Erfaringer med Tunze Wavebox...
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Erfaringer med Tunze Wavebox...
Jeg har nu kørt med min Tunze Wavebox som den ser ud når den købes, men jeg har aldrig rigtig syntes at få den til at virker optimalt.
Idag har jeg så prøvet at fjerne den svamp/filter som sidder rundt om selve pumpe inde i boxen, dette har givet en betydelig bedre effekt. Men vil da lige høre om det virkelig er meningen og om den evt. vil tage skade på sigt??
Idag har jeg så prøvet at fjerne den svamp/filter som sidder rundt om selve pumpe inde i boxen, dette har givet en betydelig bedre effekt. Men vil da lige høre om det virkelig er meningen og om den evt. vil tage skade på sigt??
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: Erfaringer med Tunze Wavebox...
Jeg har ikke fjernet svampen der sidder om pumpen- dens formål er at dæmpe resonans..
Til gengæld har jeg brugt timer på at indstille intervalet- det er meget svært at ramme præcis det interval der passer til baljen. Men da det først lykkedes kom der gang i det hele og jeg synes det hele ser død ud når wawemakeren ikke er tilsluttet..
Til gengæld har jeg brugt timer på at indstille intervalet- det er meget svært at ramme præcis det interval der passer til baljen. Men da det først lykkedes kom der gang i det hele og jeg synes det hele ser død ud når wawemakeren ikke er tilsluttet..
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har ikke bare brugt timer men derimod har jeg brugt et 1/2 år for at få den til at virke optimalt, dette er dog aldrig lykkedes. Jeg syntes den køre fint de første par dage efter jeg har skyllet svampen men så derefter køre den uden at have den store bølge effekt igen. Men nu her efter jeg har fjernet svampen og den har kørt små 4 timer er indstilligen blivet god og der er kommet mere bølgegang i den. Resonans har jeg ikke været ude for, kun lige i starten da den bliv sat op i Januar og heller ej nu her hvor svampen er fjernet.
Er svampen kun i boxen for at fjerne resunans eller har den en anden funktion??
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
hmm- jeg har købt boksen brugt- i min er der kun en svamp rundt om pumpen, og den mener jeg kun kan have den ene funktion..Lord Mike skrev:Jeg har ikke bare brugt timer men derimod har jeg brugt et 1/2 år for at få den til at virke optimalt, dette er dog aldrig lykkedes. Jeg syntes den køre fint de første par dage efter jeg har skyllet svampen men så derefter køre den uden at have den store bølge effekt igen. Men nu her efter jeg har fjernet svampen og den har kørt små 4 timer er indstilligen blivet god og der er kommet mere bølgegang i den. Resonans har jeg ikke været ude for, kun lige i starten da den bliv sat op i Januar og heller ej nu her hvor svampen er fjernet.
Bo Engelquist Christiansen
Svampen skal ikke sidde rundt om indsugningen på pumpen, men derimod længere tilbage - rundt om "motoren".
Den skal ikke skylles, da den ikke har nogen filtreringseffekt, men udelukkende er der for at pumpen sidder fikseret og ikke laver resonans.
Den skal ikke skylles, da den ikke har nogen filtreringseffekt, men udelukkende er der for at pumpen sidder fikseret og ikke laver resonans.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg købte min brugt, men den var kun testet i 5 min, hvorefter sælge kunne konstatere at den var for kraftig til hans akvarie og han havde intet gjort ej helle flyttet på svampen. Derfor har jeg altid ladet den siddende ud over indsugningen, men nu er den helt fjernet og punpen sidder stadig fikseret inde i boxen(nok på grund af masser af kalkalger som sidder indvendig.
Men hvis svampen ikke har yderligere formål vil jeg da bare have den liggene som tilbehør uden for akvariet, hvis nu der evt skulle opstår resunans efter rensning af box og pumpe kan jeg jo altid sætte den på igen.
Men nu da den virker optimalt, kan jeg bedre forstå hvorfor mange efter at have prøvet den, helst ikke vil køre uden.
Mange tak for svar
Men hvis svampen ikke har yderligere formål vil jeg da bare have den liggene som tilbehør uden for akvariet, hvis nu der evt skulle opstår resunans efter rensning af box og pumpe kan jeg jo altid sætte den på igen.
Men nu da den virker optimalt, kan jeg bedre forstå hvorfor mange efter at have prøvet den, helst ikke vil køre uden.
Mange tak for svar

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Nja..har en slik selv,jeg også,men har aldri egentligt fått den til å fugere skikkeligt,her hos meg...
Har filteret på ja,men synes den bråker mye mer enn den ser ut for å virke,her i karet mitt..
Har vel MAX 0,5 cm,bevegelse opp og ned på kortsideglassene,og har prøvd og prøvd ,med tanke på innstillinger...
Kansje den er for liten,for karet mitt?
er jo ratet til 1200 liter da...,og karet mitt er 2.meter langt..
Har filteret på ja,men synes den bråker mye mer enn den ser ut for å virke,her i karet mitt..
Har vel MAX 0,5 cm,bevegelse opp og ned på kortsideglassene,og har prøvd og prøvd ,med tanke på innstillinger...
Kansje den er for liten,for karet mitt?
er jo ratet til 1200 liter da...,og karet mitt er 2.meter langt..
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kan da fortælle at mit akvarie har disse mål: 150x90x65.
Men har lagt mærke til at der kan gives yderligere kraft ved at sætte 2 stk sammen til de lidt længere akvarier, om dette vil virke bedre på dit system Knut-Arne skal jeg dog ikke kunne sige noget om.
Mit vand er nu i besvægelse så bølgegangen er omkring 4cm. Men vigtigst er dog virkningen i selve akvariet hvor koraller mm svæver fra side til side
Men har lagt mærke til at der kan gives yderligere kraft ved at sætte 2 stk sammen til de lidt længere akvarier, om dette vil virke bedre på dit system Knut-Arne skal jeg dog ikke kunne sige noget om.
Mit vand er nu i besvægelse så bølgegangen er omkring 4cm. Men vigtigst er dog virkningen i selve akvariet hvor koraller mm svæver fra side til side

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Ja.. er skikkelig missunnelig,på de som får Weaven til å virke optimalt..Lord Mike skrev:Kan da fortælle at mit akvarie har disse mål: 150x90x65.
(det var jo derfor jeg kjøpte en slik selv da..

Min er forøvrigt "bygget inn" i en aquaconekt keramikk-bokks(tilaget for denne Weaven),og siden denne keramikkbokksen er helt intrigrert i en keramikkbakgrund fra samme merke,som går over hele bakveggen+ den høyre siden,hvor bokksen er integreret,så får den nu heller stå der

Kan nesten ikke rive løs bokksen,da det blir ett digert sår i bakgrunnen der da..