VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

hjælp til at fjerne keramik

Forum for generel snak omkring saltvand.
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Holstebro

Re: hjælp til at fjerne keramik

Indlæg af Michael S »

Lige et tillægsspørgsmål, lidt udenfor emne , håber det er om. Jeg vil gerne vide hvilken type belysning der er bedst til caulerpa ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Michael S skrev:Lige et tillægsspørgsmål, lidt udenfor emne , håber det er om. Jeg vil gerne vide hvilken type belysning der er bedst til caulerpa ?
Lys :) De er utroligt hårdføre. Lys i "normal" farve er det bedste.
Jeg bruger selv et 11w pl rør
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Carsten skrev:
pederrevnørd skrev:Min mening er klar(men ikke fejlfri) :-) jeg mener IKKE at keramik kan udlede fosfat, ikke direkte. Det er et organisk materiale, og det bliver brændt væk i processen.

Til gengæld mener jeg at det er vitalt at have levende sand, såfremt man ikke bruger LS, for at optimere bakterieflora.

Til Michael S, du har endvidere valgt at bruge rowaphos, så du har absolut ingen problemer her.

Kombiner med vandbevægelse, og rigeligt af det, med sund ugentlig rengøring og lidt vandskift. Overholdes det samtidig med at man ikke overfodrer, så er min mening at man er godt på vej.

Men god debat - spændt på at høre jeres mening.....
Jeg havde dengang lige så mange levende sten i akvariet som idag. Det var kun baggrundpladerne som var af keramik.
Så der var masser af bakterier til at foretage nedbrydningen.
Overfodring og mange fisk er ikke lige den stil jeg kører, snarere tværtimod. Cirkulation var der rigeligt af ca 48x volumen.

Kan meget vel være at fosfaten skulle være brændt væk i fremstillingsprocessen, men var det tilsyneladende ikke.

Tag et kig på den tråd som hedder noget med Peder keramik helvede, så vil du se at jeg ikke er den eneste
Ja... :sneaky2: .. er vel en av de berørte personene i både denne og "Peders keramik-helvedes tråd",jig og,og må vel bare sige att jig også,likt med carsten her,hadde rikeligt(rundt 100-120 kg god ls),sammen med mine rundt 100 kg Tysk keramik :wink:
Stenen var fordelt både i display og sump,keramik kun i display.
Mener å huske jig hadde rundt 100000l/t i sirkulasjon i dette oppsett,delvis på interval modus.
Kastet vel bort noen 10000nkr i sps,de to og ett halvt år jig hadde dette keramik oppsettet før jig fikk somlet mig til å kaste keramiken ud,sammen med Ole her fra dk.

Karet er nu fritt for alt av keramik,og er under ny indkøringsfase(kun med LS,saltvand,sand og lys),men håber jo det går vejen, denne gang,selvsagt. :GO
Haver good tid på indkøringsfasen med gjevne vannbytter etc,og det kommer til å gå noen mnd. før jig forsøker mig på å indsette noen koraller der.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Knut-Arne Berg skrev:
peder skrev:Stort tillykke herfra!!, dejligt i fik skidtet ud, har jo selv været igennem samme omgang og ved at det' vil du aldrig fortryde Knut-Arne!!. Meget fine "kælderkoraller" du har dig.
Heisann Peder :W
Ja.. ting tager tid med mig hved du..,og er jo en gooood stund siden vi skrev i den keramik tråden nu,he-he.
Måtte en "reserve"danske til for å få meg igang her oppe :oops: :T ,men må indrømme det er riktigt dejligt å have det overstått omsider,og må bare spare penger nu til to,helst fire Tunze 30000liters streamere til det nye oppsettet.
Kunde sikkert klart mig med nummeret mindre,men pga lydproblemer/slitasje,liker jeg å holde streamerser på bare 75-80% effekt,og kjøre intervall på de.
Var bare hyggeligt å få besøg av Ole med familie,og da han tog med sig mine to T-5 lamper også fra Dk,så sparede jig jo også lige frakt og toll ind her. :GO
Så da var de 2 ellers så dyre 10 rørs lamper fra KZ, til å betale,levert hjem til mig her i Norge :wink:
Så får det heller blive att det vil koste skjorta,hver gang jig må bytte disse 20 T-5 rør.. :dizzy:

Hej Knut-Arne.

