VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
hvad er dette... må være cyano efter test
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Re: hvad er dette... må være cyano efter test
det er prima tørfoder vi bruger men også frost og noritang og så levne guppy og molly så er sådan lidt blandet men kirugerne er jo helt vild når der kommer nori i og dragen har ikke fundet ud af at spide tørfodert endnu så den får jo det levene men der er mange andre der også gerne vil have levne foder.
men var faktisk ikke klar over at nori kunne indholde så meget phospat hade hørt det omkring frost men ikke det andet.
men var faktisk ikke klar over at nori kunne indholde så meget phospat hade hørt det omkring frost men ikke det andet.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Jeg har haft et kursus vedrørende alger på Københavns Universitet og jeg diskuterede den famøse "cyano-test" med underviseren.Peters1 skrev:Er umiddelbart helt enig med chrislolk.. Prøv at suge lidt af algerne op og stil det helt mørkt i et glas ferskvand i et døgns tid. Hvis vandet har fået lidt farve dagen efter, så er du mere sikker på at du har fået cyano.. (som forresten ikke er en alge, men en bakterie)
Hvis der trækker rød farve ud af algerne, er det meget usandsynligt at det er cyanobakterier (blågrønne alger).
Cyano har en speciel "tyk" cellevæg af peptidoglykan og lipider og der burde derfor ikke kunne diffundere farve igennem membranen. Ingen andre af de alger vi kender fra hobbyen har en mere modstandsdygtig cellevæg.
Dinoflagellater har derimod ingen egentlig cellevæg, og derfor kan der meget lettere diffundere farvestof igennem. Dinoer har dog primært et brunt pigment, så nu dit vand er rødt er det nok ikke dem...
Der findes én-cellede rødalger (klasse Rhodophyceae), så måske er det her vi skal henad... Der ville i hvert fald trække en del pigment ud i vandet hvis man lavede testen.
Var der ikke trukket farve ud i vandet, burde man egentlig konkludere at det var cyano.
Cyano (betyder blå) er både en bakterie og en alge. Bakterie fordi den ikke har en cellekerne, og derfor er en prokaryot og alge fordi den kan fotosyntetisere.
Derfor kalder man den også både cyanobakterie og blågrønalge. Den er dog nærmest beslægtet med heterotrofe bakterier (bakterier der lever af organiske forbindelser).
Som bonus info mener man at alle nulevende fotosyntetiserende eukaryoter (alger og planter med cellekerne) har fået deres kloroplast fra cyanobakterier - så umiddelbart kan vi takke dem for at vi kan trække vejret

- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
hejsa vænge.
sikke en udredning hehe kan godt forstå det du skriver men kan ikke rigtig forstår hvor vi kommer hen nu for den test som folk beskriver, er jo en test de har gjort i mange år tror jeg så hvis jeg skal tro det du skiver så ved vi ikke hvad det er for en gevækst vi har i akvariet og den test vi laver må vi ikke stole på hvordan finder jeg så ud af hvad det er... for den opføre sig jo som de beskriver i denne test. så er den test form forkert hvad pokker skal jeg så gøre ?? for at komme til at finde ud af hvad det er ? og få bugt med det ??
spørg for at lære og finde den rigtig løsning så må ikke opfattes som kratik men mere et forsøg på at finde en løsning på mit lille problem
sikke en udredning hehe kan godt forstå det du skriver men kan ikke rigtig forstår hvor vi kommer hen nu for den test som folk beskriver, er jo en test de har gjort i mange år tror jeg så hvis jeg skal tro det du skiver så ved vi ikke hvad det er for en gevækst vi har i akvariet og den test vi laver må vi ikke stole på hvordan finder jeg så ud af hvad det er... for den opføre sig jo som de beskriver i denne test. så er den test form forkert hvad pokker skal jeg så gøre ?? for at komme til at finde ud af hvad det er ? og få bugt med det ??
spørg for at lære og finde den rigtig løsning så må ikke opfattes som kratik men mere et forsøg på at finde en løsning på mit lille problem
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Jeg er godt klar over at der har været en test man har henvist til i årevis - jeg har selv fået den forklaret for nogle år siden.
Derfor blev jeg også overrasket, da jeg talte med en lektor på KU omkring testen og han så godt som afviste vores gængse viden. Jeg kan kun forsøge at forklare hvordan det rent faktuelt forholder sig og håbe på at man ikke stoler for meget på overleveringer.
Det ville være meget let at fastslå hvilken alge du kæmper med, ved at se på den i et mikroskop.
Desværre sidder fåtallet af os inde med sådan et og så kan man ikke andet end at gætte i stedet, hvilket ikke er særlig tilfredsstillende.
Jeg kan fortælle at ud fra de mikroskoperinger jeg har foretaget, har det forholdt sig således:
Brun slimet algebelægning = dinoflagellater
Rød, mørkegrøn, sort algebelægning = cyanobakterier (det kan i nogle tilfælde anes med det blotte øje at det er små tråde, andre tilfælde ikke)
Gennemsigtige/grønlige slimede trådalger = grønalge belagt med diatoméer/kiselalger
Desværre er mine undersøgelser ikke fyldestgørende for alle de alger vi ser i hobbyen, så det er ikke nødvendigvis en stor hjælp.
Mht at komme af med algerne, er det for det meste et spørgsmål om næringsstoffer - især nitrat, fosfat og silikat.
Algerne i korallerne kan klare sig uden store mængder af næringsstoffer i vandet, fordi de modtager dem fra "dyret" i korallen. Alger alene kan ikke klare sig særlig godt i et næringsfattigt miljø, så det er det du skal forsøge at opnå i dit akvarium.
Derfor blev jeg også overrasket, da jeg talte med en lektor på KU omkring testen og han så godt som afviste vores gængse viden. Jeg kan kun forsøge at forklare hvordan det rent faktuelt forholder sig og håbe på at man ikke stoler for meget på overleveringer.
Det ville være meget let at fastslå hvilken alge du kæmper med, ved at se på den i et mikroskop.
Desværre sidder fåtallet af os inde med sådan et og så kan man ikke andet end at gætte i stedet, hvilket ikke er særlig tilfredsstillende.
Jeg kan fortælle at ud fra de mikroskoperinger jeg har foretaget, har det forholdt sig således:
Brun slimet algebelægning = dinoflagellater
Rød, mørkegrøn, sort algebelægning = cyanobakterier (det kan i nogle tilfælde anes med det blotte øje at det er små tråde, andre tilfælde ikke)
Gennemsigtige/grønlige slimede trådalger = grønalge belagt med diatoméer/kiselalger
Desværre er mine undersøgelser ikke fyldestgørende for alle de alger vi ser i hobbyen, så det er ikke nødvendigvis en stor hjælp.
Mht at komme af med algerne, er det for det meste et spørgsmål om næringsstoffer - især nitrat, fosfat og silikat.
Algerne i korallerne kan klare sig uden store mængder af næringsstoffer i vandet, fordi de modtager dem fra "dyret" i korallen. Alger alene kan ikke klare sig særlig godt i et næringsfattigt miljø, så det er det du skal forsøge at opnå i dit akvarium.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Interessant læsning Vænge
Jeg kæmper selv med nogle alger på bundlaget samt på en af mine koraller desværre. Jeg kan ikke længere måle noget skidt i baljen og har ikke kunnet det i et par uger efterhånden.. Uden algerne er forsvundet. Jeg tror jeg vil prøve at få fat i et mikroskop og se lidt nærmere på det.
Så kan det være jeg skriver igen

