"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Teknisk setup

Forum for generel snak omkring saltvand.
JonasJ
Reactions:

Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg er helt ny og mangler lidt et overblik over de tekniske elementer :y
Baljen skal cirka være 180x60x45. Teknikken vil blive gemt under baljen og der vil være vandforsyning og elektricitet.

Lys
Returpumpe
Cirkulationspumpe
Skummer
Varmelegeme
Osmoseanlæg
Sump
Computer til test af pH-værdi, temperatur m.v.
Saltvandsblander
UPS
Doseringsmekanisme

Har jeg glemt noget vigtigt i min liste?

Jeg går efter kvalitet, men ikke mærker. Hvis man kan få et no-name-brand, som indeholder samme teknik, som det dyre brand, er det lige mig.

Hvad skal jeg cirka regne med i pris, for sådan et setup?
Hvilke producenter bør jeg kigge på?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Teknisk setup

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har sendt en pb til dig.
Kan dog ikke se den i hverken udbakken, eller sendte beskeder. Har du fået dem (2 stk)?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg har kun modtaget én, men jeg har oprettet dig på Messenger :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Teknisk setup

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev: søn 26. feb 2023 11:42 Jeg har sendt en pb til dig.
Kan dog ikke se den i hverken udbakken, eller sendte beskeder. Har du fået dem (2 stk)?
Hvorfor ikke dele herinde, da der garanteret er mange nye, som kan nyde godt af dine guldkorn? :GO
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Teknisk setup

Indlæg af Engelquist »

Umiddelbart er din liste dækkende, men alt afhænger af planer og ambitioner med dit kommende setup.

Jeg vil igen anbefale at kontakte Thomas Friis fra TF Aqua og snakke med ham.
Han kan skaffe alt du skal bruge og guide dig mht udstyr, koraller, fisk osv.

Herinde er der brugt udstyr til salg i "Marketplace", så hvis du holder øje der, kan du finde meget af det du skal bruge, hvis det er brugt udstyr du er ude efter.

Det er også godt at komme lidt rundt og se kørende systemer (bl.a hos Crazy seahorse) og lytte til deres råd :-)

Brug også denne tråd, til planlægningstråd og fyld på efterhånden som dit kommende system begynder at forme sig- der vil helt sikkert komme gode råd hen ad vejen :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg havde håbet på lidt feedback, inden jeg tager fat på en forhandler, for at få sparring på om vi skal gå efter en Fiat, Ford eller Mercedes - måske noget nedbrydning af hvor er der value for money og hvor betaler man meget for et brand.
Det kunne også være rart at høre herinde det skal være et simpelt setup eller om det skal være fuldautomatisk med 28 computersystemer eller måske en mellemting. Giver det mening med et setup, hvor det hele er gemt under akvariet eller skal man slagte et værelse og bruge det til teknikken osv.

Der er ingen tvivl om, at vi klart vil købe det fra en lokal forhandler, men da det er en udstyrsfetich af rang, så er prisen lidt højere end to letmælk, og vi vil gerne være lidt bevidst om de økonomiske aspekter, inden vi tager en dialog med en lokal ekspert.
Den primære grund til, at vi gerne vil ende med at købe hos den lokale er, at der absolut er behov for hjælp til opsætningen og vi håber, at den lokale kan hjælpe til under kriser og ferier (en eller anden form for serviceaftale).

Når jeg mærker efter, så tænder jeg ikke på teknikken. Det skal bare virke. Det skal være simpelt, stabilt og teknik skal ikke overkomplicere det, men hvis det er nødvendigt og ting kan automatiseres, så er jeg all-in. Jeg bliver dog aldrig typen der synes, at alt bliver bedre, fordi jeg får de nye neonlys, der kan synkroniseres med mine yndlingssange fra 80’erne.

Prioriteten er revet, korallerne og fiskene.

