Balling erfaringer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Balling erfaringer

Indlæg af martin »

Jeg har nu kørt med balling i mæsten 2 måneder og syntes egentlig det er ret simpelt når først man får gennemskuet hvilket salt der påvirker hvilken værdi.

Jeg har indtil videre totalt set tilsat 1 kg magnesium, 200 g calcium chlorid, 50 g nacl frit salt og 0 g natriumhydrogencarbonat.
Værdierne er som følger:
Calcium: 450
KH: 10
Magnesium: 1450

Jeg har gennem længere tid været løbet tør for det ene magnesium salt og har derfor ikke tilsat det, men jeg er imponeret over at akvariet selv har holdt de 1450. KH'en har været nede på 9,3 men røg igen op på 10 da jeg lavede et lille vandskift, er det normalt at den selv holder sig så højt?

Hvad er jeres erfaringer med at køre balling?

Til dem der ikke ved hvad balling er så er der en glimrende vejledning her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ht=balling
/martin
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har forstået at man skal doserer efter kh,det vil sige du skal mindske din dose så kh ligger på 8
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Enig, men jeg doserer slet ikke da min KH hele tiden har været høj, jeg undrer mig bare over at den ikke ser ud til at falde ret meget. Den er faldet ca 0,7 grad over de 2 måneder.
/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Ole skriver, er det efter Kh man doserer Balling. Stop med at tilsætte noget og mål så hver anden dag f.eks indtil kh er på 8 Derefter doserer du så kh forbliver på de 8.
At kh er faldet 0,7 over nogle måneder er der ikke noget mærkeligt i, for efter hånden som korallerne begynder at vokse forbruger de calciumbikarbonaten.

Det er heller ikke så smart ikke at tilsætte begge former for Magnesium, da det ene suplerer det andet.
Hvad er det for noget ud mangler?? sulfat eller clorid?
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Jeg har slet ikke tilsat magnesium fordi jeg manglede sulfaten.
Men jeg har fået 5 kg ind ad døren i dag, så det var derfor jeg målte og til min overraskelse lå magnesium på 1450 på trods af at der slet ikke er tilsat magnesium de sidste 4-5 uger.
/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Normalt burde mg indholdet jo synke med tiden. Vokser koralerne??
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Vil lige indskyde at min MG også falder ret langsomt, men jeg har ikke ret mange koraller i bajlen. Så jeg regnede med at det er derfor den ikke styrtdykker?

Mvh
Henrik
P.s. Kan se at korallerne vokser
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Det gør de, men jeg har jo kun haft akvariet i 2,5 måned så jeg ved ikke om de vokser med normal hastighed.

Men nok om min magnesium, hvad gør i andre der kører med balling? Doserer i manuelt eller med doseringsmaskine?
/martin
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hvad bør man holde kh på normalt? har fået købt balling salte, men er lige igang med at bruge alle mine normale mineraler før jeg kaster mig ud i balling metoden.. men undre mig lidt over hvorfor man lige præcis går efter at holde kh på 8 istedet for at holde mg og ca oppe på de værdier de skal ha ? og påvirker lav kh ikke ph ? og når ens khh falder, er det så fordi korallerne bruger løs af det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

martin skrev:Det gør de, men jeg har jo kun haft akvariet i 2,5 måned så jeg ved ikke om de vokser med normal hastighed.

Men nok om min magnesium, hvad gør i andre der kører med balling? Doserer i manuelt eller med doseringsmaskine?
Der kan gå 3-4 måneder fra at korallerne er sat ind til man kan se at de vokser. Skal ikke forståes som at de ikke vokser i den tid, men at væksten tager til efter den periode.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:hvad bør man holde kh på normalt? har fået købt balling salte, men er lige igang med at bruge alle mine normale mineraler før jeg kaster mig ud i balling metoden.. men undre mig lidt over hvorfor man lige præcis går efter at holde kh på 8 istedet for at holde mg og ca oppe på de værdier de skal ha ? og påvirker lav kh ikke ph ? og når ens khh falder, er det så fordi korallerne bruger løs af det?
Grunden til at kh skal holdes på de 8 er at, den er den værdi som havvandet har.
Hvis du kører med Balling, så tilsætter du de ting til vandet som gør at både kh og ca bliver hvor de skal være. Stiger forbruget af ca, stiger det også af kh, for korallerne bruger begge ting.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

tak for forklaringen :)
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Ok, men som sagt så lavede jeg et vandskift den anden dag, så spørgsmålet er om der er blevet tilsat noget der. Om ikke andet så måler jeg om en uges tid så ser jeg hvordan niveauet ligger der.
/martin
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg startede selv med at dosere manuelt. Men der er efterhånden ved at være for mange dage (ikke i træk) hvor jeg har glemt at dosere, så jeg skal helt klart have fat i en doseringsmaskine inden for det nærmeste tid.
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

bruger maskine, alt andet er bøvlet
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

efter vandskifte kan der godt være lidt højere kh end ellers. Det er ihvertfald min erfaring, og jeg bruger tropic marin salt
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"