Red Sea Max 250 Tråden......

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

æv, men stadig lidt lavere end den anden pumpe right .... glæder mig til at se i morgen aften, der må testen siges at være færdig.
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København S.
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

Jepper
Biorb Life 60 Liter Marine
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

29,1 grader efter et døgn
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

suxxxx - helt samme resultat så ikke sandt ?
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af TJA »

Hmmm, lyder da ikke så godt... Har vi en plan B?
RSM 250 - tålmodighed er et ukendt begreb...
"Plug 'n play skal sgu være plug 'n play!"
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Måske de skulle overveje at bruge de amerikanske pumper - og så montere en 220 til 110V adaptor på selve strømskinnen ?

Kunne du ikke foreslå dette Carsten ?
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

nej ,det er lidt bedre, omkring 1.5 grad har det hjulpet, men jeg tror problemet ligger i at også skummer pumpen skal skiftes ud til samme model, da det er nøjagtig den samme pumpe som circulationspumpe 1, altså den jeg har testet.

jeg tror at hvis både skummer pumpen og circ1 pumpen bliver skiftet så tror jeg den holder temperaturen, jeg vil nu skrive til redsea og se hvad de siger

mvh Carsten
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Hvis skummerpumpen er af samme type, så lyder det logisk at den også er med til at varme vandet op. Prøv at slukke skummeren i et par døgn. Det skader ikke balancen for en så kort periode men vil afspejle sig i temperaturen.
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

Hvis jeg har forstået det korrekt, er pumpen "lidt" mindre and pumpe 1 og alt andet lige må det give lidt mindre cirkulation. Kunne det være en idé at skifte pumpe 2 også? Er den ikke lidt mindre end pumpe 1? Så kunne det måske opveje hinanden - bare en tanke :o) Så teste baljen med 3 nye pumper?

MVH/TJA
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Uden de 2 extra fans bagi, kan jeg med de originale godt holde den på omkring 29 grader, har du virkelig været oppe over 30 grader Carsten ?
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

Hej hej Herinde i Red sea max nørde topic. :-). Ville bare lige rose jer for den indsats i gør for at vi andre som sidder lidt passivt og ikke tør købe RSM250 før end temperaturproblemet er løst. Specielt tak til dig Carsten, sikke et bøvl du må igennem. Håber i får løst problemet så jeg også kan få købt mig et RSM250
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej alle

og tak for opbakningen,

rimini, ja jeg har prøvet at være helt oppe på 31 grader den ene dag.

men vil prøve at slukke for skummeren nu, og se hvor meget temp falder, lige nu er den 28,1 med lyset slukket, lyset tænder kl 15.00 og så stiger den nok 1 grad eller 1,5 grad

mvh Carsten
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro

Indlæg af manio »

Hvad er optimal temp for et saltvandsakvarie ?
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Ca. 25 grader
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

er det ikke nærmere 25-27 grader
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Carsten, ellers foreslå samtidig de sætter en 220 til 110 V adaptor på systemet og bruger de amerikanske 110 V pumper, så er problemet jo løst.
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af ZeTix »

Er ejg den eneste der finder en konvertering af strømsegmentet en anelse åndsvagt? Produktet skal da som helhed være egnet til danske forhold, og herunder den type af udstyr vi har adgang til. Sætter man en ny strømskinne i feks, hvad gør vi så når en pumpe står af og vi i al hast skal ha sat en ny på? Tvivler på at vi får forhandlere til at lagerføre pumper som kun kan sælges med det formål, at en eksisterende skulle gå i stykker.

Skal man rette op på ting skal man gøre det rigtigt, og på en måde som eliminerer potentielle fremtidige service issues.
RSM 250.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

en ny pumpe med 110V, der passer til RSM... ligesom hvis en anden reservedel går.

Men ENIG det er bedst med 220V, men kan de ikke det pga varmen fra dem, så er der jo ikke meget andet for end en 110V pumpe som jeg ser det.
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

Lad os lige se hvad løsningen bliver med Carsten. I bund og grund skal Red Sea jo finde en måde at få produktet til at fungere korrekt. Plan B eller C kunne være en chiller. Red Sea kunne evt. give et tilskud - på en eller anden måde.

Jeg har desværre lige oplevet at slukke min skummerpumpe for at tømme koppen, og nu virker den ikke længere. Temp. er pt. 26,5 grader med alle blæser tændt. Højeste temp. uden de ekstra blæsere tændt: 31 grader.

MVH/TJA
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej alle, ja, så ringede neil fra redsea til mig i dag og vi havde en lang snak omkring problemet

desværre fandt vi ikke nogen endegyldig løsning, men mere et par ting jeg skulle prøve over de næste par dage.

jeg forklarede at jeg mente at skummer pumpen også burde udskiftes til en anden model, men han forklarede mig at selvom denne pumpe er magen til den oprindelige cirkulationspumpe, så bruger den ikke lige så mange watt, og da den så samtidig trækker luft med ind, så generer den meget mindre varme, med det i mente, var han dog igang med at få støbt nye forme til en ny pumpe til skummeren, men der ville gå mindst 3-4 måneder før en sådan kan leveres.

han foreslog mig også at sænke vandstanden i akvariet fra 1 streg under top, til cirka 5 streger under top, således at vandet kun lige dækker den store svamp, fordelen ved dette skulle være at vandet laver et større vandfald når det går gennem kammene, og dermed får tilført mere luft, der igen skulle køle det ned, jeg har nu justeret vandstanden til dette, og så må de næste par dage vise om det hjælper.

vi undrede os begge over at dette problem kun opstår i scandinavien, og jeg fortalte ham at mit akvarie jo var købt i tyskland, men han fortalte at alle europæiske rsm 250 er fra samme sending og alle sendt fra frankrig ud til de respektive lande, så alle europæiske akvarier er altså ens.

han forklarede mig at vi nok blev nødt til at acceptere at skulle køre med alle 6 blæsere året rundt, og at vi nok blev nødt til at køre med en chiller i sommerperioden, hvortil jeg svarede at det nok ville medføre en del sure miner, da man jo via manualen var blevet lovet at så længe stuetemperaturen var under 24 grader, så ville der ikke være behov for de ekstra 2 fans i låget, som man så kunne tænde i sommerperioden, i samme moment brokkede jeg mig over støjen på disse 2 blæsere, i mit tilfælde giver de en meget pitchet lyd, lidt a la en høj turbine lyd, og det er temmeligt generende, neil ville sende 2 nye blæsere, som han ville modificere til at køre lidt langsommere som jeg kunne teste for støj.

med hensyn til den pumpe jeg har nu, så fortalte han mig også , at han ville sende mig en ny impeller, som jeg skal skifte ud i den, så yder den lidt mere, og bruger endnu mindre strøm, så det kan jo nok kun hjælpe lidt.

det er lidt ærgerligt at vi ikke kan nå til enighed omkring brugen af de ekstra blæsere, da jeg virkelig havde håbet at jeg i daglig brug kunne slippe for at køre med de ekstra blæsere, og så kun bruge dem om sommeren, det var de tanker jeg havde da jeg købte akvariet, hvilket jeg også forklarede neil, jeg sagde også til ham at folk nok ville blive sure, over ikke at få hvad der stod i manualen, og det tog han også til sig.

jeg tror selv de har svært ved at finde løsningen, ifølge neil, så har han et rsm250 stående i et rum med 22 grader, og det bliver kun 25 grader varmt, og han forstår simpelthen ikke hvorfor vi i skandinavien har de problemer.

ideen med 110 volt pumperne syntes han ikke var bæredygtig.

indtil videre, vil jeg over de næste par dage monitere temperaturen, med kun de 4 almindelige blæsere i låget kørende, samt med lavere vandstand, men med tændt skummer, og vil poste mine temperaturer her.

p.t. er der 28.6 grader i akvariet lige nu kl 19.45

mvh Carsten
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Det største problem med at køre med 6 blæsere er - foruden den forøgede støj - også at der sker en mega fordampning af vandet, jeg har målt helt op til 18-20 liter på en uge !!!

Hvad siger I andre ?

Så skal vi foruden en chiller også ud og investere i en osmolator, medmindre vi vil have vores skummer til at køre af helvede til, fordi den skal justeres konstant.

De må og skal altså finde en løsning på dette problem....
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

ja, jeg er enig, det ville være mega nederen for mig at skulle køre med de 6 blæsere året rundt, netop på grund af fordampningen, nu har jeg godt nok osmolator på, men skal da fylde cirka 8 liter vand i spanden hver 3-4 dag, så noget ryger der da igennem

og chiller løsningen, vil jo kun gøre mit strømforbrug endnu højere, samt udgiften til denne, det irriterer mig principielt at jeg er nødt til at indkøbe en sådan, da det ikke var hvad manualen havde lovet

men lad os se hvad de siger.

mvh Carsten
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

Hejsa,

Først og fremmest tak til Carsten for dit store arbejde. Jeg ser stadig 2 problemer:
1) Støjen fra de mange blæsere gør at jeg ikke kan leve med det. Det står i stuen og det er alt for gennemtrængende. Man kan faktisk høre det i telefonen, når jeg ringer hjem. Fordampningen er også for voldsom - det falder næsten 1 cm om dagen.
2) Lav vandstand vil nok give nogle grimme streger på glasset i løbet af et stykke tid og lyset vil være generende hen over vandet og ud i stuen.

Jeg tager ud for at få checket min skummerpumpe i morgen og vil høre hvad butikken mener om dette. Glæder mig til at høre hvad der sker - og hvad jeres mening er om situationen?

MVH/TJA
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

hej tja

med hensyn til den lave vandstand, så får du ikke umiddelbart problemer med dette, da det kun er vandstanden i overløbet der skal være lavere, vandstanden i akvariet er stadig højere end frontglasset, så det ses ikke

jeg er spændt på hvad din forhandler siger til din skummerpumpe,

en hel anden ting, jeg har tænkt på om der er forskel på hvor i akvariet i måler temperaturen, min føler sidder i højre side af akvariet på bagbeklædningen cirka en 8 centimeter under vandoverfladen og der måler jeg lige nu 29,1 grad, lyset er lige slukket for en halv time siden, men hvor har i jeres termometre siddende?

mvh Carsten
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro

Indlæg af manio »

hvorfor ikke pille toppen af og så sætte noget lys til som ved et alm. akvarie ;), så slipper man da for de varme problemer for jeg tror ikke de finder en løsning.
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af ZeTix »

blackbox skrev:hej tja

med hensyn til den lave vandstand, så får du ikke umiddelbart problemer med dette, da det kun er vandstanden i overløbet der skal være lavere, vandstanden i akvariet er stadig højere end frontglasset, så det ses ikke

jeg er spændt på hvad din forhandler siger til din skummerpumpe,

en hel anden ting, jeg har tænkt på om der er forskel på hvor i akvariet i måler temperaturen, min føler sidder i højre side af akvariet på bagbeklædningen cirka en 8 centimeter under vandoverfladen og der måler jeg lige nu 29,1 grad, lyset er lige slukket for en halv time siden, men hvor har i jeres termometre siddende?

mvh Carsten
Mit sidder i venstre side oppe i toppen. Når du kigger ind fra venstre side, passer det med at bunden af thermometret flugter den venstre pumpedysse. Når jeg måler efter med RSM termometret fylder jeg det op, og lader så lige en af pumperne blæse strømmen ned i så alle bobler bliver tvunget ud = blanding af potentielt forskellige temperaturer.
Jeg har ikke prøvet at måle på bagsiden, aka inde i "teknikrummene" :-)
RSM 250.
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

Hej Carsten,

Jeg har 2 termometre, begge sidder på front glas i højre side. Min temperatur er pt. 24,5 grader! Skummerpumpe har været fjernet hele natten, 2 cirkulationspumper tændt, alle blæser kører, front låg lukket og lys slukket siden kl. 23.00 . Jeg skal nok skrive tilbage, når jeg har snakket med forhandleren :o)

MVH/TJA
blackbox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af blackbox »

super
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Carsten: Mit det sidder 2 steder, inde i akvariet på venstre side (gl daws termometer) og så har jeg sat et ekstra digitalt på min chiller.

Mario: Skal vi til at sætte andet lys foroven vil det ødelægge hele ideen med akvariet. Det er supersmukt som det står nu, og passer ind i en velindrettet stue.

TJA; Det er ikke et problem at nå de 24.5 grader med alle blæsere tændt :-) Der hvor det er interessant er hvis man kun kører med de 4 blæsere (som er det RSM oprindelig siger man skal gøre). Med alle 6 tændt er det beregnet netop til varme sommermdr og fordampningen er enorm (læs 18-20 liter om ugen). Forhandleren ved garanteret ikke hvad han skal gøre, og kender sikkert ikke engang til problemet - desværre :-(

// Peter
TJA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TJA »

Hey,

Peter: mit kommer aldrig ned under 26 grader med alle blæsere tændt med skummerpumpe. Den faldt kun yderligere i nat, da pumpen var pillet ud. Jeg har slukket de 2 ekstra blæsere, da jeg ikke ved hvornår der kommer en ny pumpe.

Så kan vi ligeså godt teste min balje med de 2 "gamle" cirkulationspumper, ingen skummerpumpe og de 2 ekstra blæser slukket. Jeg poster løbende temperaturmålinger. Det er SÅ dejligt at de blæsere er slukket!!!

Mht. til min forhandler: De er i gang med at forsøge at skaffe en ny pumpe i DK, ellers har jeg fået en mailsdresse til Steve fra Red Sea. Hvis jeg skal have en ny pumpe fra Red Sea, vil jeg bede om at få et sæt nye blæsere samtidig. Han er meget opmærksom på problemet, men har også meget gode erfaringer med servicen fra Red Sea. Han tror derfor meget på, at de nok skal finde en løsning. Det forventer jeg jo selvfølgelig også - i bund og grund, fungere deres produkt jo ikke efter hensigten.

MVH/TJA
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"