"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

dinoflagellates

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg tror satme jeg har fået mig en omgang dinoflagellates, helt uden at bestille det.

Hvad gør jeg bedst for at komme af med det? Jeg har læst forskellige tiltag, troede egentlig jeg skulle stoppe alt tilsætning af nitrat og po4 samt levende phytonplankton, da jeg egentlig troede det kom at en overdossering af dette.

Men nu læser jeg sørme nogle steder at det kunne være kuren mod dinoflagellates, at tilsætte phytonplankton? Jeg har den typer der bliver mindre om natten og så vokser når lyset kommet på.

Tips og triks til at bekæmpe det djævlskab modtages med kydshånd, også hvis det omfatter kemi!
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: dinoflagellates

Indlæg af Casper M »

ttkthomsen skrev: man 18. mar 2024 13:37 Jeg tror satme jeg har fået mig en omgang dinoflagellates, helt uden at bestille det.

Hvad gør jeg bedst for at komme af med det? Jeg har læst forskellige tiltag, troede egentlig jeg skulle stoppe alt tilsætning af nitrat og po4 samt levende phytonplankton, da jeg egentlig troede det kom at en overdossering af dette.

Men nu læser jeg sørme nogle steder at det kunne være kuren mod dinoflagellates, at tilsætte phytonplankton? Jeg har den typer der bliver mindre om natten og så vokser når lyset kommet på.

Tips og triks til at bekæmpe det djævlskab modtages med kydshånd, også hvis det omfatter kemi!
Jeg har haft dino jeg købte fauna marin dino x og det er noget der virker cirka 10 dage så var alt væk..

Mange bruger også phyto til at bekæmpe det med men det er vidst en lidt længere proces 😊
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Stefan »

Meld dig ind i denne Facebook-gruppe:
https://www.facebook.com/groups/259474048655429

Der er mange forskellige typer af dem og de bekæmpes på forskellig vis.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Tak for ovenstående det er værdsat. Jeg forsøger at finde et mikroskop så jeg kan spore mig ind på hvad det er jeg har fornøjelsen af have besøg af. Mon skulle få fat i noget aktiv kul hvis det skulle begynde at frigive noget?

Andre må forsat også gerne byde ind.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: man 18. mar 2024 15:39 Tak for ovenstående det er værdsat. Jeg forsøger at finde et mikroskop så jeg kan spore mig ind på hvad det er jeg har fornøjelsen af have besøg af. Mon skulle få fat i noget aktiv kul hvis det skulle begynde at frigive noget?

Andre må forsat også gerne byde ind.
Har du et billede. Er det bundlag eller i vandet.

Ang dinox kan jeg ikke anbefale at bruge det. Mistede mange SPS til det lort, det er som at spille roulette.

Hvis vandbåret er uv det eneste som virker, hvis det er dem i bundlaget, så er phytoplanton vejet frem. Har prøvet alt det som de grupper anbefaler.
Det som fik stoppet mit var phytoplanton bakterien er Synechococcus. Hæver også NO3, husk også at få PO4 op.
Jeg hældte 1/2 liter i hver anden dag, anbefalet af en US gut, som lever af vedligeholdelse af akvarier, som havde det i alle deres, grundet brug af vibrant
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: dinoflagellates

Indlæg af charlie saltvand »

Fuck Tonning. Jeg blev ramt af det, da jeg startede op igen. Ny startet akvarie, efter ca 2 måneders indkøring.
Jeg smed et lille uv filter i baljen (der var jo kun ca 200L vand i alt. Sådan et filter der hedder “green machine” ell noget…? + doserede både No3 og po4 OP.
Dem der er hårdest ramt dosere silikat i rå mængder, så der kommer diatom alger i stedet for Dinoflagelatter. Dét virker også, men er en lang omgang….. Når diatom alger har vundet slaget skal de så bekæmpes, og derefter kommer der så (ofte) cyano…. Det kan lade sig gøre, men kan godt blive en langhåret affære.
Som Stefan skriver så er mikroskop id den sikreste vej frem ift bekæmpelses metoden. Hvis du kan få nogle nogenlunde gode fotos så skynd dig at smide dem ind i ovenstående FB gruppe. De er MEGA hjælpsomme 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: dinoflagellates

Indlæg af Casper M »

Seniorreefer skrev: man 18. mar 2024 16:09
ttkthomsen skrev: man 18. mar 2024 15:39 Tak for ovenstående det er værdsat. Jeg forsøger at finde et mikroskop så jeg kan spore mig ind på hvad det er jeg har fornøjelsen af have besøg af. Mon skulle få fat i noget aktiv kul hvis det skulle begynde at frigive noget?

