VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Erfaring med LED

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Erfaring med LED

Indlæg af DanielXavier »

Brian C skrev:
DanielXavier skrev:
Brian C skrev:
DanielXavier skrev:
StarF skrev:
DanielXavier skrev:Jeg tror ikke du får noget med HQI som du ikke gør med LED.. Du kan få LED til at lyse i samme farvespektre som HQI, Du kan få mindst lige så kraftigt lys, som HQI levere.
Det der menes er at det lys der kommer ud af hqi indeholder flere farvespectrum, altså en blandning af dem alle.. hvor imod LED er målrettet.. f.eks får du kun det blå ved en blå, osv!

Ja men det er da så også kun i det blå lys´spektra. Og det er jo det samme for t5 f.eks. Mere eller mindre. Jeg har en LED på 6500 k, og en Varm hvid LED, der ligger omkring det samme som en almindelig glødepære.
Sådan kan du ikke stille det op

fordi en pære/LED/whatever er opgivet til at give 6500K er det ikke ensbetydene med at farvespektret er dækket, de er og bliver indtil videre smalspektrede
og det er der jeg har min bekymring i forhold til det mere langsigtede, især fordi koraller generelt kan være meget lang tid om at vise mistrivsel, ikke at jeg siger de vil gøre det
men jeg vil sq være rimelig sikker inden jeg går ud og smider 20-25.000,- til en lampe og risikerer at skade mine koraller
T5 rør rummer selvom de er på eks 14.000K flere farver i spektret

bortset fra det, mht de varmhvide LED'er, jeg har til dato ikke set én, der har ligget bare i nærheden af glødepærer, selvom de påberåber sig at gøre dette

iøvrigt så er Kelvin skalaen som den bruges idag, i mine øjne totalt ubrugelig, prøv at sammenligne kelvin for "civil" og en akvarieblysning, det hænger ikke rigtig sammen

eller tag en 14.000 kelvin fishstreet pærer, den er mere p..gul end en den 6500K pære vi har over vores planteø i butikken

Jamen du skal da være velkommen til at komme forbi og se nærmere! :GO Den lyser gudhjælpe mig ligesom en glædepære.

For lige at slå myten ihjel om at LED ikke er bredspektret lys, kan her læses et uddrag af wikipedia: There are two primary ways of producing high intensity white-light using LEDs. One is to use individual LEDs that emit three primary colors[54]—red, green, and blue—and then mix all the colors to produce white light. The other is to use a phosphor material to convert monochromatic light from a blue or UV LED to broad-spectrum white light, much in the same way a fluorescent light bulb works. (ja, hvide LED virker faktisk på samme måde som jeres højt svoret T5 eller T8 rør gør

Ja, man kan sågar købe FULD spektre LED lamper.. http://www.naturallighting.com/web/shop.php?crn=901
først vil jeg sige jeg er åben over for ny viden, MEN jeg regner ikke Wikien som et sted hvor alt er 100% korrekt, beklager
og at en webshop sælger noget de kalder fuldspektret, tjah... det har ikke overbevist mig
jeg beklager min skepsis, men teknologien er alt for ny og dyr til at jeg bare tør stole på de første og bedste udtalelser

og du kan stadig ikke sammenligne LED med T5, hvor selv de blå rør har et bredere spektrum
men lad os tage den igen om et års tid, for ingen tvivl om at LED er på vej i den rigtige retning, og jo mere kineserne kommer ind i kampen, jo hurtigere falder prisen osse på de gode lamper

Ja, man har vel lov til at være pessimist til fingerspidserne her i verdenen.

