"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Indlæg af SamuelChristensen »

Inspireret af at en akvarist ikke havde lyst til at dele billeder af sit akvarie, pga det ikke var instagram worthy, starter jeg denne tråd.

Herinde synes jeg vi skal dele akvarie makeovers og hjælpe hinanden med gode konkrete idéer til at få overblikket og styringen over de løbske akvarier.

Når et akvarie er løbet fra os, så bliver det lidt en torn i det daglige øje, som vi mest af alt har lyst til at ignorere. Måske det bliver bedre af sig selv. :h

I stedet for at smide det ud eller sælge det, så vil jeg foreslå man lige holder ud lidt endnu.

Når man så får energi igen til at kunne passe akvariet, så synes jeg, at man lige skal bruge 10 minutter på at analysere, hvorfor det ikke virker. Og så prøve at finde løsninger, der kan implementeres til at skabe et akvarie man har energi til at passe og vedligeholde, og kan nyde at kigge på igen. Ofte vil små irritationer omkring vedligeholdelsen af akvariet hobe sig op til et bjerg af uigennemskueligheder, så akvariet bare mistrives.

Jeg har 5 saltvandsakvarier i skrivende stund, og det ene, som endda står i stuen!! :dizzy: er totalt nedern og grimt.
Jeg har ikke kunne overskue at passe det. Jeg laver første case og bruger det akvarie som eksempel, så håber jeg at I andre vil deltage og hjælpe til med at lave en tråd med inspiration til makeovers og konkret hjælp. :beer:

Man må da også gerne dele et akvarie og spørge hvad vi andre vil gøre for at få det tilbage til en storhedstid. :grouphug:

Akvarier skal være :GO ikke :BA

Og herinde er der kun plads til konstruktiv kritik. Negative holdninger og attituder gider vi ikke. :naughty:
Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Indlæg af SamuelChristensen »

Her er mit 140 liters bkødkoralsakvarie.
Det har en række bløde koraller og 4 fisk. Et klovnepar, en filfisk og en banggai.
Som I kan se har det haft bedre dage.
20230121_113826.jpg
Når forruden er renset kan man se at det overfyldt og rodet. Hele glasset kan ikke engang rengøre,s fordi stenene er for tæt på glasset.
20230121_132639.jpg
Der er to overløb. Det ene har en lille skummer. Det andet har en filterbox med lidt filterrulle i.
20230121_113835.jpg
Der er to flowpumper i, og de er fyldt med alger, og den ene er snart dækket af xenia.
20230121_130508.jpg
20230121_130452.jpg
20230121_130700.jpg
Korallerne har det fint. Lyset er fuldt spektrum og på en timer. Der gemmer sig en del fine zoaer rundt omkring, og endda nogle acropora rester vokser frem fra tidligere opsætninger.
20230121_130445.jpg
Sandet er uhumsk og brunt.

Analyse: Hvilke dele af vedligeholdelsen virker ikke med det overskud og den mængde tid jeg har?

1. Glassset kan ikke renses ordentligt. Sten og koraller er for tæt på glasset til min hånd.
2. Filteret er irriterende. Skummeren føles uvirksom og bliver ikke renset eller tømt. Filterrullevattet bliver ikke skiftet ud, da det faktisk er ret nederen at klippe det ud så ofte.
3. Pumperne renses ikke, da den ene er placeret så den ikke er nem at rense uden at spilde vand over det hele.
4. Sandet er fyldt med koraller og større sten, der gør det ikke kan renses nemt ved vandskift.

