"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Phyto plankton erfaring

Forum for generel snak omkring saltvand.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Phyto plankton erfaring

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har doseret levende phyto plankton i to år og deler hermed mine erfaringer og håber det kan være til inspiration så flere har mod og lyst til gøre det samme.
Årsagen til startede med phyto plankton var at jeg havde kæmpet med diverse alger gennem 7 - 8 måneder, Bryopsis og forskellige former for turf-alger. Koraller ville knapt nok gro eller valgte at dø, og hverken kirurger eller CUC syntes det var spiseligt, og jeg havde hældt adskillige flasker Vibrant, MB7 og MB-razor og fluconazol i akvariet og lige lidt hjalp det. Så må man jo finde på noget andet ... inspiretet af Dana Riddle og andre på R2R valgte jeg at dosere levende phyto dagligt - og 4 måneder senere var akvariet næste fri for nursaince alger :-)
Jeg har ikke et "sterilt udseende"rev og ønsker det ikke, men har masser af svampe og alt muligt andet der gror, og mine mandariner og pincetfisk stor trives, og det tænker jeg phyto plankton i høj grad understøtter den type rev.
Setup som det er i dag:
IMG_0457.JPG
Hvorfor dosere phyto:
Dosering af Phyto plankton (mikro alger) kan bruges ifm. begrænsning af tilgængelige nærringsstoffer (her tænker jeg primært på P og NO3) på samme måde som makro alger i et refugie. Phyto er bare væsentlig bedre / hurtigere til at optage nærring og formere sig og har derfor en fordel frem for andre alger. Det giver desuden også et solidt grundlag for opbyggelsen af mikrofauna i akvariet hvor phyto er en af de basale byggesten nederst i fødekæden og konsumeres/optages af mange filter feeders, snegle, cope pods og koraller. Phyto danner f.eks. fede fedtsyrer som derved videregives til andre organismer i akvariet.
Phyto plankton fungerer også som en mild form for carbon dosering da de phyto celler der dør i akvariet bliver nedbrudt og derved føder bakterier.
Link til et lille skriv om phyto arten tetraselmis:
https://reefs.com/tetraselmis-chui-idea ... nable-aqua

Dosering.
Der er ca. 700 liter vand på systemet.
Daglig dosis er i dag på 750 ml. Der doseres phyto til akvariet hver time fra kl. 20 til 08 så doseres der gødning engang og saltvand hver time til reaktoren resten af dagen.
Jeg dosere nu om natten da det er her mange filter feeders og copepods er mest aktive, og for ikke at få så lidt gødning som muligt i akvariet. Gødning indeholder jo blandt andet store mængder P og NO3, men det er kun et issue ift. en kontinuerlig kultur.

Der er adskille tråde på nettet (start evt. på R2R) om hvordan man stater og kører en phyto kultur.
Det er også muligt at købe levende phyto på nettet, have en dunk/flaske stående i køleskabet (de kan sagtens være dvale i 3-4 uger hvis flasken omrystes dagligt) og så dosere manuelt, hvilket måske er aktuelt i et mindre setup. Der sælges også phyto der ikke er levende, men det har jeg ingen erfaring med.

Jeg startede op med to 4-liters sylte glas hvor der blev doseret fra det ene (til der var omkring 0,5 liter tilbage til næste kultur) mens den anden kultur voksede, og hver uge byttede glassene plads. 4 liter blev hurtigt for lidt til en uges forbrug så jeg købte nogle 8 liters glas (gærringstanke fra øl-brygning) og fortsatte samme metode.
Jeg bruger bare en alm. 4-kanals doseringsmaskine og dosere i sumpen i returkammeret.
Siden december 2021 har kørt med en kontinuerlig kultur hvor der løbende tilsættes saltvand og gødning (jeg bruger F2) og doseres til akvariet. Det giver en del mindre vedligehold.
8 liters glas:
phyto_culture_setup.jpg
Jeg køre med plantelys på 24 timer i døgnet. Man kan bruge alm. lys men plantelys har et spektrum der er lavet til planter.
Kulturen iltes og holdes i bevægelse vha luft fra en almindelig akvarie luftpumpe og der skal ikke bruges en luftsten.