Så kan det være jeg skriver igen

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
hejsa igen vænge.
nej tror skam på dig ;O) og du har ret i sider ikke og har mulighed for at kikke i et mikorskop hehe ville ellers gøre det dejligt nemt.
og med hensyn til næring så har jeg jo målt uden at finde noget og mit alge akvarie som er en del af mit rensning har som det ser ud pt ikke den vilde vækst og kan ikke måle Po4 kun en meget lille smulge No2 men har nu sat min fodring ned fra 6 dag om ugen til 3 og øget min vand cirkulation med ca 10 % på begge min tunze og det sket i går og kan da se der er slet ikke kommet så mange bobbler i dag som jeg hade i går så må jo se tiden lidt an og hvis ikke må jeg måske lige kikke forbi dig med en lille prøve hehe nu hvor du har adgang til et mikroskop hehehe
nej tror skam på dig ;O) og du har ret i sider ikke og har mulighed for at kikke i et mikorskop hehe ville ellers gøre det dejligt nemt.
og med hensyn til næring så har jeg jo målt uden at finde noget og mit alge akvarie som er en del af mit rensning har som det ser ud pt ikke den vilde vækst og kan ikke måle Po4 kun en meget lille smulge No2 men har nu sat min fodring ned fra 6 dag om ugen til 3 og øget min vand cirkulation med ca 10 % på begge min tunze og det sket i går og kan da se der er slet ikke kommet så mange bobbler i dag som jeg hade i går så må jo se tiden lidt an og hvis ikke må jeg måske lige kikke forbi dig med en lille prøve hehe nu hvor du har adgang til et mikroskop hehehe
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
ja syens det er super fedt at der kommer nogen med en ny vinkle på tingen men får jo også os andre til at rykke os i hårtotterne hehe men mega spænden debat der kommer gang i ;O)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Grunden til at der kan trænge farve ud, skyldes vel at celle membranerne sprænger ved det osmotiske tryk der er mellem det salt vand i cellerne og så det ferske?
Grunden til at vi er overbeviste om at det er cyano bakterier er at de kan fjernes med antibiotika, og det kan dinoflagelatter ikke og andre alger burde også være upåvirkede af antibiotikaen.
Grunden til at vi er overbeviste om at det er cyano bakterier er at de kan fjernes med antibiotika, og det kan dinoflagelatter ikke og andre alger burde også være upåvirkede af antibiotikaen.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Helt i orden Peter - desværre lærer man ikke særlig meget om at skille sig af med algerne på uni, så der er sikkert andre ting der kan gøres for at komme af med algerne.
De alger du kæmper med kan evt. nå at bruge det næring der nu engang bliver frigivet til vandet, og derved har du stadig et "næringsfattigt" miljø....
Jeg kender flere der med stor success tilsætter vodka regelmæssigt og derved får ekstremt næringsfattigt vand, men der må du spørge forum nærmere, da jeg ikke kender så meget til den løsning.
Hvis det lykkes dig at få kigget på dem i et mikroskop, så tag nogle billeder igennem mikroskopet og upload dem her - så kan det være vi allesammen kan lære noget.
>Til minedykker: Jeg har desværre ikke adgang til mikroskoper via de kurser jeg tager pt. - har du stadig problemer i slutningen af juni, kan jeg måske kigge på en prøve der.
Jeg er faktisk ved at kigge på at investere i et mikroskop, så engang i den nære fremtid kan jeg måske være til en større hjælp mht at identificere hvad man kæmper med.
>Til Carsten: Alle marine alger ville få smadret deres celler hvis man puttede dem i ferskvand, uden undtagelse. Ligemeget hvad vil det, som jeg ser det, stadig være cyanobakterierne der kan "klare sig" længst pga deres "vandskyende" cellevæg.
Jeg ved ikke noget om hvordan alger bliver påvirket af antibiotika, så den diskussion kan jeg desværre ikke være med i.
De alger du kæmper med kan evt. nå at bruge det næring der nu engang bliver frigivet til vandet, og derved har du stadig et "næringsfattigt" miljø....
