Hvilken farve LED?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Hvilken farve LED?

Indlæg af pernoe1 »

Hej allesammen

Jeg skriver lidt med en kinamand ang køb af LED-lampe, prisen bestemmes bland andet af hvilke dioder jeg vil have i...
Til at starte med kunne jeg godt tænke mig at vide hvad I vil anbefale?
Baljen er 60 lang, 60 høj og 45 bred.

Der bliver 55 stk 3w LEDS, regner med cree....

Er mest til de "neon"-agtige farver men vil gerne kunne holde alle typer koraller.

Tænker lidt henad 4 røde, 4 lilla og resten halvt royal blue og hvide. Lyder det helt sort? :-)

Mange hilsner
Christian
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hvilken farve LED?

Indlæg af aiszaxs »

Hej Christian.

165 watt til 162 liter er et fint mål.
Har du overvejet de nye flade LED ?

de fåes helt op til 100W pr led.
Jeg har selv benyttet 2x10W - og jeg siger dig der er skral' å!
http://www.ebay.co.uk/itm/110853977316? ... 1438.l2649
Dette kunne jo også være en mulighed ?
Det fylder ikke så meget, men generer lidt mere varme.
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 9293 Kongerslev
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kongefisk »

Hej det er noget svært at rådgive omkring lyset, for der er så mange parametre der har indvirkning på hvad du får i sidste ende, 1. hvad farve har din baggrund ? 2 hvilke farver skal dine fisk og koraller ha ? og hvilke typer ? De mest lys krævende koraller, kræver mere end 140 Watt (svare til 1000 Watt.) ultra gode LED, at dække på et område på 30x30 cm på bunden der så få et brugbart ROW mål..! det der med alt skal være hvidt og blåt er det rene fis i en sælgers hornlygte solen laver gult lys og giver du fx en annemone eller koral valget mellem solen og vores kunst lys så gæt hvad de vælger ;) Prøv at læs noget om lysets spaltning i vand, så henhold det til de farver, de koraller og fisk du kunne tænke dig har..! hvis du så tuner din tank med hvid baggrund også, så spare du på Watt. til at opnå det Row mål du er kommet frem til i forhold til det overstående.
Mvh-
3000 L Beton+3x190 Trope i stalden+120 Boyo I stuen
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

kongefisk skrev: det der med alt skal være hvidt og blåt er det rene fis i en sælgers hornlygte solen laver gult lys
:rolleyes:

Simon M
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

kongefisk skrev:Hej det er noget svært at rådgive omkring lyset, for der er så mange parametre der har indvirkning på hvad du får i sidste ende, 1. hvad farve har din baggrund ? 2 hvilke farver skal dine fisk og koraller ha ? og hvilke typer ? De mest lys krævende koraller, kræver mere end 140 Watt (svare til 1000 Watt.) ultra gode LED, at dække på et område på 30x30 cm på bunden der så få et brugbart ROW mål..! det der med alt skal være hvidt og blåt er det rene fis i en sælgers hornlygte solen laver gult lys og giver du fx en annemone eller koral valget mellem solen og vores kunst lys så gæt hvad de vælger ;) Prøv at læs noget om lysets spaltning i vand, så henhold det til de farver, de koraller og fisk du kunne tænke dig har..! hvis du så tuner din tank med hvid baggrund også, så spare du på Watt. til at opnå det Row mål du er kommet frem til i forhold til det overstående.
Mvh-
:W
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