Rensning og vedligehold :
Det er meget vigtigt, for at holde en phyto kultur kørende, at den ikke bliver forurenet og der skal ikke meget til. Hvis kulturen bliver forurenet bliver den først lysere så gul og så dør den, og det gider man jo ikke.
Heldigvis er det ikke kompliceret det kræver bare man er omhyggelig.
- Al udstyr (spande,skåle,flasker,rør, slanger, børster mv.) desinficeres og skylles i RO vand.
- jeg bruger 5 liter desinficeringsvækse på ca 4 måneder, men man kan også bruge propylalkohol eller andet.
- Der må ikke komme støv, hår mv. og aldrig noget der har været i akvariet eller sumpen i kulturen.
- Ved hvert skift af glas blev det ene glas renset og desinficeret

En kontinuerlig kultur skal også renses. To gange om ugen tager jeg en børste (dedikeret kun til det) og renser reaktoren og rør så godt jeg kan - jeg har handske på for ikke at forurene ... og ca hver anden måned bliver reaktoren tømt og renset. Ved hver tømning får kulturen lov at stå uden luft og anden bevægelse så døde celler kan synke til bunds og bruger jeg en hævert og sier den så der kommer færrest mulige døde celler med.

Hvis en kultur er ved at dø kan den godt redes.
Eksempelvis blev min kultur lysere og jeg troede den var døende efter sommeren hvor det blev ret varmt hjemme hos mig. Den blev siet og reaktoren renset men det hjalp ikke før den fik en ordentlig omgang gødning og fik lov at stå i 4 dage, så blev den mørk igen.
Sådan her skal den ikke se ud:
IMG_0444.JPG
Man kunne jo tænke at hvorfor kun have en art phyto, der findes flere typer og de har alle samme krav til vækst.
Det vil jeg godt advare imod. Efter et stykke tid havde den en type udkonkurreret den anden når man blander arter.

Jeg har handlet hos aquacopa.de og fået super kvalitet, også af de copepods jeg har fået derfra.
Senest rettet af Mortenbruun lør 28. jan 2023 17:11, rettet i alt 2 gange.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Seniorreefer »

Virkelig god gennemgang.🫶🏻

Kan kun sige det samme som ovenstående. Phytoplankton udryddede også mine dino, som jeg jeg fik anbefalet at bruge fra en amerikaner.
Dine koraller elsker det, pods eksplodere i antal og dine sten er fyldt med dem når lyset slukker.
Hvis det ikke var fordi jeg har glas roser, dosere jeg endnu. Jeg fik 1000 vis af dem uden at overdrive, så desværre foder man også de dårlige ting i akvariet, når naturligt foder er tilstede.

Jeg dyrkede mine i 1 l glas vandflasker og hældte på plastik flasker en gang om ugen. 50/50 og i køleskab.
Jeg rengjorde dog alt i klor vand, istedet

Her er lidt eks. På foderrespons når der doseres phytoplanton
2B48E8DD-B7F0-4190-BD17-93B5D654E4F4.jpeg
8F2CBAC5-2943-4790-9837-AB38CC17BF50.jpeg
FD9EF4EC-FF12-4939-B67C-8684D9372E57.jpeg
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for delingen Morten.

Meget god info og viden du giver videre, stor inspiration!

Jeg kører et meget lille setup på, så hvis jeg skal prøve bliver det med den model du beskriver med en flaske på køl.

TAK
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Mortenbruun »

Det er helt sikkert den nemmeste metode med at dosere phyto fra en flaske i køleskabet, men det koster jo lidt at købe.
Man kan også vælge at lave en lille kultur i f.eks. et 2 liters sylteglas og en enkelt el-pære og en 50 kroners luftpumpe f.eks. i en pap- eller thermo kasse med sølvpapir på indersiden. Så kan man lave 1 til 1,5 liter om ugen der så står i en flaske i køleskabet.
Det behøver ikke at være stort og eller komplekst, så er der kun start udgifter på mindre en 200 kroner resten er næsten gratis.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af christiantt »

God gennemgang!
Hvor længe holdet det sig i køleskabet hvis man køber det hjem?
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Mortenbruun »

Det kan holde sig 4 - 5 uger hvis det omrystes mindst en gang dagligt, hvor man lige vender flasken på hovedet (og tilbage..), og måske lidt længere tid
Flimse
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: lør 11. apr 2015 14:12
9
Postnummer: 8544 Mørke
Saltvand siden?: 2019

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Flimse »

Fedt 🤗
Jeg bruge det også, har bare ikke brugt det så længe at til at kan se om noget er bliver beder i forhold til koraller og pods. Men vent spænede og tro på det er godt 😆
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Anders månsson »

