lidt ? om osmoseanlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

lidt ? om osmoseanlæg

Indlæg af Brian C »

Jeg har lidt kig på et par osmoseanlæg. i den forbindelse er der dukket et par spørgsmål op

jeg er efterhånden blevet klar over forskellen på 3, 4 og 5 trins udgaverne, jeg har kig på et par forskellige modeller bla. en billig model 285 liter/døgn (byggesæt) men hvis jeg nu anskaffer en 3-trins, er det så rimelig enkelt at udvide den til 4 trin (silicatfilter), er der noget jeg skal være obs på

hvilket formål har en skylleventil, hvordan virker den, og er det noget man "bare" efterfølgende kan sætte på
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: lidt ? om osmoseanlæg

Indlæg af Hougaard »

Totalafsalteren (silicatfilter) er meget nemt at sætte i røven af et hivlket som helst osmoseanlæg - Jeg kan anbefale filteret fra AquaLight.

Skylleventilen sørger for det rette trykforhold mellem de to "output" slanger.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er helt enkelt at udvide anlægget med et silicatfilter bagefter. Der er 2 muligheder for udvidelsen, enten et lille et som ligner forfilterne og så et langt mere effektivt
http://www.aquapro2000.de/Filtertechnik ... :2775.html
Det er godt nok noget dyrere end de andre, men holder så tilgæld også i rigtig lang tid.
(jeg har et af samme slags, dog ældre model. Jeg har kun skiftet harpiksen en gang på noget som ligner 7-8 år.)
Det filter sætter du blot på slangen fra osmoseanlægget.

Skylleventilen har den betydning at du får skyllet membranerne rene, så de ikke slammer så hurtigt til.
Alle osmoseanlæg har en flowbegænser indbygget. De anlæg som ikke har en skylle ventil monteret, har flowbegrænseren sidende i afløbs slangen.
I princippet kan man godt montere skylleventilen senere, men der skal man så lige vide hvilken man skal bruge. Det har jeg ikke kunnet finde noget på tryk om.
Jeg købte en ny skylleventil af Ronny, men da jeg spurgte efter hvor man kunne læse noget om det. klappede han i som en østers.

På waterpilot.de har de det hele, og hvis du har spørgsmål, svarer de hurtigt på dem
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Håber det er i orden jeg bryder ind i tråden. Jeg bruger almindeligt vandværksvand, men har det problem at der er meget cilikat i vandet. Kunne man bruge den du linker til Carsten, til dette formål? Altså uden osmose anlæg? Selvfølgelig skal man jo lige finde en måde at koble den til vandforsyningen, men udover det er effekten mod silikat den samme.
Mvh. Gert
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

skod skrev:Håber det er i orden jeg bryder ind i tråden. Jeg bruger almindeligt vandværksvand, men har det problem at der er meget cilikat i vandet. Kunne man bruge den du linker til Carsten, til dette formål? Altså uden osmose anlæg? Selvfølgelig skal man jo lige finde en måde at koble den til vandforsyningen, men udover det er effekten mod silikat den samme.
Mvh. Gert
jeg vil umidelbart tro at det ville blive stoppet til ret hurtigt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

skod skrev:Håber det er i orden jeg bryder ind i tråden. Jeg bruger almindeligt vandværksvand, men har det problem at der er meget cilikat i vandet. Kunne man bruge den du linker til Carsten, til dette formål? Altså uden osmose anlæg? Selvfølgelig skal man jo lige finde en måde at koble den til vandforsyningen, men udover det er effekten mod silikat den samme.
Mvh. Gert
I teorien kan man godt nøjes med silicat filteret, men også kun i teorien.
Det medie som er i filteret, fjerner alt fra vandet, men det har en vis grænse.
Lad os sige at filteret kan fjerne 100000 enheder(en enhed er lig 1 Ms) og det vnad du leder igennem fra hanen af indeholder f.eks 500 Ms. så er filteret opbrugt efter 100000 divideret med 500 = 200 liter.
Leder du vand gennem med en Ms på 5, så holder filteret til 20000 liter.

Man kan også i princippet få ferksvand ud af saltvand med det filter, blot ikke ret meget før end at mediet er opbrugt.
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »