"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor bliver de af?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Vores forhandlere får hele tiden nye koraller hjem.

Alle er jo så pi... dygtige til at holde dem i live, siger de selv.
Men hvor pokker bliver alle fragmenterne af?

Jeg savner meget at se et fornuftige varieret udvalg af f.eks Acropora.


Hvor gemmer I alle fragmenterne??
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Bokelund »

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=84311" onclick="window.open(this.href);return false;

Folk i denne tråd har mange gode bud på en grund, synes jeg :)
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af michael26 »

Godt spørgsmål, men flere og flere sælger deres koraller på facebook, jeg ser en del acropora frags som bliver solgt på de sider
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Bokelund skrev:http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=84311

Folk i denne tråd har mange gode bud på en grund, synes jeg :)
Synes bare ikke der er nogen konklusion
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

michael26 skrev:Godt spørgsmål, men flere og flere sælger deres koraller på facebook, jeg ser en del acropora frags som bliver solgt på de sider
Hvilke gruppe er du med i? den jeg kigger på, sker der minimalt.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af michael26 »

Saltvandsakvariet
Saltvandsakvariet reef Wonders
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Thue »

Jeg har haft samme tanke som dig Carsten, ikke lige så meget med fragmenter men mere med alle de koraller og fisk vi ser forhandlerne får hjem og solgt, men vi ser ikke mange større koraller og godt brugte fisk til salg privat ret meget så min tanke går meget på om hvor meget der går tabt i vores hobby efter hånden. Så det ender jo alligevel lidt på fragmenter alligevel men min tanke går på at der ikke er ret mange koraller der når og blive særlig gamle desværre og det samme gælder fisk.

Men det kan jo også skyldes at de folk som har større koraller og som klipper jævnligt bare ikke magter og forhandle disse pga af folk der aldrig dukker op eller vil forhandle og prutte om prisen så de måske tænker det ikke er umagen værd

Mvh thue
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:Jeg har haft samme tanke som dig Carsten, ikke lige så meget med fragmenter men mere med alle de koraller og fisk vi ser forhandlerne får hjem og solgt, men vi ser ikke mange større koraller og godt brugte fisk til salg privat ret meget så min tanke går meget på om hvor meget der går tabt i vores hobby efter hånden. Så det ender jo alligevel lidt på fragmenter alligevel men min tanke går på at der ikke er ret mange koraller der når og blive særlig gamle desværre og det samme gælder fisk.

Men det kan jo også skyldes at de folk som har større koraller og som klipper jævnligt bare ikke magter og forhandle disse pga af folk der aldrig dukker op eller vil forhandle og prutte om prisen så de måske tænker det ikke er umagen værd

Mvh thue
Godt at jeg ikke er ene om de tanker. :)
Den gang jeg solgte fragmenter i større stil, synes jeg nu ikke folk var slemme til at prutte med prisen. Men det kunne måske være fordi jeg som sådan havde ramt en fornuftig pris. Folk som aldrig dukkede op, eller folk der bare ville kigge og drikke øl, kender vi vist alle til.

Tror nok at markedet stadig er der. For de gange hvor der så bliver sendt en portion fragmenter i omløb, så er de jo oftest væk inden man når at blinke med øjene
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Carsten. Det er et fint spørgsmål du stiller.

Jeg tror størstedelen af de mest sarte og svære koraller død for de fleste, DESVÆRRE :G

Jeg har haft 5 acro’er i min rumdeler balje. 2 overlevede og er i pleje. De 3 andre døde desværre.

Mht fisk, så døde min Kauderni hun, se evt i min tråd. Derud over døde én rød dragonet i baljen. Det syntes jeg ikke er mange, igennem 2,5 år.
Da jeg skilte baljen fandt jeg 4 udtørrede fisk bag sumpen, op mod væggen. 1 klovn og 3 forskellige sandspisere. De er hoppet ud af overløbskammer, inden jeg fik lukket for adgang til dette med et tagrende net.
E0D57040-0B9E-495B-AD0F-75D2E31F7DBB.jpeg
Jeg ved ikke hvor alle de acroer der sælges bliver af? Hvor mange tror du der sælges på Sjælland pr md af acroer?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af nbd »

Jeg ser sjældent sps-fragmenter til salg. Sidst jeg købte fragmenter var hos Jesper ØH, som jævnligt høster af sine fine moderkoraller.