Andre må forsat også gerne byde ind.
Har du et billede. Er det bundlag eller i vandet.

Ang dinox kan jeg ikke anbefale at bruge det. Mistede mange SPS til det lort, det er som at spille roulette.

Hvis vandbåret er uv det eneste som virker, hvis det er dem i bundlaget, så er phytoplanton vejet frem. Har prøvet alt det som de grupper anbefaler.
Det som fik stoppet mit var phytoplanton bakterien er Synechococcus. Hæver også NO3, husk også at få PO4 op.
Jeg hældte 1/2 liter i hver anden dag, anbefalet af en US gut, som lever af vedligeholdelse af akvarier, som havde det i alle deres, grundet brug af vibrant
Er du sikker på det ikke kan være dinoen der har slået nogle af dine sps’er ihjel?

Mange skyder også skylden på flatworm exit når alle deres fisk dør de glemmer bare lige at flatworms kan frigive en gift når de dør 😊
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

Det kan du tror, jeg er helt sikker på 😊

Alle de giftige havde jeg endelig kommet af med. Gik lidt i panik da jeg fik dem i bundlaget. Havde kæmpet længe med dino, og valgte derfor en hurtigt løsning og købte dinox. Efter den 10 dosering (20 dage) stod jeg op om morgen til hvide koraller, montipora, acropora. Jeg havde en måned før købt High end koraller for 6k, og 3 af dem stod hvide tilbage
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: man 18. mar 2024 16:09
ttkthomsen skrev: man 18. mar 2024 15:39 Tak for ovenstående det er værdsat. Jeg forsøger at finde et mikroskop så jeg kan spore mig ind på hvad det er jeg har fornøjelsen af have besøg af. Mon skulle få fat i noget aktiv kul hvis det skulle begynde at frigive noget?

Andre må forsat også gerne byde ind.
Har du et billede. Er det bundlag eller i vandet.

Ang dinox kan jeg ikke anbefale at bruge det. Mistede mange SPS til det lort, det er som at spille roulette.

Hvis vandbåret er uv det eneste som virker, hvis det er dem i bundlaget, så er phytoplanton vejet frem. Har prøvet alt det som de grupper anbefaler.
Det som fik stoppet mit var phytoplanton bakterien er Synechococcus. Hæver også NO3, husk også at få PO4 op.
Jeg hældte 1/2 liter i hver anden dag, anbefalet af en US gut, som lever af vedligeholdelse af akvarier, som havde det i alle deres, grundet brug af vibrant
Det er på bundlaget med også på sten. Det er ikke rød som cyano men mere brunt, som har nogle lange tynde afstikke, præcis som på billede her:
https://reefbuilders.com/2020/05/11/din ... treatment/

Det er ikke så slemt om morgenen, men om aftenen kommer der virkelig meget. Jeg har masser af phytoplanton men det lyder til at jeg skal ud og købe mig et uv.

Og så skal jeg have bestilt noget dinox så jeg har det!

Lige nu har det fået en gang chemiclean og så har jeg mørklagt det et døgn, ser lige hvad der sker ved det :devilish:

Og så skal jeg have fundet en god youtube video der viser hvordan man bruger et mikroskop (har adgang til nogle fine nogen), så jeg kan se hvad det er jeg har.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

charlie saltvand skrev: man 18. mar 2024 18:25 Fuck Tonning. Jeg blev ramt af det, da jeg startede op igen. Ny startet akvarie, efter ca 2 måneders indkøring.
Jeg smed et lille uv filter i baljen (der var jo kun ca 200L vand i alt. Sådan et filter der hedder “green machine” ell noget…? + doserede både No3 og po4 OP.
Dem der er hårdest ramt dosere silikat i rå mængder, så der kommer diatom alger i stedet for Dinoflagelatter. Dét virker også, men er en lang omgang….. Når diatom alger har vundet slaget skal de så bekæmpes, og derefter kommer der så (ofte) cyano…. Det kan lade sig gøre, men kan godt blive en langhåret affære.
Som Stefan skriver så er mikroskop id den sikreste vej frem ift bekæmpelses metoden. Hvis du kan få nogle nogenlunde gode fotos så skynd dig at smide dem ind i ovenstående FB gruppe. De er MEGA hjælpsomme 👍🏼
Ja det virker til at være en rigtig god gruppe på FB, jeg må igang med mikrosopet.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Casper M skrev: man 18. mar 2024 13:53
ttkthomsen skrev: man 18. mar 2024 13:37 Jeg tror satme jeg har fået mig en omgang dinoflagellates, helt uden at bestille det.

