"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Køler i NanoReef

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
niklasdelinde
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 24. aug 2010 20:04
13
Postnummer: 2840 Holte
Saltvand siden?: 2009

Køler i NanoReef

Indlæg af niklasdelinde »

Hejsa

Jeg har et lille shallow reef der er 40 L stort.
Det er drevet af et spandfilter med 4 kg. Seachem Matrix og en lille Mame mini skummer.

Der er 2 klovnfisk og en lille Hugo i det sammen med en tiltagende mængde koraller.

Mit store problem er at rummet akvariet står i bliver ca. 40-45 grader om sommeren og næsten 30 grader på almindelige solskins dage.

Jeg er derfor nødt til at anskaffe mig en lille kompressorkøler.

Er der én model der er bedre end andre?

Jeg har kigget på en Teco500 med indbygget varmelegeme.
Vedhæftede filer
IMG_1059.jpeg
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af Engelquist »

Det var da en voldsom høj temperatur!
En køler bruger rigtig meget strøm, hvilket ikke er så fedt, i disse tider🙄 derudover støjer en køler også meget…
En ventilator eller blæser over akvariet, er ret effektivt og kan godt sænke temperaturen et par grader.
MEN, kan du slet ikke gøre noget ved rumtemperaturen?? Åbne vinduer/gennemtræk f.eks
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
niklasdelinde
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 24. aug 2010 20:04
13
Postnummer: 2840 Holte
Saltvand siden?: 2009

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af niklasdelinde »

Støj er ok i dagstimerne i det rum og om natten er der køligt nok med gennemtræk om sommeren.
Strømmen er et nødvendigt onde. Da baljen jo kun er 40 liter er det nok begrænset hvor ofte køleren kører.

En ventilator vil ikke være nok.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af Stefan »

Har du overvejet en luft-luft varmepumpe (de fleste kan også køle) i stedet for og så køle hele rummet?
niklasdelinde
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 24. aug 2010 20:04
13
Postnummer: 2840 Holte
Saltvand siden?: 2009

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af niklasdelinde »

Jeg tror det ville være en del dyrere at køle hele rummet i forhold til de blot 40 liter.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af madsjeppe01 »

Nu har strømmen næsten ikke været billigere de sidste mange år end lige pt, og hvis du har dit rev kært så sæt da en køler på - hvis en blæser eller to i overfladen ikke er nok. Jeg har lavet mit eget setup med støjsvage computerblæsere. Det spiller maks og siger ingenting.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af Stefan »

Problemet med en køler til akvariet er, at den vil afgive yderligere varme til rummet. Sådan en Teco er opgivet til at fungere ved en rumtemperatur mellem 5-38C, så det vil heller ikke fungere i et rum, som allerede når op på 40+.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af Carsten »

En køler sænker ikke temperaturen mere end 5 grader i forhold til rumtemperaturen.
Og som Stefan skriver, vil en køler blot varme rummet endnu mere op.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Du må ikke tage "de gamle sure mænds" kommentare ilde op. De mener det ikke så hårdt, men prøver bare at hjælpe dig. Det kan godt virke modsat, når de "skyder" dine ideer ned, men husk de gør det KUN for at hjælpe :y

FEDT med sådan et lille rev og FEDT du er obs på at varmen kan gå hen og blive et problem, det er da noget af en udfordring med den varme, så kan godt forstå du spørger herinde :GO

Som de andre skriver, så kan en køler max trække temp 4-5 grader ned, med mindre den er meget stor + den larmer og varmer. Så det er måske ikke løsningen.

Jeg ville fryse nogle flasker ned med RO vand i. Det har jeg selv brugt i meget varme perioder. Når det så er monster varmt, så læg en flaske i akvariet. Det er jo ikke ret mange liter der skal køles ned. Hav 3 - 4 flasker, så kan du hele tiden have nogle på køl og nogle i baljen.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
niklasdelinde
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 24. aug 2010 20:04
13
Postnummer: 2840 Holte
Saltvand siden?: 2009

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af niklasdelinde »

Jeg elsker feedback og er kun taknemlig for kritik.

Årsagen til at jeg i tvivl er at der på MiniZoo’s hjemmeside står følgende om en Teco500H

Delta 10 grader ved 500 Liter vand. Dvs den kan køle fra 30 til 20 grader på 500 Liter vand eller fra 30 til 8 grader på 100 Liter vand.

Jeg har nu checket sidste sommer’s temperaturer i rummet og her målte den varmeste dag 38 grader.
Jeg har hørt i en anden butik at jeg ingen problemer vil have med en sådan køler. Men de prøver jo nok at sælge.

Jeg ender nok med at købe køleren og skal nok melde retur med resultatet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af Carsten »

Må indrømme at jeg ikketror det vil lykkedes for dig at få temperaturen ned i et fornuftigt leje, med mindre du kan lade køleren stå i et andet lokale, hvor der er et åbent vindue. Køleren vil arbejde på at sænke temperaturen, men dens arbejde bruger strøm og det er med til at hæve temperaturen i lokalet. Så det er skruen uden ende. Jeg har selv haft en stor Resun køler, og der oplevede jeg det selv at lokalet bare blev varmere og varmere
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af nbd »

En temperatursænkning på 5 grader er formentlig også nok. I mit tidligere 200 L akvarie blev temperaturen 33-35 grader på varme sommerdage. Det klarede fisk og koraller fint. Jeg købte dog en køler, som jeg sluttede til systemet i juni og tog fra i september. Jeg satte den til at holde akvariet på 27-28 grader, hvilket den klarede uden at køre kontinuerligt. Så ja - en køler af god kvalitet vil være et godt råd til dig.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af charlie saltvand »

Citat
¨Må indrømme at jeg ikketror det vil lykkedes for dig at få temperaturen ned i et fornuftigt leje, med mindre du kan lade køleren stå i et andet lokale, hvor der er et åbent vindue. Køleren vil arbejde på at sænke temperaturen, men dens arbejde bruger strøm og det er med til at hæve temperaturen i lokalet. Så det er skruen uden ende. Jeg har selv haft en stor Resun køler, og der oplevede jeg det selv at lokalet bare blev varmere og varmere"

Carsten, vi bruger en del aircon anlæg på jobbet i labratorierne i de varmeste perioder, de er konstrueret sådan at den "beskidte/brugte/varme" luft bliver blæst ud af en studs. På denne har jeg sat en Ø110 mm flex slange der så leder UD af lokalet. Kan man ikke konstruerer en form for kasse eller andet, men en påsat slange, der "fanger" den varme luft en akvariekøler spytter ud og så ud af vinduet/døren med den?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køler i NanoReef

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev: fre 21. apr 2023 05:41 Citat
Carsten, vi bruger en del aircon anlæg på jobbet i labratorierne i de varmeste perioder, de er konstrueret sådan at den "beskidte/brugte/varme" luft bliver blæst ud af en studs. På denne har jeg sat en Ø110 mm flex slange der så leder UD af lokalet. Kan man ikke konstruerer en form for kasse eller andet, men en påsat slange, der "fanger" den varme luft en akvariekøler spytter ud og så ud af vinduet/døren med den?
Det kan man vel hvis, personen har de håndværksmæssige kundskaber til at lave sådan en kasse, der slutter tæt.
Den Resun som jeg havde, var bestemt ikke bygget, så udsugning var let at lave.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"