"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til fragging

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

Hej med jer.

Jeg har desværre ikke så meget erfaring med at fragge koraller af arten Pectinia og i dette tilfælde "Space Invader" og for den sags skyld Charlie koraller.
Hver gang døde mine frags🤔

Denne gang er jeg tvunget til det, og vil spørge jer til råds, evt. links til andre, som evt gør det.

Jeg har en 18-20 cm kirurg, som jeg i lang tid har været uhyggelig træt af, men er en meget længere historie. Den kæmper med sig selv hver aften i et tempo, som overgår lyses hastighed og kæmpe smel på ruderne, og ramte i høj fart min koral, i sit iver på at slå sig selv ihjel😂

Et stykke knækkede indvendig i korallen. Se video



Så gode råd ønskes til at fragge den, så mother korallen ikke dør

Jeg giver gerne en kop kaffe, hvis du har evnen og lysten i viborg
Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 127
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Flem1 »

Jeg ville skynde mig at få skåret den lille aflægger fra moderkoraller med en skarp kniv eller lignende. Om den overlever er uvist - aflæggere er altid mere sårbare.
Mvh
Flemming
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

Flem1 skrev: tors 29. dec 2022 15:10 Jeg ville skynde mig at få skåret den lille aflægger fra moderkoraller med en skarp kniv eller lignende. Om den overlever er uvist - aflæggere er altid mere sårbare.
Mvh
Flemming
Tusind tak for svar Flemming❤️
Lyder bestemt fornuftigt, men jeg frygter såret på mother kolonien. Har googlet lidt om den, og den ser ud til at være sart overfor bakterier
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har fragget en Echinophyllia, rigtig kødfyldt. Stor rund og fin.
Den blev fragget med min båndsav og det forløb uden problemer. Lavede to frags, det ene gik til, men det kan der jo være flere årsager til. Det andet fragment klarede det fint, vokser og trives. Moderkorallen gik det også fint med.
Er man usikker, så kan man dække såret med epoxy. Det virker med/på Euphyllia ancora, så det virker sikkert også her. Det er selvfølgelig det blottede skelet man dækker. Min Echinophyllia blev ikke beskyttet og den lukkede såret selv. Frags blev heller ikke behandlet.
En båndsav er nok det bedste. En dremmel river for meget i vævet og det gør en koralsaks nok også. Måske en skalpel, men det har jeg ikke erfaring med.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: tors 29. dec 2022 15:41 Jeg har fragget en Echinophyllia, rigtig kødfyldt. Stor rund og fin.
Den blev fragget med min båndsav og det forløb uden problemer. Lavede to frags, det ene gik til, men det kan der jo være flere årsager til. Det andet fragment klarede det fint, vokser og trives. Moderkorallen gik det også fint med.
Er man usikker, så kan man dække såret med epoxy. Det virker med/på Euphyllia ancora, så det virker sikkert også her. Det er selvfølgelig det blottede skelet man dækker. Min Echinophyllia blev ikke beskyttet og den lukkede såret selv. Frags blev heller ikke behandlet.
En båndsav er nok det bedste. En dremmel river for meget i vævet og det gør en koralsaks nok også. Måske en skalpel, men det har jeg ikke erfaring med.
Jeg har brugt koralsaks til Charlies, hvilket gør som du beskriver, rykker alt for meget i vævet og de fragmenterne døde. Mother korallen dækkede bare sine sår.

Jeg havde en anden Pectinia Rainbow (Havde 2 stk mother kolonier af dem) som jeg ville fragge. Alle frags døde også motherkolonien. Derfor jeg virkelig er nervøs her.

