"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

VSV debatoplæg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

VSV debatoplæg

Indlæg af Engelquist »

Er VSV stadig et hit, eller er metoden gået helt i glemmebogen, erstattet af diverse små flasker fra producenterne?
Jeg tænker at det stadig en en effektiv metode når man vil holde No3 og Po4 lidt i skakt, eller hvad siger forum?

Der er en kanal til overs på min dosseringsmaskine og jeg overvejer at tage den gamle metode i brug, (Vodka/Sugar/Vinegar) da jeg har rigeligt nitrat i vandet :-)

PS: Tryk på linket til VSV forklaringen på saltvandswiki'en - der er en god opstartsguide til metoden ;)
Der står bl.a. dette om for høje næringsværdier(No3 og Po4): Hvis disse to værdier er for høje, vil specielt stenkorallers yderste cellelag, epidermis vokse sig for tykt, således at det skjuler for det vi gerne vil se, de farvede pigmenter fra korallen selv og de zooxantheller, som korallerne lever i symbiose med. Når stenkoraller har det for godt læs har for god adgang til næringstoffer, bliver de for "fede" og ser brune ud.
Spændende, for os sps fans, der gerne vil have de flotte farver frem på vores dyrt indkøbte acroporaer ;)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: VSV debatoplæg

Indlæg af Holst »

Jeg har aldrig selv benyttet metoden.
Men er det ikke lidt redneck i dag og bruge VSV metoden ? Tænker at der er så mange muligheder tilgængelige til rimelige penge og designet til formålet med at fodre bakterierne.
Jeg ville ikke selv begynde at "forsøge" i min tank :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: VSV debatoplæg

Indlæg af Engelquist »

Holst skrev: ons 31. maj 2023 07:00 Jeg har aldrig selv benyttet metoden.
Men er det ikke lidt redneck i dag og bruge VSV metoden ? Tænker at der er så mange muligheder tilgængelige til rimelige penge og designet til formålet med at fodre bakterierne.
Jeg ville ikke selv begynde at "forsøge" i min tank :)
Det er næppe et forsøg, da metoden er grundigt beskrevet rundt om i diverse saltvandsforums😊
Og redneck? I USA bruges vodka stadig, hvilket bl.a. kan ses på R2R, i mens det er gået lidt i glemmebogen her i Europa😊

Faren ved metoden er overdosering og det kræver derfor omhyggelighed og tålmodighed, for at det virker (hvilket alt inden for hobbyen gør😊)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: VSV debatoplæg

Indlæg af Anders månsson »

jeg har gjort det meget tidligere og ville ikke være bange for at gøre det igen... ok det lød hen af et citat fra en film med Clinten :hehe:

Det er pisse billigt og nemt at lave... den eneste grund til jeg ikke har gjort det i de seneste baljer er at jeg ikke har haft skummer på til at ilte og skummer overflødige bakterier væk

underligt nok har jeg aldrig haft problemer med cyano :dizzy:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: VSV debatoplæg

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har brugt Carbon dosering hver dag i 4 år. Det har en positiv virkning på koraller, som gør det nemmere for optag af næringsstoffer. Tropic marin har bla. Lavet en god forklaring hvorfor det netop er positiv.

Jeg dosere, selvom jeg mangler næring af den grund. Normalt ligger mit forbrug omkring mellem 2-25 ml dagligt afhængig af hvad no3 og po4 ligger på.

Derudover har du altid en bakterie bestand klar til at skrue op og ned for, i forhold til nødvendigheden i akvariet

Ulemper er filtersokker stopper hurtigere til grundet bakterie væksten, samt pumper osv skal renses oftere, når der doseres kraftigt
Ponsong
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 10. feb 2022 12:21
2
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2020

Re: VSV debatoplæg

Indlæg af Ponsong »

Jeg bruger også carbon dosering (12ml Vodka) dagligt via doseringspumpe de sidste 6 måneder. det holder sandbund hvidt og ren og mit PO4 konstant på 0.03 selvom jeg har mange fisk og overfoder dagligt.

det kan anbefales
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: VSV debatoplæg

Indlæg af SanneP »

Jeg bruger det også, men det er med håndkraft dagligt😃
Jeg købte i går Aqua forest Pro Bio F der er frysetørret bakterier og noget nærring som kunne erstatte VSV, det kunne også bruges til ferskvandsakvarierne så nu er slørhalerne også på bakterie kur 😃
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"