Brian C skrev:først vil jeg sige jeg er åben over for ny viden, MEN jeg regner ikke Wikien som et sted hvor alt er 100% korrekt, beklagerDanielXavier skrev:Brian C skrev:Sådan kan du ikke stille det opDanielXavier skrev:StarF skrev:Det der menes er at det lys der kommer ud af hqi indeholder flere farvespectrum, altså en blandning af dem alle.. hvor imod LED er målrettet.. f.eks får du kun det blå ved en blå, osv!DanielXavier skrev:Jeg tror ikke du får noget med HQI som du ikke gør med LED.. Du kan få LED til at lyse i samme farvespektre som HQI, Du kan få mindst lige så kraftigt lys, som HQI levere.
Ja men det er da så også kun i det blå lys´spektra. Og det er jo det samme for t5 f.eks. Mere eller mindre. Jeg har en LED på 6500 k, og en Varm hvid LED, der ligger omkring det samme som en almindelig glødepære.
fordi en pære/LED/whatever er opgivet til at give 6500K er det ikke ensbetydene med at farvespektret er dækket, de er og bliver indtil videre smalspektrede
og det er der jeg har min bekymring i forhold til det mere langsigtede, især fordi koraller generelt kan være meget lang tid om at vise mistrivsel, ikke at jeg siger de vil gøre det
men jeg vil sq være rimelig sikker inden jeg går ud og smider 20-25.000,- til en lampe og risikerer at skade mine koraller
T5 rør rummer selvom de er på eks 14.000K flere farver i spektret
bortset fra det, mht de varmhvide LED'er, jeg har til dato ikke set én, der har ligget bare i nærheden af glødepærer, selvom de påberåber sig at gøre dette
iøvrigt så er Kelvin skalaen som den bruges idag, i mine øjne totalt ubrugelig, prøv at sammenligne kelvin for "civil" og en akvarieblysning, det hænger ikke rigtig sammen
eller tag en 14.000 kelvin fishstreet pærer, den er mere p..gul end en den 6500K pære vi har over vores planteø i butikken
Jamen du skal da være velkommen til at komme forbi og se nærmere!Den lyser gudhjælpe mig ligesom en glædepære.
For lige at slå myten ihjel om at LED ikke er bredspektret lys, kan her læses et uddrag af wikipedia: There are two primary ways of producing high intensity white-light using LEDs. One is to use individual LEDs that emit three primary colors[54]—red, green, and blue—and then mix all the colors to produce white light. The other is to use a phosphor material to convert monochromatic light from a blue or UV LED to broad-spectrum white light, much in the same way a fluorescent light bulb works. (ja, hvide LED virker faktisk på samme måde som jeres højt svoret T5 eller T8 rør gør
Ja, man kan sågar købe FULD spektre LED lamper.. http://www.naturallighting.com/web/shop.php?crn=901
og at en webshop sælger noget de kalder fuldspektret, tjah... det har ikke overbevist mig
jeg beklager min skepsis, men teknologien er alt for ny og dyr til at jeg bare tør stole på de første og bedste udtalelser
og du kan stadig ikke sammenligne LED med T5, hvor selv de blå rør har et bredere spektrum
men lad os tage den igen om et års tid, for ingen tvivl om at LED er på vej i den rigtige retning, og jo mere kineserne kommer ind i kampen, jo hurtigere falder prisen osse på de gode lamper
Ja, man har vel lov til at være pessimist til fingerspidserne her i verdenen.
Jeg kan godt mærke at uanset hvad man siger, så er det ikke helt godt nok.
LED er langt fra så dyrt som i giver udtryk for... Har man lidt snilde, så kan det hurtigt laves selv.
Jeg har lavet en hurtig video, for at give en fornemmelse for mit lys http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=35953
Jeg skal have målt parværdi(når jeg engang finder en der kan)
Men indtil videre, er der 40 watt LED lys. Til en samlet pris af 800-900 kr i udsalg. Holder parværdierne, er vi jo milevidt fra jeres 15-20000 kr.