"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Hej folkens
Jeg er i gang med at hjælpe min svigerfar med hans saltvandsakvarie, som siden han tilsatte nye levende sten til sit akvarie for 2 år siden, har døjet med et algeudbrud. Han købte stenene fra forhandler, hvor stenen allerede var klargjorte, og lå i akvarietanke. Der var ingen alger på stenene da han købte dem.
Desuden har han forsøgt at tilføje en LPS frogspawn koral, som efter 2 uger trak sig helt ind i sig selv, og nu nok er død.
Vi søger primært om råd til at bekæmpe algeudbruddet, og sekundært råd ift. hvad der gør at frogspawn dør.
Billeder nederst i opslaget.
Jeg er selv uerfaren på området, men har researchet, og hvis der mangler yderligere oplysninger, så sig endelig til

Info om akvariet:
Udstyr
akvarie: 245L (aflangt)
⁃ 3 jets - kender ikke mærket
⁃ Lampe: Fluval smart aquasky 2.0 21-25w 1450lm (RGB+hvid)835mm
⁃ vådsump 90L med:
⁃ skimmer - comline docskimmer 9012
⁃ reactor - aqua medic multi reactor str small
⁃ Pumpe: (styring dip 5000 program f037 pga støj ved højere settings)

Info ift vand:
⁃ postevand (skals vandværk), rodi vand ikke muligt pt
⁃ Salt - aqua medic reef salt coral
Vandanalyse (Salifert)
NH3 <0.15
PO4 0
dKH 9,1
pH 8.15
Ca 395
Mg 1395
spec. Gravity 1.025
Temp 24°C
Har ikke målt silikat

rutine:
⁃ vandtopning med postevand ca 1-2 x ugentlig (han mener der fordamper ca 1L dagligt)
Vandskift hver 14 dag, 20-25L opblandet med salt 1-2 dage inden
⁃ Hver dag: 7ml acquamedic no3 reduct (nitrat + fosfat control, som han startede på for 2 mdr siden
⁃ Rengøring ved behov.

Fodringsrutine:
⁃ hver 2. dag skiftevis 1 kube frostfoder, eller drys foderkugler (ocean nutrition formula two marine pellets
⁃ Bruger ikke LPS koral mad

Fiskindhold: 2 klovnefisk 1 dværgkejserfisk 1 gylden jomfrufisk (damsel fish).
Aktuelt ingen snegle eller krebs

Problemer:
1. Grønne græs/alger på biologiske sten.
Har forsøgt søharer, men de dør.
forsøgt reduktion af lys
begyndt på NO3 reduct, som har givet et let hvidligt skær på stenene og algerne

2. frogspawnkoral, som de første 2 uger havde polypekstension, men siden da trak gradvist ind i sig selv. Vi har forsøgt reduktion af lysstyrke (lavt hvidt lys, og fuld blå lys).

Spørgsmål:
1. Hvad er det for nogle alger, og hvordan får man bugt med dem? Har overvejet følgende:
- skal man skylle sten i hydrogen peroxid + børste dem rene?
- Helt fjerne de ramte sten?
- Andre forslag?
2. Ift. koral: vandværdierne virker egentlig ok. Vi har mistænkt kejserfisken har nappet til korallen.
- andre forklaringer på hvorfor den dør?
- Er det overhovedet realistisk at have koraller når man har sådan et algeudbrud?
- er fluval aquasky 2.0 overhovedet god nok til "low light" koraller?
- Er der andre slags koral som måske kunne passe bedre til akvariets udstyr?


Billeder:
Akvariet lige nu
akvarie nu 2.jpg
akvarie nu.jpg
alger.jpg
Frogspawn I starten
frogspawn i starten.jpg
2 uger efter
frogspawn 2 uger.jpg
nu
frogspawn nu.jpg
På forhånd mange tak!
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 252
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af madsjeppe01 »

Frem med tandbørsten og begynd af skrubbe algerne af stenene. Po4 er lav fordi det er bundet i algerne. Hvis ikke der er andre koraller i, kan i evt sænke perioden med lys i de uger det nu tager.
Lav et vandskift efter du har børstet dem rene.

lav refugium med stærkt lys i sumpen, så alger kan gro der i stedet med fx cheato.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Stefan »

Det kunne godt ligne bryposis, hvis I skal have et hint til søgninger.

