"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

akvarie opstart

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Viggosalt
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 14. dec 2023 09:29
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2024

akvarie opstart

Indlæg af Viggosalt »

Har valgt at starte op med et hjørneakvarium. Der skal bores huller til 2 udløb og et enkelt tilbage. Er der nogen der har erfaring på dette område. Afstand i forhold til de 2 udløb og retur. Kan se på akvarier der kan købes til saltvand hvor alt er klaret i forhold til udløb og tilbage at de er kapslet inde så det ser fint ud...... Hjælp?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: akvarie opstart

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg tog lige en kopi fra et firma som laver huller.

Sådan gør du:
For at glasset skal kunne holde, er det vigtigt, at du følger nedenstående regler for, hvordan du måler op og hvor du kan placere hullerne.

Opmåling og placering:
Tegn den nøjagtige placering ’set udefra’ (altså når du står med fronten mod den ønskede placering af glasset). Huller i glas skal minimum have samme diameter som tykkelsen på glasset (min. Ø6 mm hul i 6 mm tykt glas).

t = tykkelse

A. Afstanden fra kanten af glasset til starten af hullet skal have en minimumsafstand der svarer til 2 x tykkelsen på glasset (a ≥ 2t).
Eksempel: 6 mm tykkelse = 6 mm x 2 = 12 mm fra kanten.

B. Afstanden mellem to eller flere huller skal være minimum 2 x tykkelsen på glasset (b ≥ 2t).
Eksempel: 8 mm tykkelse = 8 mm x 2 = 16 mm mellem hullerne.

C. Afstanden fra et hjørne til hullet skal minimum være 6 x tykkelsen på glasset (c ≥ 6t).
Eksempel: 6 mm tykkelse = 6 mm x 6 = 36 mm fra hjørnet af glasset.

Billede

Hultolerance:
A. Opmålingen og placeringen af hullerne skal være vinkelrette i forhold til Y og X aksen. Alle huller skal måles op ud fra et fælles referencepunkt og hen til hulcenteret i alle huller.

Hullets position skal være lavet med reference til et hjørne på modellen, se figur 14
Hullets placering tolerance (gælder til dimensioner "a1-2"" og "b1-2”)
±1 mm/m men ikke mindre end ± 2.5 mm for glastykkelse d ≤ 12 mm
±1 mm/m men ikke mindre end ± 3.0 mm for glastykkelse d > 12 mm

figur14 Press Glass -hultollerance

Billede

Fig. 14 hullets position
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"