[img]Hov..! mener bare man skal huske den varme farve det kan korallerne rigtigt godt li "Rødme" Mvh. eller hvad mener du med "what" ?
Jeg ville rigtig godt fortælle hvordan vi opsætter lys på erhværvs anlæg, og hvilke parametre vi bruger, men kort fortalt har hver individ et optimalt lys spektrum afhænigt af den dybte den normalt lever under, og da vand spalter farve, gælder det selfølgelig om at give individet de lys forhold..! kompotionen af tanken, om det er et reef en biotop eller er helt åbent (uden noget sten men bunden dækket med koraller og alger og annemoner) betyder rigtigt meget for hvordan led rækker..! det gælder også med farverne på individerne der kan ændre din lysmåling radikalt..! derfor er det kanont svært at give viden fra sig, for der er for lidt info at arbejde med i jeres indlæg,så jeg bliver noget desperat nogle gange, "Rødme" over når folk tror en masse, som de er blevet påduttet af nogle smarte sælgere, der vil af med et prudukt der slet ikke er så smarte..!(Pumpe natte sænkning bla.) altså vil du ha en koral der er meget lyskrævende på et dybt sted i din tank, så skal man samle lysstyrken over der hvor den skal sidde, så den får det lys den helst vil ha og det gælder styrke/spektrum..!
Vedhæftede filer
farveforskellen på Entacmaea quadricolor
farveforskellen på Entacmaea quadricolor
qvadro coller med sol 4,1 - Kopi.jpg (154.94 KiB) Vist 5464 gange
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

Entacmaea quadricolor i modlys!!
Vedhæftede filer
med varm farve..!
med varm farve..!
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

kongefisk skrev:[img]Hov..! mener bare man skal huske den varme farve det kan korallerne rigtigt godt li "Rødme" Mvh. eller hvad mener du med "what" ?
Jeg ville rigtig godt fortælle hvordan vi opsætter lys på erhværvs anlæg, og hvilke parametre vi bruger, men kort fortalt har hver individ et optimalt lys spektrum afhænigt af den dybte den normalt lever under, og da vand spalter farve, gælder det selfølgelig om at give individet de lys forhold..! kompotionen af tanken, om det er et reef en biotop eller er helt åbent (uden noget sten men bunden dækket med koraller og alger og annemoner) betyder rigtigt meget for hvordan led rækker..! det gælder også med farverne på individerne der kan ændre din lysmåling radikalt..! derfor er det kanont svært at give viden fra sig, for der er for lidt info at arbejde med i jeres indlæg,så jeg bliver noget desperat nogle gange, "Rødme" over når folk tror en masse, som de er blevet påduttet af nogle smarte sælgere, der vil af med et prudukt der slet ikke er så smarte..!(Pumpe natte sænkning bla.) altså vil du ha en koral der er meget lyskrævende på et dybt sted i din tank, så skal man samle lysstyrken over der hvor den skal sidde, så den får det lys den helst vil ha og det gælder styrke/spektrum..!
Jeg tror altså ikke at ret mange skænker dine teorier en tanke, når de vælger lys.
Og hvis du kigger rundt herinde, har mange STOR succes med deres akvarier med LED lys over.

Synes egentlig mere at DU lyder som den smarte sælger :wink:
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

Du Har desværre helt ret Gizze det er moden der styre..! og jeg taler nu om "ledlys" kold varm og med farver og laver dem selv..! pro. når jeg læser og ser folks lys, så tænker jeg hvorfor ikke dosere med klorin, det er lige så godt som ringe lys..! i vores verden står akvaristerne noget stille, selv om det de bliver forklaret er logik for burhøns LOL. jeg sælger ikke noget til private og agere på dyrenes vejne..!
Mvh.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

kongefisk skrev: i vores verden står akvaristerne noget stille, selv om det de bliver forklaret er logik for burhøns LOL. jeg sælger ikke noget til private og agere på dyrenes vejne..!
Mvh.
Sådan en udtalelse synes jeg er noget provokerende.

Hvad har du at have det i?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Troll warning.... Troll warning....
Do not feed the trolls.
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

Nolan skrev:Troll warning.... Troll warning....
Do not feed the trolls.
:K tænkte liii' det samme :)

