"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jer der kører BB

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Jer der kører BB

Indlæg af ole kekkonen »

Hvordan vedligeholder i baljen?
går udifra i suger ud og skifter vand,vil det ikke være total over kill at have overløb og skummer på et lille akvarie som mit er på 160l?
Thoughts,erfaringer??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jer der kører BB

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at du skal have begge dele.
Der kommer lynhurtig en proteinhinde på overfladen, hvis der ikke er et sug på overfladen. Og skummeren fjerner proteinen fravandet
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Jer der kører BB

Indlæg af Meller »

undskyld jeg spørger, men BB?
Jeg tror jeg vil køre overløb uanset hvad størrelse akvariet har, medmindre du har ekstrem meget bevægelse i overfladen, og noget der tager overfladevandet og trækker ned i baljen, og ikke bare skubber det rundt, proteinet vil jo bare ligge og flyde rundt deroppe som fx flamingo kugler vil gøre, også selvom der er bevægelse.
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Jer der kører BB

Indlæg af nbd »

Jeg har tidligere kørt uden overløb og afskumning. Jeg oplevede nu ikke nogen hinde som sådan på overfladen (men havde dækglas på). Vandbevægelse der bryder overfladen kan hjælpe.

Hos vores rokker har jeg der imod døjet med overfladehinde når vi fodrer med optøede smelt. Der ligger sig en oliehinde på overfladen :-(
Efter at jeg har købt sådan én, har vi ikke haft problemer
http://www.akvarieforretningen.dk/shop/ ... m-skim350/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jer der kører BB

Indlæg af PoulD »

Meller skrev:undskyld jeg spørger, men BB?
Bare Bottom (en trend der i de senere år har vundet stor udbredelse, måske især blandt skuespillerinder, modeller og andre fruentimmere i celebrety klassen)

@Ole: Jeg kører ikke BB, men ville uanset det vælge at have en skummer på. Ikke fordi jeg ikke tror det ikke kan gøres på andre måder, jeg er bare for doven og for nærrig til at skifte vand hver anden dag. Men naturligvis afhænger det jo også meget af hvor stor biologisk belastning du har tænkt dig at holde i baljen
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Jer der kører BB

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej Ole

Jeg har et Red Sea Max Nano på 75L som jeg kører uden skummeren tændt på, men stadig med overløb og filtersok plus svampen før returen.
Efter jeg stoppede med triton, stoppede jeg også med vandskift og det har ikke kørt bedre, har tre fisk der i samt et par rejer og snegle, korallerne kommer snart retur fra min bror efter pleje. Havde så mange alger med det triton, så vil starte op på decocean Balling igen istedet også påfyldning af hanevand det er det som har virket bedst for mig.
Efter min mening må cirkulationen samt lys være det vigtigste.

Mvh
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jer der kører BB

Indlæg af PoulD »

Jeg er lidt forvirret. Så lige i en anden tråd du ville køre Jaubert metoden. Står BB for noget andet end jeg troede?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jer der kører BB

Indlæg af ole kekkonen »

Hejsa nicky og jer andre tak for Jeres meniger

@poul øh nej den er god nok,hvis du har fulgt med så har jeg jo lige opgivet min dybe sand bund fordi den ikke gjorde noget godt for mig,søger derfor alternativer,ulemper og fordele,er glad for jeg startet tråden for dækglas havde jeg ikke tænkt over.Tænker stadig på jaubert som en mulighed men det bliver så uden plenum;)
Angående belastning har jeg ikke tænkt at proppe baljen,det er ikke sundt for dyrene og ser heller ikke rev aktiv ud men BB ser heller ikke naturlig ud.jeg tænker enten en dyb sand bund eller en bar bund.Heletaget kommer der jo en masse affald og som du skriver,tiden kontra penge og hvad når man skal udenbys så jeg Ender nok med at Bore huller og laver den sump,men hvor tit renser i sumpen:) min belastning bliver ikke super meget vi snakker med eller uden sandbund,2 gobys den ene kræver næsten en symbiose reje og sand,en lille gylte samt en dværg barse.LPS og Sps.vil helst bare ungå det hele dør for mig,vi alle har vel lidt liv på samvittigheden.kunne også godt tænke mig den udfordring at holde krævende koraller,vildfangede koraller,ikke koraller der er tilvænnet til at overleve i noget giftig suppe med en god sjat tung metal i sedimentet,bare et par tanker og ikke ment som at forvirre
Tak for hjælp

P.s kan være jeg ikke skriver så sammenhængende men jeg sov dårlig i nat fordi jeg tænker på det her en hel del

P.p.s rettet endel stavefejl :dizzy:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jer der kører BB

Indlæg af Carsten »

I stedet for at bore huller, så kan du da købe en overløbs boks. Godt nok er den markant dyrere end at bore 3 huller i bunden
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"