Tillykke med at du er blevet "en fri mand" :)

Du må jo bare invitere Ole op en gang om året så han kan medbringe rør til dig ;-)

Ellers kører jeg som regel en tur til Norge om sommeren! :) (Namsen).
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

AndersNT skrev:
Knut-Arne Berg skrev:
peder skrev:Stort tillykke herfra!!, dejligt i fik skidtet ud, har jo selv været igennem samme omgang og ved at det' vil du aldrig fortryde Knut-Arne!!. Meget fine "kælderkoraller" du har dig.

Hej Knut-Arne.

Tillykke med at du er blevet "en fri mand" :)

Du må jo bare invitere Ole op en gang om året så han kan medbringe rør til dig ;-)

Ellers kører jeg som regel en tur til Norge om sommeren! :) (Namsen).
Takker for ett sligt generøst tibud av dig Namsen,og er gærne med på alt som kan spare noen dyrebare kroner i budskjettet vanligvis :hehe:

Det går noen rør her totalt på baljene mine,når jig tenker efter :rolleyes:
haver vel i drift her nu 35 stk.T-5 rør(iiik.. :shock: ), og med bytter hvert halve år..
Koster å være "hektet" på saltvand og køre flere uavhengige oppsett,hmm..
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Det er godt nok mange rør. Burde du ikke have overvejet LED? :)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

AndersNT skrev:Det er godt nok mange rør. Burde du ikke have overvejet LED? :)
Tja.. synes fortsatt dette led hysteriet er for dyrt i investering i forrhold til de mere "tradisjonelle" lyskilder, med tanke på baljer fra cubik klassen og oppover.. :smartass:

Haver man baljer med dybder nærmere meteren,og gjerne 65+ cm i vannhøyde,og noen meter langt,så blir led for dyrt og lite utviklet pr.d.dato,synes jig.
Men,er klar over att led kommer mer og mer og blir skjovt å følge med de neste 5-10 årene på utvikklingen. :GO
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

PEDEEEER.. :T

Som du ser så er mitt "keramikhelvede" over også(takker Ole for all hjelp :happy: ),og nu er det ny aquascaping,ting begynder å gå sig til(lidt innkjøring gjenstår dog),og baljen er ennu ung :y ,men ting begynder å falde på plass,litt og litt :W

genstår en del farvemessigt,men polypper er UDE!noe de ikke gjorde med 125 kg. keramik i tanken,så er på riktig vei :GO
Mangler litt justering på lys over baljen enda,men det kommer.
Haver også ett billigt elendigt kamera,så jere får have mig undskyldt mine venner i sør :oops:

Hmm.. klarte visst ikke å laste opp dette bildet dessverre :embarassed:
(fikk besked om att filen var for stor på forumet,og haver ikke lagt ind bilder på dette forumet før,så hvet ikke hva jig må gjøre her. :embarassed: )
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Billede
Billede
Billede

tak for bildene knut,det ser jo overraskende godt ud..fin dybde du har fået dig der :)
jeg forstår dog ikke hvorfor du vil modde lamperne :rolleyes:
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Evigt takknemmelig for hjelpen med å legge over bilder Ole :friends:

Jig er ingen datanørd,men klarte det helt fint på aquafreaks,men her inde fikk jig besked om at filen ble for stor,med bare ett bilde :dizzy:

Modde og modde Ole :sneaky2:

Jig troer ikke jig oppnår godt nok lys ned på enkelte SPS kolonier,og spesielt med tanke på att jig gjerne kunde tenke mig litt mere blått i lysbildet,synsmessigt :Peace:

Så.. eftermye tenking,pga. att disse T-5 lampene tager det meste av plassen over denne baljen,så kom jig frem til att muligheten lå i noen smale 250 w. HQI lamper,som skrår litt ned mot reefet.
Faren er jo da lysreflekser fra vandskorpen(lys skrått mot vandflate),men det bliver ikke så mye de tiltes,og er villig til å gøre ett forsøk.

