Råd til at få sandet op?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
17
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Råd til at få sandet op?

Indlæg af Han$en »

Halløj..

Jeg skød mig selv lidt i foden da jeg smed mit ultra fine sand i akvariet, sammen med 100 gange cirkulation i timen - Det hvirvler op, og irritere korallerne, og ser dumt ud.

Så det skal op, og skiftes ud med grovere. Nogen fiduser til at få det op nemmest, uden at tømme akvariet?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Råd til at få sandet op?

Indlæg af ronny.w »

Yup gør ligesom jeg lige har gjort. over en 3 ugers tid.

Lave vand skifte 2 - 3 gange og sug det op med en 40 mm slange. Gentag efter dit behov.

På fyld dit nye sand ren gjort alt efter type, levende sand skal kun lige skylles igennem kort og hertil brug et rør til at tilfører dette bunden uden alt for meget svæv.

Eller Rigtig godt rengjort sand / grus kan tilføres med en af de der sier til spaghetti eller ligende.

Sådan var mit samme dag som jeg havde smidt det nye 4 - 6 mm sand i / grundigt rengjort og i ført med en si.

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af ronny.w fre 23. jul 2010 22:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Gargoyle47 »

ikke en særlig nem metode.....vel heller ikke usædvanlig tror jeg, men jeg suger det bare op med hævertmetoden. Ned i en spand lidt af gangen og lader det bundfælde og så det rene vand tilbage i baljen...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har brugt slangefinden og den virker fint!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Gargoyle47 skrev:ikke en særlig nem metode.....vel heller ikke usædvanlig tror jeg, men jeg suger det bare op med hævertmetoden. Ned i en spand lidt af gangen og lader det bundfælde og så det rene vand tilbage i baljen...

LOL Hælder du det gl. vand tilbage når skidtet har bund faldet sig. hvad siger dine værdier så efetr sådan en tur. du fri giver alt lortet fra det gamle sand ud i dit akvarium.

Aldrig nogensinde ville jeg gøre dette.
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Gargoyle47 »

ronny.w skrev:
Gargoyle47 skrev:ikke en særlig nem metode.....vel heller ikke usædvanlig tror jeg, men jeg suger det bare op med hævertmetoden. Ned i en spand lidt af gangen og lader det bundfælde og så det rene vand tilbage i baljen...

LOL Hælder du det gl. vand tilbage når skidtet har bund faldet sig. hvad siger dine værdier så efetr sådan en tur. du fri giver alt lortet fra det gamle sand ud i dit akvarium.

Aldrig nogensinde ville jeg gøre dette.
intet... jeg har kun brugt det en gang i forbindelse med opstart af baljen.... Hansens sand er ligeledes helt nyt ikke?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Ja okay det kunne måske have været en point at nævne denne væsenlige fod note ;)

Jeg ville dog stadigvæk ikke gøre dette, jeg brugte 600 Liter på at få suget mit gl. sand op, det blev så til 3 x vandskifte over 3 uger.
spdiving

Indlæg af spdiving »

Sandet er lige kommet i akvariet og en af måderne er at lave en hæver ned i sumpen igenem en sok så bliver alt sandet samlet der og vandet bliver i systemet.

Havde sandet været gammelt ville det bedste være at suge både sand og slam op og smide det ud sammen med vandet.

STeen
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Gargoyle47 »

[quote="ronny.w"]Ja okay det kunne måske have været en point at nævne denne væsenlige fod note ;)quote]

tja det kunne det jo nok....men så det som Hansens problem lige nu....ikke generelt
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

spdiving skrev:Sandet er lige kommet i akvariet og en af måderne er at lave en hæver ned i sumpen igenem en sok så bliver alt sandet samlet der og vandet bliver i systemet.

Havde sandet været gammelt ville det bedste være at suge både sand og slam op og smide det ud sammen med vandet.

STeen

Alle argumenter er vel okay. men jeg vil heller være safe then sorry ;) Intet i denne hobby er forgivet andet end glemmer du at fodre dine fisk så dør de
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Rolig people - Have a beer :D

Mit sand er helt friskt, og 2 dage gammelt.. Der er aller højest en enkelt fiskebæ, og måske og en lille en fra krabben.

Og stenene er ligeledes rengjorte (rystet af for skidt) i det gamle akvarievand inden de røg i her, så umiddelbart er tingene stadig meget rene :)

Jeg suger op med en slange, og filtrere sand og vand fra hinanden, og genbruger vandet. Det må være vejen frem! :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"