PO4 er svært at måle. Anbefaling herfra er at få fat i en Hanna checker (fx HI774) til det formål, da de alm. gængse testsæt ikke er retvisende.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3580
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Tykki »

Nu er postevandet i Kongens lyngby ikke lige sagen til sådan et akvarie, og jeg vil mene at uanset hvad for et af de to råd du følger så vil du fejle igen! Du bruger hanevand til topoff, vandskifte osv! STOP! Det skal tømmes totalt ! Alt skal grovrenses også forfra! Med osmoseanlæg denne gang, ellers hold ferskvandsalvarie! Det der dur ikke, for du skifter lort ud med lort!
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Tykki skrev: man 22. apr 2024 09:42 Nu er postevandet i Kongens lyngby ikke lige sagen til sådan et akvarie, og jeg vil mene at uanset hvad for et af de to råd du følger så vil du fejle igen! Du bruger hanevand til topoff, vandskifte osv! STOP! Det skal tømmes totalt ! Alt skal grovrenses også forfra! Med osmoseanlæg denne gang, ellers hold ferskvandsalvarie! Det der dur ikke, for du skifter lort ud med lort!
Tak for svar.
Akvariet er i Skals. Vi kan hurtigt blive enige om at osmoseanlæg ville være det optimale, men det er af diverse årsager ikke muligt for min svigerfar pt.
Han har altid brugt postevand i alle de år han har haft akvariet, uden de helt store problemer. Problemet startede først efter han fik en levering nye levende sten fra en forhandler.

Men jeg er i gang med at researche budget-venlige løsninger til RODI anlæg.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3580
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Tykki »

Skals , Herning Århus altid hanevand,,,,! Gaaaaaab, glem mit indlæg!
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Suroma »

Nielskeiser skrev: man 22. apr 2024 09:47
Tykki skrev: man 22. apr 2024 09:42 Nu er postevandet i Kongens lyngby ikke lige sagen til sådan et akvarie, og jeg vil mene at uanset hvad for et af de to råd du følger så vil du fejle igen! Du bruger hanevand til topoff, vandskifte osv! STOP! Det skal tømmes totalt ! Alt skal grovrenses også forfra! Med osmoseanlæg denne gang, ellers hold ferskvandsalvarie! Det der dur ikke, for du skifter lort ud med lort!
Tak for svar.
Akvariet er i Skals. Vi kan hurtigt blive enige om at osmoseanlæg ville være det optimale, men det er af diverse årsager ikke muligt for min svigerfar pt.
Han har altid brugt postevand i alle de år han har haft akvariet, uden de helt store problemer. Problemet startede først efter han fik en levering nye levende sten fra en forhandler.

Men jeg er i gang med at researche budget-venlige løsninger til RODI anlæg.
Start forfra.... rengør stenene og alt det andet...
Brug osmose nyt anlæg koster kr.375.- https://rent-postevand.dk/shop/Vandfilt ... e/RO3EC100
Hold op med at tilsætte kulstof når po4 er 0, men hvad måler du med? Salifert dur ikke til fosfat.

det virker som om akvariet slet ikke er i biologisk balance, og hovsa løsninger virker ikke.
Er det lys overhovet egnet til saltvand? hvordan er spectret?
Du måler ammoniak, dette betyder at den biologiske process ikke virker. Hvad er Nitrat vædien på?

Jeg kan kun anbefale nystart og gene med en bakterie tilsætning af et anerkendt fabrikat.
Men jeg er meget i tvivl om udstyret overhovedet er egnet.
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Suroma skrev: man 22. apr 2024 14:20 Start forfra.... rengør stenene og alt det andet...
Brug osmose nyt anlæg koster kr.375.- https://rent-postevand.dk/shop/Vandfilt ... e/RO3EC100
Hold op med at tilsætte kulstof når po4 er 0, men hvad måler du med? Salifert dur ikke til fosfat.

det virker som om akvariet slet ikke er i biologisk balance, og hovsa løsninger virker ikke.
Er det lys overhovet egnet til saltvand? hvordan er spectret?
Du måler ammoniak, dette betyder at den biologiske process ikke virker. Hvad er Nitrat vædien på?

