Fjernelse af bundlag

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions: 0
17
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Fjernelse af bundlag

Indlæg af laursen »

Jeg går og overvejer at udskifte mit levende sand men noget andet bundlag, da mit sand ikke rigtigt vil blive liggende der hvor det skal efter jeg har fået nye og kraftigere steam pumper.

Er der nogen der kender en god måde at få sandet op uden at tømme tanken halvt for vand, eller er der kun den mulighed at skovle det op?
Senest rettet af laursen fre 5. mar 2010 00:17, rettet i alt 2 gange.
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Re: Fjenelse af bundlag

Indlæg af AndersGS »

Lav en hævert, så kan du støvsuge det op med minimalt vandspild.
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Hvad med at lægge noget grovere koral grus ovenpå?

Du kan suge sandet op med hævert metoden, gør det i forbindelse med vandskift og lidt af gangen, f.eks. en fjerdedel, en gang om ugen.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Indlæg af laursen »

Ok så prøver jeg med hævert metoden, trode bare at det tog en hel del vand med sig.
Jeg er ikke indteraseret i at ligge grovere grus ovenpå da jeg har for meget bundlag i forvejen og overvejer om jeg skal prøve med sort koral grus.
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 379
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

laursen skrev:Ok så prøver jeg med hævert metoden, trode bare at det tog en hel del vand med sig.
Jeg er ikke indteraseret i at ligge grovere grus ovenpå da jeg har for meget bundlag i forvejen og overvejer om jeg skal prøve med sort koral grus.
Hvorfor er det lige det er blevet poppet, det er totalt unaturligt. Det er kun de steder hvor vulkanaktiviteten er større end stenkorallerne kan vokse at man finder de sorte strande. Fx Bali og Hawaii - og man ved ikke hvad effekt vulkansand har i et lille system - jeg har ihvertfald ikke læst om det.

Vulkansand/sten er meget forskelligt - i modsætning til koralsand som er meget homogent i hele verden.

Plus de sorte småsten gerne skulle blive lilla indenfor ganske få måneder hvis du har et velkørende system.

MVH
1 person som for 6 mdr. siden gennemdykkede flere sorte koralstrande på Bali og derfor har set det live..
SPS : Stability provides succes
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Indlæg af laursen »

nielsk skrev:
laursen skrev:Ok så prøver jeg med hævert metoden, trode bare at det tog en hel del vand med sig.
Hvorfor er det lige det er blevet poppet, det er totalt unaturligt. Det er kun de steder hvor vulkanaktiviteten er større end stenkorallerne kan vokse at man finder de sorte strande. Fx Bali og Hawaii - og man ved ikke hvad effekt vulkansand har i et lille system - jeg har ihvertfald ikke læst om det.

Vulkansand/sten er meget forskelligt - i modsætning til koralsand som er meget homogent i hele verden.

Plus de sorte småsten gerne skulle blive lilla indenfor ganske få måneder hvis du har et velkørende system.

MVH
1 person som for 6 mdr. siden gennemdykkede flere sorte koralstrande på Bali og derfor har set det live..
Det ligger nu heller ikke fast at det skal være sort, men jeg skal have noget grovere i... Men i første omgang skal jeg have mit sand op... Har du iøvrigt ikke lige pumpet dit sand op? hvordan gik det, kunne du gøre det uden at tømme det halve af akvariet for vand?
nielsk
19

Indlæg af nielsk »

Jo det var heller ikke for at lyde alt for negativ :wink:

Jeg sugede det op med en alm. 18/22 akvarieslange. Jeg endte med at skifte ca 300 L vand, det vil sige 30 % netto for at suge ca 25 kg sand op - og jeg prøvede at være effektiv.

Men det er den eneste måde hvis du vil undgå at alt snavs hvirvles op i de fri vandmasser - ellers kan du bare suge bundlag op i en 25 L saltspand. Vente på at alt bundfælder og hælde de klare vand tilbage - det tror jeg vil være mere effektivt end at begynde at skovle inde i akvariet..
SPS : Stability provides succes
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Indlæg af laursen »

[quote="nielsk"]Jo det var heller ikke for at lyde alt for negativ :wink:

Sådan opfattede jeg det heller ikke :happy:

Køre du uden bundlag nu?
nielsk
19

Indlæg af nielsk »

laursen skrev:
nielsk skrev:Jo det var heller ikke for at lyde alt for negativ :wink:

Sådan opfattede jeg det heller ikke :happy: