Red Sea Max 250 Tråden......

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

Owkey, jeg kører ca. 25.1 grader om natten og 26.5 efter et par timer med alt lys og pumper tændt (og med alle blæsere tændt). Uden de 2 extra fans er den på ca. 28-29,5 grader.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Update: Jeg har nu ligesom Carsten haft en timelang snak i telefonen med Neil fra RSM ...

For at gøre en lang samtale kort kan jeg fortælle, de hos RSM nu begynder lidt at "trække lidt i land" med at man kan holde de temperaturer der står i manualen. Jeg fortalte dem at det var et "hot" emne hos os her på saltvandsforum. Neil fortalte så at de fleste andre (herunder de sydeuropæiske lande) alligevel for det meste købte chillere, og derfor var konklusionen at det nok var derfor de fleste henvendelser kom fra Skandinavien, netop fordi vi snakker meget om det, og fordi at man godt på disse breddegrader kan have et saltvandsakvarie uden chiller.

Hvorom alting er kan det med ret stor sikkerhed siges at det ikke FYSISK lade sig gøre at holde omkring 25-26 grader uden at alle fans kører i et lukket system som RSM, det er simpelthen en umulighed, og det lader det altså til at Neil og Co fra RSM er ved at indse, selvom man stadig tester pumper, vand og filterindstillinger på baljen.

Neil fortalte at de i Israel (hvor RSM hovedkvarteret ligger) har et stående med en rumtemperatur på 23 grader der med alle fans kører omkring 26 grader, og det stemmer faktisk overens med vores egne beregninger, så ikke den store forskel der (!).

Udover dette spurgte jeg om der reelt var forskel i temperaturmålingerne på den amerikanske model med 110V pumper, hvilket han umiddelbart afviste, blot fortalte han at man i USA normalt også køber en chiller alligevel oven i pakken, så det var ikke et stort "issue" - ihvertfald ikke indtil videre, eller også brokker amerikanerne sig bare ikke så meget :y

Jeg anbefalede derfor RSM på det kraftigste at rette deres manual, så de faktiske målinger fremgik, og ikke nogle tal som reelt er ønsketænkning. Det bliver nok fakta at alle blæsere skal køre hvis man vil holde den på 25-26 grader ved en stuetemperatur på ca. 21-23 grader. Snakker vi sommer over 25 grader er det med ret stor sikkerhed en chiller der skal til.

Nu må vi håbe at de får det rettet i deres manual, gør de det må folk jo bare tage til efterretning at de fysiske love kan man ikke trylle med i et lukket akvarium. De vil på den måde heller ikke opleve en masse sure miner, hvis folk er gjort opmærksom på det forlods.

For en ting er sikkert, RSM250 er et superflot akvarium, og vi er mange der er glade for det. Informationen skal bare være korrekt fra starten af, så man er forberedt på de ekstra ting der skal købes, for at få det til at køre optimalt.

:-) Rimini
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af ZeTix »

_Hehe vi ender sikkert med at dreje denne tråd i en retning med overskriften "Fælles storkøb - Chiller" :-)
RSM 250.
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af TJA »

Hej Rimini,

Lyder spændende. Hvis der pr. definition skal være en chiller på - er det vel OK - men Red Sea må til lommer og kompensere os, på en eller anden måde. Vi har jo købt et produkt, under andre forudsætninger. Alternativt må de arbejde med nogle "silent" kølere. Støjen fra de 6 kølere, holder ikke.
Update på temperatur: 25 grader - samme setup som beskrevet tidligere.

MVH/TJA
RSM 250 - tålmodighed er et ukendt begreb...
"Plug 'n play skal sgu være plug 'n play!"
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

TJA, jeg ved de har nogle mere silent blæsere, dem ville han prøve at sende et sæt af til mig, så dem må vi lige teste... Chiller får vi dem ikke til at betale eller tilskud ... men de retter manualen nu det er jeg 99% sikker på ;-)
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København S.
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej peter, godt arbejde, det er stort set det samme jeg fik ud af ham i går, han ville også arbejde på nogle blæsere der ikke larmede så meget.

på sin vis kan jeg godt følge TJA; at vi burde kompenseres, men jeg tror bare ikke det er realistisk at redsea kompenserer os med gratis chillere?

mvh Carsten
Biorb Life 60 Liter Marine
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

nok ikke gratis men hvis de selv kontakter en fabrik der laver dem kan de evt få en aftale i hus så jer der har købt red sea akv kan få den til billigere penge.....
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

wondersurfer skrev:nok ikke gratis men hvis de selv kontakter en fabrik der laver dem kan de evt få en aftale i hus så jer der har købt red sea akv kan få den til billigere penge.....
Hey,

Jeg regner heller ikke med at det bliver gratis, men der kunne være flere forskellige løsninger, f.eks. som ovenstående. "Bare" at skrive brugsvejledningen om, mener jeg ikke holder helt.

Jeg har skrevet til Steve omkring skummerpumpen her til middag, men har ikke fået svar endnu..

Update på den nye setup: 26 grader - lys siden i morges.

MVH/TJA
ktn
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 4654 Fakse Ladeplads
Geografisk sted: Faxe Ladeplads

Indlæg af ktn »

Hej
jeg synes det er meget svært at indstille skummeren. Har monteret osmolator så vandstanden er konstant. Jeg fandt også ud af at jeg havde misset det med at slange nr 2 fra skummerkoppen skulle føres ud af akvariet for at suge kold tør luft. Nu hvor slangen er ført ud, er støjen mindsket og vandtemperaturen faldet fra 30,2 til 29,5 - men nu kniber det med at skummet kan nå op i koppen - selv med regulatoren på max. Hvad gør I andre?

Jeg har iøvrigt anskaffet en Boyu 200 køler. Den virker fortræffeligt - men - den kan IKKE fungere i skabet - der er ikke nok luft. Akvariet står 10 cm fra væggen

Nu hvor det måske går i retning af at chilleren er en nødvendighed, og der skal bruges en cirkulationspumpe alligevel, så var det måske nærliggende at bruge f. eks. en Aquabee UP2000/1 i stedet for pumpe 2. Den kan jo placeres i skabet og afgiver dermed ikke varme til vandet. Dermed kan man da spare lidt strøm til chilleren.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Hejsa KTN,

Har du nogle fisk eller andet liv i baljen endnu ? For så kan skummeren jo godt være lidt svær at få justeret (min producerede ikke noget rigtig skum de første 14 dage).... Koppen kan du dreje så halsen bliver kortere, er du opmærksom på dette ? Er vandstanden i bagkammeret som den skal være ?

Mvh Rimini
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej alle

det ser faktisk ud til at det har hjulpet lidt med de ting som neil foreslog mig igår, blandt andet at sænke vandstanden til 5 streger fra toppen af måleren, samt den nye pumpe

har hele dagen kunnet holde en temperatur i akvariet på 28 grader, og i dag var min rum-temperatur 23.6 grad, jeg har kun de 4 almindelige blæsere i låget kørende, her til aften hvor lyset slukkede efter 10 timers lys, var temperaturen på 28.9 så det har da hjulpet lidt.

nu er jeg spændt på om den nye impellor, som neil sender til mig, kan gøre det sidste.

mvh Carsten
ktn
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af ktn »

Hej Rimini
Ja, jeg har levende sten + 10 fisk med over fra et nedlagt akvarie. Jeg har justeret toppen i skummeren ned så underkanten af dens åbning flugter med overkanten af røret i koppen. Hvis jeg skruer den længere ned vil jeg jo begynde at mindske åbningen. Skummet kan næsten nå op hertil - men ikke helt, og hvis det ind imellem når op, så er det meget vådt. Vandstanden er 2 streger under max.

Har du kortet luftslangen af? Jeg havde skummeren oppe igår for at checke om der var knæk på luftslangen. Det var ikke tilfældet, men slangen er rigelig lang og kan sikkert kortes lidt af.

mvh Kjeld
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Jeg har faktisk forlænget min med en lille "gasledning" ned i underskabet, det tager lidt af støjen ...

Vent et par uger, så tror jeg nok det skal komme.... Hvor lang tid har det stået med fisk i indtil videre ?
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Hej Carsten,

28.9 er jo også alt for varmt, og skal man stå og kigge på den vandstand konstant er det uholdbart i længden. Neil har jo selv et 220V akvarie stående og har nøjagtig samme problemer, så forstår ikke helt hvorfor han ikke selv går i krig ? Det virker underligt for mig.... hvorfor tester de ikke igennem selv, istedet for at lade os kunder være prøveklud ?

Anyway jeg er sikker på du ikke kommer ned under 27 grader konstant uden de extra blæsere eller chiller, gør du det, så gir jeg sgu en lille een ;-)
ktn
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af ktn »

Hej Rimini
Det har stået godt 2 uger. Jeg giver det lige lidt tid.

mvh Kjeld
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hehe, glæder mig til den lille en, men lad os nu se, når jeg får den nye impellor, jeg er godt klar over at 28,9 også er for varmt, men samtidig var stuetemperaturen jo også øget, og derfor er der da sket en forbedring med den nye pumpe

jeg følger som du, også at redsea er ved at være løbet tør for muligheder, og personligt tror jeg det ender med at de retter manualen til, da vi nok ikke får det ned under 27 grader uden ekstra blæsere eller køler
Fam. Pedersen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Fam. Pedersen »

Men er vi så ikke ved at være derhenne hvor hele ideen omkring "alt i et" akvarie er ved at være væk??? Jeg mener, at såfremt vi skal have en køler til at stå på gulvet ved siden af akvariet, hvor fedt ser det ud? :? Den kan jo ikke stå i skabet nedenunder, eller hvad? :rolleyes:

Hilsen

Lars
Mange hilsner

Lars

[center]"Den, der vover, mister fodfæste for en tid.
Den, der intet vover, mister sig selv!"
[/center]
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Jo, den kan sagtens stå i skabet nedenfor ... der er lavet udluftningshuller til det i skabet, og man kan også få en ventilator til at putte i møblet om man vil ... er det en meget kraftig chiller skal man overveje ventilatorsættet. Jeg har en Boyu 75 sat på, den behøver eks. ikke extra ventilator.