Jeg kan kun anbefale nystart og gene med en bakterie tilsætning af et anerkendt fabrikat.
Men jeg er meget i tvivl om udstyret overhovedet er egnet.
Tak for svar.
Altså baljen har kørt helt fint uden de store problemer frem til for et par år siden hvor han fik de nye levende sten, hvor den grønne alge så voksede frem. Det er også primært på de sten den vokser, men har så spredt sig langsomt.
Indtil da har han kun haft fisk i den.

1. lyset: du har helt ret, den er ikke egnet til koraller, men "fish only" i saltvandsakvarier. Den har kun RGB + hvid.
2. fosfat: vi har brugt salifert, men jeg kan godt læse mig til hanna checker er den folk anbefaler. Men selv hvis den viser 0, så er det vel bare fordi fosfaten er bundet i algerne? Det er lidt derfor vi har fortsat med kulfilter og Nitrat reduct
3. Vi har faktisk ikke testkit for nitrat (var ikke på lager ved levering), men vi skaffer et.
4. Ift om udstyret ikke er egnet - tænker du primært på lyset, og manglende RODI vand, eller har du også overvejelser ift resten af udstyret? 😊

På forhånd mange tak!
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Suroma »

som skrevet tidligere, er akvariet nok i ubalance så genopretning er meget svær.
Den efter min bedste fremgangsmåde er at starte forfra og denne gang med vand som du er sikker på er ok. Læs osmosevand (hvis du er i tvivl om din vandkvalitet).
Alternativt køb en icp test med osmosetest og få målt dit vand, så ved du hvor skidt eller godt det står til.
Med henhold til udstyret, ja Lys er noget af det allervigtigste i et saltvandsakvarie, især når man vil holde koraller, frogspan er dog ikke så krævende mht. lysstyrke, men det er de mht. lys spektrum.

Jeg ville rengøre det hele og starte forfra. Ved nystart så brug nogle bakterier, der hjælper det hele på vej.
En Rebiotic kur fra Fauna Marin, ville også kunne hjælpe, men i min verden er vejen frem... start forfra.
Tænk i øvrigt på at sand og sten kan have optaget meget skidt og møg som igen vil afgives til akvariet.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af nielsk »

25 watt lys kan ikke bruges til saltvandsforum med koraller.
Med så stor algeload kommer pH til at svinge efter algernes fotosyntese.
Få et bedre lys. Minimum 100 watt og egnet til saltvand.
Skrub sten og balje fri for alger og kør igen.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af nielsk »

Min søns 200 liter med 70 liter sump.
Der er 100 watt over.
Ingen skummer. Hanevand. Vandskifte 50 liter x 4 årligt
Bum
Vedhæftede filer
20240423_152239.jpg
SPS : Stability provides succes
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3580
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Tykki »

Få et måling på D Herres vandværdier fra hanen! Og lig dertil Nils’s “søns” erfaring , kontra svigerfars saltvandserfaring sammen med resultatet, og BUM! Der har vi facit!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3793
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af crazy seahorse »

Nu kommer det an på, hvor meget du vil gøre ud af det. Men hvis du ønsker det og skal ud og købe nye testsæt så gå efter flg:
Hanna checker til Phospherus. Du skal ikke købe den til Po4 (Fosfat) Hanna har den også, men den er ikke nøjagtig nok.
Til Nitrat (No3) kan du nøjes med et Red Sea Nitrate pro. Hanna har også en checker til No3, men den er dyrere og lidt tricky at måle med.
Til de 3 hellige (Kh, Ca og Mg) kan du fint klare dig med Salifert. De er nemme, ikke så dyre og de fleste forhandlere har dem på lager.
Det er dem jeg selv bruger, kombineret med en regelmæssig icp test.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4678
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Anders månsson »

når det hele går skævt og I ikke har megen erfarring, så vil jeg anbefale en ICP test. Når I har svaret derfra så post det herinde. SÅ er det nemmere at hjælpe jer...

