"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

The Seniorreefers Rumdeler

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: lør 21. okt 2023 23:13 Hvad er dit kh nivau på dit udgangsvand fra kalkreaktoren ? Mellem 25-30 kh?
Efter dit forslag ang. KH på vandet, tænkte jeg det måske var en ide, at fejlsøge på Dastaco Styringen.

Det ser ud til at CO2 on/off på dastaco styringen har en fejl, som kun viser sig over tid. Fejlen ligger i, den i perioder ikke tænder for co2'en, selvom reaktoren kalder for co2, samt vilkårlig nogle gange :-o
Jeg har nu lavet en CO2 kreds uden om den, og styres af min apex gennem en open/close swits

controller.png
image.jpg
control.png
IMG_2912.jpeg
Derved er styringen af doser(flow) og Udluftningen stadigvæk på den originale kontroller.

Opstart med doser fra 10 til 3-4, så må jeg se hvordan det forløber sig i dag.
Tusind tak @ttkthomsen for at lede mine tanker i den retning :heart:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Seniorreefer søn 22. okt 2023 10:27, rettet i alt 3 gange.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Reparation af dastaco CO2

Før 30 dages KH
KH Month.png
Før 7 dage
KH7 days.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af ttkthomsen »

Velbekommen, bliver spændende at se om den nu kan følge med forbruget.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg fik det problem med min kalkreaktor og skulle sætte den lånte, mindre model på, oplevede jeg samme problem. Den kaldte på Co2, men åbnede ikke for magnetventilen.
Masser af forsøg og efter et skift af magnetventilen, virkede den pludselig.
Min gode saltvands buddy, Thomas, er problem knuser og noget af en troldmand når det kommer til at finde alternative løsninger.
Vi arbejdede hen i mod, at bruge stikket til dosseringspumpen som alternativ. Så kunne man styre Co2 (og magnetventilen) vha alk knappen på strømskinnen. Jeg bruger alligevel
ikke Dastacos dosseringspumpe, da det er noget klamp. Så det stik er ledigt.
Det ville kræve noget indkøring, men burde virke.
Så styrer man den semi manuelt.
Da den pludselig virkede fik vi ikke testet det, men har det i baghånden til, når/hvis den begynder at lave numre.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: søn 22. okt 2023 13:08 Da jeg fik det problem med min kalkreaktor og skulle sætte den lånte, mindre model på, oplevede jeg samme problem. Den kaldte på Co2, men åbnede ikke for magnetventilen.
Masser af forsøg og efter et skift af magnetventilen, virkede den pludselig.
Min gode saltvands buddy, Thomas, er problem knuser og noget af en troldmand når det kommer til at finde alternative løsninger.
Vi arbejdede hen i mod, at bruge stikket til dosseringspumpen som alternativ. Så kunne man styre Co2 (og magnetventilen) vha alk knappen på strømskinnen. Jeg bruger alligevel
ikke Dastacos dosseringspumpe, da det er noget klamp. Så det stik er ledigt.
Det ville kræve noget indkøring, men burde virke.
Så styrer man den semi manuelt.
Da den pludselig virkede fik vi ikke testet det, men har det i baghånden til, når/hvis den begynder at lave numre.
Ja okay og fedt at høre, du har haft lignede problem
Det lyder som om jeg har fundet fejlene og bliver spændende om den kan holde kh nu.

Jeg er enig i den doseringspumpe som bliver leveret med er af virkelig dårlig kvalitet. Bruger normalt også versa , men under den fejlsøgning er den koblet på midlertidig

Hvis i finder på noget omkring din styring, så laver du lige en post omkring det.❤️
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

IMG_1014.png
Kom lige til at tænke, hvis du ikke er bruger og evt. syntes min tråd er noget for dig, kan du ikke se min log, da den er et billede fra mit program.
Så en opfordring herfra, er at blive medlem❤️


Nitratreaktor:
Forøgede flowet gennem reaktoren for et par dage siden, og gjorde det for hurtigt, fordi output var over 75 mg/l. Testet den 2 gange😱, så skal tilbage og begynde forfra igen, med flow.