Kanon du gav dig tid til at lave en gannemgang som inspiration for os andre! Jeg vil også igang, men tror måske bare jeg starter med at købe en flaske levende phytoplankton .
Kan jeg så bare tage lidt af den flaske og lave min egen kultur med en renbeholder, ilt pumpe og lys?
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Mortenbruun »

Det lyder godt du også vil begynde med phyto :-)
Du kan sagtens starte en kultur op sådan. Det var sådan jeg startede
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

Mortenbruun skrev: tirs 31. jan 2023 13:17 Det lyder godt du også vil begynde med phyto :-)
Du kan sagtens starte en kultur op sådan. Det var sådan jeg startede
Morten ved du om der er andre former for gødning man kan bruge til sin plankton kultur end F2?
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg mener Grotech laver phytogødning, og jeg tror da også andre f.eks. Tropic Marin laver noget
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af crazy seahorse »

Mon man kan bruge spirulina.
Dem der laver artemia, bruger det som foder. Sikkert til de alger artemiaerne lever af.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev: tors 4. maj 2023 06:02 Mon man kan bruge spirulina.
Dem der laver artemia, bruger det som foder. Sikkert til de alger artemiaerne lever af.
Det er rigtig jeg har selv fodre artima på den måde, tænker du det er samme princip, bare at mose det godt i en moder?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af nielsk »

Jeg har bestilt gødning på ebay.
Jeg er også blevet inspireret til at prøve.
Det er ved at blive standard flere steder
Vedhæftede filer
Screenshot_20230504_112229_eBay.jpg
SPS : Stability provides succes
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

HA HA fedt, jeg fandt også en på facebook der havde det der F2 gødning så fik købt af ham. Jeg har købt 2 plastkasser til copepods jeg vil forsøge at stille uden for (inspireret af ham her 9 og så har jeg købt 2 af dem her til plankton https://www.harald-nyborg.dk/search?q=d ... ne%204%20l . Overvejede om man kunne købe noget ledlysbånd, smide det i en klarplastikpose og så smide den ned i midten af dispenseren (altså ikke hele plastikposen men mere så man havde lyset integreret i den) eller alternativt et klar rør hvor lyset kunne ligge i. Ideer modtages med kyshånd.

Hvis det lykkes kan det være der kommer en video :h
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev: tors 4. maj 2023 06:16
crazy seahorse skrev: tors 4. maj 2023 06:02 Mon man kan bruge spirulina.
Dem der laver artemia, bruger det som foder. Sikkert til de alger artemiaerne lever af.
Det er rigtig jeg har selv fodre artima på den måde, tænker du det er samme princip, bare at mose det godt i en moder?
Da jeg brugte det, købte jeg det i Matas eller en helsekostbutik. De har det i pulverform.

Vi har en der er med i vores fb gruppe, Steven Parker. Han er ekspert i copepods kulturer incl fodring af samme.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

Morten hvis det ikke er Ok at hijacke din tråd så sig til så flytter jeg til en anden tråd. Men med inspiration i dit indlæg har jeg nu sat to kar uden for der er klar til nogle pods om en uge og så har jeg 2 dispenser inde for der er klar til noget phytoplankton (der gerne skulle komme på lørdag) og en beholder til copepods (lige nu var der bare dem der kunne fanges i sumpen, der kommer en flaske også på lørdag). Så er vi igang!!!
Vedhæftede filer
IMG_2049.jpeg
IMG_2040.jpeg
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg syntes det er super godt at kunne være til inspiration og tænker det er den helt rigtige tråd at fylde på med andres erfaringer og setup mv.
Held og lykke med projektet
Viborgrev
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 391
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Viborgrev »

Tak for deling af dette må lige se hvordan det hele går her den kommende tid
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

Så fik jeg modtaget den første sending med nannochloropsis oculata samt pods. Plankton er hældt i den ene beholder og pods er både smidt i beholder inden for men også den ene af de 2 beholder uden for (selv om det godt nok ikker er særligt varmt)
Vedhæftede filer
IMG_2063.jpeg
IMG_2062.jpeg
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

Så kom resten af plankton samt copepods i hus.

Så nu er alt sat over indenfor har jeg , 2 beholder med plankton, en med pods + en 2 liters plaske med pods ved akvariet som back up.

Udenfor 2 kar med plankton og pods, det er jeg spændt på om det går.