Jeg kan godt mærke at uanset hvad man siger, så er det ikke helt godt nok.
LED er langt fra så dyrt som i giver udtryk for... Har man lidt snilde, så kan det hurtigt laves selv.
Jeg har lavet en hurtig video, for at give en fornemmelse for mit lys http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=35953
Jeg skal have målt parværdi(når jeg engang finder en der kan)
Men indtil videre, er der 40 watt LED lys. Til en samlet pris af 800-900 kr i udsalg. Holder parværdierne, er vi jo milevidt fra jeres 15-20000 kr.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

gonad skrev:Findes der mindre udgaver? 290W som giver 180% højere parværdi end en 400W HQI lyder som noget, der vil være for kraftigt til mange akvarier?
Du drosler den ned til 50% så har du stadig lys som ved næsten 400W HQI og bruger kun 145W...Det er sgu`da en deal!! Fordelen ved at drosle den ned er også at farven bliver mere blå når lampen dæmpes og kommer på den måde til mere at ligne den lysfarve som mange af os foretrækker.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

DanielXavier skrev:
Brian C skrev:
DanielXavier skrev:
Brian C skrev:
DanielXavier skrev:
StarF skrev:
DanielXavier skrev:Jeg tror ikke du får noget med HQI som du ikke gør med LED.. Du kan få LED til at lyse i samme farvespektre som HQI, Du kan få mindst lige så kraftigt lys, som HQI levere.
Det der menes er at det lys der kommer ud af hqi indeholder flere farvespectrum, altså en blandning af dem alle.. hvor imod LED er målrettet.. f.eks får du kun det blå ved en blå, osv!

Ja men det er da så også kun i det blå lys´spektra. Og det er jo det samme for t5 f.eks. Mere eller mindre. Jeg har en LED på 6500 k, og en Varm hvid LED, der ligger omkring det samme som en almindelig glødepære.
Sådan kan du ikke stille det op

fordi en pære/LED/whatever er opgivet til at give 6500K er det ikke ensbetydene med at farvespektret er dækket, de er og bliver indtil videre smalspektrede
og det er der jeg har min bekymring i forhold til det mere langsigtede, især fordi koraller generelt kan være meget lang tid om at vise mistrivsel, ikke at jeg siger de vil gøre det
men jeg vil sq være rimelig sikker inden jeg går ud og smider 20-25.000,- til en lampe og risikerer at skade mine koraller
T5 rør rummer selvom de er på eks 14.000K flere farver i spektret

bortset fra det, mht de varmhvide LED'er, jeg har til dato ikke set én, der har ligget bare i nærheden af glødepærer, selvom de påberåber sig at gøre dette

iøvrigt så er Kelvin skalaen som den bruges idag, i mine øjne totalt ubrugelig, prøv at sammenligne kelvin for "civil" og en akvarieblysning, det hænger ikke rigtig sammen

eller tag en 14.000 kelvin fishstreet pærer, den er mere p..gul end en den 6500K pære vi har over vores planteø i butikken

Jamen du skal da være velkommen til at komme forbi og se nærmere! :GO Den lyser gudhjælpe mig ligesom en glædepære.

For lige at slå myten ihjel om at LED ikke er bredspektret lys, kan her læses et uddrag af wikipedia: There are two primary ways of producing high intensity white-light using LEDs. One is to use individual LEDs that emit three primary colors[54]—red, green, and blue—and then mix all the colors to produce white light. The other is to use a phosphor material to convert monochromatic light from a blue or UV LED to broad-spectrum white light, much in the same way a fluorescent light bulb works. (ja, hvide LED virker faktisk på samme måde som jeres højt svoret T5 eller T8 rør gør

Ja, man kan sågar købe FULD spektre LED lamper.. http://www.naturallighting.com/web/shop.php?crn=901
først vil jeg sige jeg er åben over for ny viden, MEN jeg regner ikke Wikien som et sted hvor alt er 100% korrekt, beklager
og at en webshop sælger noget de kalder fuldspektret, tjah... det har ikke overbevist mig
jeg beklager min skepsis, men teknologien er alt for ny og dyr til at jeg bare tør stole på de første og bedste udtalelser

og du kan stadig ikke sammenligne LED med T5, hvor selv de blå rør har et bredere spektrum
men lad os tage den igen om et års tid, for ingen tvivl om at LED er på vej i den rigtige retning, og jo mere kineserne kommer ind i kampen, jo hurtigere falder prisen osse på de gode lamper

Ja, man har vel lov til at være pessimist til fingerspidserne her i verdenen.

Jeg kan godt mærke at uanset hvad man siger, så er det ikke helt godt nok.
LED er langt fra så dyrt som i giver udtryk for... Har man lidt snilde, så kan det hurtigt laves selv.
Jeg har lavet en hurtig video, for at give en fornemmelse for mit lys http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=35953
Jeg skal have målt parværdi(når jeg engang finder en der kan)
Men indtil videre, er der 40 watt LED lys. Til en samlet pris af 800-900 kr i udsalg. Holder parværdierne, er vi jo milevidt fra jeres 15-20000 kr.
Jeg er ikke pessimist, overhovedet ikke, og jeg følger skam også udviklingen på lamperne
men fordi du har lavet to moduler, til en lav pris, er det jo ikke sikkerte at de dækker mit behov, men kom igen når du kan fremvise parmålinger for dine moduler i HELE deres spredningsområde

mit problem er at jeg har et akvarie der er foholdsvis dybt (front til bag), og det jeg går med planer om at opgradere til gør det ikke bedre, bundareal 2,4 kvadratmeter (200*120cm)

så indtil videre er det der tiltaler mig mest plasmateknologien, men nu må vi se
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Jeg vil da også mene at plasma er det vi skal satse på i fremtiden, Led er fint men der bare mange flere muligheder med plasma. I første omgang må vi jo så nøjes med led da producenterne ser flere penge i at udvikle led som vi så køber og der efter plasma.
Lidt lige som hd-ready fjernsyn, fanme en gang reklame bullshit...

Mulighederne i plasma er langt større end det er i led, de skal selvfølgelig bare udvikles til det formål vi har brug for dem.
MVH
Martin
8370 Hadsten
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

martinknorr skrev:Jeg vil da også mene at plasma er det vi skal satse på i fremtiden, Led er fint men der bare mange flere muligheder med plasma. I første omgang må vi jo så nøjes med led da producenterne ser flere penge i at udvikle led som vi så køber og der efter plasma.
Lidt lige som hd-ready fjernsyn, fanme en gang reklame bullshit...

Mulighederne i plasma er langt større end det er i led, de skal selvfølgelig bare udvikles til det formål vi har brug for dem.
Så vidt jeg ved er plasma, en ret dyr energikilde, i form af strøm.. Og så kunne man vel ligeså godt fortsætte med HQI??

LED er fremtiden, om man vil det eller ej.
LED er jo også kun lige blevet udviklet, for ikke så mange år siden, var det ikke muligt at bruge LED som en lyskilde.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Hvem siger at LED er billigere i strøm end f.eks T5 - tag nu Leif's akvarie 250 L han har vist 2 x 12oW på, er det så billigere end T5 næææ, der er sikkert flere mulighedder i LED, men den påstand om at det er billigere i strøm, holder altså ikke i dette tilfælde.
Hvis jeg skal haø samme LED som Leif på mit 530L så skal jeg op på 3 x 120W = 360W og nu har jeg 238W og det køre fint såååå billigere i strøm nej de bliver det desværre så ikke, jo mulighedder for evt. at holde andre ''svære'' koraller vil sikkert være muligt, men det vil det så også med samme W i T5.

Jeg kannikke se den store forskel bortset fra flere mulighedder.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

wxSidst jeg tjekkede LED skulle jeg op på 3 eller 4 moduler for at dække mit, og så er der altså flere W over akvariet end jeg har nu med t5 (8x54w).. (havde kigget på paciffic)

Jeg tror dog fremtiden hedder LED, Plasma og T5 alt efter hvad man kan li.. HQI ryger nok ud, hvor plasma overtager.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

meget ny teknologi overtar og hqi bliver også hele tiden forbedret,jeg tror tit mand går tilbage til det mand havde istarten for at finde ud af at det var det bedste!
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Med plasma får man langt mere lys pr. watt end nogen anden teknologi....inklusiv LED....Det er indiskutabelt...det eneste problem med plasma er at det ikke er udviklet til saltvandsakvariebrug så lysfarven på dem der er på markedet nu ligger mellem 5-6.000 K.
En 290 watt plasmapære giver meget mere og fuldspektret lys end end 400W HQI. Denne kan så dimmes så den bruger ca. 150 W hvilket vil svare til mere end 250 W HQI.
Så strømbesparende ...ja!...dertil kommer at levetiden er ca. 5 år. Tænk på alle de rør/HQI pærer man sparer på 5 år. Varmeudviklingen er også mindre end T5 og HQI så mindre udgift til køling.
Plasma er pt. en overlegen teknologi hvis man ser bort fra lysfarven...det siges dog at plamapæren når den dimmes giver et mere behageligt blåligt lys omkring 12.000 K.

Med hensyn til mine LED lamper så bruger jeg nu 240W (Hvis jeg kører på fuld styrke!)....før ca. 320W til mit 8x39w powermodule....der ud over sparer jeg ca 1500 kr pr. år i udskiftning af rør plus udgiften til at have min køler kørende i sommerhalvåret....så men hensyn til mit akvarie har jeg opnået en stor samlet besparelse i forhold til T5. (hvis man ser bort fra anskaffelsesprisen self.)
Jeg har dog også andre grunde til at foretrække LED for T5...feks. De mange programmeringsmuligheder og flimmer i vandet..herligt legetøj.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Jeg tror også folk tit glemmer at LED har en levetid, på knap 13 år, hvis man bruger lyset i 10 timer om dagen, da LED har en levetid på godt 50.000 timer. Hvor mange rør af t5 bruger man ikke i den tid? eller brændere?

T5 har en lumen pr watt. på 90-95 og LED har en på 70-100, afhænigt af LED type, så lysudputtet bør være nogenlunde ens.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

DanielXavier skrev:Jeg tror også folk tit glemmer at LED har en levetid, på knap 13 år, hvis man bruger lyset i 10 timer om dagen, da LED har en levetid på godt 50.000 timer. Hvor mange rør af t5 bruger man ikke i den tid? eller brændere?

T5 har en lumen pr watt. på 90-95 og LED har en på 70-100, afhænigt af LED type, så lysudputtet bør være nogenlunde ens.
nix det glemmer vi ikke, men i mit tilfælde kommer besparelsen til at tage ca 17 år at indhente, som lamperne ser ud lige nu
og det er inkl skift af rør og pærer

og som jeg skrev tidligere, de 10-15 år er teoretiske beregninger ud fra nogle test, da teknologien stadig er meget ny til akvariebrug
og vi ved ikke hvordan de klarer det i længden i det rimelig hårde miljø der kan være lige omkring et saltvandsakvarie

Jeg kan godt se at du er ved at eksplodere af begejstring, men jeg beklager at jeg ikke bare falder på halen over ny teknologi, især ikke når den er så dyr endnu,
men lad os se om 1-2 år om ikke priserne kommer godt ned

så indtil videre hælder jeg stadig mest til plasma
Mvh. Brian
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Brian C skrev:
DanielXavier skrev:Jeg tror også folk tit glemmer at LED har en levetid, på knap 13 år, hvis man bruger lyset i 10 timer om dagen, da LED har en levetid på godt 50.000 timer. Hvor mange rør af t5 bruger man ikke i den tid? eller brændere?

nix det glemmer vi ikke, men i mit tilfælde kommer besparelsen til at tage ca 17 år at indhente, som lamperne ser ud lige nu

og som jeg skrev tidligere, de 10-15 år er teoretiske beregninger ud fra nogle test, da teknologien stadig er meget ny til akvariebrug
og vi ved ikke hvordan de klarer det i længden i det rimelig hårde miljø der kan være lige omkring et saltvandsakvarie

Jeg kan godt se at du er ved at eksplodere af begejstring, men jeg beklager at jeg ikke bare falder på halen over ny teknologi, især ikke når den er så dyr endnu,

Som jeg sagde tidligere, så er det langt fra så dyrt som i siger. Så længe man gør det selv, er der mange penge at spare. Levetiden på LED bliver IKKE begrænset af at du bruger den nær saltvand. LED er indpakket i akryl..
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

DanielXavier skrev:
Brian C skrev:

Som jeg sagde tidligere, så er det langt fra så dyrt som i siger. Så længe man gør det selv, er der mange penge at spare. Levetiden på LED bliver IKKE begrænset af at du bruger den nær saltvand. LED er indpakket i akryl..
Det er ikke helt korrekt...LED kan også ødelægges af saltvand -> http://www.candlepowerforums.com/vb//sh ... p?t=245907

Dog er det rigtigt at hvis man kan lave lidt selv er det meget billigere.