Hvad gør jeg bedst for at komme af med det? Jeg har læst forskellige tiltag, troede egentlig jeg skulle stoppe alt tilsætning af nitrat og po4 samt levende phytonplankton, da jeg egentlig troede det kom at en overdossering af dette.

Men nu læser jeg sørme nogle steder at det kunne være kuren mod dinoflagellates, at tilsætte phytonplankton? Jeg har den typer der bliver mindre om natten og så vokser når lyset kommet på.

Tips og triks til at bekæmpe det djævlskab modtages med kydshånd, også hvis det omfatter kemi!
Jeg har haft dino jeg købte fauna marin dino x og det er noget der virker cirka 10 dage så var alt væk..

Mange bruger også phyto til at bekæmpe det med men det er vidst en lidt længere proces 😊
Jeg får bestilt nogle flasker, så de er på lager :be:
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Stefan skrev: man 18. mar 2024 14:25 Meld dig ind i denne Facebook-gruppe:
https://www.facebook.com/groups/259474048655429

Der er mange forskellige typer af dem og de bekæmpes på forskellig vis.
Tak for tippet Stefan, er nu medlem af gruppen.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

Sådan ser de giftige ud.
IMG_0029.jpeg
IMG_0032.jpeg
Husk dinox kun tager nogle former for dino
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: dinoflagellates

Indlæg af Holst »

Det er pisse hamrende træls !
Jeg havde Dino's også for noget tid siden. Jeg er ikke helt klar over hvilken jeg havde, men vil tro det var den giftige da min erimit og sådan gik til.
Jeg angreb det med UV, Blackout en uges tid og efterfølgende doserede jeg store mængder Phyto. Og når man bekæmper dino's skal der store mængder til!
Ved Seniorreefer har en god beskrivelse af hvordan forløb med phyto dosering ku se ud.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: tirs 19. mar 2024 12:32 Sådan ser de giftige ud.

IMG_0029.jpegIMG_0032.jpeg

Husk dinox kun tager nogle former for dino
Men jeg tænker at det er præcis de banditter. Låner et mikroskop med, så må jeg se om jeg kan tage et billede i aften jeg kan ligge op i fb gruppen og bliver klog på hvad det er jeg har.

Hvor meget phyto anvendte du, da du skulle bekæmpe dem? og hvad lå du på i po4 og no 3?

Vh
Tonning
Senest rettet af ttkthomsen tirs 19. mar 2024 14:05, rettet i alt 1 gang.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Holst skrev: tirs 19. mar 2024 13:59 Det er pisse hamrende træls !
Jeg havde Dino's også for noget tid siden. Jeg er ikke helt klar over hvilken jeg havde, men vil tro det var den giftige da min erimit og sådan gik til.
Jeg angreb det med UV, Blackout en uges tid og efterfølgende doserede jeg store mængder Phyto. Og når man bekæmper dino's skal der store mængder til!
Ved Seniorreefer har en god beskrivelse af hvordan forløb med phyto dosering ku se ud.
Men blackout en uges tid er svært når der er koraller i bajlen, jeg har helt dårlig samvittighed over de 24 timers jeg er igang med.

Jeg må nok heller se om jeg kan få fat i sådan et uv.

Vh
Tonning
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: dinoflagellates

Indlæg af Holst »

ttkthomsen skrev: tirs 19. mar 2024 14:05
Holst skrev: tirs 19. mar 2024 13:59 Det er pisse hamrende træls !
Jeg havde Dino's også for noget tid siden. Jeg er ikke helt klar over hvilken jeg havde, men vil tro det var den giftige da min erimit og sådan gik til.
Jeg angreb det med UV, Blackout en uges tid og efterfølgende doserede jeg store mængder Phyto. Og når man bekæmper dino's skal der store mængder til!
Ved Seniorreefer har en god beskrivelse af hvordan forløb med phyto dosering ku se ud.
Men blackout en uges tid er svært når der er koraller i bajlen, jeg har helt dårlig samvittighed over de 24 timers jeg er igang med.

Jeg må nok heller se om jeg kan få fat i sådan et uv.

