foreslag til god og billig skummer ???

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

foreslag til god og billig skummer ???

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg skal bruge en skummer til omkring 500 liter vand..
ved godt at pris og kvalitet tit hænger sammen, men vil selvfølgelig gerne gøre projektet her så billigt som muligt, så hvad har i erfaringer med..
jeg har selv kigget på den her: http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... -1905.html
har både hørt om en som var vildt tilfreds med den, og så har jeg hørt nogen sige at den ikke laver bobler nok, at man kunne se igennem den selvom den kørte..
er da også interesseret i noget brugt hvis i har en skummer stående som i ikke bruger, eller bare skal opgradere..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Re: foreslag til god og billig skummer ???

Indlæg af da_nizzel »

Jeg ville gå efter en af websteens kina skummere. De er rated til 600l og koster 500kr

http://www.websteen.dk/product_info.php ... f8e8b3eaa5

Så en ude hos Johns saltvand og den var meget lydløs.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

da_nizzel skrev:Jeg ville gå efter en af websteens kina skummere. De er rated til 600l og koster 500kr

gav den lige så meget luft som alle andre kvalites skummere??
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Tror helt klart du vil fortryde hvis du ikke får fat i en der mindst er rated til 1000liter
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

da_nizzel skrev:Jeg ville gå efter en af websteens kina skummere. De er rated til 600l og koster 500kr

har lige snakket med ham John som har skummeren stående, han sagde den fungerede, men han lød ikke vildt begejstret, spurgt om den kunne sammenlignes med tunze eller nogen andre mærker, men det ville han ikke svare på.. så tror måske ikke den er så god igen.. den er rated til 600 liter, og hvis jeg skal have ca 500 liter vand så er det jo kun lige til øllet..
SÆLGES:
kan ses her:
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Jeg har i min begrænset erfaring med saltvand fundet ud af at der er 3 ting man ikke skal spare på.

1. Lys
2. Cirkulation (Returpumpe og Streams)
3. Skummere

De 3 ting er ligesom nerven i systemet og derfor er det områder man bestemt ikke bør gå på kompromis med da de kan give problemer senere med døde områder, dårlig vækst eller for dårlig fjernelse af affald og proteiner. Jeg har derfor lært at man skal gøre det ordentlig. Eventuelt ved at købe brugt. Min egen skummer og lys er købt brugt her på forum.

Derfor vælg en skummer der har "overskud" og ikke blot lige er rated til ens avkarie. Og kvalitet giver en forskel. Blot min erfaring.

/HerrO
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Denne skummer har fået gode anmeldelser (selvom den er rimelig ny på markedet)
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=680

Man får vist en hel del for pengene
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

det os min menining om det.. vil også hellere købe noget brugt og så få kvalitet
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg kan oplyse jer om, at det er mig der sælger og importerer dem.

Den er fysisk større end f.eks. Deltec 600, og pumpen er også større, reaktor røret er større og længere, koppen er større, og så er den ca. 2500.- billigere :GO det er jo det vi saltvands folk vil ha' ikk' !!

Man kan have meget svært ved at finde en brugt skummere til lige under 500.- og er så kraftig, jeg vil stadigvæk mene at det er danmarks billigste efter den størrelse :K

Hvis John ikke virkede særlig begejstret, så skulle du da se ham da vi havde sat den til ( Ham og mig ), jeg var også meget overrasket over at den ikke sagde mere end den gjorde, det var den første af dem som jeg havde set og hørt i brug, jeg ærger mig over at jeg ikke har plads til samme til mit 530 L - da jeg ikke har sump og det overløb som jeg lavede den gang blev for lille desværre, så der er ikke plads til ret mange skummere :G

Hvordan ved I hvad en skummere er til og hvordan det er målt - det er jo helt fiktivt alt efter belastning fodre osv. af det akvarie som de bliver sat på, og vi ved jo godt at der er ikke 2 akvarier der køre ens vel ?
Senest rettet af Lars S man 4. maj 2009 18:24, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

thyme skrev:Denne skummer har fået gode anmeldelser (selvom den er rimelig ny på markedet)
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=680

Man får vist en hel del for pengene
Den er uden tvivl stor nok til at trække pågældende akvarie... Men den med anmeldelserne endnu er vist for tidligt!!