/Magnus
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

DanielXavier hvad fanden har du tænkt dig uden viden om par målinger har du intet at bygge din viden på.

Vi får desvære selv LED fra Kina og lortet virkker kun hvær anden gang og brænder sammen for et godt ord.

Så ikke allle kan lave udstyr der kan tåle at blive brugt. Derfor vil vi også se en rivene udvikling de næste par år før vi for aldvor vil investere i LED.

Når vi sætter vil VILD MED DANS op bruger vi 13 stk 63A så mon ikke vi er flere der ofre tid på at følge udviklingen af LED end bare akvarie folk.

Steen
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

mastou skrev:
DanielXavier skrev:
Brian C skrev:

Det er ikke helt korrekt...LED kan også ødelægges af saltvand -> http://www.candlepowerforums.com/vb//sh ... p?t=245907

Dog er det rigtigt at hvis man kan lave lidt selv er det meget billigere.

/Magnus
Hhahaa.. Det er en test han har lavet, med et Cree modul, som ikke var "pakket" ind.. LED´en har kørt i to år, uden rengøring... Hvordan tror du at dit t5 ville se ud? Desuden skriver han meget fint, at modulet STADIG virker..
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

spdiving skrev:DanielXavier hvad fanden har du tænkt dig uden viden om par målinger har du intet at bygge din viden på.

Vi får desvære selv LED fra Kina og lortet virkker kun hvær anden gang og brænder sammen for et godt ord.

Så ikke allle kan lave udstyr der kan tåle at blive brugt. Derfor vil vi også se en rivene udvikling de næste par år før vi for aldvor vil investere i LED.

Når vi sætter vil VILD MED DANS op bruger vi 13 stk 63A så mon ikke vi er flere der ofre tid på at følge udviklingen af LED end bare akvarie folk.

Steen
Var lige din mund Steen.. Jeg er ikke din lege kamerat.
Jeg er skam ikke BARE akvarie folk.. Jeg har fuldt udviklingen siden man startede med at sælge de første styling LED pære her i Danmark.. Det er ca. 7-8 år siden nu. Dengang var jeg en af de mest sælgene mennesker, før store fimaer som Diode.dk kom til.

Det kan da godt være I får defekte vare hjem fra kina, det skal i da være velkomne til fortsat at bestille.. Det holder prisen nede, på kvaliteten for os andre :T

Man bliver nød til at indpakke produkterne på en forsvarlig måde, ligesom du ser alle andre lamper til akvarier er, desuden skal det selvfølgelig vedligeholdes.

Ang Parværdi.. så kan jeg desværre ikke gøre mere end jeg allerede gør(søger på livet løs efter en med en parmåler). Men jeg tvivler ikke på outputtet...
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

Daniel har lige et spørgsmål..
nu du er så sikker på dens levetid er du så villig til at gi 10års garenti på den ?
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Jeg kunne snildt give 10 års garanti.. Men så vil garantien være omfattet af et meget langt tilføjelse om anvendelseskriterier.

Man skal vedligeholde, man må ikke bytte poler, man må ikke gøre dit og dat..