Den sidste koloni jeg har, og tør simpelthen ikke røre den
Mother colonies of Pectinia Rainbow
Mother colonies of Pectinia Rainbow
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af crazy seahorse »

Den Pectinia rainbow ligner den jeg fraggede med båndsaven. (troede ikke at det var en Pectinia, da de andre Pectinia jeg har haft, havde lange sweepere og det har denne ikke hos mig) Den har en hel bunke farver, meget smuk koral.
Min fik en bakterie infektion og gik næsten til. Det lykkedes mig at klippe et lille frag og det klippede jeg med koralsaksen. Den har det fint og står i fragtanken. Men jeg ville stadig vælge båndsaven. Klippet med saksen var nærmest en panik fragning, men det gik.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: tors 29. dec 2022 19:35 Den Pectinia rainbow ligner den jeg fraggede med båndsaven. (troede ikke at det var en Pectinia, da de andre Pectinia jeg har haft, havde lange sweepere og det har denne ikke hos mig) Den har en hel bunke farver, meget smuk koral.
Min fik en bakterie infektion og gik næsten til. Det lykkedes mig at klippe et lille frag og det klippede jeg med koralsaksen. Den har det fint og står i fragtanken. Men jeg ville stadig vælge båndsaven. Klippet med saksen var nærmest en panik fragning, men det gik.
Dette billede viser forskellen. Stakkels dig😢

Jeg forstår godt hvorfor priserne er så høje på dem. Noget af et sats og fragge dem

Her er hvad jeg lige hurtigt kunne finde omkring det og åbenbart ikke alle som har deres tråde ude
Rainbow vs space invader
Rainbow vs space invader
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

Frag
Frag
Så er det gjordt.

Jeg krydser fingere. Fik råd i Facebook grupper også. Hydrogen peroxide opløsning skulle gøre trikket.
Frag01
Frag01
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Engelquist »

Vi krydser også fingre 🤞
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har set mange gode råd på nettet, FB, YouTube mv. også af anderkendte og dygtige mennesker der har været mange år i hobbyen. Efter fragning skal alle stumper og moderkoral helst have et dyb på 5 min i akvarievand (i en skål selvfølgelig) med 10% jod. Jeg har selv prøvet på en charlice. Brugte bare det jod Triton har som mikrosporelement. Det gik fint og stumperne helede alle fint op. Har ikke prøvet med brintoverilte.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev: fre 30. dec 2022 16:40 Jeg har set mange gode råd på nettet, FB, YouTube mv. også af anderkendte og dygtige mennesker der har været mange år i hobbyen. Efter fragning skal alle stumper og moderkoral helst have et dyb på 5 min i akvarievand (i en skål selvfølgelig) med 10% jod. Jeg har selv prøvet på en charlice. Brugte bare det jod Triton har som mikrosporelement. Det gik fint og stumperne helede alle fint op. Har ikke prøvet med brintoverilte.
Enig kendte heller ikke til det, men flere gør åbenbart brug af det.

Jeg vil lige dele den information jeg fik.
Oversigt over tolerance for div. koraller og brintoverilte:

Tolerance
Dip 5 minutes.
Milliliters of Hydrogen Peroxide 3% to 1 Liter of Seawater.

Low 20-40ml
Acropora (tolerance varies widely among species), Montipora, Astreopora, Duncanopsammia, Turbinaria, Galaxia, Cyhpastrea, (*Alveopora)(**Hydnophora) Echinophyllia, Mycedium, Oxypora, Tubastrea,

Low/Med 50-70ml
Pocillopora, Seriatopora, Stylophora, Caulastrea, Clavularia, Pachyclavularia, Sympodium, Cespitularia, Yellow Leathers, Pachyceris, Echinpora, Leptoseris, Pectinia, Psammacora

Medium 80-120ml
Porites, Xenia, Brown Leathers, Pavona, Fungiids, Heliofungia,

Med/High 130-200ml
Goniopora, Favia, Favites, Goniastrea, Platygyra, Leptastrea, Blastomussa, Cynarina, Physogyra, Plerogyra, Symphyllia, Sinularia, Corallimorpharian (Mushroom Anemone)

High 210-350ml
Zoanthids, Palythoa, Scolymia, Acansthstrea, Micromussa, Lobophyllia, Euphyllia, Catalaphyllia, Trachyphyllia,

Coral can be dipped longer in a lower concentrate solution for up to 20 minutes for deep, persistent algae or bacterial infections, or necrotic areas.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt med det skema. Tak.

