Hjælp fra venlig sjæl nær århus søges!!!!!!!!!!!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
brock
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Hjælp fra venlig sjæl nær århus søges!!!!!!!!!!!

Indlæg af brock »

Hjælp....

Jeg har næsten lige anskaffet mig et nyt brugt akv. Det står med LS og koraller. Der er ikke nogen tilbageløbsventil på retur røret til akvariet og derfor vil jeg have monteret sådan en. Da jeg så slukkede for returpumpen viser det sig at min overløbskasse måske ikke er helt tæt. Sumpen bliver ihvertfald mere og mere fyldt op selvom vandet er kommet under kammen. Akvariet er på ca. 600l, så det er noget rigtig ...... hvis det viser sig at være rigtigt.

Er der evt. en venlig sjæl nær århus som kan hjælpe mig med at se på det??
For det vil være røv at tømme hele baljen hvis der evt. bare er noget andet galt.
Jeg kan kontaktes på 22328281
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Hjælp fra venlig sjæl nær århus søges!!!!!!!!!!!

Indlæg af seier »

har du prøvet at tøøme overløbet så du kan se hvor vandet kommer fra?

og er du sikker på der ikk er tale om hævertvirkning fra dit returløb.(kan løses med et lille hul i røret)

kontraventil er vist ikke en holdbar løsning til at stole på i det lange løb
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

seier skrev: og er du sikker på der ikk er tale om hævertvirkning fra dit returløb.(kan løses med et lille hul i røret)
Et lille hul er nu heller ikke den bedste løsning i det lange løb, da der her kan opstå kalk eller andet som stopper for hullet... En kontraventil i god kvalitet er en god løsning og evt. med et hul i røret ved returen er bare extra god sikring....Uanset hvad så er det altid en god idé at tjekke både hul og kontraventil indimellem.....
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

du kan købe silicone som kan bruges under vand så hvad med at lade en pumpe køre fra kammer og over i akvarie så du kan se hvor der er en utæthed og så giv det en gang silicone inde i kammeret
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

boner skrev:du kan købe silicone som kan bruges under vand så hvad med at lade en pumpe køre fra kammer og over i akvarie så du kan se hvor der er en utæthed og så giv det en gang silicone inde i kammeret
http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=37223
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

inden du evt køber det, så google det lige, for den pris som AU vil have er helt hen i vejret.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Lord Mike skrev:
seier skrev: og er du sikker på der ikk er tale om hævertvirkning fra dit returløb.(kan løses med et lille hul i røret)
Et lille hul er nu heller ikke den bedste løsning i det lange løb, da der her kan opstå kalk eller andet som stopper for hullet... En kontraventil i god kvalitet er en god løsning og evt. med et hul i røret ved returen er bare extra god sikring....Uanset hvad så er det altid en god idé at tjekke både hul og kontraventil indimellem.....
Jeg er godt tilfreds med kun et sikkerhedshul i mit returløb.. Men du har ret de skal laves så de ikke stopper til når hævert effekten starter..
jeg slukker min returpumpe når jeg skifter vand og det er 1 gang om ugen. Så der får jeg testet ret ofte..

Jeg har et enkelt 3-4mm hul i mit returløb på mit 250 lige under vandoverfladen. Eneste problem jeg har haft er at der groede en stump tang lige ved siden af som blev suget ind når returpumpen stoppede.
I den nye bajle har jeg lavet et på 4mm som sidder og peger ned der hvor returløbet går op over overløbskammen. Måske laver jeg et mere lige under vandoverfladen... Mhhhhh

/Henrik
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hvis man køre sit akvarie uden vandskift (hvad der jo er nogle der gør), kan der være en risk for forstoppelse (af returrør :wink: ) da man derved ikke altid for stoppet systemet og derved at få testet. Jeg har også selv det sidste års tid kørt med et lille hul lige under vandoverfladen, men jeg køre også selv med vandskift 1 gang om ugen. Men hvis der evt ikke var boret hul i returrøret men derimod kun var en returventil (kvalitet) så ville denne jo heller ikke svigte da den jo som minimum også ville blive testet ved vandskift.

Men Henrik det kunne jo også være en snegl som stoppede dagen efter evt. vandskift og ulykken var ude med strømsvigt :be:
brock
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af brock »

Hej alle...

Tak for svarende. Og det var lige præcis det med hæverteffekten. Så indtil videre har jeg boret et hul i returrøret, og sætter så en tilbageløbsventil på som ekstra sikkerhed.
Og tak til karl for at du ringede så hurtigt at jeg ikke længere skulle gå med dårlige nerver :wink:
Blev så lidt klogere på det med vand idag....
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"