Jeg kender flere der med stor success tilsætter vodka regelmæssigt og derved får ekstremt næringsfattigt vand, men der må du spørge forum nærmere, da jeg ikke kender så meget til den løsning.
Hvis det lykkes dig at få kigget på dem i et mikroskop, så tag nogle billeder igennem mikroskopet og upload dem her - så kan det være vi allesammen kan lære noget.
>Til minedykker: Jeg har desværre ikke adgang til mikroskoper via de kurser jeg tager pt. - har du stadig problemer i slutningen af juni, kan jeg måske kigge på en prøve der.
Jeg er faktisk ved at kigge på at investere i et mikroskop, så engang i den nære fremtid kan jeg måske være til en større hjælp mht at identificere hvad man kæmper med.
>Til Carsten: Alle marine alger ville få smadret deres celler hvis man puttede dem i ferskvand, uden undtagelse. Ligemeget hvad vil det, som jeg ser det, stadig være cyanobakterierne der kan "klare sig" længst pga deres "vandskyende" cellevæg.
Jeg ved ikke noget om hvordan alger bliver påvirket af antibiotika, så den diskussion kan jeg desværre ikke være med i.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu lyder det som om du læser biologi på på August Krog instuttet. og du skal jo lave en opgave inden du er færdig. Det er da et oplagt emne.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
hehe ja carsten der har du sku da fat i noget hehe 

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Føler nu mere jeg hører til på Biologisk institut, men ellers rigtigt gættet.
Der skal rigtig nok skrives en opgave eller to på et tidspunkt - spørgsmålet er hvor store forsøg man har mulighed for at stille op....
Der skal rigtig nok skrives en opgave eller to på et tidspunkt - spørgsmålet er hvor store forsøg man har mulighed for at stille op....

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Meget interessant vænge! Det må jeg sige! Godt med en ny vinkel på tingene!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Cyanobakterier der lever i ferskvand, har en slægtning der lever i saltvand (Trichodesmium). Cellerne hos T. er røde og er muligt dem der giver ophav til navnet "rødehavet". Det er muligt at det er disse bakterier der er tale om, da de lver i de varmere vande.
min kærste fandt det lige i en lille mappe hun hade liggene.
min kærste fandt det lige i en lille mappe hun hade liggene.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Trichodesmium er en af rigtig mange marine cyanobakterier. Faktisk er der ikke nogen klar grænse imellem ferskvands og marine cyanobakterier, da nogle af arterne kan leve i begge miljøer pga deres modstandsdygtige cellevæg. Den ligger under Ocsillatoriales, som er den eneste orden af cyano jeg er stødt på i mine undersøgelser.
På dansk bliver de cyanobakterier jeg er stødt på kaldt "krybetråd", det helt basalt er en tråd af alger der lige så stille kryber afsted.
Du kan evt. læse og se lidt på en tråd jeg startede for er halvt års tid siden - der er også billeder af forskellige alger igennem mikroskop. Her er linket: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=38380
På dansk bliver de cyanobakterier jeg er stødt på kaldt "krybetråd", det helt basalt er en tråd af alger der lige så stille kryber afsted.
Du kan evt. læse og se lidt på en tråd jeg startede for er halvt års tid siden - der er også billeder af forskellige alger igennem mikroskop. Her er linket: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=38380
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Okay spænden billeder og ja vi kom bare til at læse det og så kunne vi se at der var to typer Hehe eller flere som du siger.
Men kærsten lærst også bio men hun har ikke lige haft den stor intrasse for alger, kunne ellers have været lækkert nu Hehe.
Men meget spænde læsning i din tråd
Men kærsten lærst også bio men hun har ikke lige haft den stor intrasse for alger, kunne ellers have været lækkert nu Hehe.
Men meget spænde læsning i din tråd