Jeg gætter på at jeres balance imellem nitrat og phosfat er helt skævt!
og jeg undre mig lidt over jeres kh kan være 9,1 når I bruger hane vand... Den burde være meget højere. Hvilket ikke er godt.

Jeres lys er for svagt til koraller ...

hvilket salt bruger I?
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Anders månsson skrev: ons 24. apr 2024 07:39 når det hele går skævt og I ikke har megen erfarring, så vil jeg anbefale en ICP test. Når I har svaret derfra så post det herinde. SÅ er det nemmere at hjælpe jer...

Jeg gætter på at jeres balance imellem nitrat og phosfat er helt skævt!
og jeg undre mig lidt over jeres kh kan være 9,1 når I bruger hane vand... Den brude være meget højere. Hvilket ikke er godt.

Jeres lys er for svagt til koraller ...

hvilket salt bruger I?
Tak for svar. Det lugter lidt af en genstart og grundig mekanisk rengøring som første step.

Og ja icp test lyder som en god ide (af både hanevand og akvarievand.

1. Balance mellem fosfat og nitrat: jeg må få læst op på fosfat. Bliver den for høj ved generelt overdosering eller er det også ift saltdoseringen?
2. Han bruger Aqua medic Reef salt coral https://www.aqua-medic.de/index.php?r=c ... =427&cid=3
3. KH: Skals vandværks analyser viser 9,3DH. Havde du forventet en markant højere alkalinitet ved brug af hanevand? 😊
4. Lys. Ja jeg kan godt se lampen ikke dur til koraller.

Beklager de måske tungnemme spørgsmål, men jeg værdsætter jeres svar enormt

Mvh
én absolut novice der er blevet kastet hovedkuls ud i en kompleks verden, i forsøg på at redde svigerfars balje :P
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4678
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Anders månsson »

Der er meget fosfat i frostfoder kontra tør foder (flager og kugler)

Nitrat og fosfat skulle gerne være Ca 100:1

Hane vandet i Odense er Ca 19kh... men godt for dig hvis hane vandet er 9,3kh

Aqua medic er et fint salt vil jeg mene !

Godt at høre I investerer i en icp test til til hane vandet og en til jeres akvarie saltvand. Der giver et klart overblik over hvad I har med at gøre... så kan vi alle bedre rådføre jer!
Der kan være alt muligt i hanevandet
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Tak for alle jeres svar.
Jeg var ude forbi decocean i går for at se på flotte koraller - man bliver jo helt fascineret af den her hobby ;)

Vi fik en fin snak om baljen, og vi har skitseret en handleplan. Han frarådede faktisk at starte forfra, eftersom vi ikke ved præcis hvad der gik galt. Derfor vil det ikke være usandsynligt fejlen sker igen - hvilket jeg godt ser logikken i.
Vi gør følgende
Fokusområder: få styr på algerne, herefter kan der forsøges med koraller igen.

1. Vi skal lære akvariet at kende = lære vandet at kende! Dette gøres ved målinger
- 1 -2 målinger om ugen
2. vi skal have bremset tilførslen af næring (nitrat og fosfat). Dette gøres ved at kigge på fodring.
- Stop Frost foder (indeholder for meget fosfat)
- Kun tørfoder. Og reducer mængde! Giv lidt hver dag, fisk skal kunne spise det hele på 2-3 min.
- Pause reaktor (biopellet) - suger nitrat ud, vi skal stadig have lidt nitrat i systemet
- Fortsæt med skummer
- 10-20%vandskift hver 2. Uge
3. Vi skal have fjernet nogle alger.
- Fjerne alger med hænder. Ikke grov børste, som skader mikroorganismerne i stenene.
- Clean-up Crew som spiser alger
- 1stk Halloween hermitkrebs (Ciliopagurus strigatus). Akvariet er nok for lille til 2.
- Søpindsvin
- Kirurgfisk på et tidspunkt når vi har bedre styr på vandkvaliteten.

Så får vi i hvert fald svigerfar i gang, bliver klogere på vandparametrene, og så ser vi hvor vi ender 😊

Jeg tænker at smide målinger op løbende- næste gang bliver i weekenden.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3793
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er enig med Carsten i de råd han har givet dig, de fleste af dem i hvert fald.