Min motivation er æstetikken (teknik er grimt, skal virke og gemmes væk), herlighedsværdi og vel også en søgen efter den indre ro, som et akvarium kan give. Min kones motivation er mere, at hun elsker at skabe liv. Så hun vil gå og nipse i korallerne og da hun er ret skrap til biologi (eller var), så vil hun også være den der tjekker værdierne og løbende optimerer.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Teknisk setup

Indlæg af Engelquist »

Det lyder rigtigt spændende!
Jeg er ikke den store tilhænger af akvariecomputere der styrer og måler værdier, så min anbefaling er egentlig at holde det simpelt og selv følge akvariet dagligt. Det mindsker farerne for fejl, med tab af dyre koraller og fisk som følge… man har tendens til dovenskab, med et fuldautomatisk system!
Ved at bruge sine øjne, manuelle målinger og fornemmelser for hvordan systemet har det- kommer man længest!
Det at have succes med et saltvandsakvarium, kan sammenlignes med at have succes med et drivhus: det er i høj grad et spørgsmål om “grønne fingre”, hvilket man ikke kan betale sig fra med alskens tekniske hjælpemidler😊
Men I har jo gode forudsætninger, når din kone er skrap til biologi 😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Tak :-)
Det giver mening og faktisk er jeg rigtig glad for, at du siger det, for desto mere jeg researchede desto mere udstyr skulle der købes. Desto mere teknik, desto flere “single point of failure”. I processen blev jeg mere og mere forvirret og tænkte “det er sørme da en dyrere hobby, end jeg havde regnet med).

Min kone er dog ikke biolog (hun er økonom), men hun fik topkarakterer i de naturvidenskabelige fag i gym og har en passion for planter, dyr og den slags. Min beskedne opgave udover designfasen bliver nok, at jeg får til opgave at pudse glasset dagligt, eller hvad hun synes jeg skal lave, for også at bidrage og ikke kun nyde. Jeg er nok også bedre til at bytte-købmand end hun er, så jeg får nok til opgave at sige rabat, når der skal købes fisk og andet udstyr.

Dimensionerne (180x60x60) er ikke helt faste endnu, men det skal bygges ind i væggen, så det kun er synligt fra én side. Min første tanke var, at teknikken skulle være nedenunder, men hvis det er et absolut plus, at der bliver bygget et teknikrum, så kan det overvejes. Det er nybyg og derfor kan det tænkes ind i plantegningen. Realistisk set går der 1-1,5 år, før vi begynder projektet, så vi er lidt ude i fremtiden. Vi kommer til at have noget rejseaktivitet, så derfor skal det helst være driftssikkert.

Kan du eller en anden prøve at beskrive et simpelt setup i god kvalitet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Teknisk setup

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jonas.

Gode spørgsmål du stiller, som ikke er nemme “bare lige” at svare på. Dette fordi du kan have ca 1000 forskellige tilgange til det at holde en balje kørende, som du selv lidt er inde på. Der er alt fra det MEGET simple til dem der kammer helt over med styring, monitorering, osv + HVAD vil du have MEST fokus på i baljen? Der er MANGE (især på div udenlandske fora) der poster fotos af FANTASTISKE koral fotos, men når man så ser lidt efter er der som regel ikke mange FISK i deres akvarier.
Så, mit bedste råd er at “prøve” dig frem og få en fornemmelse af hvad DU syntes er mest spændende.
Er det…
Bløde koraller
Lps koraller
Sps koraller
Mix af det hele
Ikoniske fisk, som kejserfisk
Mange fisk/få fisk
Biotop akvarie m fokus på fx symbiose ml koraller- fisk, rejer-fisk, rovfisk, krible-krable…? Fortsæt selv listen 😅

Du kan komme rigtigt langt med vandskifte i starten. Det tror jeg at jeg vil anbefale de fleste der starter op, kør med det det første halve-hele år og så spor dig ind på hvad du finde størst glæde ved at have i akvariet.
Derefter kan du fin pudse teknik/automatik siden, ift hvilke krav du skal have opfyldt. Fx doser til at holde de 3 hellige stabile (mest vigtigt hvis du går sps koral vejen). Lys og pumpe styring osv….
Jeg gå gerne med både livrem og seler ift “sikkerheden” for at undgå vand i store mængder på gulvet og at det hele dør hvis noget fejler (fx varmelegme, eller retur pumpe, så jeg kører med en Apex fusion computer der giver MIG ro i maven når jeg fx ikke er hjemme….
Du kan vælge hvad der passer til DIG og ja, man kan hurtigt købe sig fattig, så prøv dig frem og få en fornemmelse af hvad du vil, som skrevet længer oppe 👍🏼
Her er et screenshot af min Apex app hvor jeg kan følge med og også styre alt.
Og også screen shot af det kamera jeg lige har sat op, så jeg kan se hvordan det ser ud i sump og akvarie, mens jeg er away… = giver MIG ro i mavsen.
Ps. Det system du ser er lige sat op så jeg er slet ikke færdig m at rode m ledninger osv 🤣

