"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

High end Acropora'er i DK

Her kan der nørdes om alt vedr Acropora's
Masser af billeder og info/vidensdeling om vandbevægelse, lys, farvetuning, vandværdier osv osv
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

High end Acropora'er i DK

Indlæg af Engelquist »

Lad os lave et samlet register over de High end Acropora'er der findes i DK.
Ved at samle det i denne tråd, kan man altid finde "bytte emner" til f.eks en Walt Disney for en anden flot high end, man lige mangler i samlingen.
Ved at bytte/sprede de eftertragtede acro'er, sikrer vi at de bliver ved med at findes i Danmark :-)'

Jeg vil opdatere dette trådstarter indlæg, efterhånden som I lægger jeres lister ind i svarene herunder og starter med mig selv ;)

Engelquist:
BigR Walt Disney
EC Jawdropper
EC Akil’s Red Devils
BigR Candy Land
RRC Pink Cadillac
JF TNT Anacropora
EC Original Homewrecker
EC Wicked Orchid
EC Original Merlin Staff
EC Sour Twist
EC Rainbow PearlBerry
EC Orange Passion
EC Original Vivid Confetti
Hoekemai
Red Planet
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1020
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af Seniorreefer »

Uha Bo.

Det er en svær en, og du er velkommen til at flytte den til anden tråd :) .
Hvad er High End koraller.
For mig er High end koraller, som er i collector og speciel signature koral klassen. Du beskriver det med Acropora BigR Walt disney , som er en klassiker efterhånden. Årsagen til den er så populær, er den er speciel pga af en gen fejl, har jeg forstået.
Fordi den hedder EC xxxx eller LR xxxx er jo bare farm navnet, som har givet den et fancy navn. Skal bestemt ikke forstås, som de ikke er flotte :heart:
Så er der berømthederne som JF , BigR , RRA, RRC som har collector koraller, og beskrives som High End

Måske bare min optik på High End (Populær), men kan selvfølgelig tage gruelig fejl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: tirs 16. jan 2024 12:14 Uha Bo.

Det er en svær en, og du er velkommen til at flytte den til anden tråd :) .
Hvad er High End koraller.
For mig er High end koraller, som er i collector og speciel signature koral klassen. Du beskriver det med Acropora BigR Walt disney , som er en klassiker efterhånden. Årsagen til den er så populær, er den er speciel pga af en gen fejl, har jeg forstået.
Fordi den hedder EC xxxx eller LR xxxx er jo bare farm navnet, som har givet den et fancy navn. Skal bestemt ikke forstås, som de ikke er flotte :heart:
Så er der berømthederne som JF , BigR , RRA, RRC som har collector koraller, og beskrives som High End

Måske bare min optik på High End (Populær), men kan selvfølgelig tage gruelig fejl.
Så lad os kalde dem signature koraller som bl.a EC og FM har flere af og som i følge Mikhael fra Akvantika Plus d.o.o., stammer fra hans samling, og som jeg mener sagtens kan måle sig med "berømthederne"!
BTW hvor har du læst at WD har en gen fejl?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1020
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: tirs 16. jan 2024 12:27
Seniorreefer skrev: tirs 16. jan 2024 12:14 Uha Bo.

Det er en svær en, og du er velkommen til at flytte den til anden tråd :) .
Hvad er High End koraller.
For mig er High end koraller, som er i collector og speciel signature koral klassen. Du beskriver det med Acropora BigR Walt disney , som er en klassiker efterhånden. Årsagen til den er så populær, er den er speciel pga af en gen fejl, har jeg forstået.
Fordi den hedder EC xxxx eller LR xxxx er jo bare farm navnet, som har givet den et fancy navn. Skal bestemt ikke forstås, som de ikke er flotte :heart:
Så er der berømthederne som JF , BigR , RRA, RRC som har collector koraller, og beskrives som High End

Måske bare min optik på High End (Populær), men kan selvfølgelig tage gruelig fejl.
Så lad os kalde dem signature koraller som bl.a EC og FM har flere af og som i følge Mikhael fra Akvantika Plus d.o.o., stammer fra hans samling, og som jeg mener sagtens kan måle sig med "berømthederne"!
BTW hvor har du læst at WD har en gen fejl?
Jeg fik det at vide af Carsten, som fortalte mig historien om hvordan den blev fundet.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: tirs 16. jan 2024 12:28
Engelquist skrev: tirs 16. jan 2024 12:27
Seniorreefer skrev: tirs 16. jan 2024 12:14 Uha Bo.