Jeg er ikke tilhænger af, at man starter forfra. For hvis ikke man ved hvorfor problemt opstod, så er det overvejende sandsynligt at man havner samme sted igen. Og så hjælper akvariet selv med og prøver automatisk at rette op på balancen. Det skal bare lige have en hånd fra akvatisten.
Enig med Frost foder. Jeg har ikke brugt frostfoder i årevis, kun flage foder. Hav evt et par forskellige typer, så du kan variere det lidt. Jeg har 5 forskellige slags flager som jeg bruger på skift dag for dag.
Et lille tip. Brug en lille vægt, en der kan måle mindre end bare gram. Så vej dit foder af hver gang du fodrer.
Jeg vejer alt foder af, bruger 2,5 gram pr gang. Vejning er en af de mest effektive måder, at kontrollere din import af næringsstoffer. Find den mængde du synes er passende og så vej den. Så kan du nemt regulere op eller ned. Det tager et split sekund at veje.
Skummer køre 24/7 Tjek.
Fjerne alger manuelt, Tjek. Vil dog mene en tandbørste kan være et nyttigt redskab. Det kan være svært at komme ned i huller og sprækker med fingrene.
En lille betragtning. Du kan godt have lave nærings målinger og have masser af alger, når du samtidig har fisk der måske fodres lidt for rundhåndet. Algerne lever af No3 og Po4. Den næring som de optager er bundet og så kan du ikke måle den. Derfor er den manuelle fjerning af alger en god ide. Så er det nemmere at stole på målingerne.
Holde løbende øje med No3 og Po4, så de ikke går i 0. Kommer de for langt ned, kan du øge din fodring (nemt at gøre præcist med vejning) eller ved tilsætning.
Cuc tjek. Det er en del af den hjælpende hånd akvariet tager godt imod.

Og så kunne jeg tilføje, at når akvariet/vandet er klar til det, så kom lidt nemme koraller i. Det for at tilføre nogle forbrugere til systemet. Bare nogle billige, nemme frags. Dem kan du sikkert hente hos en forhandler eller en med akvarist. Koraller forbruger både No3 og Po4 og afgiver intet den anden vej.

Edit.
En god læresætning er, at du løser sjældent (aldrig) problemer i et rev akvarie ved at komme noget i akvariet, der skal noget ud. Cuc, forbrugere og bakterier undtaget.
Og så overvej dit lys. Er der ikke lys nok, vil koraller dø på sigt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 555
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Så vil jeg da også lige komme med mit indspark.
Inden jeg starter, vil jeg lige gøre opmærksom om jeg er lidt i tvivl om der var koraller i akvariet eller alle var døde. Og der kun var fisk tilbage?

1.Stop vandskifte, som Tykki så elegant siger du erstatter muligt “lort” med “lort” så det er en skure uden ende. Hvis du bliver ved med at tage næring ud og så hele det tilbage vil algerne elske det.
2. Ja man bliver nød til at toppe vandet op ind gang imellem og her er det altså ideen rigtig god med et osmose anlæg så du sikker på at der ikke kommer nyt “lort” i! Men umiddelbart ikke muligt, så kan man overveje at spørge nogle herinde i nærområdet man lige kunne købe/få noget vand, indtil man får det op og køre.
3.sluk lyset komplet hvis der “bare” er fisk i tager de ikke skade af lidt mørke. Alger elsker lys og næring:)
4.brug nogle tilsætninger som rhowaphos, skummer og hvad der nu findes for at hive alt næring ud af vandet hvis i ikke har koraller så skulle fisk være ligeglade med at svømme rundt i helt rent vand. Det handler simpelhen om at trække alt næring ud af vandet også det som kommer via postevandet og fodret(ikke optimalt i det lange løb, men lidt symptombehandling ). Så algerne der forhåbenligt er forsvundet efter en uges blackout, ikke har næring at starte op på, på ny og bliver ved med at holde den nede. Jeg fandt vand rapporten på skals vandværk og det ser ud til at der er nitrat og nitrit i vandet, og ja den er god nok KH er 9.3 på vandet. Så hver gang der skiftes vand eller toppes op, fodres algerne. Som Crazy siger hvis der ikke er koraller er der ikke noget i vandet som kan optage det udover algerne! Plus hvad der er godkendt til mennesker er ikke altid lige godt for vores små baljer, så alt det andet der er fundet i vandrapporten kan sagtens være årsagen til frogspawn mistet lysten til livet.