Simon M
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

I er da ikke særlige saglige @ Nolan Og Aiszaxs jeg prøver at lære jer noget..! har jeg da skrevet noget der ikke holder ?? nogle trolle lever i et hul, og er bange for alt det de ikke kender til..! det må så være jer ?? LOL
@ Carsten jeg er da selv akvarist, og har selv været med på bølgen, der vil ha alt det nye og smarte, indtil jeg fik nogle fiske og lys guroer, der kunne vise mig vejen .! i er angivligt ikke modtaglige over for andre måder at lave lys på..! du skriver hvad har du at have det i!! tror da vi kan blive enige om at vi skal gøre det bedste for de individer hvis skæbne vi har taget ansvaret for ik ? og vi er enige om at lyset er det vigtigste element i tanken sammen med vandet ik ? vi er sikkert også enige om at vi er bundet af den måde vi opbygger tanken pga. lyset.. hvor ting der er lysfølsomme skal være øverst, og så der ned af, med de mindre lys følsomme.!Vi skal da ikke finde os i det.! at få trukket noget over hoved, når de (producenterne) jo godt ved hvad der er det bedst, en fast lyskilde eller en aktiv lyskilde (Stadig LED ) så du kan retningsbestemme dit lys (ROW Mål) så det passer til det individ du vil oplyse..! det er da logik for burhøns og væk er bindingen af hvor vi kan placere ting i akvariet..! hvor er trollen i det @ Nolan Og Aiszaxs ?? når jeg nævner det her over for akvarister måber de bare og siger, ja men jeg ved da ikke hvilke lysforhold (Row Mål) de forskællige ting skal ha, og hvordan skulle jeg da kunne måle om det så er ok ? og den får det lys den har brug for ??? og til det svare jeg gerne, i har alle sammen en lysmåler på jer i ved det bare ikke, og så er det så smart at man bare skal pege på indivdet (korallen) og trykke på en knap så fortæller EXIF dig det hele ;-) Jeg ville godt ha indført et par nye begreber til hver individ i arts beskrivelsen..! der burde så hedder optimalt Lys/spektrum og optimal flow/retning og data findes allerede men vi bruger det ikke????? kom nu nogen af jer kloge lysfolk vis jer i debatten :-) eller er i også bange for et angivligt fabeldyr som nolan som er blokeret pga. usaglighed. LOL.
Mvh.
Senest rettet af kongefisk tors 19. apr 2012 20:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej er det noget i den her retning du søger, men prøv det her link

http://translate.google.dk/translate?sl ... 2F&act=url
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

[quote="demian"]hej er det noget i den her retning du søger, men prøv det her link

Super Link Blev Helt Bange for folk var gået helt i stå Tak..!!
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

kongefisk skrev:I er da ikke særlige saglige @ Nolan Og Aiszaxs jeg prøver at lære jer noget..! har jeg da skrevet noget der ikke holder ?? nogle trolle lever i et hul, og er bange for alt det de ikke kender til..! det må så være jer ?? LOL
@ Carsten jeg er da selv akvarist, og har selv været med på bølgen, der vil ha alt det nye og smarte, indtil jeg fik nogle fiske og lys guroer, der kunne vise mig vejen .! i er angivligt ikke modtaglige over for andre måder at lave lys på..! du skriver hvad har du at have det i!! tror da vi kan blive enige om at vi skal gøre det bedste for de individer hvis skæbne vi har taget ansvaret for ik ? og vi er enige om at lyset er det vigtigste element i tanken sammen med vandet ik ? vi er sikkert også enige om at vi er bundet af den måde vi opbygger tanken pga. lyset.. hvor ting der er lysfølsomme skal være øverst, og så der ned af, med de mindre lys følsomme.!Vi skal da ikke finde os i det.! at få trukket noget over hoved, når de (producenterne) jo godt ved hvad der er det bedst, en fast lyskilde eller en aktiv lyskilde (Stadig LED ) så du kan retningsbestemme dit lys (ROW Mål) så det passer til det individ du vil oplyse..! det er da logik for burhøns og væk er bindingen af hvor vi kan placere ting i akvariet..! hvor er trollen i det @ Nolan Og Aiszaxs ?? når jeg nævner det her over for akvarister måber de bare og siger, ja men jeg ved da ikke hvilke lysforhold (Row Mål) de forskællige ting skal ha, og hvordan skulle jeg da kunne måle om det så er ok ? og den får det lys den har brug for ??? og til det svare jeg gerne, i har alle sammen en lysmåler på jer i ved det bare ikke, og så er det så smart at man bare skal pege på indivdet (korallen) og trykke på en knap så fortæller EXIF dig det hele ;-) Jeg ville godt ha indført et par nye begreber til hver individ i arts beskrivelsen..! der burde så hedder optimalt Lys/spektrum og optimal flow/retning og data findes allerede men vi bruger det ikke????? kom nu nogen af jer kloge lysfolk vis jer i debatten :-) eller er i også bange for et angivligt fabeldyr som nolan som er blokeret pga. usaglighed. LOL.
Mvh.
Du må undskylde jeg blander mig i debatten.
Har ikke forstand på LED lys :-(

Men jeg har seriøst svært ved at forstå pointen med dine indlæg ???