Bruger man LED pærene præcist, som beskrevet, har jeg ingen skrubler..
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Men der jo også stor forskel på at købe en computerstyret LED lampe og selv bakse noget sammen som skal side i en lyskasse.
Så at du kan bakse noget LED sammen billigt, forsvarer jo ikke prisen på en lampe som kan det hele og som kan hænge over et åbent akvarie med minimal vedligeholdelse.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Mikkel E skrev:Men der jo også stor forskel på at købe en computerstyret LED lampe og selv bakse noget sammen som skal side i en lyskasse.
Så at du kan bakse noget LED sammen billigt, forsvarer jo ikke prisen på en lampe som kan det hele og som kan hænge over et åbent akvarie med minimal vedligeholdelse.
Nej selvfølgelig ikke, hvis man ser sådan på det :wink: Men ønsker man bare en LED lampe, ligesom man bare har en hqi, eller en t5 lampe. Så er de mere eller mindre til lige at samle(har man lidt snilde)

En computerstyret LED er jo også sat i en lyskasse.. Så lyskassen undgår man ikke helt.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Hvis jeg engang skal ( og har råd til ) en LED lampe, så vil jeg ikke selv lave eller samle den, det er jeg overhovedet ikke forstand på.

Ud fra det som jeg har læst bla. i denne tråd og på mange andre sider på nettet, så tolker jeg det som at LED pt er et altenetiv til T5 & HQI, men det er kun min mening.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

LarsSteen skrev:Hvis jeg engang skal ( og har råd til ) en LED lampe, så vil jeg ikke selv lave eller samle den, det er jeg overhovedet ikke forstand på.

Ud fra det som jeg har læst bla. i denne tråd og på mange andre sider på nettet, så tolker jeg det som at LED pt er et altenetiv til T5 & HQI, men det er kun min mening.
Selvfølgelig er de et alternativ!....læg mærke til at ingen af de som ytrer sig negativt/tvivlende om LED´s har selv førstehåndskendskab til dem.
Efter 4 måneder kan jeg sige at i forhold til at gro koraller er de hverken bedre eller dårligere end mit ATI Powermodule. Farver og vækst er det samme.
LED´s er sjovere legetøj pga. programmeringsmulighederne og så er de billigere i drift end T5 og afgiver ikke varme....disse 3 ting bør i dag være grunden til at købe LED.
Besparelsen i rør og el opvejer dog ikke den høje pris for en kvalitetslampe på kort sigt, hvis man har en ok lampe i forvejen....sagen stiller sig lidt anderledes hvis man, for første gang alligevel skal investere i en kvalitetslampe.
Til store, især dybe (over 60-65 cm) akvarier koster det en spidsen af en jetjager at indkøbe nok LEDlamper til at dække overfladen.
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af J. Andersen »

Hvor meget led skal man have når man har en dybte på 55-60ca og akvariet er 160 langt?
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

J. Andersen skrev:Hvor meget led skal man have når man har en dybte på 55-60ca og akvariet er 160 langt?
Det kommer helt an på hvilke LED du vil bruge..
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af J. Andersen »

hmm jeg ved ikke noget om led.

så det kan jeg ikke svarer på. :biggrin:
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Er jeg den eneste der stadig er gald for HQI? Jeg ville aldrig undvære det "flimmer" det giver i vandet

Desuden kan jeg heller ikke rigtig se fordelen i at LED ikke udgiver varme til vandet. Så skal der jo bare et varmelegeme i som bruger X antal watt, og et 250w varmelegeme er sgu heller ikke billigt hvis det skal stå tændt 24/7
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

MMartin skrev:Er jeg den eneste der stadig er gald for HQI? Jeg ville aldrig undvære det "flimmer" det giver i vandet

Desuden kan jeg heller ikke rigtig se fordelen i at LED ikke udgiver varme til vandet. Så skal der jo bare et varmelegeme i som bruger X antal watt, og et 250w varmelegeme er sgu heller ikke billigt hvis det skal stå tændt 24/7
Nej det er du da ikke, jeg er skam osse godt tilfreds med mine, især efter jeg gik fra 3 til 2*250 watt
men jeg kunne da godt dyrke en lidt lavere el-regning, men i mit tilfælde er det stadig for dyrt at skifte lampe
Mvh. Brian
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

MMartin skrev:Er jeg den eneste der stadig er gald for HQI? Jeg ville aldrig undvære det "flimmer" det giver i vandet

Hvis du ser min video, vil du se, at LED giver ligeså meget flimmer..
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"