Forsættelse følger
Vedhæftede filer
IMG_2073.jpeg
IMG_2072.jpeg
IMG_2071.jpeg
IMG_2069.jpeg
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af S1m0n »

ttkthomsen skrev: søn 7. maj 2023 10:21 Så kom resten af plankton samt copepods i hus.

Så nu er alt sat over indenfor har jeg , 2 beholder med plankton, en med pods + en 2 liters plaske med pods ved akvariet som back up.

Udenfor 2 kar med plankton og pods, det er jeg spændt på om det går.

Forsættelse følger
Hvad fodre du podsene med i de 2 store kar?
Ham fra YouTube som har et lign setup mindes jeg at han fodrede med bananskral og på den måde holder vandet grønt.
Men er ikk helt sikker på om det er rigtigt.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

S1m0n skrev: tirs 9. maj 2023 09:10
ttkthomsen skrev: søn 7. maj 2023 10:21 Så kom resten af plankton samt copepods i hus.

Så nu er alt sat over indenfor har jeg , 2 beholder med plankton, en med pods + en 2 liters plaske med pods ved akvariet som back up.

Udenfor 2 kar med plankton og pods, det er jeg spændt på om det går.

Forsættelse følger
Hvad fodre du podsene med i de 2 store kar?
Ham fra YouTube som har et lign setup mindes jeg at han fodrede med bananskral og på den måde holder vandet grønt.
Men er ikk helt sikker på om det er rigtigt.
Jeg har forsøgt med en bananskral, men der er ikke sket noget med vandet (jeg tror de skal flyttes for de får ikke nok sol der hvor jeg har stillet dem). Så har jeg tilsat plankton og når de bliver så store at jeg kan se dem forsøger jeg med noget most flagefoder (med en morder).
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af S1m0n »

[/quote]

Jeg har forsøgt med en bananskral, men der er ikke sket noget med vandet (jeg tror de skal flyttes for de får ikke nok sol der hvor jeg har stillet dem). Så har jeg tilsat plankton og når de bliver så store at jeg kan se dem forsøger jeg med noget most flagefoder (med en morder).
[/quote]

Det må du endelig give en tilbagemelding på. For hvis 2 store kar skal holdes kørende foddermæssigt, på phytomaxx plankton eks. Vis. Så holder sådan en flaske ikke længe ☺️
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af Engelquist »

Tak for en FED og informativ tråd :K
Man får jo helt lyst til at forsøge sig med et par kar på altanen :beer:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

S1m0n skrev: tirs 9. maj 2023 22:21
Jeg har forsøgt med en bananskral, men der er ikke sket noget med vandet (jeg tror de skal flyttes for de får ikke nok sol der hvor jeg har stillet dem). Så har jeg tilsat plankton og når de bliver så store at jeg kan se dem forsøger jeg med noget most flagefoder (med en morder).
[/quote]

Det må du endelig give en tilbagemelding på. For hvis 2 store kar skal holdes kørende foddermæssigt, på phytomaxx plankton eks. Vis. Så holder sådan en flaske ikke længe ☺️
[/quote]

Nu har jeg fået dem flyttet så jeg holder skarpt øje med om vandet bliver grønt. Ja at skulle fodre dem med plankton vil blive et omfattende projekt :beer:
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af S1m0n »

Jeg spurgte lige ham på YouTube som har lavet samme setup og fik følgende svar:

75A1831B-5E69-4E22-8542-6783BF9DB50C.jpeg
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af crazy seahorse »

Steven Parker er med i vores fb gruppe. Han kører med egne pods hele sommeren.
Han lagde en komplet beskrivelse ind, med opsætning, fodring og alt.
Jeg lagde den faktisk også ind her. Skal lige prøve at finde den
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af crazy seahorse »

"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phyto plankton erfaring

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev: fre 12. maj 2023 12:46 Steven Parker er med i vores fb gruppe. Han kører med egne pods hele sommeren.
Han lagde en komplet beskrivelse ind, med opsætning, fodring og alt.
Jeg lagde den faktisk også ind her. Skal lige prøve at finde den
Den er her Erik

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... er#p849737

Men prøver lige at se om det ikke går uden en luftpumpe og tilsætning af phytoplankton i lange baner. Har også rykket mine over i mer solskin i forhold til hans setup, jeg tænker det må være noget mere køligt her end hos ham. Og jeg kunne konstatere at der forsat er liv i mine kar.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"