Hej til alle.
Jeg vil gerne have fjernet et skillerum fra min sump og har derfor prøvet med en hobbykniv. Problemet er bare at det virker som om der ikke er plads til klingen mellem de to stykker glas. Det knager, når jeg maser klingen ned og er bange for at smadre en af siderne på sumpen. Vil det være det bedste at smadre skillepladen og så derefter skære det af, eller hvad siger jeres erfaringer?
Tror i forresten det er nødvendigt at tømme sumpen for vand først?
Vh. Mads
Friskæring af glasplade
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Hej Mads,
Kan du ikke snitte ind i limfugen med et barberblad?
Det er jo meget tyndere end knivsbladet, og med et stykke luftslange som beskyttelse af den del du holder i hånden kunne du måske snitte dig vej med hjørnet af bladet.
Hvis du bare smadrer glasset, så er der stor risiko for at der kommer små skår rundt i systemet. Men selvfølgelig kan du markere for med en glasskærer, så det slås i kontrollerede stykker.
Limfugerne vil jo stadig holde skårene på samme plads, så du skal jo alligevel have skåret skårene fri fra resten af karret.
Det er jo meget tyndere end knivsbladet, og med et stykke luftslange som beskyttelse af den del du holder i hånden kunne du måske snitte dig vej med hjørnet af bladet.
Hvis du bare smadrer glasset, så er der stor risiko for at der kommer små skår rundt i systemet. Men selvfølgelig kan du markere for med en glasskærer, så det slås i kontrollerede stykker.
Limfugerne vil jo stadig holde skårene på samme plads, så du skal jo alligevel have skåret skårene fri fra resten af karret.
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Det var nok forkert af mig blot at sige en kniv. Det er en hobbykniv jeg hat prøvet med, hvor bladen vidst har samme tykkelse som et barberblad(?)Wande54 skrev:Hej Mads,
Ved godt jeg stadig skal skære lige så meget, det var blot for at undgå at smadre selve siderne i sumpen, som pladen støder helt op til. Det med at skære for lyder som en meget god idé, men jeg holder mig lige åben for forslag, det kan jo også være det bare er mig, der er svag