Mit indtryk er, at der ikke er så mange på forum, som har et egentligt rev at høste fra. Mange akvarier er forholdsvis nyetablerede (< 3 år). Der skiftes ofte ud med nyt udstyr og nye koraller, i hvert fald hvis man skal dømme ud fra forhandlernes flow af varer og salgsannoncer her på forum.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Mikas »

Nu er det jo heller ik verdens største koraller forhandlerne får hjem. Nogle a dem er der jo ikk mere end 2/3 pinde på andre så er pindene jo ik længere end 2-3 cm. Så går der jo tid før de kan klippes.
Jeg laver tit fragmenter. Nogle a mine har jeg haft ober et halvt år og de stadig ik særlig store selvom de vokser.
Har 9 forskellige acroporaer stående i min frag hylde men de vokser ikke alle lige hurtigt.
Vedhæftede filer
AFD62AEB-3313-4742-BE89-23341A5AD1F3.jpeg
0042E788-3BD7-4526-A2B3-B1F4088757B3.jpeg
E91E8C72-BB57-47F9-A9F0-263174A84E36.jpeg
C736D399-ED4B-4767-8C45-DFC7CEF54CFC.jpeg
D1C192B9-5A38-4F47-9102-4265E2EC17B7.jpeg
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af charlie saltvand »

God pointe Mikas :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev: Jeg ved ikke hvor alle de acroer der sælges bliver af? Hvor mange tror du der sælges på Sjælland pr md af acroer?

Hvormange der sælges har jeg ingen ide om. Det er meget sjældent jeg kommer forbi en forhandler, Men da der jo kommer nye sendinger ind jævnligt, må der jo være et salg. Selvfølgelig går der nogle til inden de når frem til slut brugeren.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Nu er det jo heller ik verdens største koraller forhandlerne får hjem. Nogle a dem er der jo ikk mere end 2/3 pinde på andre så er pindene jo ik længere end 2-3 cm. Så går der jo tid før de kan klippes.
Jeg laver tit fragmenter. Nogle a mine har jeg haft ober et halvt år og de stadig ik særlig store selvom de vokser.
Har 9 forskellige acroporaer stående i min frag hylde men de vokser ikke alle lige hurtigt.
Klart nok, at vækst hastigheden ikke er lige for alle arter, og en koral på 2 cm, kan tage år før end den bliver for stor, og må fragmenteres.
Men nu er importen jo ikke startet i går, den har stået på i årevis efterhånden. Så nogle af de importerede koraller må jeg have noget en størrelse hvor de kan fragmenteres
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af PoulD »

Spørgsmålet er måske også om man ikke skal have en pæn stor produktion før det overhovedet kan hænge sammen at producere fragtmenter?

Det er måske ikke alle der har det på samme måde, men personlig ville jeg da aldrig spolere æstetikken i et prydakvarie med fragmenthylder og lign. Hvis jeg skulle have en produktion af dyr (hvad enten det var heste, køer, fisk eller koraller) ville det ikke blive i stuen, men i et særskilt lokale.

Et særskilt system med skummer, lamper, pumper m.v. koster en formue i anlægsomkostninger og også noget i driftsomkostninger. Ikke mindst skal der jo også bruges pænt meget tid på en ekstra balje. Jeg bruger alt for meget tid allerede på den ene balje jeg har. Jeg ville ikke kunne overkomme at passe yderligere en. Jeg vil tro der skal sælges enormt mange fragtmenter alene for at dække tidsforbrug og driftsomkostninger ved et ekstra system. Tror såmænd man ville kunne tjene flere penge ved en ekstra tjans som taxa chauffør bare en enkelt aften om ugen.

Uden et ekstra system kan man måske brække en enkelt gren af hvis man en sjælden gang måtte have besøg af en anden saltvandsnørd, men meget mere end det bliver det nok ikke til.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Tykki »

Kunne det tænkes at der en hel del som dyrker hobbyen, som ikke gider forum, fjæsbog og andre latterlige steder på internettet? Altså de indlæg herinde kommer fra en , i mine øjne, ganske lille skare, men der er 5000 medlemmer??? Tror ikke vi er de eneste! Spooooooookyyyyyyyyy :f2: :f1: :f1:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Spørgsmålet er måske også om man ikke skal have en pæn stor produktion før det overhovedet kan hænge sammen at producere fragtmenter?

Det er måske ikke alle der har det på samme måde, men personlig ville jeg da aldrig spolere æstetikken i et prydakvarie med fragmenthylder og lign. Hvis jeg skulle have en produktion af dyr (hvad enten det var heste, køer, fisk eller koraller) ville det ikke blive i stuen, men i et særskilt lokale.