Løsningsidéer: Hvad gør jeg ved det?
1. For at kunne rense glasset nemt, vil jeg ændre stensætningen så der er plads til min hånd. Jeg ofrer den højre glasside og lader sten og koraller stå op af den, for at kunne have plads til det hele.
2. Filtreringen ændres helt. F*** skummeren, den er ikke det bøvl værd i så lille et akvarie. I stedet indsætter jeg to fine filtersvampe i overløbene, som så skal vrides ud ved vandskifte. Vandskifte bliver hver 14 dag, med 30%. Saltet opgraderes så det indeholder bakterier og andet godt, da doseringen på akvariet er og skal være minimal.
3. Pumperne flyttes over i den venstre side, så de begge to kan vendes ud i en spand med lunkent syrligt vand og køre videre mens der er vandskifte. Så holdes de rene der og det sviner ikke.
4. Sandet holdes frit for større sten og løse koraller. Stenene kommer om i filterkassen. Så kan sandet renses ved vandskifte. Stensætningen har også gjort det muligt at rense i højre side nu.

Nu bliver vedligeholdelsen følgende:
Hver 14 dag, skift vand 30%, rens sand, rens pumper og svampe på samme tid.
Hver 3. dag rens glas.
Hver 7. dag doser buffer og andre tilsætninger.

Dagen efter ser akvariet sådan ud. Korallerne er stadig ved at indrette sig. Opdatering følger:
Vedhæftede filer
20230122_105448.jpg
20230122_105422.jpg
20230122_105333.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Indlæg af charlie saltvand »

👍🏼 👍🏼👍🏼

Du får sgu lige 3 thumbs up for den tråd her Samuel.

Som du selv beskriver, så tror jeg også der er rigtigt mange der "går død" i vedligehold mv, ISÆR hvis der samtidigt er noget der "driller" ift økologien i baljen, så der er for meget eller for lidt af det ene eller andet og de levende ting ikke trives og det hele ligner LORT.

Jeg har været ved at kaste håndklædet nogle gange fordi indkøringen drillede i en grad jeg ALDRIG har prøvet før. Nu er jeg heldigvis ved at være igennem den bumpe tur og komme ud på den anden side :y

Jeg var ikke "bange for" at poste fotos herinde, fra da det så værst ud, jeg tror vi kan hjælpe hinanden big time, hvis vi pakker vores forfængelighed og ide om at vi er perfekte og baljerne konstant skal ligne en hel million, som vi konstant bliver bombet med ude på det store internet.

Sarah har også lige lavet en tråd med hendes epiphylla der ikke har det godt. Det er GOD stil at dele det der bøvler også :y

Det er en god ide, det med at "gennemtænke" og planlægge vedligehold og derigennem forsøge at gøre de "kedelige" rutiner så lette og hurtige som muligt, så der er TID til faktisk at sidde og glo ind i baljen og nyde sit lille rev.

God ide med dine pumper i samme side, så de er nemme at rense. Hvis jeg havde penge til det, så købte jeg dobbelt op af Mp pumperne, kun WETSIDE, så ville de være lige til at skifte ved fx vandskifte og derefter lige rense og gøre klar til næste omgang.

Jeg har en 25 liters dunk med hul i toppen og nede i dunken ligger en dejlig stabil ældre tunze løftepumpe med en lang slange på (slangen kan ligge rullet sammen nede i dunken. Hver 14 dag, når jeg laver RO vand fylder jeg også min "vandskifte dunk". Jeg blander salt i dunken, jeg har en lille topperwear jeg ved skal være fyldt, så passer saltmængden med de 25 L vand perfekt og jeg får en blanding der holder 1.026 i salinitet.
Dette får lov at stå og kører med pumpen tændt et par timers tid på badeværelset = gulvvarme :-). Dunken bæres ind v siden af akvariet i stuen.
Den lange slange der sidder fast på pumpen bliver rullet ud og smidt op i sumpen, når jeg har hevet 25 L gammelt vand ud af systemet.
Det tager ALT i ALT ca 10 minutters arbejde at lave saltvandet og skifte de 25 L.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Indlæg af crazy seahorse »

Det er lidt pudsigt, for du kom mig i forkøbet, Samuel.
Jeg var netop ved at forberede et skriv/tråd om mit akvaries genopretning, efter lang tids kamp med Majanoer kombineret med manglede tid pga andre gøremål. Det at man ikke har tid i en periode er akvariet jo ligeglad med, det forsætter bare den nedadgående kurve. Så nu skal der andre boller på suppen. Jeg får lavet den løbende tråd, der vil beskrive kampen, hvilke initiativer og evt tiltag der tages. Så må jeg håbe at resultatet bærer lønnen i sig selv.
Fin fin start du har lavet Samuel.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev: søn 22. jan 2023 11:55 👍🏼 👍🏼👍🏼

Du får sgu lige 3 thumbs up for den tråd her Samuel.

