"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

Hvordan styrer du de tre hellige?

Kalkreaktor
7
23%
Balling
9
30%
Balling light
10
33%
Vandskifte
1
3%
Andet
3
10%
 
Afgivne stemmer: 30

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af Engelquist »

Som overskriften siger: hvordan styrer du dine værdier?
Er Balling eller kalkreaktor det foretrukne?
Tilføj gerne en kommentar til dit valg.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af Engelquist »

Jeg kører idag med ATI Essentials PRO's udgave af Balling light.
Har igennem årene kørt med kalkreaktor og traditionel Balling (dengang metoden var helt ny og vi købte saltene hjem i store sække fra tyskland og selv blandede op), samt Balling light (2 komponent).
Grunden til det lige er ATI Essentials pro jeg er endt op med, er at det er færdigblandede væsker i 5x koncentreret blanding incl. sporestoffer , hvilket er nemt og enkelt og passer mig rigtig fint.
Da mine kræsne sps'er ydermere stortrives med det, bliver jeg nok ved med at benytte denne metode.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af SamuelChristensen »

Carbocalcium og All for Reef. Suverænt til manuel dosering, især med flere akvarier i huset.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger kalkreaktor og det passer fint til mig og mit rev. Jeg har prøvet væsker, men det er mange år siden nu (2012). Så de væsker der er i dag er sikkert bedre end de var da jeg brugte dem.
Kalkreaktor er noget man skal sætte sig ind i og er i de fleste tilfælde ikke plug and play. Men når man først har fået principperne, funktionerne og teknikken ind "i fingrene", så er det faktisk meget enkelt. Det kræver lidt arbejde og vilje.
Så på den baggrund kan jeg godt forstå, at mange nye og reefere med mindre setup hellere vil bruge Balling eller lignende. Det er som en maskine, med knapper for op og ned når der skal reguleres. I et system som mit vil det i øvrigt også være alt for dyrt. Der skal bruges meget af hver væske til 2.700 L.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2951
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af christiantt »

Engelquist skrev:Jeg kører idag med ATI Essentials PRO's udgave af Balling light.
Har igennem årene kørt med kalkreaktor og traditionel Balling (dengang metoden var helt ny og vi købte saltene hjem i store sække fra tyskland og selv blandede op), samt Balling light (2 komponent).
Grunden til det lige er ATI Essentials pro jeg er endt op med, er at det er færdigblandede væsker i 5x koncentreret blanding incl. sporestoffer , hvilket er nemt og enkelt og passer mig rigtig fint.
Da mine kræsne sps'er ydermere stortrives med det, bliver jeg nok ved med at benytte denne metode.
Hvor meget bruger du af dette ift. Balling??
Jeg tænker bare om den lille forskel i prisen ikke kan opvejes af, at der kun er 2 frem for 3 dunke og samtidig at der kun er 2 x 2 liter i stedet for 3 x 10 liter :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af Engelquist »

christiantt skrev:
Engelquist skrev:Jeg kører idag med ATI Essentials PRO's udgave af Balling light.
Har igennem årene kørt med kalkreaktor og traditionel Balling (dengang metoden var helt ny og vi købte saltene hjem i store sække fra tyskland og selv blandede op), samt Balling light (2 komponent).
Grunden til det lige er ATI Essentials pro jeg er endt op med, er at det er færdigblandede væsker i 5x koncentreret blanding incl. sporestoffer , hvilket er nemt og enkelt og passer mig rigtig fint.
Da mine kræsne sps'er ydermere stortrives med det, bliver jeg nok ved med at benytte denne metode.
Hvor meget bruger du af dette ift. Balling??
Jeg tænker bare om den lille forskel i prisen ikke kan opvejes af, at der kun er 2 frem for 3 dunke og samtidig at der kun er 2 x 2 liter i stedet for 3 x 10 liter :)
Nu er det ikke så meget prisen, men det at jeg kan styre alle værdier snorlige- incl sporestofferne- og det kan jeg med Ati essentials.
Produktet er 5xkoncentret og kan købes både i 2 liters og 10 liters dunke :wink:
Jeg bruger omkring 60 ml pr væske pr dag, hvilket vil svare til 300 ml alm opblandet ballingvæske.
2x10 liter dunke holder ca et halvt år, hvilket derved koster omkring 2,70 kr pr dag at dossere.
Dejlig nemt og ok til prisen, mener jeg :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af sydsjælland »

ATI 2 komponent + kz sporestoffer hos mig :-)
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af Beowulf »

Køre med triton core7. Startede med at løbe det færdig blandet. Men er gået over til at købe det i pulver form og selv blander det op.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af Dan89 »

Beowulf skrev:Køre med triton core7. Startede med at løbe det færdig blandet. Men er gået over til at købe det i pulver form og selv blander det op.
Hvorfor er du gået over til pulver formen? :)


Kører selv med AF Balling men vil til at skifte over til Triton så det er blandet op og kan kører med deres test samt ekstra tilsætninger :)
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Afstemning: Hvordan styrer du de tre hellige?

Indlæg af Beowulf »

Dan89 skrev:
Beowulf skrev:Køre med triton core7. Startede med at løbe det færdig blandet. Men er gået over til at købe det i pulver form og selv blander det op.
Hvorfor er du gået over til pulver formen? :)


Kører selv med AF Balling men vil til at skifte over til Triton så det er blandet op og kan kører med deres test samt ekstra tilsætninger :)
Det er lidt billigere. Og så er det lettere og billigere i fragt hvis det skal sendes.
Syntes det er meget let opløseligt. Og der ikke nogen forskel på den og den færdig blandet.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"