Ingen tvivl om at RSM250 er et utrolig smukt møbel i en stue, uden alle de grimme slanger, sump og andre besværligheder ;-)
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

enig, må sku hellere prøve at finde mig en Boyu 75 hvis du mener at den er kraftig nok, kone faktoreren er i hvert fald mega høj med det her akvarie, netop grundet at man ikke kan se al teknikken, grimme slanger mm.
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af ZeTix »

Jeg kan holde 25 grader stabil, men med de 2 ekstra kølere som ganske rigtig larmer aht. Stuetemp på hhv 18 og 21 grader har ikke påvirket resultatet. Til gengæld skal jeg have mig et nyt varmelegme. Det er alt alt for ustabilt. Kan have en temp på 25 i flere dage og så komme hjem fra job og aflæse 23.
RSM 250.
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

Hey,

Hermed en update fra Aalborg.
Nu har jeg kørt et stykke tid uden skummer pumpe. Udover mit akvarie ligner l... pga alger og urenheder i vandet kører det fint. Men desværre holder temperaturen sig stabilt på 29 grader med 8 timers lys og uden de 2 ektra blæsere. :( Det er meget heldigt, at der kun er levende sten i, der køres ind (jeg havde ikke forestillet mig at det kunne blive SÅ grimt :G)
Jeg har fået en mail her til aften fra Red Sea der sender pumpe og nye blæsere i morgen - jeg kan næsten ikke vente! :K
Carsten, jeg glæder mig til at høre resultatet, når du er klar med en vurdering. Jeg kom jo lige til at tænke på at akvariet skal flyttes udfra væggen for at få slanger ned til skabet, hvor chilleren skal stå. Det kommer til at se træls ud - for slet ikke at tale om at jeg skal til at tømme det hele, både vand og sten for at kunne flytte det.

MVH/TJA
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej tja, tak for testen med at køre uden skummer et stykke tid, det turde jeg ikke selv, men mit akvarie er jo også igang med fisk og det hele, så det var super fint at du gad og teste det for os.

dermed kan vi konkludere at neil fra redsea har ret, når han siger at skummerpumpen IKKE opvarmer vandet, men at det alene er de 2 cirkulationspumper, måske kombineret med lyset, der opvarmer vandet.

jeg har ikke fået den nye impellor endnu, ej heller de nye blæsere, men skal nok skrive når de er modtaget.

mvh Carsten
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

TJA; Hvad skal du med en ny pumpe ? Den løser ikke problemet jo, og specifikationerne er istedet for 2400 l/h kun 2150 l/h ... : BA

Blæserne de sender er nøjagtig de samme som er i sættet .... hmm

Surt med at du skal til at tømme akvarium ... :rolleyes:
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

Hej Rimini,

Min skummerpumpe stod jo af - så jeg havde jo ikke noget valg. Har du fået de nye blæsere?? Det skulle ellers være nogle andre?

Jeg ved sgu ikke om jeg er klar på at tømme det hele... Jeg har jo nærmest lige fået det igang :(

MVH/TJA
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Ahhh I see ... ok skummerpumpen stod af ...

Jeg har fået nye ja og det er nøjagtig de samme (jeg kan ihvertfald ikke se forskel).....

Faktisk står der i manualen mindst 10 cm fra væggen mener jeg, overså du det :-) om ik andet skal du jo nok ha en chiller på, medmindre du har under 25 grader i stuen om sommeren?
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

her er lige en stribe billeder taget i dag, beklager kvaliteten ,men det er taget med en iphone

mvh Carsten
Vedhæftede filer
IMG_0336.JPG
IMG_0336.JPG (49.95 KiB) Vist 9360 gange
IMG_0335.JPG
IMG_0335.JPG (60.04 KiB) Vist 9360 gange
IMG_0334.JPG
IMG_0334.JPG (36.35 KiB) Vist 9359 gange
IMG_0333.JPG
IMG_0333.JPG (53.13 KiB) Vist 9358 gange
IMG_0332.JPG
IMG_0332.JPG (58.14 KiB) Vist 9359 gange
IMG_0331.JPG
IMG_0331.JPG (41.83 KiB) Vist 9358 gange
IMG_0330.JPG
IMG_0330.JPG (46.77 KiB) Vist 9359 gange
IMG_0329.JPG
IMG_0329.JPG (45.96 KiB) Vist 9358 gange
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Ser godt ud.. Men der mangler sgu nogen andre farver end rød/brun :sneaky2: :scream:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

det er kameraet, der er masser af grønt og gule ting også
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

blackbox skrev:det er kameraet, der er masser af grønt og gule ting også
Pjat med dig, jeg har simpelthen noget du skal have..

Ex. Caulstrea - Magen til din nabo Casper's :D Gæt hvor de stammer fra :y
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hehe, nåh, så det er hos dig casper høster, hvordan ser caulstrea ud?

kunne da godt være, at det var lige det der manglede i min balje

mvh C
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"