Mit bedste råd er….. start langsomt op og find ud af HVAD du vil have i akvariet (kør m vandskifte mens du mærker efter) og så kan du begynde at finde ud af hvor mange €€€€ Du vil smide efter hobbyen. VELKOMMEN TIL.
D98E9CEE-B7F7-415F-90CF-47AE35AFAD23.png
CD2ACFC5-BD58-4798-B1CB-825890A7CDDF.png
35FD382B-FF29-4DA5-89E8-ED61C07A8AF3.png
34B85712-F1DC-4813-914F-6D8C52DA3894.png
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3619
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Teknisk setup

Indlæg af nielsk »

Det er en stor ting du spørger om. Jeg vil hellere vende det om og anbefale dig at læse de forskellige akvarietråde der er her på forum.
Men selvfølgeligt, hvis du økonomisk har muligheden skal du altid køre Mercedes..
Jeg kan kun anbefale et akvarierum. Hvis I har pladsen så brug et værelse til alt roderiet, fragmenteringen, teknikken, larmen...
SPS : Stability provides succes
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Hej Charlie og Niels

Tak for Jeres beskeder :)

Jeg er måske lidt anderledes, end de fleste, der har denne hobby. Jeg “tænder” ikke på at skulle opgradere. Jeg vil have et system der virker fra starten og som er driftssikkert og det skal helst serviceres løbende af en professionel. Enhver teknisk opgradering, vil for mig være et irritationsmoment.

At finde koraller og fisk, vil jeg synes er helt vildt fedt. Vi har ikke lagt os fast på noget endnu, men vi virker ret enige om, at have rødehavet som tema. Det mest sandsynlige er et mix af LPS og bløde koraller.
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Ohh.. Rigtig gerne mange fisk :W :f3:
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Teknisk setup

Indlæg af charlie saltvand »

Spændende Jonas.
Jeg har selv tidlligere forsøgt med med de der dyre High end sps pinde….. tilsat alverdens dyre dråber HVER dag… 2 dråber manganese, 3 dråber vanadium, 1 dråbe jod, osv osv. Dét er IKKE til mit temperament!! Fedt når korallerne tager fat, men det er jo laaaaangsom orgasme 🤣 . Ift tiderne i verden m de energiprisernes vi har oma er det fint at gå blød+ lps vejen. De behøver slet ikke samme mængde lys = mindre strøm regning og de kan bedre lidt “beskidt” vand m lidt næring i, end sps kan.
Du skal være klar over at når du går ned af den vej er der en risiko for at nogle af de fisk du måske drømmer om at have meget gerne vil nippe/snackke/æde, nogle af korallerne. Så det er noget du skal læse op på og så prøve dig frem med. 👍🏼👍🏼👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Har jeg ret i, at dette akvarie er meget simpelt men driftsikkert?

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Teknisk setup

Indlæg af Marco R »

nielsk skrev: ons 1. mar 2023 10:07 Det er en stor ting du spørger om. Jeg vil hellere vende det om og anbefale dig at læse de forskellige akvarietråde der er her på forum.
Men selvfølgeligt, hvis du økonomisk har muligheden skal du altid køre Mercedes..
Jeg kan kun anbefale et akvarierum. Hvis I har pladsen så brug et værelse til alt roderiet, fragmenteringen, teknikken, larmen...
Jeg vil give Niels 100% ret her :y

Plus når I bygger akvariet ind i væggen, så synes jeg, at I skal give jer den luksus at hæve teknik/sumpen op i arbejdshøjde, ved siden af akvariet, i stedet for at have det under akvariet :happy: Det gør det hele så meget nemmere :GO

En sidste ting så vil jeg helt klart dedikere rummet, som akvariet står i til akvarierum, så der er plads til alt og eventuelt karantæneakvarium. Så vil jeg lave afløb, håndvask med bord til og gøre rummet vandtæt = ligesom gulvet på badeværelset, så det kan tåle vand m.m.. Håber, at det giver mening? :happy:
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Ja, det giver mening :)
Men hvor akvariet står, er der kun det ene akvarie. Det er i en stue, så der kommer ikke til at være håndvask, arbejdsbord, flere akvarier m.v. Det må løses med et rullebord.