Håber det lykkes!!!🎉🎉🎉

Link til vandrapport: https://www.skalsvand.dk/media/65200/an ... -04-25.pdf
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Suroma »

Jeg er slet ikke uenig med jer mht. at genoprette akvariet og at det kan lade sig gøre.
Min tilgang til det er bare, at som det ser ud nu, er det ikke noget der er på plads indenfor en i min optik rimelig tidshorisont.
Det er derfor jeg foreslog genstart. Da der ikke er andet end nogle fisk i akvariet og dette er et mindre et af slagsen, ville vejen være noget forkortet, det tror jeg i hvert fald på. Det skal i genopretningen meget nøje vurderes hvor meget næringsdepot der er opbygget i sten og sand, når der ikke rigtig kan måles noget er det fordi algerne optager næring i takt med at depoterne frigives.
Den biologiske proces er forstyrret, ellers ville der ikke kunne måles ammoniak.

Men held og lykke til trådstarter, håber det bedste uanset hvordan i griber det an.
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Jeg nyder at læse jeres detaljerede svar - de sætter en masse overvejelser i gang.

Kort svar til ViggoN
Der har kun været fisk i, i et godt stykke tid.
Korallen blev lidt spontant købt for et par mdr siden, hvorefter den hurtigt svandt ind - det var her jeg blev nysgerrig på hvorfor, og har kastet mig ud På redningsmissionen.

Ift osmosevand og hanevand. Jeg har også læst rapporten, og kan virkelig godt se logikken i osmosevand. havde det været mit akvarie, habde jeg klart lavet investeringen.

Ift vandskift: jeg havde egentlig tænkt at vandskift ifm man rensede stenbunden med en “bundrenser”, og efter man manuelt har fjernet algerne.
Men kan godt se rationalet i at begrænse vandskift.

Og til suroma: ja jeg forstår fuldt ud din pointe. Min tanke omkring ikke at genstarte, er fordi min svigerfar ikke ved hvad der gik galt, og derfor nok bare ville kunne gentage problemet.
Og at en genstart nok ville tage modet fra ham, og han så bare ville ende med at lukke baljen ned 😊

Jeg kommer med flere opdateringer med vandmålinger i weekenden - til dem der kunne være interesseret
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 555
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: fre 26. apr 2024 05:52 Jeg nyder at læse jeres detaljerede svar - de sætter en masse overvejelser i gang.

Kort svar til ViggoN
Der har kun været fisk i, i et godt stykke tid.
Korallen blev lidt spontant købt for et par mdr siden, hvorefter den hurtigt svandt ind - det var her jeg blev nysgerrig på hvorfor, og har kastet mig ud På redningsmissionen.

Ift osmosevand og hanevand. Jeg har også læst rapporten, og kan virkelig godt se logikken i osmosevand. havde det været mit akvarie, habde jeg klart lavet investeringen.

Ift vandskift: jeg havde egentlig tænkt at vandskift ifm man rensede stenbunden med en “bundrenser”, og efter man manuelt har fjernet algerne.
Men kan godt se rationalet i at begrænse vandskift.

Og til suroma: ja jeg forstår fuldt ud din pointe. Min tanke omkring ikke at genstarte, er fordi min svigerfar ikke ved hvad der gik galt, og derfor nok bare ville kunne gentage problemet.
Og at en genstart nok ville tage modet fra ham, og han så bare ville ende med at lukke baljen ned 😊