Som du selv beskriver, så tror jeg også der er rigtigt mange der "går død" i vedligehold mv, ISÆR hvis der samtidigt er noget der "driller" ift økologien i baljen, så der er for meget eller for lidt af det ene eller andet og de levende ting ikke trives og det hele ligner LORT.

Jeg har været ved at kaste håndklædet nogle gange fordi indkøringen drillede i en grad jeg ALDRIG har prøvet før. Nu er jeg heldigvis ved at være igennem den bumpe tur og komme ud på den anden side :y

Jeg var ikke "bange for" at poste fotos herinde, fra da det så værst ud, jeg tror vi kan hjælpe hinanden big time, hvis vi pakker vores forfængelighed og ide om at vi er perfekte og baljerne konstant skal ligne en hel million, som vi konstant bliver bombet med ude på det store internet.

Sarah har også lige lavet en tråd med hendes epiphylla der ikke har det godt. Det er GOD stil at dele det der bøvler også :y

Det er en god ide, det med at "gennemtænke" og planlægge vedligehold og derigennem forsøge at gøre de "kedelige" rutiner så lette og hurtige som muligt, så der er TID til faktisk at sidde og glo ind i baljen og nyde sit lille rev.

God ide med dine pumper i samme side, så de er nemme at rense. Hvis jeg havde penge til det, så købte jeg dobbelt op af Mp pumperne, kun WETSIDE, så ville de være lige til at skifte ved fx vandskifte og derefter lige rense og gøre klar til næste omgang.

Jeg har en 25 liters dunk med hul i toppen og nede i dunken ligger en dejlig stabil ældre tunze løftepumpe med en lang slange på (slangen kan ligge rullet sammen nede i dunken. Hver 14 dag, når jeg laver RO vand fylder jeg også min "vandskifte dunk". Jeg blander salt i dunken, jeg har en lille topperwear jeg ved skal være fyldt, så passer saltmængden med de 25 L vand perfekt og jeg får en blanding der holder 1.026 i salinitet.
Dette får lov at stå og kører med pumpen tændt et par timers tid på badeværelset = gulvvarme :-). Dunken bæres ind v siden af akvariet i stuen.
Den lange slange der sidder fast på pumpen bliver rullet ud og smidt op i sumpen, når jeg har hevet 25 L gammelt vand ud af systemet.
Det tager ALT i ALT ca 10 minutters arbejde at lave saltvandet og skifte de 25 L.
Tak for det Charlie og tak for responsen!

10 minutter til vandskifte er et drømmescenarie :D
Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Indlæg af SamuelChristensen »

crazy seahorse skrev: søn 22. jan 2023 12:27 Det er lidt pudsigt, for du kom mig i forkøbet, Samuel.
Jeg var netop ved at forberede et skriv/tråd om mit akvaries genopretning, efter lang tids kamp med Majanoer kombineret med manglede tid pga andre gøremål. Det at man ikke har tid i en periode er akvariet jo ligeglad med, det forsætter bare den nedadgående kurve. Så nu skal der andre boller på suppen. Jeg får lavet den løbende tråd, der vil beskrive kampen, hvilke initiativer og evt tiltag der tages. Så må jeg håbe at resultatet bærer lønnen i sig selv.
Fin fin start du har lavet Samuel.
Godt med andre boller på suppen! :GO
Selvom du laver en ny tråd, så håber jeg du vil smide et før/efter billede herind :D
Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Akvarie Makeovers - From Rags to Riches

Indlæg af SamuelChristensen »

Hurtig update på det simple blødkoralsakvarie. :GO
Vedhæftede filer
20230514_145157.jpg
20230514_145142.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"