Nitraten stiger igen 😔

Dagens flow 22l/dagligt NO3 ind/ud er 17,4/0,0 mg/l

Calciumreaktor:
Fordi jeg har problemer med at holde min KH stabil og i niveau, var jeg lige ved at opgive den og købe en ny model
Fik et godt tip fra en forumbruger om dKH-output, og lavede en fejlsøgning på min controller.
Det viste sig, at controlleren havde et problem med co2-outputskemaet.
Så indtil videre har jeg det kørende på apex-controlleren, og jeg bruger stadig flowhastigheden og dosis.
Jeg er meget overrasket over reaktoren, hvor meget reaktoren giver, selv på et lavt flow, med 3,5 ud af 10.

Kan se det har stået på et stykke tid😜

Min apex controller lukkede den ned, omkring klokken 0400 i nat, da min KH kom over dKH 8,5.
Så lige nu har jeg ikke tændt for Reaktoren og vil gerne se hvor meget forbrug der er.
Her kl 1000 er dKH faldet med ca. 0,08 i timen, om natten😱

Lyset tændte her 0900, og jeg vil følge det nøje for at se forskellen i dKH
Alkatronic tester nu hver time
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Startede her kl 1400 calcium reaktoren op, da dKH er kommet ned på 7,86.
Så fra kl 0400 til kl 1400 er dKH faldet med 0,65 totalt.
Er faldet med 0,11 dKH på 1 time i forhold til aflæsningen på alkatronic i Max lys perioden
Har reduceret flow, og vil justere hele dagen, og lys intensiteten er nu på maximalt, siden kl 1300. Tester timevis og justere derefter
IMG_1017.jpeg
IMG_1018.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Igen Alt for meget teknisk tekst. :heart:

Dages billede
IMG_2914.jpeg
Ser ud til at trives på bunden af akvariet😊
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Tror vi alle ved hvor vigtigt flowet er på ens lille stue rev.

Jeg har gennem noget tid prøvet forskellige typer af pumper, men som i måske ved, er Ecotech vortech min favorit, lydløs, bred udstrømning , ingen kabler i saltvand, nemt rengøring og så nemt bare at skifte den indvendige del.

Desværre har den også ulemper, især måden at lave flowet på i akvariet, hvor udstrømning er lineær og udvider sig bredt i længderetningen. Store og kloset at se på😊
Det har givet mig udfordringer i toppen af akvariet, med store Acropora plade kolonier, hvor flowet bliver kraftigt nedsat hen over toppen af kolonierne.

Jeg søgte derfor efter et bredt flow som kun gav en mere centeret, smal og lige udstrømning.

Valget faldt i sin tid på maxspect gyre pumper. Jeg har nu gennem noget tid testet dem sammen med vortech pumperne, og er en fantastisk kombination.

De laver i min optik, det perfekte flow sammen, og kan lave det kaotiske flow i overfladen som bølger hen over toppen af koral kolonierne, og vortech laver mere det ensrettede tidevands flow, med reefcrest metoden.

Gyre pumper er i min optik lavet alt for billigt, og især at snegle, laver ofte uorden og larm, selv med net på.
Desuden er rengøring af pumperne virkelig besværlig i forhold til vortech, og tids intervallet mellem rengøring, redning af rotoren fra snegle kaos osv.

Som i kan se, er plastikket alt for blødt på rotoren, nemme at knække og utroligt mange dele, som kan gå i stykker.

Som i kan se på billederne, er snegle virkelig et problem for mig, og det billige bløde plastik.

Bemærk, alle de slidmærker fra snegle osv. og disse pumper er kun 4 måneder gamle
IMG_2930.jpeg
IMG_2931.jpeg
IMG_2929.jpeg
IMG_2928.jpeg

Findes der overhovedet bedre kvalitet af pumper, som har lignede princip af flow, måske redsea pumperne, som jeg ikke kender kvalitet af.

Lad mig høre…
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tunze Stream 3+ giver et lignende flow, men fylder...

Mine er "gæmt" på bagglasset, og er ikke gjort rent på 6 mdr.

Tabte engang en lille bid Montipora "Forest Fire" i pumpen, den åd korallen som blev til flis. Kraftig pumpe :)
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Thomas fra Stockholm skrev: tirs 31. okt 2023 09:12 Tunze Stream 3+ giver et lignende flow, men fylder...

Mine er "gæmt" på bagglasset, og er ikke gjort rent på 6 mdr.