Jeg har faktisk læst enormt mange tråde, læst om månedens akvarie, set et utal af videoer, læst guides på dansk og læst endnu flere guides på engelsk.

Fælles for næsten alle er, at folk køber udstyr, indtil de bliver skilt, konen kører det hele på lossepladsen eller bare nøjes med konstant at skælde ud. Lidt karikeret minder det mig om pimp my ride - man køber en Ford Mondeo fra 2014 og så skal den have fælge, velourindtræk, sænket undervogn, Wunderbaum i forruden, hækspoiler, diskolys, et kæmpe anlæg og så skal motoren pumpes op. Tre-fire år efter når for meget er stået af, så gentages processen.

Jeg kan godt forstå, det er sjovt som hobby, men det er slet slet ikke det jeg er på udkig efter. Jeg skal have en lastbil der kører to millioner kilometer, som er driftsikker og med et absolut minimum af vedligehold.

Jeg synes ikke rigtig jeg får svar på, hvordan det setup skal bygges teknisk, hvilket utvivlsomt skyldes, at jeg er helt ny og derfor ikke stiller de rigtige spørgsmål. Derfor linkede jeg til den video, hvor der det sidste minut kigges på det tekniske.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Teknisk setup

Indlæg af Engelquist »

At du ikke synes du får svar, skyldes at der ikke er et entydigt svar på dit spørgsmål :-)
For de fleste er saltvandshobbyen en rejse, hvor man starter med et mindre setup og drager sine erfaringer om, udstyr, vandværdier/kemi, lys, filtrering... dernæst finder man også ud af hvad man brænder for: sps koraller, LPS, blød koraller eller en balje med f.eks store kejserfisk.
Alt efter have man vil have i vandet, skal udstyret og systemet tilpasses: Meget lys/lidt lys, alt efter hvilke koraller man vil have. No3 og Po4 filtre og UV lys, til det næringsbelastede system fyldt med store kejsere. Vil man køre med kalkreaktor eller Ballingtilsætninger for at styre Ca., Kh og MG (de tre hellige)...
Prøv at læse disse fire "Månedens Akvarie", der er vidt forskellige systemer, der alle er skabt med passion og kærlighed for det akvaristen bag, brænder for:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=95842
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96096
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96301
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=95982
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg har læst dem. Det er glimrende inspiration og virkelig flotte akvarier :)
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Teknisk setup

Indlæg af Pavon »

Jeg er selv helt ny i saltvand og kan ikke helt hjælpe med dine spørgsmål, men som allerede nævnt, kan der ikke bare gives et svar (eller mange :D). Jeg mener, og det gælder for både ferskvand og saltvand, at man skal "vokse" med det og det er ikke bare at råde til, at der skal købes det og det, vand i og så kører det. Man kan meget nemt komme til at forkøbe sig, hvis man køber alt på forhånd, for derefter at fortryde, specielt hvis det hele ikke går efter bogen. Jeg har bl.a læst en tråd her på forum, hvor en købte meget stort ind og under et år efter blev det hele sat til salg (og sikkert med stort tab), bl.a på grund diverse sygdomme hos fiskene og sidst, men ikke mindst, kunne rummet det stod i, ikke tåle fugt. Der kan opstå sygdom, invasion af skadedyr m.m. lige meget hvor meget man synes, at man passer på og så kræver det lige pludselig en del tålmodighed og arbejde, at få styr på det igen :) Ferskvand kan drille, men det er intet i forhold til hvad saltvand kan og det er og bliver vist aldrig bare "plug'n'play". Det er ikke for at skræmme, for det er en fantastisk verden, men man skal være klar på de udfordringer det kan give på godt og ondt :)
Der findes faktisk mulighed for at leje/lease akvarier, hvor de sættes op og vedligeholdes af udlejer, så kan man jo prøve det af på den måde.
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Det er faktisk netop for ikke at falde i den kategori med at købe for meget, at jeg spørger til en lastbil, der kan køre 2 millioner kilometer.