Vh
Tonning

Hehe, men de skal nok klare den.
Du kan jo starte med 3 dage også se hvordan det ser ud. 24 Timer rækker ikke spor ! Så kan du lige så godt lade være..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Holst skrev: tirs 19. mar 2024 14:16
ttkthomsen skrev: tirs 19. mar 2024 14:05
Holst skrev: tirs 19. mar 2024 13:59 Det er pisse hamrende træls !
Jeg havde Dino's også for noget tid siden. Jeg er ikke helt klar over hvilken jeg havde, men vil tro det var den giftige da min erimit og sådan gik til.
Jeg angreb det med UV, Blackout en uges tid og efterfølgende doserede jeg store mængder Phyto. Og når man bekæmper dino's skal der store mængder til!
Ved Seniorreefer har en god beskrivelse af hvordan forløb med phyto dosering ku se ud.
Men blackout en uges tid er svært når der er koraller i bajlen, jeg har helt dårlig samvittighed over de 24 timers jeg er igang med.

Jeg må nok heller se om jeg kan få fat i sådan et uv.

Vh
Tonning

Hehe, men de skal nok klare den.
Du kan jo starte med 3 dage også se hvordan det ser ud. 24 Timer rækker ikke spor ! Så kan du lige så godt lade være..
Hmmmm det er satme lang tid :-o Før sådan et uv filter skal have nogen effekt så skal det vel op på de 55 wat ikke?
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: dinoflagellates

Indlæg af Holst »

Jeg har et 36W, det gik fint.
Nogle (de gamle) har ikke vortex opbygningen også har det ikke meget kontakt med vandet. Så det skal du være opmærksom på.
Også skal flowet være korrekt i et eller andet omfang..

Læs evt. lidt i denne artikel.
https://www.bulkreefsupply.com/content/ ... ep27-dinos
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Så har der været gang i mikroskopet, og der er lagt billeder på FB, håber der kommer et id. Det er godt nok svært at tage billeder igennem sådan et lille rør
Vedhæftede filer
IMG_3570.jpeg
IMG_3571.jpeg
IMG_3573.jpeg
IMG_3574.jpeg
IMG_3575.jpeg
IMG_3576.jpeg
IMG_3577.jpeg
IMG_3578.jpeg
IMG_3579.jpeg
IMG_3580.jpeg
IMG_3581.jpeg
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

Det er de giftige og på med uv 24/7 og aktivkul. Husk at vandet skal tages tages direkte fra akvariet og tilbage.

Ang. No3 og PO4 - du vil få “falske” målinger, da dinoerne optager det. Jeg blev ved med at fodre phytoplanton og kom helt op på 15 mg/l No 3. Den dag jeg så at trådalgerne var begyndt at komme, blev jeg mega glad
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: tirs 19. mar 2024 16:47 Det er de giftige og på med uv 24/7 og aktivkul. Husk at vandet skal tages tages direkte fra akvariet og tilbage.

Ang. No3 og PO4 - du vil få “falske” målinger, da dinoerne optager det. Jeg blev ved med at fodre phytoplanton og kom helt op på 15 mg/l No 3. Den dag jeg så at trådalgerne var begyndt at komme, blev jeg mega glad
Jeg få købt et uv ham fra FB gruppen skrev 1 w pr 3 gallon hvilke svare til jeg skal finde er på 80 w. Er det både vand til reaktor med aktiv kul og uv der skal komme direkte fra akvariet (og ikke sumpen)? For så skal jeg til at trylle med noget rørføring. Jeg tænker at mit mørklægningsprojekt kan jeg godt glemme? Hvor meget phyto anvendte du ml pr dag og jeg har også synechococcus vil du også anvende det?
Vedhæftede filer
IMG_3587.jpeg
IMG_3585.jpeg
IMG_3586.png
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

Nej, bare uv

I mit hældte jeg 250ml synechococcus i pr 2 dage. Husk at slukke uv.

Ang phytoplanton må vi lige have en samtale. Jeg kan ikke få fra planton24de mere, da de ikke sender udenlands
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

Hvis ikke du har styr på nedenstående, så prøv at komme indenfor disse.
Dino kan komme når:
Forholdet mellem nitrat og fosfat ikke er omkring 100:1, som er den ideelle relation.
Jod falder til under 0,05 mg/l
Fluor falder under 1 mg/l
Brom falder til under 55 mg/l
Molybdæn falder til under 10 µg/l

Derudover er det hjælpsomt med 6 timers belysning om dagen.
Senest rettet af Suroma ons 20. mar 2024 16:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: dinoflagellates

Indlæg af nbd »