Det er en svær en, og du er velkommen til at flytte den til anden tråd :) .
Hvad er High End koraller.
For mig er High end koraller, som er i collector og speciel signature koral klassen. Du beskriver det med Acropora BigR Walt disney , som er en klassiker efterhånden. Årsagen til den er så populær, er den er speciel pga af en gen fejl, har jeg forstået.
Fordi den hedder EC xxxx eller LR xxxx er jo bare farm navnet, som har givet den et fancy navn. Skal bestemt ikke forstås, som de ikke er flotte :heart:
Så er der berømthederne som JF , BigR , RRA, RRC som har collector koraller, og beskrives som High End

Måske bare min optik på High End (Populær), men kan selvfølgelig tage gruelig fejl.
Så lad os kalde dem signature koraller som bl.a EC og FM har flere af og som i følge Mikhael fra Akvantika Plus d.o.o., stammer fra hans samling, og som jeg mener sagtens kan måle sig med "berømthederne"!
BTW hvor har du læst at WD har en gen fejl?
Jeg fik det at vide af Carsten, som fortalte mig historien om hvordan den blev fundet.
Hmmm….

Her er Mike Biggers fortælling om Walt Disney:
IMG_1602.jpeg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1020
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: tirs 16. jan 2024 12:31
Seniorreefer skrev: tirs 16. jan 2024 12:28
Engelquist skrev: tirs 16. jan 2024 12:27
Seniorreefer skrev: tirs 16. jan 2024 12:14 Uha Bo.

Det er en svær en, og du er velkommen til at flytte den til anden tråd :) .
Hvad er High End koraller.
For mig er High end koraller, som er i collector og speciel signature koral klassen. Du beskriver det med Acropora BigR Walt disney , som er en klassiker efterhånden. Årsagen til den er så populær, er den er speciel pga af en gen fejl, har jeg forstået.
Fordi den hedder EC xxxx eller LR xxxx er jo bare farm navnet, som har givet den et fancy navn. Skal bestemt ikke forstås, som de ikke er flotte :heart:
Så er der berømthederne som JF , BigR , RRA, RRC som har collector koraller, og beskrives som High End

Måske bare min optik på High End (Populær), men kan selvfølgelig tage gruelig fejl.
Så lad os kalde dem signature koraller som bl.a EC og FM har flere af og som i følge Mikhael fra Akvantika Plus d.o.o., stammer fra hans samling, og som jeg mener sagtens kan måle sig med "berømthederne"!
BTW hvor har du læst at WD har en gen fejl?
Jeg fik det at vide af Carsten, som fortalte mig historien om hvordan den blev fundet.
Hmmm….

Her er Mike Biggers fortælling om Walt Disney:
IMG_1602.jpeg
Jeg kan kun forholde mig til historien som jeg fik, som ligner meget af det du skriver

Jeg er helt enig. Selv Leonardo reef har fået BigR i hans collection. Da jeg talte med Akvantika , sagde han netop han solgte til hele EU.
of course almost all shops in EU bought corals from me. Rare signature corals for sure
Senest rettet af Seniorreefer tirs 16. jan 2024 12:48, rettet i alt 1 gang.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af Casper M »

Mega fed idé :GO
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1698
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af ttkthomsen »

Fedt ide Bo :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3795
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af crazy seahorse »

@Engelquist og @Seniorreefer . Interessant debat I har og jeg tror lidt at I begge har ret.
BigR beskriver jo bare hvordan han fandt den - ved et tilfælde. Og Senior reefer refererer til, at det er en colormorph, og hvordan den afvigende farve kombination er opstået - at det er en mutation eller en genfejl kunne man vel godt kalde det.
Så for mig at se, så taler I lidt forbi hinanden. Pærer og æbler I ved.
Mange af de specielle koraller er fundet ved et tilfælde/held. Det er der flere eksempler på.
Mystic monti er en af dem. Det er en Montipora af superman/sunset klassen. Hvor alle de andre har de sædvanlige 12 tentakler og de er af samme farve. Men hos Mystic monti, der er 5 af de 12 tentakler anderledes farvet og det er meget usædvanligt.
Mystic monti blev fundet ved, at der var kommet en sending ens montier hjem. De stod alle samlet, men så var der en opmærksom reefer der spottede de polypper. Ret godt set, men et tilfælde.
Mystic monti. Læg mærke til polypperne. 5 af de 12 har en anden farve. Det er ret tydeligt.
Mystic monti. Læg mærke til polypperne. 5 af de 12 har en anden farve. Det er ret tydeligt.
Det er et af naturens små pudsigheder.
Jeg har også et eksempel fra min egen have. Jeg købte for snart mange år siden en Azalea. Det var en tidlig morgen ude på Grønttorvet da det lå i Valby. Der stod en stor flok store gule Azaleaer, omkring 40-50 stk, et gult hav. Men jeg spottede nogle røde blomster, så jeg maste mig ind i flokken og så, at det ikke var en rød der havde forvildet sig ind i mellem de gule. Det var en tofarvet plante. Jeg købte den prompte og kørte hjem og satte den i bedet.
En dag min gartner var forbi viste jeg ham den. Han troede ikke på det "det må være to planter der står tæt. Det kan ikke lade sig gøre det der". Så han mokkede sig ind i bedet og kom ud igen. Den er god nok, de kommer fra samme rod. Jeg fandt den på samme måde, som det skete med Mystic monti. Et held og rent tilfælde.
Nogle gange sker der bare ting der ikke forventes. Naturens små finurligheder.