Nogle skifter kun vand.
Andre kører sumpe, osmoseanlæg, uv-anlæg, computere og en masse andet udstyr.

Jeg ser ikke det her, som en sprint men et langdistanceløb. Desto flere elementer, der kan gå galt, desto større sandsynlighed, for at det vil gå galt. Jeg vil hellere have redundans/stabilitet end features. Jeg vil hellere have mekanik end computerstyring. Jeg tror på, at less is more - både indenfor æstetik, teknik og vedligeholdelse.

Desto mindre man ved, desto mere spørger man i øst og i vest. Det er jeg bevidst om.

@Marco - jeg har tænkt lidt mere over det du sagde med praktikken. Hvis det ender med et teknikrum, så behøves der ikke adgang fra stuen - det havde jeg ikke lige tænkt på.
“Rettelse - hvis der både skal være adgang fra stuen og teknikrum, så kan man se igennem. Det ønsker jeg ikke”.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Teknisk setup

Indlæg af Engelquist »

HVIS det var mig og jeg kunne tænke et system ind i et nyt hus eller en renovering, så ville jeg bygge et teknikrum i en god størrelse- omkring 4x 4 meter.
Rummet skulle være med gulvafløb, hvis nu uheldet er ude.
Display indbygges i væg til stue, med sumpen placeret på et bord ved siden af- så man ikke skal ligge med r.... i vejret og rode med teknikken (en saltvandsakvarist kan kendes ved slidte knæ i bukserne :-D

Lyset er i dag LED og der findes mange mærker og prisklasser- jeg vil især fremhæve Orphek og Philips Coral Care, som dem jeg ville gå efter (men her er der nok mange meninger)

Cirkulationen skal være mellem 10- 25 x vandvolumen, alt efter om du har blød koraller, LPS eller sps.
Der måikke være døde zoner, så cirkulatioen skal tænkes godt ind ift dekoration og pumpernes placering- mht mærker, vil jeg især fremhæve Maxspekt Gyre og Nero 5, som er pumper der giver et bredt flow i akvariet.

I Sumpen vil jeg anbefale enten filtersokker eller et rollerfilter ved nedløbet, til at tage alt svæv fra vandet.

En overdimensioneret skummer (det er næsten det vigtigste)- hvis penge ikke er et issue ville jeg gå efter de store Bobbleking skummere, der er meget dyre, men det er kvalitet!

Returpumpen skal kunne trække trække akvariets volume igennem sumpen i timen. Bl.a OCTO har nogle gode og stabile returpumper- men der findes mange andre...

Jeg vil anbefale Balling metoden, i hvertfald i opstarten, til at styre Ca, Kh og mg.... Hvis forbruget bliver meget stort, kan du altid skifte til kalkreaktor senere...
Du skal bruge en dosseringmaskine til ballingvæskerne og der er jeg meget glad for Coralboxs 4 kanals, som kan styres via wifi.

Endelig skal du bruge et godt osmoseanlæg til at lave rent vand til akvariet. Der findes mange forskellige, men det er vigtigt at man vælger et af en ordentlig størrelse, så vandet man skal bruge produceres rimeligt hurtigt- Forhandlerne kan rådgive dig her!

Det er i grove træk det udstyr du skal tænke ind til opstarten af jeres system... Der findes masser af teknik og computere du kan føje til senere, hvis det er det I er til...

Men med det jeg har nævnt kommer I i hvert fald godt i gang og kan altid udbygge systemet efter temperament ;)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Wow... Med en byggepris på omkring 16.000 per m2, så er 16 m2 over 250.000...

For et akvarium på 180x60x60 = 648 liter.

Jeg er glad for feedbacken, men jeg kan godt se det ikke er en skimmer til 12.000,- der er omkostningen her.

Jeg havde nok håbet på 1,5x2 m2 til teknik eller måske lidt mere. Den næste køber kunne så omdanne det til viktualierum, hvis de ikke ønsker et akvarium.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Teknisk setup

Indlæg af Engelquist »

JonasJ skrev: tors 2. mar 2023 18:10 Wow... Med en byggepris på omkring 16.000 per m2, så er 16 m2 over 250.000...

For et akvarium på 180x60x60 = 648 liter.

Jeg er glad for feedbacken, men jeg kan godt se det ikke er en skimmer til 12.000,- der er omkostningen her.