Inden du bruger gift, bør du overveje at Symbiodinium er den største og mest udbredte gruppe af endosymbiotiske dinoflagellater, som er kendt, og de har fotosymbiotiske forhold med koraller og søanemoner. En kur vil derfor også kunne ramme korallerne...
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Når mørklægning i 2 dage gav ingen synlig effekt, chemiclean heller ikke, nu er der monteret et 80 w deltec UW lys (tak til Decocean for hurtig hjælp).
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Suroma skrev: tirs 19. mar 2024 18:05 Hvis ikke du har styr på nedenstående, så prøv at komme indenfor disse.
Dino kan komme når:
Forholdet mellem nitrat og fosfat ikke er omkring 100:1, som er den ideelle relation.
Jod falder til under 0,05 mg/l
Fluor falder under 1 mg/l
Brom falder til under 55 mg/l
Molybdæn falder til under 10 µg/l

Derudover er det hjælpsomt med 6 timers belysning om dagen.
Min Fauna Marine test der blev sendt afsted inden jeg fik alger (20/2) sagde:

Nitrat 3,94 mg/L
PO4 0,021 mg/l
Jod 0,031 mg/l
Fluor 0,44 mg/l
Bromine 75,1 mg/l
Molybdæn 7,2 mg/l

Så en del af paramenterne har jo ligget en del under, men alle er korrigeret ind efter deres anvisning efterfølgende.

Men jeg ligger jo heller ikke inden for 100:1 med nitrat og phosphat..

Når algerne er væk, så får jeg lavet et vand skifte, og så sendt en ny icp afsted og så må det være udgangspunktet for en nye perioden uden problemer!"
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

ttkthomsen skrev: tors 21. mar 2024 09:36
Suroma skrev: tirs 19. mar 2024 18:05 Hvis ikke du har styr på nedenstående, så prøv at komme indenfor disse.
Dino kan komme når:
Forholdet mellem nitrat og fosfat ikke er omkring 100:1, som er den ideelle relation.
Jod falder til under 0,05 mg/l
Fluor falder under 1 mg/l
Brom falder til under 55 mg/l
Molybdæn falder til under 10 µg/l

Derudover er det hjælpsomt med 6 timers belysning om dagen.
Min Fauna Marine test der blev sendt afsted inden jeg fik alger (20/2) sagde:

Nitrat 3,94 mg/L
PO4 0,021 mg/l
Jod 0,031 mg/l
Fluor 0,44 mg/l
Bromine 75,1 mg/l
Molybdæn 7,2 mg/l

Så en del af paramenterne har jo ligget en del under, men alle er korrigeret ind efter deres anvisning efterfølgende.

Men jeg ligger jo heller ikke inden for 100:1 med nitrat og phosphat..

Når algerne er væk, så får jeg lavet et vand skifte, og så sendt en ny icp afsted og så må det være udgangspunktet for en nye perioden uden problemer!"
Det er rigtig fint at du har korrigeret, desværre så forholder det sig sådan, at de anbefalede mængde er baseret på at ramme midt i feltet.
Jod optages lynhurtigt når det er i underskud og og falder derfor hurtigt igen, derfor anbefales det at tilsætte jod til noget over den maksimale anbefalede værdi gerne omkring 0,1 mg/liter. Jod udfælder i øvrigt hurtigt.
Fluor skal i forhold til jod ligge i omegnen 15:1, hvilket du rammer ret godt iht. din icp test.
Men først skal molybdæn være på plads, ellers er de andre ikke stabile.
Brom er i den høje ende men falder på plads når de andre er ok.
Da jeg ikke kender det konkrete antal liter vand du cirkulerer, kan jeg ikke komme med et doserings forslag.
Bemærk i øvrigt at værdierne kun har relevans hvis din saltholdighed er 35 promille.... i modsat fald skal man omregne.

Da jeg ikke har set icp testen i sin helhed, kan jeg ikke komme med bedre råd end ovenstående.

Håber du snart kommer problemet til livs.
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

ttkthomsen skrev: tors 21. mar 2024 09:26 Når mørklægning i 2 dage gav ingen synlig effekt, chemiclean heller ikke, nu er der monteret et 80 w deltec UW lys (tak til Decocean for hurtig hjælp).
Tror desværre ikke du får den ønskede effekt med uv.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Suroma skrev: tors 21. mar 2024 17:57
ttkthomsen skrev: tors 21. mar 2024 09:26 Når mørklægning i 2 dage gav ingen synlig effekt, chemiclean heller ikke, nu er der monteret et 80 w deltec UW lys (tak til Decocean for hurtig hjælp).
Tror desværre ikke du får den ønskede effekt med uv.
Det var der nørderne forslå på fb
Vedhæftede filer
IMG_3588.png
IMG_3586.png
Besvar

Tilbage til "Sygdom"