Metal og salt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions: 0
16
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Metal og salt

Indlæg af DanielXavier »

Er der noget metal man kan bruge i forbindelse med saltvand, som ikke ruster eller irre, eller på anden måde slipper farlige ting ud i akvariet?
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Metal og salt

Indlæg af DDT2 »

absolut ikke noget jeg ville satse på men der finde rustfri syrefast metal som kan tåle salt DOG skal det siges det ikke med tiden vil holde.
hvis det er fitting osv så ville jeg klart overveje plast da det fåes i samme muligheder hvis ikke flere.
Du skriver ikke rigtigt i hvilket sammenhæng du skal bruge det?!
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

DDT2 skrev:absolut ikke noget jeg ville satse på men der finde rustfri syrefast metal som kan tåle salt DOG skal det siges det ikke med tiden vil holde.
hvis det er fitting osv så ville jeg klart overveje plast da det fåes i samme muligheder hvis ikke flere.
Du skriver ikke rigtigt i hvilket sammenhæng du skal bruge det?!
Jeg ville bruge det til et hjemmelavet kølesystem jeg skal afprøve. Plastmaterialer er ikke mulige at bruge desværre.. Men ville rustfrit og syrefast metal kunne bruges uden at der ville være udsivning af stoffer i vandet?
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af DDT2 »

skal lieg være med på hvad din køler er lavet af på selve siden hvor saltvandet er? for det plejer at skulle være titanium?
nu er det ikke bare hvilken som helst syrefast men syrefast mod salt (der findes et hav)
skal bare lige siges at det koster så jorden ryster men det skulle efter sigende ikke afgive noget til vandet.
Ved bare hvor vi snakker fødevarestyrrelserne osv hvor de tester ting hvor vandet skal være 100% ren osv kører det i PVC rør og endvidere kemikalier i PVDF rør (sidstnævnte er noget med en pris på 500-600kr for 1meter i Ø32mm)
ville gerne vide hvilke ting der er du skal bruge så kunne det være jeg kunne komme med en løsning.
Synes bare det er umiddelbart svært da jeg ikke ved om køleren er i titanium i veksleren og resten af måden du vil have det skal virke.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Det er et meget simpelt system jeg vil afprøve... Afkøl rør metal, hvor vandet køre rundt inden i.. Eller nummer 2, hvor det er at afkøle en metalstang, som føres ned i vandet, lidt som et omvendt varmelegeme. Med løsning nummer 2, tænker jeg at jeg også kunne indkapsle selve metalstangen i pvc, men pvc er bare ikke specielt køleførende, da det isolere meget.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af DDT2 »

ja ideen er i for sig ganske fin tvivler på bare virkningen vil være god kontra blæsere på overfladevandet så du får en højere fordampning.

problemet er i mine øjne at du skal have nogle ordenligt dele helst gerne i titanium men når det er sagt var det på ingen på noget jeg ville af hensyn til forbrugte på at have en pumpe kørende stumperne man skal have osv edt hele løber temlig hurtigt op.
har selv rodet med ideen flere gange da jeg har gode muligheder for at komme til stumperne osv selv titaniumsvelskere osv men prisen bliver for høj kontra igen hvad blæsere kan gøre.
hvis det er større akvariere i hus med jordvarme ved jeg der ere flere kunder jeg har været med der har jordvarmeanlægget til at køle så man bruger jorden til at køle med, men igen skal være noget man har ellers en dyr udgift ;)
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Hmm.. Der må sgu være en løsning.. Jeg kan godt se at saltet æder alt.. Og titanium bliver for dyrt. Men måske løsning 2, er muligt efter lidt bearbejdning.
Efter tegninger og så videre, satser jeg på at jeg skulle kunne køle et akvarie på omkring 200 liter, for omring 100watt..
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af DDT2 »

vil da meget gerne se tegninger på dit foreslag da jeg selv er interesseret i det så kom endelig med nogle på banen :)
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Jeg skal nok huske tråden, skal bare lige have afprøvet den :y
Brugeravatar
stokholm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
16
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: Glostrup [KBH]

Indlæg af stokholm »

prøv du at lave et overløb af metal og se hvad der sker...!!!
DanielXavier skrev:Er der noget metal man kan bruge i forbindelse med saltvand, som ikke ruster eller irre, eller på anden måde slipper farlige ting ud i akvariet?
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

stokholm skrev:prøv du at lave et overløb af metal og se hvad der sker...!!!
DanielXavier skrev:Er der noget metal man kan bruge i forbindelse med saltvand, som ikke ruster eller irre, eller på anden måde slipper farlige ting ud i akvariet?

?? Hvorfor?
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

hehe spøjs kommentar :beer:
Nicki

Mit nye reef http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 27&t=85430" onclick="window.open(this.href);return false;

360L rumdeler HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=33857" onclick="window.open(this.href);return false;
120L Mixed reef HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=54207" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

DanielXavier skrev:

?? Hvorfor?
titanium.
SPS = Stability Provides Succes

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
stokholm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
16
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: Glostrup [KBH]

Indlæg af stokholm »

synes bare du skal prøve det..!!
DanielXavier skrev:

?? Hvorfor?
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

stokholm skrev:synes bare du skal prøve det..!!
DanielXavier skrev:

?? Hvorfor?

Ellers tak.. :crazy:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Har du overvejet at bruge glasrør? De burde være til at få fat i til en pris der er med at gøre. Så skal du måske bare tænke i lidt andre baner m.h.t. dit projekt ;)
Mvh. Mikkel

Mit akvarie: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=60169" onclick="window.open(this.href);return false;
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Mikkel E skrev:Har du overvejet at bruge glasrør? De burde være til at få fat i til en pris der er med at gøre. Så skal du måske bare tænke i lidt andre baner m.h.t. dit projekt ;)

Jeg har fået et glasrør.. jeg har skilt et varmelegeme ad, og projektet er fuldt kørende. Håber snart på en prototype..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"