hva har i jeres sump

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

hva har i jeres sump

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

hva har I i jeres sump ?
hva er godt at ha i sumpen ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: hva har i jeres sump

Indlæg af ole kekkonen »

i sumpen har jeg et overløb fra displayet samt der går en pumpe deri som også føder refugiet,tidligere fødet jeg refugiet med hævert fra displayet som mundet ud i sumpen via overløbet
spdiving

Indlæg af spdiving »

jeg har vand :T :T

steen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

bare en tanke,så vil jeg prøve med en alge skrubber i den sump da det ikke ser så godt ud men er meget gavnlig for refugiet
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
18

:rolleyes:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

du er ikke nem at gøre tilfreds per,blir du glad hvis jeg siger i sumpen skal der være total mørke og en masse dyre plastik rør med magneter i?? :dizzy:
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
18

ole. skrev:du er ikke nem at gøre tilfreds per,blir du glad hvis jeg siger i sumpen skal der være total mørke og en masse dyre plastik rør med magneter i?? :dizzy:
det kan da godt være jeg ikk er ....men takker for svar ole
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hej Per

Min sump kommer til at have et skummer-rum, et returpumpe-rum, et refugium og et ferskvands reservoir. Tænker du på hvad folk har i deres refugium i sumpen ?

Mit refugium har har jeg valgt at dele op i to, således jeg har lidt muligheder for at lege med forskellige opstillinger.

Regner med prøve med forskellige typer alger, lidt sandbund, lidt forskelligt størrelse koralgrus, lidt forskelligt størrelse levende sten, og så må vi se hvad der kommer ud af de forskellige projekter. Ville gerne frem til at der kom noget liv nede i refugium'et, så der bliver nok også noget fodring direkte dernede.

/Morten N
Senest rettet af Gzus.dk fre 26. mar 2010 10:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Fiskeminister »

Jeg har planer om et skummer rum, og et refugie med masser LS, sand, Forskellige alger - Macro, caluerpa osv, og en bobbel fælde og så retur igen... ved ik om man måske sku smide et Phosfat filter i os?
Igang med større balje projekt.. 760l... Ting tager tid... !

Jeg vil nu hellere ha mig et " hand job " end jeg vil gå arbejdsløs... !
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

Gzus.dk skrev: Regner med prøve med forskellige typer alger, lidt sandbund, lidt forskelligt størrelse koralgrus, lidt forskelligt størrelse levende sten, og så må vi se hvad der kommer ud af de forskellige projekter. Ville gerne frem til at der kom noget liv nede i refugium'et, så der bliver nok også noget fodring direkte dernede.

/Morten N

jeg tror et grovere bundlag,gir bedre vækst betingelser for pods contra et refugium med sand og macroalger,vandskeligheden vil nok være at podsene græsser micro algerne hurtigere end de gror.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
18

[quote="Gzus.dk"]Hej Per

Min sump kommer til at have et skummer-rum, et returpumpe-rum, et refugium og et ferskvands reservoir. Tænker du på hvad folk har i deres refugium i sumpen ?

Mit refugium har har jeg valgt at dele op i to, således jeg har lidt muligheder for at lege med forskellige opstillinger.

Regner med prøve med forskellige typer alger, lidt sandbund, lidt forskelligt størrelse koralgrus, lidt forskelligt størrelse levende sten, og så må vi se hvad der kommer ud af de forskellige projekter. Ville gerne frem til at der kom noget liv nede i refugium'et, så der bliver nok også noget fodring direkte dernede.

/Morten N

hej morten

ja men det er nok mig der ikk har spurt rigtig så men ang refugiumså har jeg også tænkt mig at sætten en skillerums plade i ....min refugium måler 44+48,5cm men ved ikk om jeg skal dele den på langs eller sætte dem som de andre skille rum men jeg kan faktis dele den i 3 pæne rum
men ja jeg skære sku nok et par stykker glas mere og stopper i ...
for min sump er delt sådan op kammer 1 ...skummer og nedløb fra akvariet ...-refugium-..bobbel fælde og så retur kammeret med pumpe til akvariet og en pumpe til mit uv lys min ferskvandsbeholder står et andet sted i skaber ca 50 l :)

men jeg ville gerne ha bioballs i og div i et kammer og så refugium med korallgrus - LS -alger - men hva skal jeg så bruge det sidste kammer ? inden bobbel fællen ...hvis jeg gør der sådan eller skal jeg lave refugium i det sidste kammer eller hva
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
18

Fiskeminister skrev:Jeg har planer om et skummer rum, og et refugie med masser LS, sand, Forskellige alger - Macro, caluerpa osv, og en bobbel fælde og så retur igen... ved ik om man måske sku smide et Phosfat filter i os?
takker jeg tror også mit enden noget i den stil .....ville dog bare gerne lave en super sump fra starten :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

begynd at overvej,hvilke funktioner du kan tilføje dit reservoir,afhængig af dine behov og rum
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Nielsen'sbilplejeAalborg skrev:
hej morten

ja men det er nok mig der ikk har spurt rigtig så men ang refugiumså har jeg også tænkt mig at sætten en skillerums plade i ....min refugium måler 44+48,5cm men ved ikk om jeg skal dele den på langs eller sætte dem som de andre skille rum men jeg kan faktis dele den i 3 pæne rum
men ja jeg skære sku nok et par stykker glas mere og stopper i ...
for min sump er delt sådan op kammer 1 ...skummer og nedløb fra akvariet ...-refugium-..bobbel fælde og så retur kammeret med pumpe til akvariet og en pumpe til mit uv lys min ferskvandsbeholder står et andet sted i skaber ca 50 l :)

men jeg ville gerne ha bioballs i og div i et kammer og så refugium med korallgrus - LS -alger - men hva skal jeg så bruge det sidste kammer ? inden bobbel fællen ...hvis jeg gør der sådan eller skal jeg lave refugium i det sidste kammer eller hva
Jeg tror jeg ville droppe de der bioballs og så bruge pladsen på et større refugium hvis det er.

Man kan jo lave to løsninger omkring refugiummet, man kan lave rækkefølgen, Nedløb -> Skummer, Refugium og Retur, eller man kan dele nedløbet så der kommer 75% i skummerrum, og 25% i refugium og så lave retur i midten. Men prøv at kigge på http://www.melevsreef.com/allmysumps.html der er masser af inspiration. Og han har prøvet lidt af hvert :)

/Morten N
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
18

takker morten
så må i jo se min tråd når den tid kommer om min nye balje
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg ville have sendt et billede, men det kan jeg ikke finde ud af her.
Nedløbet ender i et rum med min Tunze skummer, vandet løber over en kant ned i et smalt
rum, hvor det bliver presset ind til min deep sand bed, 9 cm mudder, vandet løber så op igennem
nogle levende sten jeg har til at ligge i samme rum,
og over i returkammeret, hvor min AquaBee står.
Som en del af min sump, har jeg også et 24 liters kammer med osmosevand, som en osmolator
sørger for kommer i returkammeret, når der mangler vand.
Et af mine tidligere setup; http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=63259" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuværende setup; http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=77647" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"