Jeg kommer med flere opdateringer med vandmålinger i weekenden - til dem der kunne være interesseret
Nå okay hvis det var mig ville jeg stoppe alligevel, jeg ville fjerne så meget næring som mulig ved hjælp at medier, filtersok/vat og skummer. Lade algerne brænde det hele af dø og så blive til næring igen, og så hives ud med ovenstående hjælpemidler. Det hele mens lyset er slukket, så det ikke kan få fat igen når så alle tal er “pæne” og alger er væk smide et par blødkoraller i og starte roligt op med lys igen så de selvfølgelig ikke dør, og kan begynde at optage det næring som dersværre kommer med hanevandet. Man kan selvfølgelig forstille sig at akvariet skal igennem i ny opstart fase og der ville komme lidt brunalger mm. I begyndelse det vist svært at undgå.
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

[quote=ViggoN post_id=859090 time=1714121753
Nå okay hvis det var mig ville jeg stoppe alligevel, jeg ville fjerne så meget næring som mulig ved hjælp at medier, filtersok/vat og skummer. Lade algerne brænde det hele af dø og så blive til næring igen, og så hives ud med ovenstående hjælpemidler. Det hele mens lyset er slukket, så det ikke kan få fat igen når så alle tal er “pæne” og alger er væk smide et par blødkoraller i og starte roligt op med lys igen så de selvfølgelig ikke dør, og kan begynde at optage det næring som dersværre kommer med hanevandet. Man kan selvfølgelig forstille sig at akvariet skal igennem i ny opstart fase og der ville komme lidt brunalger mm. I begyndelse det vist svært at undgå.
[/quote]

Det giver mening. Jeg tænker vi prøver blackout oveni ovenstående, og Dine anbefalinger 😊
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 555
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: fre 26. apr 2024 15:31 [quote=ViggoN post_id=859090 time=1714121753
Nå okay hvis det var mig ville jeg stoppe alligevel, jeg ville fjerne så meget næring som mulig ved hjælp at medier, filtersok/vat og skummer. Lade algerne brænde det hele af dø og så blive til næring igen, og så hives ud med ovenstående hjælpemidler. Det hele mens lyset er slukket, så det ikke kan få fat igen når så alle tal er “pæne” og alger er væk smide et par blødkoraller i og starte roligt op med lys igen så de selvfølgelig ikke dør, og kan begynde at optage det næring som dersværre kommer med hanevandet. Man kan selvfølgelig forstille sig at akvariet skal igennem i ny opstart fase og der ville komme lidt brunalger mm. I begyndelse det vist svært at undgå.
Det giver mening. Jeg tænker vi prøver blackout oveni ovenstående, og Dine anbefalinger 😊
[/quote]

Ja mand 100% blackout husk nu bare at fodre fiskene😵‍💫 man kan komme til at glemme dem nu hvor alt er slukket. Og kommer i forbi københavn skal jeg nok donere en blødkoral og et par liter osmosevand🎉
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

ViggoN skrev: fre 26. apr 2024 19:33 Ja mand 100% blackout husk nu bare at fodre fiskene😵‍💫 man kan komme til at glemme dem nu hvor alt er slukket. Og kommer i forbi københavn skal jeg nok donere en blødkoral og et par liter osmosevand🎉
Jeg bor i Kgs lyngby, så det er også dét der komplicerer situationen, når svigerfar og baljen befinder sig i Skals😂
Men jeg kunne så sandelig godt tænke mig at kigge forbi en dag og tage imod tilbudet om lidt osmosevand.
Enormt pænt af dig ift koral, jeg håber i hvert fald det bliver aktuelt en dag 🤞
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 555
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: fre 26. apr 2024 20:54
ViggoN skrev: fre 26. apr 2024 19:33 Ja mand 100% blackout husk nu bare at fodre fiskene😵‍💫 man kan komme til at glemme dem nu hvor alt er slukket. Og kommer i forbi københavn skal jeg nok donere en blødkoral og et par liter osmosevand🎉
Jeg bor i Kgs lyngby, så det er også dét der komplicerer situationen, når svigerfar og baljen befinder sig i Skals😂
Men jeg kunne så sandelig godt tænke mig at kigge forbi en dag og tage imod tilbudet om lidt osmosevand.
Enormt pænt af dig ift koral, jeg håber i hvert fald det bliver aktuelt en dag 🤞
Selvfølgelig du kommer bare, tag gerne en 20L vandunk fra Biltema den koster 60kr, så bytter vi bare over(så jeg ikke mangler en dunk:) så han da lidt opfyldning vand. Bare skriv sms på 26810568 så finder vi ud af det.
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Opdatering til de nysgerrige.
Ny vandmåling i weekenden viser stort set uændret parametre (ift hvad jeg ved).
NH3 er ekstremt svær at aflæse korrekt, da farvenuancen er meget diskret i de lave niveauer.
dKH er steget fra 9,1 til 11,5 - jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor.

