig frem til, er der så den mængde strøm som ballasterne bruger.
Hvis det er gamle jernkerne ballaster(de tunge) så har de et temmeligt stort watt forbrug, som du skal lægge oven i
Det kommer vel an på hvad man holder i baljen og hvor højt det mest lyskrævende koraller er placeret,det burde du da vide, ikke for at være flabet :wink: jeg elektroniske balaster

Men ellers tak for de mange inputs, tror sku jeg holder mig til det jeg har. Og skifter fryseren ud i stedet(har bestilt en ny i dag)

Det ville jo komme til at gå en evighed inden lamperne er sparet hjem, hvis man skal have tilstrækkeligt med led lys i ordenlig kvalitet.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej nu havde jeg også en pamper el regning skiftede et amaratur med 6 x 80wat med 2 x 81watt med 3wat led besparelse 318watt. til jer hqi halogen lovers fandt jeg en tråd læs lige det her de farve spec den laver lyder jo ikke ligefrem sundt efter hans tråd http://translate.google.dk/translate?sl ... 2F&act=url :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

laursen skrev:
Carsten skrev:Men det er bestemt da også i underkanten det du har over akvariet lige nu.

Det kommer vel an på hvad man holder i baljen og hvor højt det mest lyskrævende koraller er placeret,det burde du da vide, ikke for at være flabet :wink: jeg elektroniske balaster

Men ellers tak for de mange inputs, tror sku jeg holder mig til det jeg har. Og skifter fryseren ud i stedet(har bestilt en ny i dag)

Det ville jo komme til at gå en evighed inden lamperne er sparet hjem, hvis man skal have tilstrækkeligt med led lys i ordenlig kvalitet.
Uanset hvad du skriver, så er det i underkanten af hvad normen er.
Men hvis du synes det er fedt, at have alle Acroporaerne stående øverst oppe så fred med det. Vi andre foretrækker dem over det hele.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Carsten skrev:
laursen skrev:

Uanset hvad du skriver, så er det i underkanten af hvad normen er.
Men hvis du synes det er fedt, at have alle Acroporaerne stående øverst oppe så fred med det. Vi andre foretrækker dem over det hele.
Set i akvarits længte, så virker 2x250w hqi + t5 på en længte på 150cm og hjøden på 60cm ikke i underkanten selv til sps. :wink:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

måske ikke men en dybde på 100 cm gør at lyset skal hæves temmeligt højt over vandet for et dække det hele
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"