Ja alle ønsker da det bedste for deres liv i baljen.

Det har man forsøgt på igennem mange år og det opnåes da ikke kun ved en bestemt slags LED!?

Personligt har jeg aldrig haft LED, og mine koraller og fisk har da haft det fint (Selvom jeg ikke direkte har spurgt dem) ;-)
Vil faktisk gå så langt som at sige, at de flotteste baljer (Hvad angår vækst og farver)
Har jeg personligt set med T5 rør over.

Du får det jo nærmest til at lyde som om, at det kun er en PROF som dig, der ved hvordan de optimale forhold skal være (når det angår lys) ?

For at vende tilbage til mit første spørgsmål.

Hvad er pointen med din tråd ?
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

kongefisk skrev:I er da ikke særlige saglige @ Nolan Og Aiszaxs jeg prøver at lære jer noget..! har jeg da skrevet noget der ikke holder ?? nogle trolle lever i et hul, og er bange for alt det de ikke kender til..! det må så være jer ?? LOL
Mvh.
Hvad er det for et apparat du har du bare kan pege på korallen og se hvad lysforhold den kræver ? Og komme og spille smart i en fart, er ikke god stil her på forum. Jeg er helt sikker på at her på forum er de største saltvands guroer. Ved også Carsten og de andre du sviner, har en stor viden inden for akvarie hobbyen. Row mål eller hvad du mener her måler vi i Par måling.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Troll definition:
A troll is someone who posts inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking readers into an emotional response or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.
-- kilde Wikipedia

Du himler op om "logik for perlehøns" uden at bidrage med noget som helst. Du mener at have fundet den hellige gral men poster så nogle billeder, som i min optik ikke "beviser" noget. Hvad er det du vil med dem og dine indlæg?

Du bruger begrebet "ROW mål" igen og igen. Jeg kender intet sådant mål, som værende nogen videnskabelig måleenhed. Lys måles i Candella, Lumen og Lux og afledte som PAR, PUR osv.

Sammenfattet; du bidrager ikke med noget, du betvivler hvad vi ved og kan måle, du kalder os uvidende og fremtræder bedrevidende i en ubehagelig tone, som har til formål at fremtvinge stærke reaktioner fra vi andre.
... ergo - en troll.

Slut herfra.

/Kim
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

Hej Gizze du skal da ikke undskylde :-) det er derfor forum er til, så vi kan lære fra hinanden ;-) Mine svar er en desperat handling, for at råbe de danske akvarister op, om de er på vej ud af en forkert vej med LED lyset og statisk opbygning..! nu har vi muligheden for at ændre på de normer vi har brugt til dato, og så lader alle sig rive med på en måde, at lave lys på som ikke har ændret sig siden Eddison..! og satte du mig til at lave lys hos dig ville dine inddivider blive 20% kønnere og din el regning ville falde..! oven i hatten følger der lys effekter med, som bål på stranden (i Akvariet) og fremhævning af for exsempel dine røde fisk eller dine grønne fisk kun ved et tryk på en knap og det hedder kontrast belysning..! men market er sådan at det er efterspørgelse der styre market (selv om producenterne godt ved det er noget statisk skidt de laver) så vil i ha det.! så i får det..! men er det ikke det rigtige..! nej gu er det ej hvorfor bruge så meget krut og penge på vandet. når lyset er lige så vigtigt hvorfor bruger vi ikke lige så meget tid og krut og penge på lyset??? hvorfor er der ingen der fatter det??? hvis du mener dine individer er smukke så tænk på hvordan de havde set ud hvis du så gav dem optimale forhold ;-)
Ja jeg er nok snart prof til lys men jeg har mine guroer der viser mig vejen :-) Tak til Dem..!
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvad er det lige du er Prof i af lys. Du lyder son en tosse der laver kæmpe lysshows og kan overføre dette til akvariet.
Havde du forstand på lys ville nok også vide hvad lyset bliver målt i som Kim også nævner.

