Forklaring ønskes.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Forklaring ønskes.

Indlæg af Carsten »

I den sidste nye udgave af Advanced Aquarist Magazine, faldt jeg over en artikel om Icecap ballaster.

Der er en meget lang liste over forskellige pærer og ballaster som er afprøvet sammen.

Det er alle 400W pærer, og nogle af dem har et forbrug mindre end de 400W hvordan kan det lade sig gøre??

http://www.advancedaquarist.com/2008/10/review
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Forklaring ønskes.

Indlæg af UrbanSage »

Med min begynder viden om el skyder jeg paa at det er modstand (ohm) variation in paerene.
Selvom der staar 400w saa er det nok 400w plus minus 10 -15%
Saa hvis vi fodrer en lampe med 120V og ved den sutter 3.333amp i sig saa er der forbrug paa 400w
Men en anden lampe med de samme 120V med mindre modstand (mere elektrisk effektiv men mindre effekt) 3.30amp. Saa sidder vi med 396w. Og variationerne er nok noget stoerre end i mit eksempel. Plus jeg ikke regner med ballast osv.

Har enda tidligere hoert om billigere maerker der saelger 150w HQI some 175w HQI. Det kan sagtens virke fint, men lampen holder nok ikke saa lang tid. Men om det goer noget skal jeg ikke kunne sige da vi jo smider lamper ud efter et aars tid alligevel.

Men el og mig er ikke helt den bedste kombination saa jeg vil ogsaa gerne hoere fra eksperterne! :)
Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"