Tabte engang en lille bid Montipora "Forest Fire" i pumpen, den åd korallen som blev til flis. Kraftig pumpe :)
Ja tunze er godt. Brugte dem tilbage i 90erne, og bruger dem idag som fødepumpen til diverse filter osv
Ufattelig god kvalitet.

Giver stream3 samme flow som gyre pumper
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Dagens billede.

Det er altså vildt, selv med nitrat på 20😱 virker de glade, med masser af PE
IMG_2934.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: tirs 31. okt 2023 10:33 Dagens billede.

Det er altså vildt, selv med nitrat på 20😱 virker de glade, med masser af PEIMG_2934.jpeg
Jeg har længe kørt med No3 på 50 og Po4 på 0,12.
Mine acro’er stortrives og sandbunden er kridhvid😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: tirs 31. okt 2023 10:40
Seniorreefer skrev: tirs 31. okt 2023 10:33 Dagens billede.

Det er altså vildt, selv med nitrat på 20😱 virker de glade, med masser af PEIMG_2934.jpeg
Jeg har længe kørt med No3 på 50 og Po4 på 0,12.
Mine acro’er stortrives og sandbunden er kridhvid😊
Gør mig lidt tryg❤️
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I indkørte akvarier skal man mindst have Nitrat på mindst 15 :)

Stream 3 har en "hat" man kan sætte på så de giver et lignende flow som en Gyro, flowet bliver ikke det samme, det er smallere da det kommer fra et punkt. Mine hænger på bagglasset og vender lodret op og giver et 120 graders flow i bredden og opad i 30-45 grader.
Fordelen er at de ikke skal vedligeholdes 2-3 gange om dagen.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Thomas fra Stockholm skrev: tirs 31. okt 2023 11:14 I indkørte akvarier skal man mindst have Nitrat på mindst 15 :)

Stream 3 har en "hat" man kan sætte på så de giver et lignende flow som en Gyro, flowet bliver ikke det samme, det er smallere da det kommer fra et punkt. Mine hænger på bagglasset og vender lodret op og giver et 120 graders flow i bredden og opad i 30-45 grader.
Fordelen er at de ikke skal vedligeholdes 2-3 gange om dagen.
Okay, og tusind tak for beskrivelsen, må lige have set nogle test og review af dem. Måske se om jeg kan låne en til at teste med. Kunne være dejligt ikke skulle være bekymret for snegle.

Ang din påstand
I indkørte akvarier skal man mindst have Nitrat på mindst 15

Jeg har nu set flere med meget succes på under 5 i flere år. 😜
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Tykki »

Jeg har også skrottet mine maxpect gyre pumper! Som skrevet klotter de til lynhurtigt og sneglene driver mig til vanvid! Mp 60 to stk slut færdig! Jeg er altså vildt nysgerrig mht det skide nitratfilter, forbruget med nopox, ??? Har du skruet op for det ene eller andet eller hvad? Fortæl fortæl …!
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal og skal :)

Ved nogen lejlighed havde jeg kontakt med Tim Caldwell fra Triton LAB og et af spørgsmålene jeg havde var ved hvilken KH ser de flottest koraller.
Overraskende er deres erfaring rundt 7, selv om de anbefaler 8. Han uddybede svaret med at det er risikabelt at ligge lige på grænsen da KH forbruget svinger meget over dagen, og det har jeg set da jeg havde min Alkatronic. Kommer den under 7 begynde de at stoppe med at gro og bliver stresset.

Samme argument aplicere jeg noget skødesløst på Nitrat :), jeg har vel 25% af de koraller jeg forventer at have med tiden og forbruget er PT 3 ppm per dag, så med en fuld tank er forbruget sikkert 10-12 og så tager det bare et par timer at nulle midt på dagen om jeg har 5 og noget går galt.

Samtidigt har jeg ikke erfaring, eller har læst om hvornår Nitrat er farligt for dyrene, det nærmeste jeg har læst er rundt 50, så 20 er langt fra.
Jeg dosere 70 ml KNO3 om dagen. Har så lært at KNO3 ikke kan optages af korallerne, de skal igennem et dyr eller en bakterie først.