Målinger:
Skærmbillede 2024-04-29 kl. 20.43.14.png
Plan:
1. 5 dages mørke herefter algefjernelse
2. genoptage Nitrat/fosfat redux og reactor med biopellets for at fortsat trække så meget NH3, nitrat og fosfat ud som muligt, indtil den store algerens er gennemført
3. fodermængde er blevet reduceret
4. Den formodet døde frogspawn: man kan stadig skimte grønne polypper helt nede i bunden af hovederne. Men den er vel en potentiel kæmpe forureningskilde med bl.a. NH3, PO4 og NO4, og vil næppe overleve uanset hvad - så den skal vel ud af baljen?
5. forsøger at skaffe hanna phosphat checker eller fauna marin po4 pro mhp. fosfatmålinger
6. ny vandmåling næste weekend.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 555
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: man 29. apr 2024 19:48 Opdatering til de nysgerrige.
Ny vandmåling i weekenden viser stort set uændret parametre (ift hvad jeg ved).
NH3 er ekstremt svær at aflæse korrekt, da farvenuancen er meget diskret i de lave niveauer.
dKH er steget fra 9,1 til 11,5 - jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor.

Målinger:Skærmbillede 2024-04-29 kl. 20.43.14.png

Plan:
1. 5 dages mørke herefter algefjernelse
2. genoptage Nitrat/fosfat redux og reactor med biopellets for at fortsat trække så meget NH3, nitrat og fosfat ud som muligt, indtil den store algerens er gennemført
3. fodermængde er blevet reduceret
4. Den formodet døde frogspawn: man kan stadig skimte grønne polypper helt nede i bunden af hovederne. Men den er vel en potentiel kæmpe forureningskilde med bl.a. NH3, PO4 og NO4, og vil næppe overleve uanset hvad - så den skal vel ud af baljen?
5. forsøger at skaffe hanna phosphat checker eller fauna marin po4 pro mhp. fosfatmålinger
6. ny vandmåling næste weekend.
Det lyder som en god plan, men lyder som en god ide at fjerne den næsten døde frogspawn, hvis den allerede er på vej ud så hjælper 5dafes blackout ihvertfald ikke, så bliver det bare til ekstra næring som du forsøger at undgå:)

Mht til kh, giver det vist god mening den er stiger hvis du løbende har skiftet vand. Hvis vand du allerede bruger til at lave saltvand med er 9,2, du tilføre salt har fx.8 i kh når man blander det op med osmose efter opskiftet. Så vil den saltblanding du har lavet ikke være 8kh fordi den i forvejen er 9,2, så er den nok nærmere 17,2( har ingen ide om det passer men synes det giver mening lad os spørge chatbot)

Så i dit tilfælde: med 20% vandskifte.

Så det endelige KH-niveau vil være cirka .

(8*0.8)+(17,2+0,2)

(6,4)+(3,44)

Endelig KH 9,84
Nielskeiser
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Det giver mening.
Vi har forresten fået en nitratmåling på 0 (salifert).
Men igen. Med alle de alger, så suger de sgu nok al fosfat og nitrat ind, før man kan måle det.
Vi er i gang med blackout og så algefjernelse på søndag (for håbentlig), og så kigger vi på et par mantrax krabber.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 555
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: ons 1. maj 2024 08:46 Det giver mening.
Vi har forresten fået en nitratmåling på 0 (salifert).
Men igen. Med alle de alger, så suger de sgu nok al fosfat og nitrat ind, før man kan måle det.
Vi er i gang med blackout og så algefjernelse på søndag (for håbentlig), og så kigger vi på et par mantrax krabber.
Hvad med et søpindsvin? De er “ billige”og vist også ret effektive til alle type alger.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"