"VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hvad vil der ske uden skummer?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
LasseA
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Hvad vil der ske uden skummer?

Indlæg af LasseA »

Som overskriften siger - hvad vil der ske, hvis ens skummer ikke fungerede eller den bare er slukket det meste af tiden?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Hvad vil der ske uden skummer?

Indlæg af Hougaard »

Det kommer an på dit "bio-load" - hvis der er nok af andre metoder (sten, alger, scrubber etc...) så går det jo nok..
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Blot supplerende til Hougaard´s post:

http://www.reefsanctuary.com/forums/gen ... thing.html

Jeg kører dog selv med skummer, men indholdet i linket ovenfor ser tillokkende ud...

(Men skulle din skummer stå af sker der ikke så meget ved det, andet end at kompensere for at den nu mangler. Eks: Vandskift, eller omlægge til anden metode. Eller... Købe en ny skummer.)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har et rsm og har køt uden skummer en 1½ måneds tid... Jeg skifter ca 20L. saltvand hver 14. dag Det er 130L. i volumen og jeg har tre fire små fisk i Det har kørt siden siden d. 2. maj i år... så det er jo ikke lang tid at bedømme noget på, skal det lige siges

jeg fodrer fiskene 1-2 gange om ugen... og ikke særlig meget.

Akvariet er købt brugt og der fulgte nogle meget velindkørte sten med og sand.
LasseA
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af LasseA »

Okay, det er bare fordi at min skummer ikke kører hver eneste dag, og bliver ved med at have en del alger, selvom jeg efterhånden har skiftet en del vand, så tænkte bare om det ville hjælpe at have skummeren mere tændt, hvis jeg skulle gøre nogle forhåbninger om at komme af med de alger.

- Jeg har også et RSM 130D, og har kun en fisk p.t. (Har også en reje, 3 søstjerner, nogle eremitkrebs
og 4 koraller).

Men ville gerne af med nogle af de alger, da de ikke ligefrem er kønne at kigge på.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg glemte lige at jeg har en spandpumpe som jeg næsten lige har sat op med lidt aktivt ul og rowphos samt noget filtermatriale a la symbiont fra saltvandfyn.dk
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

du kunne jo prøve vsv eller zeovit... den sidst nænvte koster dog lidt skillinger at komme igang med!
Eller med vandskift samt aktiv kul og rowaphos!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hvis han skummer ikke køre hele tiden, er det dumt at begynde at med vsv eller zeo!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

du mener for at ilte vandet ikke?
Man kan da ilte vandt på andre måder... Enten en luft pumpe eller en cirkulation pumpe rettet imod vandoverfaden, hvilket måske ikke er helt nok, men det kunne man jo starte med og så ellers sætte en luftpumpe til hvis det ikke er nok...
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Anders månsson skrev:du kunne jo prøve vsv eller zeovit... den sidst nænvte koster dog lidt skillinger at komme igang med!
Eller med vandskift samt aktiv kul og rowaphos!

Skal man køre med ZeoVit anbefales det at man køre med en kraftig skummer. Så uden skummer ville jeg næppe anbefale af køre med ZeoVit.

Har man ikke den store erfaring med saltvand er det godt dumt at starte med at undvære en skummer. Akvariet kan vælte i løbet af få timer ved den mindste fejl især ved et RSM hvor skummeren er det rene lort.

Steen
Senest rettet af spdiving fre 18. jun 2010 13:07, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Anders månsson skrev:du mener for at ilte vandet ikke?
Man kan da ilte vandt på andre måder... Enten en luft pumpe eller en cirkulation pumpe rettet imod vandoverfaden, hvilket måske ikke er helt nok, men det kunne man jo starte med og så ellers sætte en luftpumpe til hvis det ikke er nok...
well til dels det ja, samt det anbefales både ved zeo og vsv at man køre med kraftige skummere! Da der altså skal hives en del lort ud af systemet.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

LasseA skrev:Okay, det er bare fordi at min skummer ikke kører hver eneste dag, og bliver ved med at have en del alger, selvom jeg efterhånden har skiftet en del vand, så tænkte bare om det ville hjælpe at have skummeren mere tændt, hvis jeg skulle gøre nogle forhåbninger om at komme af med de alger.

- Jeg har også et RSM 130D, og har kun en fisk p.t. (Har også en reje, 3 søstjerner, nogle eremitkrebs
og 4 koraller).

Men ville gerne af med nogle af de alger, da de ikke ligefrem er kønne at kigge på.
Hvorfor køre din skumme ikke hele tiden ?

Jeg tror at du vil få mere ud af at lade den køre i f.eks. 2 - 3 uger afgangen end et par dage engang imellem, men vil da absolut lade den køre hele tiden.

Når du får alger er det et overskud af næring, dette skal du ha' væk eller begrænse på en eller anden måde, f.eks. fodre betydeligt mindre evt. kun 2 - 3 gange om ugen, fjerne evt. for mange fisk, tilsætte flere LS
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
LasseA
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af LasseA »

Grunden til at den ikke kører hele tiden, er at den f. eks kører hele dagen men så slukker jeg den når jeg går i seng, fordi at jeg ikke kan holde ud og høre på den.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Eller få fat i noget fosfat fjerner, selvfølgelig efter at have testet vandet først.
En anden dyrere men mere hodbar løsning, er at finde en bedre, og mere lydløs skummer.
Men du bør finde ud af hvorfor du har de alger. Fodrer du som et svin, har du alt for mange fisk i akvariet og hvordan ser det ud med vandskift?
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

LasseA skrev:Grunden til at den ikke kører hele tiden, er at den f. eks kører hele dagen men så slukker jeg den når jeg går i seng, fordi at jeg ikke kan holde ud og høre på den.
Hvis det er så stort et problem, så vil jeg også, som Carstenn skriver, se mig om efter en anden skummer, eller finde problemet og løse det, eller konstant køre uden skummer, men det kræver lidt mere vandskifte / arbejde af dig.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
LasseA
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af LasseA »

"- Jeg har også et RSM 130D, og har kun en fisk p.t. (Har også en reje, 3 søstjerner, nogle eremitkrebs
og 4 koraller)."

Jeg fodre 1-2 gange om ugen, meget lidt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det er hele besætningen, så burde der ikke være noget tilhindrer for at kun have skummeren tændt om dagen.
Lav nogle målinger, og så prøv at slukke for skummeren i en uges tid. Stiger nitrat og fosfat, så duer det ikke uden skummer.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"