På den anden side har jeg god erfaring med høj PO4 og rundt 0,3 stopper korallerne med at vokse i mit system.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Tykki skrev: tirs 31. okt 2023 14:04 Jeg har også skrottet mine maxpect gyre pumper! Som skrevet klotter de til lynhurtigt og sneglene driver mig til vanvid! Mp 60 to stk slut færdig! Jeg er altså vildt nysgerrig mht det skide nitratfilter, forbruget med nopox, ??? Har du skruet op for det ene eller andet eller hvad? Fortæl fortæl …!
Jeg havde godt fået at vide, jeg ikke ville blive tilfreds med maxspect, ift. de krav jeg har til hardware🫣 , men hvad gør man ikke for sine dyr❤️

Nitratfilteret kører perfekt og er kommet helt op på 86l i døgnet. 😊 så små ca 15% gennemløb i døgnet pt.
Jeg måler hver 2 dag, og viser den 0mg/l sætter jeg gennemløbet op med 10ml/min

Ang. Nopox, bruger jeg det slet ikke mere, og skønt at mærke jeg ikke skal skifte filtersokker og skummer så ofte mere🥰
Jeg kan kraftigt anbefale den Deltec reaktor. God kvalitet, selvom jeg var bekymret for cirkulationspumpen skulle larme, men den er blevet helt lydløs.
Skal siges jeg har købt en liter Nopox, på lager for sikkerheds skyld

No3 (in/out) 20,7/0 mg/l
IMG_1029.jpeg
Thomas fra Stockholm skrev: tirs 31. okt 2023 14:15 Skal og skal :)

Ved nogen lejlighed havde jeg kontakt med Tim Caldwell fra Triton LAB og et af spørgsmålene jeg havde var ved hvilken KH ser de flottest koraller.
Overraskende er deres erfaring rundt 7, selv om de anbefaler 8. Han uddybede svaret med at det er risikabelt at ligge lige på grænsen da KH forbruget svinger meget over dagen, og det har jeg set da jeg havde min Alkatronic. Kommer den under 7 begynde de at stoppe med at gro og bliver stresset.

Samme argument aplicere jeg noget skødesløst på Nitrat :), jeg har vel 25% af de koraller jeg forventer at have med tiden og forbruget er PT 3 ppm per dag, så med en fuld tank er forbruget sikkert 10-12 og så tager det bare et par timer at nulle midt på dagen om jeg har 5 og noget går galt.

Samtidigt har jeg ikke erfaring, eller har læst om hvornår Nitrat er farligt for dyrene, det nærmeste jeg har læst er rundt 50, så 20 er langt fra.
Jeg dosere 70 ml KNO3 om dagen. Har så lært at KNO3 ikke kan optages af korallerne, de skal igennem et dyr eller en bakterie først.

På den anden side har jeg god erfaring med høj PO4 og rundt 0,3 stopper korallerne med at vokse i mit system.
Hvis du følger en af de dygtige i hobbyen, har melev's reef haft over 100 i en lang periode, i hans 400 gallons reef, før han mente det var på tide at reducere det😱 , han havde ingen døde dyr.

Uden at skulle stille spørgsmålstegn ved din evne, viden, dygtighed og du har været månedens akvarie, er jeg lidt bekymret for alle de tal og parameter du nævner, som bestemt er anderledes andre steder, når de er på tale.😊

Hvis du ser på de forskellige koral farme rundt omkring, holder dem jeg følger, over 8 i kh for at få vækst, samt mere stabil pH, pga bufferen.
En af de dygtigste i min optik, er ICL koralfarm. Han er dog Extreme, og mener PH er mere vigtigt end KH, så han dosere bla. Lud og masser af kalkvand for at holde hans PH stabil. Den svinger 0.01 i døgnet.
Han har de fedeste farver på sine koraller og masser af vækst og nogle af hans tanke kører med kh på 11😱

Jeg bruger som dig Alkatronic til at kontrollere og regulere by hand min kh, gennem kalk reaktor, Balling light og kalkvand dosering og jeg oplever ikke store udsving i KH, Max 0,2 dKH over døgnet.
Jeg bruger en model på ca 70/30 % , som jeg har udregnet af KH forbrug over døgnet. Moderne kalkreaktor har også mindre doseringen gennem den mørke periode, nogle lukker helt ned bla. Deltec hvis man kobler den på APEX systemet

Jeg er bestemt enig med dig i at no3 og po4 er meget vigtigt næring, sammen med jern og jod og er en af grundende til jeg sender icp hver måned

Po4 på 0,3 woaw 😱 jeg ville ryste over det hele hvis jeg kom derop. Så man kan sige din tråd “No limits” passer godt ind i dine målinger ❤️

Jeg syntes virkelig det er dejligt at udveklse erfaringer og lærerigt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

WOW, over 100 det var en ny rekord, lavede for sjov et test på et af min dealers fiskesystem og den var "our of range", og range er 70, fisk, snegle, osv. havde det fint.