Men Ok hvad ved jeg om lys det kan jo værre man kunne lære lidt nyt.

Steen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

@kongefisk:

Det lyder som om du gerne vil tages seriøst. Men det opnår man ikke ved at tale ned til folk. Det kan også være det ikke er din hensigt, men det lyder unægteligt sådan på dine indlæg.

Jeg har læst hele tråden igennem, men forstår alligevel ikke hvad dit budskab er. Så for at komme ind til kernen; hvordan vil den bedste lysopsætning være over et saltvandsakvarie ifølge dig og dine guruer?

Vi er mange der gerne vil lære nyt, hvis der er nyt at lære.

mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

@ Kongefisk:

Kan ikke se pumpe sænkning om natten er ævl, da jeg har hørt at en del fisk søger på ud på dybere vand til natten = roligere vand end ved overfladen og de første meter ned - og da vores akvarier ikke er så dybe, kan det give mere ro for de fisk der står og hviler, at de ikke bliver påvirket af pumper på fuld knald på døgnet rundt...

+ Solen er HVID, den ser bare gul ud pga asmofærisk spredning og desuden siger videnskaben at planter eller koraller der lever af lys bruger de røde og blå farver (Bølgelængder) derfor er blade som regel osse grønne, da de reflekterer den grønne farve væk de alligevel ikke bruger til fotosyntese...
koraller er ligeglade med alle farver = hvid, men vores fisk kræver at farven ikke er helt blå eller rød, da de så mangler noget for at se rigtige ud, der er kun for at kunne fremhæve nogle farver i koraller at det er bedre med mere blå og rødt + evt UV...

Jeg slukker f.eks. det hvide før det blå/Royal for at kunne udnytte de blå farver til at fremhæve de lyse grønne farver i skiveanemoner og lign. som reagerer på det blå lys, men i den periode ser de fleste fisk forkerte ud, derfor dur det ikke med kun blåt lys hele dagen...

@Gizze: Du mener hans indlæg ikke tråd.

@Trådstarter: Hvid dominerer meget, så du kan sagtens have flere end halvdelen i andre farver, men 4 Røde/Lilla(UV?) ud af 55 lyder ikke af meget...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg ved ikke noget som helst om led belysning men jeg vil mene de ikke helt deroppe paa par ennu,saltvandsforum saelger gode leds og det er flere traade herinde om det jeg kan bare ikke finde dem :P
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

amddurin skrev:@Trådstarter: Hvid dominerer meget, så du kan sagtens have flere end halvdelen i andre farver, men 4 Røde/Lilla(UV?) ud af 55 lyder ikke af meget...
Jeg tror nok 4 røde skal give en effekt. På Radion lamperne fx. er 4/34 af dioderne røde og mange kører ikke med de røde på fuldt blus. Men hvis man vil ramme ca samme fordeling som en Radion skal man bare op på 6/55.

*edit* Jeg glemte at tage i betragning at på en Radion er de hvide LED 5W. Så i virkeligheden vil 5/55 i rød, nok være tættere på det der svarer til farvefordelingen i en Radion.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

