"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af SamuelChristensen »

En oplevet bivirkning ved brugen af Elimi-Phos Rapid (lanthanumchlorid) er en dødelig effekt på flere slægte af fladorm.
Ved maximum dosis på 1ml / 100 L opleves en effekt.
Dette er en bivirkning af produktet der skal sænke PO4 ved kemisk binding og bundfældning. Fladormenes ionkanaler forstyrres og det er slet ikke sjovt for dem.

Hvis man vil prøve at lege med det, så skal man forstå at det er ikke uden risiko.
Fladorm der rådner i akvariet kan udskille kraftige giftstoffer, der nemt kan slå fisk o.lign. ihjel.

Så det er ikke en officiel guideline fra Tropic Marin eller anbefalet brug af produktet. Udfør på dit eget ansvar og forstå at Tropic Marin ikke kan stilles til ansvar for hvordan du bruger produktet

Hvis man skal prøve, så skal man først fjerne så mange fladorm fra akvariet som man overhovedet kan.
Så skal skummeren køre.
Der skal være rigeligt frisk aktivt kul.
Man skal have noget fintmasket mekanisk filtrering, der kan samle lanthanumchloriden og fladormene op.
Man skal ikke sænke sin PO4 til 0.00 mg/L eller dosere dagligt så PO4 falder for hurtigt.
Du må IKKE gå over maximum dosis på 1mg/100L.
Gentag efter behov, men ikke dagligt.

Jeg har ikke selv prøvet det, og jeg vil ikke anbefale at man gør det. :naughty:
I min optik er almindelige alge/bakteriespisende fladorm gavnlige og en del af næringscyklusserne.
Hold dit glas rent, og du vil aldrig se dem alligevel. :Peace:

Officiel advarsel fra produktsiden:
WARNING: Use of Elimi-Phos Rapid may kill existing swirl worms of the genera Waminoa, Concolutriloba and possibly also Acropora swirl worms. Tropic Marin® Elimi-Phos Rapid, as many of the flatworms as possible should be aspirated to minimize the release of toxins from the swirl worms.
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/ ... id?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

kilder:
https://www.reef2rainforest.com/2020/11 ... -aquarium/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6027234/" onclick="window.open(this.href);return false;
Intern Tropic Marin viden og erfaring.
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1014
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af Seniorreefer »

Spændende læsning :) og lyder ligeså farligt som flatwormRX om ikke mere, da metoden kan dræbe dine koraller.

Måske vi bare skal fundet en effektiv naturlig fjende :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af SamuelChristensen »

Seniorreefer skrev:lyder ligeså farligt som flatwormRX om ikke mere, da metoden kan dræbe dine koraller.
Det vil jeg nu ikke mene.
Elimi-Phos Rapid og lanthanumchlorid generelt er ikke skadeligt i normal brug.
Risikoen ligger i at du kan slå giftige fladorm ihjel. På det punkt er det potentielt farligt, ligesom FlatwormRX og andre produkter, der netop slår fladorm ihjel.

Lanthanumchlorid kan ikke slå dine koraller ihjel ved korrekt brug. Det budskab håber jeg da ikke min tekst giver? :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af Carsten »

SamuelChristensen skrev:
Hold dit glas rent, og du vil aldrig se dem alligevel. :Peace:
Det er så noget vrøvl du skriver i denne linie.
Fladormene er overalt, så uanset hvor rene ruderne er ses de overalt, især på stenene.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1014
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev:
Seniorreefer skrev:lyder ligeså farligt som flatwormRX om ikke mere, da metoden kan dræbe dine koraller.
Det vil jeg nu ikke mene.
Elimi-Phos Rapid og lanthanumchlorid generelt er ikke skadeligt i normal brug.
Risikoen ligger i at du kan slå giftige fladorm ihjel. På det punkt er det potentielt farligt, ligesom FlatwormRX og andre produkter, der netop slår fladorm ihjel.

Lanthanumchlorid kan ikke slå dine koraller ihjel ved korrekt brug. Det budskab håber jeg da ikke min tekst giver? :)
Nej, men som du skriver KAN den slå livet ihjel, pga af giftstoffet. ligesom alt muligt andet du bruger.

Flatworm exit og lignede skal bruges i 45 min samtidig at du suger døde op eller renser i vandstrømmen, derefter skiftes vand og aktiv kul.

Kunne vi finde det rette rovdyr istedet, som er effektiv. :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af SamuelChristensen »

Carsten skrev:
SamuelChristensen skrev:
Hold dit glas rent, og du vil aldrig se dem alligevel. :Peace:
Det er så noget vrøvl du skriver i denne linie.
Fladormene er overalt, så uanset hvor rene ruderne er ses de overalt, især på stenene.
Du har helt ret. Med nye hvide sten og næsen mod ruden er de tydelige på stenene.
Min vrøvlelinie er skrevet med en tanke om at man har koraller der dækker stenene og derved gør det svært at se fladormene, det er min fejl.
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1014
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg vil anbefale og se denne video

Han har et problem og viser præcis hvordan det anvendes for at dræbe dem

" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af SamuelChristensen »

Seniorreefer skrev:
SamuelChristensen skrev:
Seniorreefer skrev:lyder ligeså farligt som flatwormRX om ikke mere, da metoden kan dræbe dine koraller.
Det vil jeg nu ikke mene.
Elimi-Phos Rapid og lanthanumchlorid generelt er ikke skadeligt i normal brug.
Risikoen ligger i at du kan slå giftige fladorm ihjel. På det punkt er det potentielt farligt, ligesom FlatwormRX og andre produkter, der netop slår fladorm ihjel.

Lanthanumchlorid kan ikke slå dine koraller ihjel ved korrekt brug. Det budskab håber jeg da ikke min tekst giver? :)
Nej, men som du skriver KAN den slå livet ihjel, pga af giftstoffet. ligesom alt muligt andet du bruger.
Godt, for produktet er ikke farligt.
Fladormsudryddelse er farligt.
Så hvis man vil prøve en metode der ikke er ormekur, men i stedet er almindeligt PO4 kontrol, så har man her opskriften og advarslen. :beer:
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af Carsten »

SamuelChristensen skrev:
Carsten skrev:
SamuelChristensen skrev:
Hold dit glas rent, og du vil aldrig se dem alligevel. :Peace:
Det er så noget vrøvl du skriver i denne linie.
Fladormene er overalt, så uanset hvor rene ruderne er ses de overalt, især på stenene.
Du har helt ret. Med nye hvide sten og næsen mod ruden er de tydelige på stenene.
Min vrøvlelinie er skrevet med en tanke om at man har koraller der dækker stenene og derved gør det svært at se fladormene, det er min fejl.
Hvis fladormene er hvide/lysegrå er de svære at se men de røde er tydelige uanset hvad
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1474
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Elimi-Phos Rapid imod planaria/fladorm

Indlæg af Jerslev »

Har lige set videoen, og jeg kan genkende værtens pointe: der skal noget større dosis til, og man savner en præcis forklaring på, hvordan fladormene dør eller hvor hurtigt
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"