Selv går jeg efter KH på mellem 7-9, for mig er stabilitet det afgørende. Mere fokuseret er jeg PT på PH efter at have set en episode på BRStv hvor de fik 2-3 gange mere fart på korallerne i et system med PH mellem 8,3 - 8,5 mod et med PH lavere end 8,3. Så jeg doser 22 liter kalkvand og har CO2 scrubber på begge skummere.
Ingen konklusion endnu da jeg har haft andre udfordringer.

På den Svenske side havde et par geeks en lang tråd om PO4 og NO3, der kom de frem til at det var relationen/antallet molekyler dem imellem som var vigtigst for korallerne, og at de værdier vi jager er bare en refleksion af hvad der findes i naturen.
Med andre ord og de er begge er meget lave eller ekstreme så gør det ikke noget. PO4 på 0,42 var min "No limits" PB inden jeg købte en svin dyr lampe til mine macroalger, og vupti havde jeg ikke det problem længere.

Et andet vigtigt emne er Zink, enligt samme Til Caldwell.

Jeg testede i 3 måneder at dosere Jern, Cr og Co. Har aldrig haft så sunde koraller, men det var for dyrt i længden i mit system, selv med 100 ml i ugen kunne det ikke ses på mine IPC tests.

Ja det er skønt med dialog mellem voksne mennesker :)
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Ugentligt test and status på det lille reef.
IMG_1035.jpeg
Jeg har reduceret mit flow i akvariet siden sidste periode, da jeg oplevede at jeg ikke have så meget PE på mine koraller.

Flowet er nu reduceret til knap 45000 l/t+ flow fra returpumpen

Nitratfilteret tager stadigvæk fra, men overvejer at tilføje lidt mere svovl til reaktoren, da den de sidste dage returnere 4mg/l no3 med et flow på 86 l dagligt.

Jeg har desværre ikke den store erfaring med den type af filter, og holder mig til hvad parkers reef fortæller om metoden.
Så råd og erfaring er velkommen

Jeg var så over på djævleøen, med en ven og besøge Carsten hos Decocean. Vi fik en hyggelig snak, købt en del stumper og set hans nye forretning.
Den er godt nok stor og flot. Det bliver spændende at følge udviklingen i butikken

Vi ville egentlig have besøgt TF Aqua og evt besøg bagom den blå planet, men tiden var desværre blevet knap og helt tilfældigt ringede Crazy seahorse til mig om noget andet og vi besluttede sådan helt spontant at tage og køre op at se hans hyggelige og flotte setup.❤️

Selvom vi var tidspresset rendte tiden fra os og ikke nok med det, kom der da også lige et par frags med hjem.

Så selvom pladsen er træng på mit lille reef, kom de i.😊

Så nu er min samling udvidet med 2 nye koraller og glæder mig de er kommet i og glade efter en god gang DIP
Cyphastrea decadia
IMG_2940.jpeg
Og

Acropora carduus "mr Packman"
IMG_2941.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Holst »

Nedbringer dig nitratfilter stille din nitrat, eller “tilfører” du mere end den kan nå at optage? Tænker ikke det har opnået sit fulde potentiale endnu, så jeg tror jeg ville vente et par måneder med at gøre noget og se hvordan det udvikler sig..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Holst skrev: lør 4. nov 2023 22:31 Nedbringer dig nitratfilter stille din nitrat, eller “tilfører” du mere end den kan nå at optage? Tænker ikke det har opnået sit fulde potentiale endnu, så jeg tror jeg ville vente et par måneder med at gøre noget og se hvordan det udvikler sig..
Mit nitrat stiger omkring 1-2mg/l ugentlig. Jeg er begyndt at udskifte 10% vand ugentligt , så i min lille beregning skulle den sænke med ca 2 mg/l om ugen også.

Nitrat filter sender tæt på 4 mg/l retur af indgangsvandet. Pt 21,7 ind i filteret, så den optager reelt 17mg/l af det.