kongefisk skrev:Hej Gizze du skal da ikke undskylde :-) det er derfor forum er til, så vi kan lære fra hinanden ;-) Mine svar er en desperat handling, for at råbe de danske akvarister op, om de er på vej ud af en forkert vej med LED lyset og statisk opbygning..! nu har vi muligheden for at ændre på de normer vi har brugt til dato, og så lader alle sig rive med på en måde, at lave lys på som ikke har ændret sig siden Eddison..! og satte du mig til at lave lys hos dig ville dine inddivider blive 20% kønnere og din el regning ville falde..! oven i hatten følger der lys effekter med, som bål på stranden (i Akvariet) og fremhævning af for exsempel dine røde fisk eller dine grønne fisk kun ved et tryk på en knap og det hedder kontrast belysning..! men market er sådan at det er efterspørgelse der styre market (selv om producenterne godt ved det er noget statisk skidt de laver) så vil i ha det.! så i får det..! men er det ikke det rigtige..! nej gu er det ej hvorfor bruge så meget krut og penge på vandet. når lyset er lige så vigtigt hvorfor bruger vi ikke lige så meget tid og krut og penge på lyset??? hvorfor er der ingen der fatter det??? hvis du mener dine individer er smukke så tænk på hvordan de havde set ud hvis du så gav dem optimale forhold ;-)
Ja jeg er nok snart prof til lys men jeg har mine guroer der viser mig vejen :-) Tak til Dem..!
Vi vil se billeder af dit akvarie og dit så fantastiske lys. Evt en video så vi rigtigt kan tabe kæben :beer:
Brugeravatar
kongefisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14

Indlæg af kongefisk »

Hej Jesper Det hedder et digi kamera ;-) og på EXIF data kan du læse alt om dit lys i dit anlæg.! og jeg sviner ikke nogle til jeg prøver at rykke på de der sidder fast, og har gjordt det for lang tid..! vi er et land der er kendt for disign og fremad tænkning og vi skal tjene vores penge på vores viden, så er det da noget pis når i alle der er ellers super akvarister tager skyklapper på, og lader jer styre af efterspørgslen. Row Målet er en måler der kommer i fototanken (eller på dykning) og styre dine farver/styrke på dit lys system og dit kamera ;) Der står ROW på den og min foto Guro kalder den en row måler..! ??
Mvh.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

kongefisk skrev:Hej Gizze du skal da ikke undskylde :-) det er derfor forum er til, så vi kan lære fra hinanden ;-) Mine svar er en desperat handling, for at råbe de danske akvarister op, om de er på vej ud af en forkert vej med LED lyset og statisk opbygning..! nu har vi muligheden for at ændre på de normer vi har brugt til dato, og så lader alle sig rive med på en måde, at lave lys på som ikke har ændret sig siden Eddison..! og satte du mig til at lave lys hos dig ville dine inddivider blive 20% kønnere og din el regning ville falde..! oven i hatten følger der lys effekter med, som bål på stranden (i Akvariet) og fremhævning af for exsempel dine røde fisk eller dine grønne fisk kun ved et tryk på en knap og det hedder kontrast belysning..! men market er sådan at det er efterspørgelse der styre market (selv om producenterne godt ved det er noget statisk skidt de laver) så vil i ha det.! så i får det..! men er det ikke det rigtige..! nej gu er det ej hvorfor bruge så meget krut og penge på vandet. når lyset er lige så vigtigt hvorfor bruger vi ikke lige så meget tid og krut og penge på lyset??? hvorfor er der ingen der fatter det??? hvis du mener dine individer er smukke så tænk på hvordan de havde set ud hvis du så gav dem optimale forhold ;-)
Vil det så sige, at du mener de store producenter af LED lamper til Saltvand, ikke ved hvad de laver ?
Jeg har svært ved at tro andet, end at de prøver at ramme, hvad der er bedst for koraller og fisk i deres lamper ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Efterhånden tror jeg at det eneste vand han har set, er den skovsø som er ved siden af hans hule langt inde i skoven.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Kongefisk, sælger du diskolys til mobildiskoteker? Det lyder sådan på dine indlæg om lys. Hvis ikke, så vil jeg/vi meget gerne høre om den hellige gral; hvis vi ellers er værdige nok.

Din tone er ikke bare nedladende over for os på forum, men over for hele hobbyen, hvis tusinder og atter tusinder bruger LED over sine akvarier. Hvorfor er LED dårligt? Det har du ikke rigtig svaret ordentligt på synes jeg.

Med LED kan du helt skabe så naturlige forhold som muligt ved at blande forskellige farver, og dermed nærmest spænde over hele lysspektret.

Og hvem er din lysguru?
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21