Tenkte da på å våge meg på 20000K på HQI kildene,og efterjustere nedover lidt i K-verdi med mine 20 stk. T-5 rør.

Har jo så mange rør att mulighedene er mange,og håber jig ikke får ett for klart skille mellom HQI lys og T-5 :wink:
Menden som ikke våger Ole.den kan jo heller ikke vinde,eller? :T

Savner jo "litt" HQI flimmeret også da(men det siger vi ikke høyt :grin: :shhh: )
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg kan godt se de tynde lamper er lagt til i bredden,men hvad med nogle led strips istedet.hvis det bare er for pynt..putter du hqi på skal lamperne jo hæves så da går ligesom ideen af med et hel dekkende armatur

g.alexander har da 800w t5 på sit 1200 liter med masser af blåt..kan da ikke blive meget bedre eller??
Billede
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Jo lekkert og ikke mindst "blått nok" dette karet til Alexander,Ole :wink:, men troer han haver mere lyswatt pr. netto vandvolum end jig haver.

Jig haver jo 1100 liter,og baljen måler 65 cm fra topp til bund.
Over denne baljen haver jig 2 lamper med 39watt*10 rør=780watt med T-5.
Det bliver da 70,9 watt pr.liter vand(ifølge min lommeregner :T ).

Jig er som du hvet en koralmand,med hovedinteresse mot SPS,...og selfølgeligt litt LPS også :happy:

Men.. jig haver erfart og også sett i andre venners baljer att en god del av disse SPS(spesielt inden acropora slekten),simpelthend aldrig kan få nok lys,så lenge sirkulasjon og vannparametere er tilfredstillendes i baljen.

Det belønnes med bedre vekst og ikke mindst farge,og er jo lige det en koral"dude" som mig streber efter å oppnå,om du skønner mig her Ole. :drool:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg skønner dig nå knut..fotosyntesen bliver mættet!den bliver mindre effektiv udover dagen :happy:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Knut-Arne Berg skrev: Jig haver jo 1100 liter,og baljen måler 65 cm fra topp til bund.

Tror lige du bør investere i en ny lomme regner.
70,9W pr. liter x 1100 giver 77990w!! :shock: :shock: :shock:

Mon ikke det skulle have været 0,709w pr .liter :)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hehe, så ka' de lære det de Nordmænd.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

Carsten skrev:
Knut-Arne Berg skrev: Jig haver jo 1100 liter,og baljen måler 65 cm fra topp til bund.

Tror lige du bør investere i en ny lomme regner.
70,9W pr. liter x 1100 giver 77990w!! :shock: :shock: :shock:

Mon ikke det skulle have været 0,709w pr .liter :)

Ja Carsten din gamle kranglebøtte :T :hehe: :hehe:

Jig mener selfølgeligt 780 watt med T-5 rør delet på 1100 liter vand,noget som her i Norge giver 0,709 watt pr liter,men greit vi kan runde av til 0,8 watt da for husfreden og godt naboskap :Peace: :grin:

Men.. fortsatt ønsker jig å passere 1watt pr liter vand da,grunnet litt lyskrevendes Acroporaer i baljen her.
Mener også behovet er større grunnet att jig vil buke en del høyere Kelvin end jig har i øyeblikket,da jig er litt bange for att par verdien da reduseres totalt i baljen min.

Og du Peder.. ja det er av sine "egne" man skal høre det.men merker de samme erfaringene her nu som du fikk etter fjerning av all denne keramik fra baljen.
Baljen er begynt å spille med på en helt anden måte nu etter omlegging til keramik løst oppsett :W
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"