"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Relæ afbryder og strøm i vand?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej alle

Vores relæ er begyndt at slå fra. Der er INTET fast i det. Så er det om natten, om eftermiddagen, 3 gangene træk og så igen efter nogle timer. Jeg kan ikke se hvad der fremprovokerer det. I morges efter det havde slået fra og jeg satte gang i det, skulle der 3 gange til, jo enkefrue bare tænder og det så kører. Men da jeg spændte kaffemaskinen, der er altid strøm til den, ja så slog relæet igen. Måske er der for meget på DEN gruppe. Men hvorfor er det så ustabilt?
I dag da jeg ville teste vandet, synes jeg jeg fik er lille rap over nallerne, det kildede lidt.

Hvad tænker I jeg skal gøre?
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af NielsChr »

nu skriver du ikke om der er tale om hpfi ?, eller en automat sikring.
hvis det er hpfi er det ikke verbelastning men fejlstrøm, mens automatsikringen skyldes overbelastning.

hvis du mistænker akvariet kan du jo evt midlertidigt flytte det over på en anden gruppe - måske med en lang forlængerledning til andet rum/gruppe.

at det sker random kan skyldes thermostater som tænder/slukker vilkårligt (f.eks. en kaffemaskine, opvaskemaskine, køleskab mm.)
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Vi har lige fået skiftet hpfien, fra den der har siddet siden 74.
Slår jeg gruppen fra, som akvariet sidder på, dvs de fleste stikkontakter i huset, slår relæet ikke fra.
Vedhæftede filer
image.jpg
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
12
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af Phycopat »

Den nye HPFI du har fået er mere fint følsom end den gamle, jeg ville starte med at tage varmelegeme fra akvarie, den kører random..
Og ellers andre ting der selv tænder og slukker, - køleskab, fryser osv... - hvis du ikke selv kan frem provokere fejlen..

Det simple er jo at det bruger så meget strøm at gruppen blot slår fra..

Det er svært at gætte sig frem til..
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af MortenL »

Hej Kenneth

HPFI slår vel kun fra hvis der er en fejl strøm, altså hvis der er strøm der løber til jord. Det er vel det færeste af os der har jordet akvariet, derfor bør HPFI ikke slå fra pga fejl fra akvariet, med mindre det er jordet og der er apparater der er tilsluttet med jord. Tvivler dog meget på at du har stikkontakter med jord ud over køkkenet, hvis installationen er fra 1974.

Relæet slår ikke fra pga for meget forbrug det er jo et 40A HPFI relæ, så sikringer vil sprænge langt tidligere 10A. Vil nok overveje om der er noget med din kaffemaskine, som du selv skriver slog den relæet da du tændte den. Eller fryser/køler.

Jeg havde problemer med strøm i vandet tidligere på året, men der var der ikke problemer med HPFI.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af NielsChr »

hvis det er hpfi som slår fra så skyldes det at den strøm som sendes ud på fasen ikke kommer retur igennem nul lederen. hpfi holder øje med at der er 100% balance

altså bliver ledt uden om hpfi - det typisk den strøm man oplever som en svag kilden.

du har således et apparat som ‘lækker’ strøm og hvis problemmet forsvinder hvis du afbryder akvariet har du selv fundet synderen....
varmelegmet er et god bud, og ellers må du forsøge en dims ad gangen.
alt hvad der er i nærheden af saltvand kan give udfordringer da det leder ganske godt...

jordet stikkontakter kan typisk også afhjælpe - du må igang med at lede og ellers få en elektriker til at hjælpe.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af MortenL »

NielsChr skrev:hvis det er hpfi som slår fra så skyldes det at den strøm som sendes ud på fasen ikke kommer retur igennem nul lederen. hpfi holder øje med at der er 100% balance

altså bliver ledt uden om hpfi - det typisk den strøm man oplever som en svag kilden.

du har således et apparat som ‘lækker’ strøm og hvis problemmet forsvinder hvis du afbryder akvariet har du selv fundet synderen....
varmelegmet er et god bud, og ellers må du forsøge en dims ad gangen.
alt hvad der er i nærheden af saltvand kan give udfordringer da det leder ganske godt...

jordet stikkontakter kan typisk også afhjælpe - du må igang med at lede og ellers få en elektriker til at hjælpe.
Jordet stikkontakter hjælper jo kun hvis apparatet er jordet og det er forsynet med et trebenet stik, hvilket jeg aldrig har set på et varmelegeme eller en 230V pumpe, og der hvor det hjælper er jo netop at det skaber en bedre retur for fejlstrømmen og dermed hurtigere tripper HPFI relæet. Som oftest er de eneste produkter med jordstik, pumper og lamper, hvor de fødes via en strømforsyning. Disse strømforsyninger har lovgivningsmæssigt et Common mode filter, som har to små kondensatorer i serie med midtpunktet forbundet til jord, det er oftest det der skaber den svag kilden, hvis strømforsyningen ikke er jordet. Er der fuld 230V i baljen, så kilden det ikke, det kramper, og det er bare om at hånden op.