Hvad mon der så sker hvis man også blander lidt jod i blandingen.... bum bum..
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

Som tidligere beskrevet, fik jeg en skade på en koral.

Så få at få lidt gang i forummet er her en lille film jeg lavede omkring healings processen på 2 uger, og succes med dip, som anbefalet

Lad mig høre om i kan lide den❤️ kan være jeg laver en af fragen også

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Engelquist »

Virkelig en flot video og en flot koral 👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Anders månsson »

jeg er stor fan af dine billeder over tid af dine koraller!
Hvordan går det med din fraggede koral?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Tykki »

Undskyld jeg ikke deler din og de andres interesse for koraller og fragging og den slags, men du nævnte tilgængæld en hyper kirug i din indledning ! Den er jeg da mere intr i at se/høre mere om, art osv
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

Tykki skrev: ons 11. jan 2023 13:16 Undskyld jeg ikke deler din og de andres interesse for koraller og fragging og den slags, men du nævnte tilgængæld en hyper kirug i din indledning ! Den er jeg da mere intr i at se/høre mere om, art osv
Tykki, det skal du da ikke undskylde, det er jo det, som er vidunderligt med vores hobby. Der er plads til alle. :heart:
Jeg har som dig også nydt alle de skønne fisk jeg kunne finde af og haft de skønne kejserfisk og flotte kiruger osv. Da mine børn var mindre, havde jeg børnehaven på besøg. Børn er ligeglad med koraller, men FISK elsker de bare.
De er sgu flotte, men passer ikke ind i min interesse nu.

Hvis du har en ide til et DIY projekt til elektrofiske tager jeg imod med kyshånd til at få en sindssyg kirurg ud :Peace:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Tykki »

Jamen alle fisk går jo, NÆSTEN alle, o en fiske fælde før eller siden. Sig så, eller foto, hvad det er for et gespenst!
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

Tykki skrev: ons 11. jan 2023 14:44 Jamen alle fisk går jo, NÆSTEN alle, o en fiske fælde før eller siden. Sig så, eller foto, hvad det er for et gespenst!
Det kan du tror. Jeg havde faktisk besluttet at dele akvariet i 2 med en akryl plade og og skille stensætningen af for at fange den, men koraller har samlet stenende så vil ødelægge meget for at få deb ud. Så er en sidste beslutning for at nakke den

Dette er en Ctenochaetus Striatus - Striped bristletooth tang - Other name: Lined Bristletooth
Har orange spot og bliver næsten hvid på kroppen når den kæmper med sig selv. 18-20cm og kan ikke være i en xxl fangstkasse. har prøvet :crybaby:
Mest sindssyge fisk jeg har haft. Den var sød som lille :heart:
Nu er den mere end dobbelt så stor, som en anden sindssyg fisk Zebrasoma xanthurum - Purple Tang - Rødehav kirurg jeg har. :wink:
01
01
02
02
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Tykki »

:wc: Det må siges at være en meget lidt sød fisk at se på :)) ! Siger du den ikke kan komme ind i en fiske fælde? Jeg har da fanget imparator på 25 cm som godt nok også syntes for store! Tricket er at du kun fodre i fælden , og efter et par dage er svinet også derinde efter mad
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Seniorreefer »

Tykki skrev: ons 11. jan 2023 15:56 :wc: Det må siges at være en meget lidt sød fisk at se på :)) ! Siger du den ikke kan komme ind i en fiske fælde? Jeg har da fanget imparator på 25 cm som godt nok også syntes for store! Tricket er at du kun fodre i fælden , og efter et par dage er svinet også derinde efter mad
Ja jeg ved det ikke. vil da prøve igen, men halen stikker ud nå den går ind :hehe:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til fragging

Indlæg af Tykki »

Så hug lortet af med lågen!
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"