86l dagligt smider jeg igennem filteret , som er ca 15-18% ish..

Jeg kan kunne vel egentligt hæve flowet gennem den til måske 100l dagligt, og så få en højere udgangs no3

Jeg foder pt. Kun en gang dagligt 3 frosne blokke, lidt tørfoder, samt en blå musling for “Hannibal” , min englebasse, cobberband❤️.

Desværre tigger han også om aften, så indimellem, lader jeg mit gode hjerte løbe af med mig, og han får en lille om aften også🫣
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Gino »

Det er et lækkert akvarie du har dig der og fede koraller 😉
Jeg har også kørt med alkatronic og det spillede bare! Men solgte den da jeg lukkede ned så nu har jeg prøvet at købe en ghl kh director og så må jeg se om jeg blir lige så glad for den også 🙂
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Gino skrev: lør 4. nov 2023 23:48 Det er et lækkert akvarie du har dig der og fede koraller 😉
Jeg har også kørt med alkatronic og det spillede bare! Men solgte den da jeg lukkede ned så nu har jeg prøvet at købe en ghl kh director og så må jeg se om jeg blir lige så glad for den også 🙂
Tusind tak Gino og er efterhånden ved at have fået købt lidt forskelligt. Nyder diversiteten og biotopen
Alkatronic givet mig en lettelse i hverdagen efterhånden.

GHL er et udmærket produkt og især det er tysk kvalitet.

Årsagen for mig, til valget af alkatronic er muligheden for at koble den ind over Apex systemet som jeg allerede havde.

Glæder mig til at følge dit nye setup❤️
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Gino »

Seniorreefer skrev: søn 5. nov 2023 09:16
Gino skrev: lør 4. nov 2023 23:48 Det er et lækkert akvarie du har dig der og fede koraller 😉
Jeg har også kørt med alkatronic og det spillede bare! Men solgte den da jeg lukkede ned så nu har jeg prøvet at købe en ghl kh director og så må jeg se om jeg blir lige så glad for den også 🙂
Tusind tak Gino og er efterhånden ved at have fået købt lidt forskelligt. Nyder diversiteten og biotopen
Alkatronic givet mig en lettelse i hverdagen efterhånden.

GHL er et udmærket produkt og især det er tysk kvalitet.

Årsagen for mig, til valget af alkatronic er muligheden for at koble den ind over Apex systemet som jeg allerede havde.

Glæder mig til at følge dit nye setup❤️
Ja det må man sige du har, lidt sjovt at følge nogle af de rigtige fede koraller også!

Ja håber jeg blir lige så glad for min kh director som jeg var for min mastertronic, alkatronic og dosetronic, det var altså et lækkert setup
Jeg kørte også med apex men vidste ikke det kunne "snakke" sammen men fedt!

Tak for det 🙂
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har arbejdet med at få min PH stabilisator, balling Light og dastaco kalkreaktoren til at blive stabil igen efter forbruget havde været svært at styre for mig.

Som kan ses ser det meget stabilt ud for nu, men glæder mig til at få den nye rektor i gang, når reservedelene kommer fra Deltec
KH stability.jpg
Jeg skal nok komme med en opdatering i denne uge, ang den nye Calcium reaktor fra Deltec.
Reaktoren er en videreudvikling af dastacoen eller kopi :biggrin: , men er Twin 1500 modellen.
Jeg bestilte i går, så forventer her en af dagene at modtage dem.

Ang. ICP - kort fortalt mangler de sædvanlige sporstoffer, og Moonshiner værdierne er i optimale områder, selvom FM mener de er forhøjet eller lavt :razz:

Skulle i være interesseret er her et link til den seneste:

https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/95298
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Log:
IMG_1040.jpeg
Akvarie billeder fra alle 3 sider
IMG_2954.jpeg
IMG_2952.jpeg
IMG_2953.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Casper M »

Det ser super godt ud 😊

Hvad går du efter i nitrat?😊

Mvh Casper.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: ons 8. nov 2023 18:48 Det ser super godt ud 😊

Hvad går du efter i nitrat?😊

Mvh Casper.
Tusind tak.

Jeg håber at komme ned mellem no3 mellem 5-10mg/l og po4 mellem 0,05-0,1 som jeg har haft i lang tid. Den vilde stigning kom efter alle de fisk kom i😱
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"