"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvordan renser i jeres sump?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Hvordan renser i jeres sump?

Indlæg af Casper M »

Håber nogle derude har en smart måde de vil dele :)

Min sump står på gulvet dvs der intet fald er så jeg har svært ved at kunne suge det ud med en slange..
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvordan renser i jeres sump?

Indlæg af SanneP »

Godt nok har jeg ingen sump, men så engang video om rengøring af sumpe 😅 jeg var vist faldet i et YouTube hul.
Men hvis jeg havde en sump ville jeg gøre det på denne måde.

Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Hvordan renser i jeres sump?

Indlæg af Casper M »

SanneP skrev: man 29. maj 2023 17:11 Godt nok har jeg ingen sump, men så engang video om rengøring af sumpe 😅 jeg var vist faldet i et YouTube hul.
Men hvis jeg havde en sump ville jeg gøre det på denne måde.

Det var smart jeg takker :K
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvordan renser i jeres sump?

Indlæg af SanneP »

Casper M skrev: man 29. maj 2023 17:28 Det var smart jeg takker :K
Ja ikke...
For et par år siden besluttede jeg mig for aldrig igen at skulle slæbe på spande eller suge i slanger ved vandskifte hos ferskvandsakvarierne.
Da jeg fik saltvand og så hvor levende de sten var, blev det slået i granit, at jeg aldrig ville have saltvand i munden 🤢 😅
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvordan renser i jeres sump?

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg havde min sump på gulvet, havde jeg det samme problem. Jeg løste det på følgende måde.
Jeg gjorde det altid i forbindelse med mit ugentlige vandskift. På daværende tidspunkt skiftede jeg 120L om ugen.
Jeg tog en Aqua Bee pumpe og monterede en slange med et rør påsat på indsugningen. Med det rør kunne jeg komme rundt i hjørner og kroge og få suget ordentligt rent. På udgangen var der monteret en lang slange der røg op i en 60L bøtte. Den lange slange gjorde, at jeg ikke risikerede at få saltvand i munden når jeg sugede den an. Jeg har fået min del af saltvand i munden og som Sanne skriver, er det ikke en rar oplevelse.
Det fungerede rigtig godt, sumpene blev ren - og så gik det stærkt. Der er smæk på en Aqua Bee 2000-1.
Jeg brugte så den samme pumpe og slange, når jeg skulle have vandet fra bøtten og ud i toilettet. Det gik også hurtigt og var nemt klaret og ikke mindst, så slap jeg for at slæbe vand. Jeg brugte så samme slange og pumpe, når det friske saltvand skulle den anden vej.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvordan renser i jeres sump?

Indlæg af Tykki »

Jeg har så meget detrius i første kammer på min sump at der nærmest er tale om dsb mirakel mud projekt! Renser nok kun sumpen en gang årligt! Så er alt oppe og den bliver tømt! Tager et par timer! Lud dovent røvhul er hvad jeg er!
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvordan renser i jeres sump?

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg skifter vand fra sumpen.
- sluk returpumpen og roller filter
- en pumpe med en lang slange ud i toilettet
- vifter rundt i sumpen med en lang/stor flaskerenser imens der blir suget vand ud
Det tager det meste slam. Der er altid noget tilbage, men det gør vist ikke noget
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"