Jeg havde nok håbet på 1,5x2 m2 til teknik eller måske lidt mere. Den næste køber kunne så omdanne det til viktualierum, hvis de ikke ønsker et akvarium.
Mindre kan jo også gøre det, men du skal i hvert fald have lidt albue rum, når du roder bag akvariet ;)
Og nu var det et drømme system jeg beskrev- jeg er selv en af dem der har et fritstående akvarium i stuen med sump i skabet under... ;)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg fik lige kaffen galt i halsen, så jeg skal lige have sundet mig.

16 m2 bliver det i hvert fald ikke :d
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Teknisk setup

Indlæg af crazy seahorse »

Mindre kan altså også gøre det. Jeg klarede mig de første 10 år med gæstetoilettet. Havde bare et mindre bord stående, som jeg kunne arbejde ved.
Men det er lidt mere besværligt og kræver nogen oprydning, hver gang man har lavet noget. Men det er til at overkomme.

Der er ting der løbende skal gøres, nemlig vedligeholdelse af grejet. Pumper der skal renses, skummerkop der skal tømmes, RO anlæg der skal have nye filtre (hvis man ikke kører med hanevand, det kan man også vælge), ruder der skal renses osv osv. Derfor er det en god ide, at tænke på gulvbelægningen. Der kommer lidt vand på gulvet når man roder i tanken.
En af mine gode venner havde et flot trægulv, så han havde et væld af håndklæder liggende på gulvet når han lavede det mindste. Hver dråbe blev tørret op, næsten før den ramte gulvet. Men det lod sig gøre.
Man skal også teste vandet en gang i mellem, men det kan gøres ved køkkenbordet. Bare der er ordentlig lys.

Adgang til vand og afløb er også en god ide at tænke ind. Her kan man klare sig med slanger og pumper. Det gjorde jeg selv i ti år.
Men at have så kort en vej til disse ting, er godt at tænke ind når man planlægger projektet.
Jo mere besværligt det nødvendige arbejde er at udføre, jo større er sandsynligheden for at man ikke får det gjort.

Svein Fosså sagde ved et foredrag han holdt inde i det daværende Klovnfisken, at det eneste der kræves for at have en saltvandsakvarie er, en skummer, noget cirkulation og så et kombineret varmelegeme/termostat. Lys er også rart at have, hvis man vil se hvad der sker i akvariet og til at holde gang i fotosyntesen. Alt andet er i kategorien nice to have.
Når det er sagt, så skal man huske at afstemme ønskerne om det levende man vil have i. Skal der koraller i, må man begrænse sig til de typer der kan klare sig med det udstyr man har på. Fisk, her gælder det samme. Man kan ikke have store fisk, der skal have en masse foder. Man skal vælge mindre og færre fisk der ikke sviner så meget. Kan man det, er det nemt nok.
Problemet er, at man tit får ideer til nye fisk og til nye koraller, som man godt kunne tænke sig.

Så man indretter sig med de muligheder man nu har. Ingen grund til at lave stort postyr over det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Hvis det bliver til noget, så mener jeg stadigvæk, at det skal laves rigtigt. Der skal være det, der skal være og det der er, skal være i en god kvalitet. Ikke mere end det.
Jeg ser ikke et sceanerie for mig, hvor det tekniske setup vokser - der skal være en serviceaftale på det, så defekte dele bliver udskiftet løbende. Jeg ser heller ikke for mig, at der kommer flere akvarier end det vi starter ud med. Et refigium og et til dyrkning af koraller vil være nice to have, men hvis det skal med, så skal det være fra starten.

Jeg kan godt se, at det er yderst bøvlet, hvis der skal laves vandafløb i stuen, så et teknikrum er at foretrække.
Det som skræmmer er størrelsen på teknikrummet (og dermed prisen) og afhængigheden.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Teknisk setup

Indlæg af Engelquist »

Et godt råd ift dybden på akvariet- 180x60x60 er umiddelbart fine mål, men en dybde på 90 vil give meget bedre muligheder for en flot dekoration.
Her kan der F.eks bruges tre Orphek lamper til at dække lysbehovet, uanset hvad I vælger at have af koraller, da de kan justeres op og ned i styrke.