- Jeg kan ikke falde på halen... :biggrin:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Lars S skrev:Jeg kan oplyse jer om, at det er mig der sælger og importerer dem.

Den er fysisk større end f.eks. Deltec 600, og pumpen er også større, reaktor røret er større og længere, koppen er større, og så er den ca. 2500.- billigere :GO det er jo det vi saltvands folk vil ha' ikk' !!

Man kan have meget svært ved at finde en brugt skummere til lige under 500.- og er så kraftig, jeg vil stadigvæk mene at det er danmarks billigste efter den størrelse :K

Hvis John ikke virkede særlig begejstret, så skulle du da se ham da vi havde sat den til ( Ham og mig ), jeg var også meget overrasket over at den ikke sagde mere end den gjorde, det var den første af dem som jeg havde set og hørt i brug, jeg ærger mig over at jeg ikke har plads til samme til mit 530 L - da jeg ikke har sump og det overløb som jeg lavede den gang blev for lille desværre, så der er ikke plads til ret mange skummere :G

Hvordan ved I hvad en skummere er til og hvordan det er målt - det er jo helt fiktivt alt efter belastning fodre osv. af det akvarie som de bliver sat på, og vi ved jo godt at der er ikke 2 akvarier der køre ens vel ?
Måske det i din sammenligning med Deltec er på sin plads at oplyse luft/ vand blanding, for kunne få en ide' om ydelse??
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Tjaaaa, men har du en ide om hvordan jeg skal forklare det :beer: eller måle det gøre jeg det meget gerne, jeg kan ikke lige finde på en måde :(
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Her er hvad der står på producentens hjemmeside vedr. disse 2 skummere som jeg sælger :
HAQOS Protein Skimmers (PS-300 / PS-600) are multifunctional protein skimmer used as hang-on of the tank or mounted inside or outside of the sump. When used with HAQOS needle-wheel pump with dual floors, water is drawn directly from the aquarium or sump, mixes it with air then producing micro-bubbles, and crashes into the reaction chamber. The intake process creates an extremely high turbulence in the lower part of the chamber to ensure an extra mixture of fine micro-bubbles. The upper level stays calm to permit a longer time for micro-bubbles to attract protein and organic wastes. Dissolved protein and other contaminations are then removed into the collection cup.

These skimmers feature a double layers reaction chamber that reduces the amount of the micro-bubbles when water returns into the aquarium or sump. An air intake silencer is also included to reduce unexpected noise while water is drawn into the skimmer reaction chamber.

FEATURES:

◆Dual Application System: Hang-On Tank Mount & Sump Hook-Up.

◆Highly Grade Acrylic Reaction Chamber.

◆Easy Twist and High Capacity Collection Cup.

◆Double Layer Chamber Diffuse Bubbles During Return.

◆With Water Level Adjustable Valve.

◆Dual Floors Needle-Wheel Pump Included.

◆Air Silencer and Air Tubing Kits Included.

PS-600 IMPORTANT INSTRUCTIONS:

◆HANG-ON CLEARANCE REQUIREMENTS: ( Between Tank edge and wall) : 15CM

◆IN-SUMP CLEARNACE REQUIREMENTS (Between sump bottom and Tank): 71CM

◆MAX AQUARIUM THICKNESS FIT: 44MM

◆PRODUCT DIMENSIONS:

21.5 cm x 19.05cm x 55.25cm
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Lars S skrev:Tjaaaa, men har du en ide om hvordan jeg skal forklare det :beer: eller måle det gøre jeg det meget gerne, jeg kan ikke lige finde på en måde :(
Lars hvis du ikke har disse specifikationer mht luft mm. som importør, hvordan kan man så vide hvor stort et akvarie skummeren passer til?