Tilbage til korallerne:
Jeg drøftede mutationer en dag da min tidligere mentor var på besøg. Han har en biolog baggrund og er altid ham jeg spørger til råds, når jeg har nogle spørgsmål i den boldgade.
Han fortalte, at man mener at det stammer fra en fejl/afvigelse, når en mutation opstår. Det er ikke tilsigtet fra naturens side.

Vi ved jo at korallernes farver kommer fra de fluorescerende proteiner i korallens væv.
I proteinet er der nogle kæder, eller rækker, der tilsammen er med til, at sørge for at den opgave proteinet nu har virker som den skal. Disse rækker er nogle lange kæder der skal foldes helt præcist for at fungere som det er tiltænkt. For at fastholde eller styrke de foldede kæder, dannes der nogle sidegrene. For enden af hver sidegren sidder der et svovlmolekyle. De to sidegrene mødes så og danner en fast forbindelse så det fastholder kæden i de rette folder. Det kaldes i kemien for svovlbroer.
Nogle gange sker der dog det, at der af en eller anden grund mangler det svovlmolekyle på en af enderne på en sidegren. Så kan de ikke danne den faste forbindelse (svovlbro) og dermed folder kæden sig ikke helt som den skal. Og så har den ikke den helt rigtige funktion.
Sker det i et af de proteiner der er med til at give korallen der tiltænkte farve kombination, så er det vi har en mutation.

Nu håber jeg jeg har husket det rigtigt. Jeg er ikke biokemiker, men jeg synes det lyder som en plausibel forklaring.
Jeg har fundet lidt der måske kan illustrere det. Det er noget langhåret. Dog ret interessant og virkelig værd at læse. Det er ikke så langt.
https://www.biotechacademy.dk/undervisn ... nstruktur/
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: High end Acropora'er i DK

Indlæg af Engelquist »

@crazy seahorse Mange tak for dit fine indlæg.
Jeg er ikke biolog og derfor er min viden begrænset til erfaringer og hvad jeg ellers kan støve op fra diverse artikler og bøger.

For at blive i sporet om Acropora tenuis, en familie som bl.a. de kendte Walt Disney, Homewrecker og Orange passion, tilhører.
Tenius er udbredt i hele det sydøstlige asien, japan og Australien og vokser på utallige rev, har ofte et helt specielt udseende og farvevariation ift hvilket rev/område de findes i, hvor DNA fra moderkorallerne er afgørende for det potentiale de har- og hvor lokale lys og strømforhold spiller ind på hvordan korallen udvikler sig.

I naturen findes de i farverne grøn, blå, gul og sågar pink.

Grunden til at der findes så mange varianter skyldes kønnet formering, hvor korallen udvikler sig med DNA fra begge forældre.
Hvilket også kan give nogle helt fantastiske farvevariationer, hvis de udvikler sig med det bedste fra forældrene.

Ved fragtmentering, beholder den nye koloni DNA fra moderkolonien- dsv det er en tro kopi- hvilket betyder at hvis man er så heldig at få fat i en Tenius med en flot farvevariation, bliver den i teorien ved med at se sådan ud, ligesom de fragtmenter der laves af den er med nøjagtig den samme farvevariation.

Dette er kun i teorien, da forholdene i akvariet kan forandre en dyrt indkøbt Walt Disney til en kedelig brun Acropora, men potentialet ligger stadig i DNA'et og kan "trylles" frem igen under de rette forhold.

Lyset spiller i høj grad ind på farverne- med for lidt lys bliver de brune og ved for meget bliver de blege... det gælder om at finde de rigtige lysforhold og derudover masser af vandbevægelse og stabilitet på alle parametrene, for især Tenuis er berygtede for at kunne smide skinnet (RTN) over natten hvis de ikke er tilfredse med forholdende.

Der er også en udbredt opfattelse af at acroporaer, i akvarier, med tiden bliver mere hårdføre og derudover kan udvikle farver der forbløffer akvarister verden over..som f.eks Mike Bigger, der pludselig opdagede en lidt kedelig grøn Tenuis som stod gemt i det øverste bagerste hjørne, i hans akvarie, over et par år havde udviklet sig og viste sit fulde potentiale grundet de perfekte forhold den havde der.
Han har siden tjent kassen på den (engang) lidt kedelige tenius, da det er den der bliver solgt under navnet Walt Disney.

Hvad det skal kaldes, skal jeg ikke gøre mig klog på, men mutationer lyder rigtigt i mine ører, da variationerne opstår ved DNA krydsninger mellem forældrene og at der i DNA'et kan være mutationer, hvilket byder på uendeligt mange variationsmuligheder, da det både er DNA og mutationer i DNA der udvikler den nye koral med sit helt eget udseende :-)

Her er et par links med beskrivelser at Acropora tenuis:
https://reefbuilders.com/2022/12/19/acr ... same-time/
http://www.coralsoftheworld.org/species ... ra-tenuis/
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Acropora"