Mht teknikrummet, kan sumpen jo godt placeres under akvariet (hvilket de fleste af os alligevel har) og med 90 cm plads bagom- kan det som minimum godt være 2x 1,8 m 😊

Husk at tænke ventilation ind fra start, da der bliver meget fugt og varme i et lukket teknikrum.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Den næste der siger, at anlægget skal vokse i størrelse, pris eller andet, får en sugemalle i fjæset!

Jeg kan godt se, at en større dybde giver mening. Fordelen er trods alt, at når det er nybyg, så kan vandforsyning, vandafløb, ventilation, vådrumssikring m.m. kan tænkes ind fra starten.
Hvis det skulle være, så vil teknikrummet nok blive 2x3,2 - dermed bliver de tre planlagte værelser cirka 2 m2 mindre per styk, hvilket godt kan gå. Alternativt lade huset vokse nogle få m2.

Jeg fornærmer nok ikke nogen ved at sige, det er en pænt dyr hobby. Hvad skal vi cirka regne med i kroner og ører for 180x90x60 inkl. opsætning? Altså uden byggeomkostninger til teknikrummet.

Det ville være fint med en indikation af måske følgende spektrum:

- wish.com
- tunza eller noget ala det
- high end

Og hvad skal vi cirka påregne i driftsudgifter månedligt til vand, elektricitet m.m?
Senest rettet af JonasJ fre 3. mar 2023 13:32, rettet i alt 1 gang.
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Teknisk setup

Indlæg af Pavon »

JonasJ skrev: fre 3. mar 2023 08:18 Den næste der siger, at anlægget skal vokse i størrelse, pris eller andet, får en sugemalle i fjæset!

Jeg kan godt se, at en større dybde giver mening. Fordelen er trods alt, at når det er nybyg, så kan vandforsyning, vandafløb, ventilation, vådrumssikring m.m. kan tænkes ind fra starten.
Hvis det skulle være, så vil teknikrummet nok blive 2x3,2 - dermed bliver de tre planlagte værelser cirka 2 m2 mindre per styk, hvilket godt kan gå. Alternativt lade huset vokse nogle få m2.

Jeg fornærmer nok ikke nogen ved at sige, det er en pænt dyr hobby. Hvad skal vi cirka regne med i kroner og ører for 180x90x60 inkl. opsætning? Altså uden byggeomkostninger til teknikrummet.

Det ville være fint med en indikation af måske følgende spektrum:

- wish.com
- tunza
- high end

Og hvad skal vi cirka påregne i driftsudgifter månedligt til vand, elektricitet m.m?
Som andre også har foreslået, så tag en snak med TF AQUA :)
https://www.facebook.com/TFAQUA.aquariums
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
JonasJ
Reactions:

Re: Teknisk setup

Indlæg af JonasJ »

Det virker temmelig præ-internet at gå ned i en forretning og stille alle ens dumme spørgsmål, når man ikke er mere afklaret. I dag henter de fleste informationer på nettet og bruger forum til at stille alle de dumme spørgsmål.
Derfor er avancerne hos forhandlerne også faldet markant, siden internettet kom. At gå ned i en forretning vil derfor bare formindske forretningens avance, for forbruger går alligevel online efter besøget og googler prisen. Samtidig risikerer forbrugeren ikke at få det rigtige produkt, fordi udvalget hos forhandleren vil være mere begrænset.

Folk kan bare lade være med at svare eller henvise til en guide, hvis sådan én findes ;)

Men så svært kan det ikke være at skrive:

- low end 30-40.000,-
- mid end 40-70.000,-
- high end 70.000 +

Opsætning 20.000,- eller 50.000,-

Low end producenter xx, xy og xq
Mid end producenter xx, xy og xq
High end producenter xx, xy og xq

Månedlig omkostning cirka 1.000,-

Eller hvad de rigtige tal og navne på producenterne måtte være…
Det er fint nok at starte stille op og komme i gang, hvis man vil se om hobbyen er noget for én. Når man tænker på nybyg, teknikrum, drift og potentiel gensalgsværdi så er der ikke noget der hedder at starte stille op. Så skal den sidde i skabet ellers har man spildt flere hundrede tusinde kroner.

Jeg vil egentlig også vide, hvad sten, koraller og den slags koster i cirkustal..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"