Men som udgangspunkt ville jeg ikke satse på en skummer som ikke er rated til 2xakvarie-volume da producenterne altid er lige gode nok til at overvurdere deres skummere. Så hvis du ønsker en skummer til et akvarie på 500 liter så find en som minimum er rated til 1000 liter og gerne mere alt afhængig af hvor meget du ønsker at belaste dit akvarie.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Køb en brugt deltec apf 600 de plejer at blive solgt brugt herinde til 1200- 1500 kr. Jeg har selv en og den virker rigtig godt men den larmer dog lidt. Jeg må indrømme at jeg ikke har den store tillid til kinesiske kopier men tyske produkter holder derimod 100%.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Lord Mike : det er ikke mig der har sat den til 600 L det er producenten, ellers kunne jeg jo bare slønge et eller andet ud :wink:

Kasper J. : jeg har haft en deltec 600, ja de er gode, men de larmer også ret meget syndtes jeg, og havde jeg plads til den dengang så havde jeg da også beholdt den.
Men nu er den jo en hel del dyre 1200 - 1500 tja, så kan man få ca. 3 af ''mine'' skummere til samme pris.
Og jeg har selvfølgelig samme garenti som alle andre og retur ret som alle andre, sådan er loven jo, og den vil jeg selvf. holde mig til 100 % alt andet vil jeg ikke være med til, så kald mig bare naiv eller lidt dum, men sådan er jeg nu engang.

Men det er da også lidt sjovt at der er så mange der udtaler sig om noget de ikke engang har set, det er ikke kun i denne tråd eller mine vare, det er meget generelt, og syndtes jeg i sær her i denne saltvands verden, saltvands akvarister er utrolig ''mærkedyr'' jeg kan også mærke det lidt på mig selv fra tid til anden, med f.eks. pumper :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Sjovt??

- Der er mig bekendt ingen der udtaler sig på vegne af ikke at have set skummeren... Men udelukkende på vegne af det du skriver!!

Du er nødt til at kende luft/ vandforhold for at kunne give sammenligning til andet produkt!!

- En god skummer for mig blander maks mængde luft til en given mængde vand, for mindst mulig watt. sammenlignet med andre producenter.

Det klæder dig ikke at skamrose et produkt blot fordi at du er blevet forhandler, når du af alle udemærket ved at man trækker 50% af angivne akvariestørrelse som pågældende skummer er rated til. Jeg ser ingen grund til i dette tilfælde at afvige fra denne regel... Slet ikke af en Kina skummer, slet ikke når denne regel heller ikke undtager langt dyrere skummere!!
Og alligevel anbefaler du den til et 500 liters akvarie??

Jeg ser mig enig med Lorden
/Flemming,

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Lars S skrev:Lord Mike : det er ikke mig der har sat den til 600 L det er producenten, ellers kunne jeg jo bare slønge et eller andet ud :wink:
Lars, nu har jeg jo aldrig sagt at det var dig der sagde at den kunne klare et 600 liters akvarie :hehe: Men vil stadig kun anbefale den halve mængde vand ifh til hvad producenten anbefaler, om producenten er Kinesisk eller for den sags skyld Tysk er fuldstændig lige meget i min verden, bare en rimelig god grundregel at forholde sig til nu hvor alle producenter altid overvurdere deres produkt.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg skamroser ikke mine skummere, ud over jeg kan ikke se den store forskel på denne og så f.eks. Deltec 600 ud over at deltec'en er meget meget dyre.

Man trækker 50% af angivne akvariestørrelse som pågældende skummer er rated til - det er jo heller ikke noget vi ved :wink: det er bare sådan en fingerregl som vi som akvarister forholder os til, lige som der var en med vand cirkulation ca. 20 x i timen, eller lyset ca. 1 watt på liter, det er jo bare fingerregler som vi mener at så burde det virke :clap: :wink:

Jo Deltec'en er go' der skal ikke være tvivl om dette, og det er jeg heller ikke.

Jo jeg vil stadigvæk anbefale den til et 500 L, jeg har jo f.eks. ''kun'' en luft skummere på mit 530 L og det virker helt fint her, men igen sådan er vi og vores akvarier jo så forskellige, så den vil næsten være overkill til mit akvarie :biggrin:

Lord Mike : nej det har du ikke :GO det var også sådan mere generelt.

Ja jeg er også fuldstændig lige glad hvor de kommer fra, bare de virker efter vores behov, der er vi Mike helt enige, men her mener Flemming jo at det åbenbart betyder noget ( for ham ) hvor og fra hvilken land de er lavet, igen sådan er vi jo så .....
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Lad være med at lægge ord i min mund som du udemærket kender betydningen af... Kina har aldrig været kendt for at producere kvalitet til denne hobby!!
- Jeg skrev jo netop efterfulgt: slet ikke når denne regel heller ikke undtager langt dyrere skummere!!

Forhold dig sagligt til sagen i stedet for at tage kritik personligt... Det var ikke ment som sådan!!

God og billig går bare ikke hånd i hånd, uanset produktions land!

- Vel, hatten af for at turde gå imod strømmen. Jeg ønsker dig det bedste held og lykke... :GO

Slut herfra...
/Flemming,

Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Indlæg af rozzzna »

den skummer der bliver linket til i startindlægget, har fungeret rigtigt godt hos mig da jeg havde mit noget større akvarium. der var ikke noget med at man kunne se igennem den pga for lidt bobler .. og den tog bare ved, mht til skidt..

jeg ville ikke være bleg for at gå ud og købe den en gang til hvis jeg skulle have større akvarium igen engang ;)
Nano75
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Nano75 »

Har en ven der har Boyu DG-2524 og den fungerer rigtigt godt. Hvis jeg skal have et større akvarie ville jeg absolut overveje denne skummer.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Folk som interessere sig for skummere og måling af deres effektivitet kan passende starte her (det er ikke nemt at måle):
http://www.advancedaquarist.com/2009/1/aafeature2
- Jeg orker ikke.. Mener at de fleste skummere i dag kan klare jobbet, når blot der laves en passende vurdering af akvariestørrelse og forventet belastning..

Jeg købte en ATB Small fordi jeg ville have lavt støjniveau, kvalitet og driftstabilitet.. Bortset fra støjniveauet (hvor jeg sikkert aldrig bliver tilfreds med nogen skummer) så mener jeg at jeg har fået en rigtig god skummer.
Følgende er opfyldt:
- Ultra nem at justere præcist ind
- Rigtig gode matrialer. Ikke den hårde akryl som knækker nemt..
- Nem at gøre ren (Kan skilles helt ad, inkl bobblefordeler pladen)
- Godt håndværk. Koppen slutter tæt, der er brugt rørgennemføringer i stedet for fastlimede rør ender (de kan knække) og delene er rigtig godt tilpasset.

Jeg mener den har nogle kvaliteter som gør den pengene værd.. Hvis jeg havde været på SU - Havde jeg helt sikkert skaffet mig en billigere......

Billede
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

rozzzna skrev:den skummer der bliver linket til i startindlægget, har fungeret rigtigt godt hos mig da jeg havde mit noget større akvarium. der var ikke noget med at man kunne se igennem den pga for lidt bobler .. og den tog bare ved, mht til skidt..

jeg ville ikke være bleg for at gå ud og købe den en gang til hvis jeg skulle have større akvarium igen engang ;)
hvor stort et akvarie kørte du den på (inkl. sump)??
hvordan var støjen fra den??
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Indlæg af rozzzna »

jeg havde den på et 530L og den sagde så godt som intet.. det eneste man lagde mærke til lydmæssigt var boblernes brusen og det kan man jo ikke rigtigt undgå fra nogen skummer.. meget tilfredsstillende skummer efter min mening.

det var desuden et FOWLR akvarium
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"