/Morten L
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg prøvede engang tilbage i 1987 at “sidde fast” i et saltvandsakvarium. :G :devilish: :dizzy: :dizzy:

Vi boede i en gammel andelslejlighed.
Havde pludselig vand på gulvet, da jeg stod og rodede med hænderne NEDE i akvariet og så skete der en kortslutning i en stikdåse der lå på gulvet.......... KÆFT det gjorde ondt.... Fik hevet hænderne op af akvariet og røg så over og fik fat i en radiator, stadig stående i vand og med strøm igennem mig....... kunne IKKE selv slippe radiatoren, kæresten kom løbende og fik puffet mig fri af radiator og så røg sikringerne...... Det snurrede godt i arme, hjerte og hoved i en rum tid efter....... Sikket der jeg tog skade :sneaky:

Så, har lært IKKE at have stikdåse liggende længst nede.... Der er ALTID en “vand lås”/dryp sløjfe, på mine ledninger nu :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af ole kekkonen »

:HA :HA
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af PoulD »

Enig med Morten. Jeg tænker også det nok ikke er særlig sandsynligt, at årssagen til dit problem skulle være varmelegeme i akvariet. Akvariet er jo lavet af glas som er en fremragende isolator, så selv om der skulle være nok så meget overgang i et varmelegeme eller en pumpe kan strømmen jo li'som ikke rigtig løbe ud af akvariet . . . med mindre da du har saltkryb hele vejen op til kanten og ned igen på ydersiden :-)

Du er næsten nødt til at prøve at koble alt fra, en ting fra ad gangen, og så vente et stykke tid og se om det stadig slår fra (jeg ville helt klart starte med kaffemaskinen, ud fra det du skriver).

Alternativt kan en elektriker med en isolationstester / megger måske hurtigt lokalisere fejlen

Dit problem skyldes i hvert fald ikke overbelastning men . . . når det er sagt så er en enkelt 10A sikring dæleme ikke meget til samtlig stikkontakter i et hus. Hvis jeg var dig, ville jeg kraftigt overveje, at få sat en ekstra gruppe i tavlen og flytte nogle af dine stikkontakter (måske akvariet) over på den. På en enkelt 10 A sikring har du 2300 watt til rådighed og det kan man meget hurtigt få brugt:
Føntørrer, måske 2000 watt
Kaffemaskine, måske 1500 watt
Mikrobølgeovn, måske 1500 watt
Brødrister, måske 1000 watt
Akvarielamper, varmelegeme, skummer og pumper til 750L balje, måske 700-1000 watt
Støvsuger, måske 800 watt
TV, måske 150-200 watt
PC, måske 200 watt
PS4, måske 150 watt
Hertil kommer måske køleskab, røremaskine, boremaskiner, rundsav, diverse gulvlamper og hvad man ellers kan finde på at tilslutte.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Tak for alle jeres svar.
Jeg har haft 2 elektrikere gående i 4 timer og skilt ALT ad!
Akvariet blev hurtigt frikendt og de fandt i stedet to andre steder i huset, som lavede kortslutning. Desuden har vores køkkenlamper været forbundet med emhætten, så når lyset var tændt og man rørte ved emhætte og eks opvaskemaskine, fik man 220V!!
Det har været forfærdelige fejl de har fundet og alt er meldt til forsikringen. Dem som boede i huset før os, som især har lavet om, har bare været nogle kæmpe klamphuggere og amatører. Vi priser os lykkelige for, at ingen er kommet til skade i de 3 år vi har boet i huset.
Nu kører alt igen og se næste dage vil vise, om mine Pacific Sun lamper har taget skade af alle se afbrydelser. De har naturligvis været koblet fra, mens elektrikerne gik her.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af Flovesen »

Rart at høre i fik fundet fejlene, uden nogen kom til skade :TH
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Relæ afbryder og strøm i vand?

Indlæg af MortenL »

Lyder godt og rart at høre at ingen er kommet til skade og huset ikke er brændt ned. Hvis installationen ikke er lavet rigtigt og der er lavet ting som du beskriver, så er det ikke noget let job at finde fejl.

Husk saltvand leder godt, og hvis det kilder i overfladen, så hold nallerne væk, indtil strømmen koblet fra, med mindre man gerne vil dø på revet.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"