Et særskilt system med skummer, lamper, pumper m.v. koster en formue i anlægsomkostninger og også noget i driftsomkostninger. Ikke mindst skal der jo også bruges pænt meget tid på en ekstra balje. Jeg bruger alt for meget tid allerede på den ene balje jeg har. Jeg ville ikke kunne overkomme at passe yderligere en. Jeg vil tro der skal sælges enormt mange fragtmenter alene for at dække tidsforbrug og driftsomkostninger ved et ekstra system. Tror såmænd man ville kunne tjene flere penge ved en ekstra tjans som taxa chauffør bare en enkelt aften om ugen.

Uden et ekstra system kan man måske brække en enkelt gren af hvis man en sjælden gang måtte have besøg af en anden saltvandsnørd, men meget mere end det bliver det nok ikke til.
Jeg synes nu ikke udgiften var så stor som du gør den til.
Jeg havde en reol med 2 akvarier med ca. 120 liter pr. stk. Akvarierne blev fødet med vand fra mit akvarie, og returvandet røg selvfølgelig i sumpen igen.
Belysningen bestod i starten af 2x150w hqi, men blev senere erstattet af hver 2 x 4 stk 39w T5 rør. cirkulationen var hver en Tunze 6025.
akvarierne var kun anlagt for salg af fragmenter, som stod på et par gitterriste. Fisk var der ingen af men et par store snegle holdt algerne i skak.

Der er jo også forskel på om du laver fragmenterne for sjov, og sælger dem, eller om det skal være forretning. Men jeg havde bestemt ingen problem med at få det til at løbe rundt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Tykki skrev:Kunne det tænkes at der en hel del som dyrker hobbyen, som ikke gider forum, fjæsbog og andre latterlige steder på internettet? Altså de indlæg herinde kommer fra en , i mine øjne, ganske lille skare, men der er 5000 medlemmer??? Tror ikke vi er de eneste! Spooooooookyyyyyyyyy :f2: :f1: :f1:

Helt klart er der nogle som ikke gider forum, eller andre fællesskaber.
5000 medlemmer, ja registeret, men ved at nogle optræder flere gange, af forskellig grund.
Og så er der RIGTIGT MANGE som ikke har været logget ind i årevis
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Thue »

der er sikker også en del som laver fragmenter som tager det hele med ned til forhandleren og bytter med noget andet, på den måde slipper de jo også og have folk rendende hele tiden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:der er sikker også en del som laver fragmenter som tager det hele med ned til forhandleren og bytter med noget andet, på den måde slipper de jo også og have folk rendende hele tiden.
Ja, det er der nok nogle som gør
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Engelquist »

Thue skrev:der er sikker også en del som laver fragmenter som tager det hele med ned til forhandleren og bytter med noget andet, på den måde slipper de jo også og have folk rendende hele tiden.
Det er jeg overbevist om at der er flere der gør.
Der er også flere der bytter/sælger fragtmenter uden at det bliver slået op på forum eller fb.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af StarF »

Jeg plejer at lave anoncer inden jeg klipper, og klipper så et par uger efter, hvis der ikke har været interesse så ryger de i kalk reactoren. Nu er det ikke alle mine acroporaér der er klar til at blive klippet endnu, men det begynder at være der henne af.

Jeg har byttet en del rundt omkring, med folk uden at forum var indblandet. Jeg kunne forstille mig der også er en del der bare ikke orker at have folk rendende, og enten smider afklip i kalk reactoren eller andet.

Jeg kommer aldrig til at have en produktion af koral fragmetner kørende, som nogle andre kan. Jeg ville ønske jeg havde fået planlagt et fragment akvarie ind i den nuværende løsning, men det skete desværre ikke. Jeg gider nemlig ikke ødelægge display akvariet med en fragment hylde, eller have en masse extra liggende, så er tingene ikke solgt inden for et par uger, så ryger de som regel i kalkreactoren.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Hougaard »

Jeg tror hobbyen har ændret sig. Dengang jeg solgte fragmenter i stor stil (og hvor Carsten gjorde det endnu mere end mig) var udvalget ikke så stor.
Vi kunne sælge bali slimers og Stübers acroporaer i massevis.

Men så begyndte forhandlerne at kunne importere og sælge farmede koraller. Lige pludselig var der en stabil leverance af næsten hvad som helst. Ville man have en bestemt koral, var det ikke længere nødvendigt at købe en enkelt 5cm gren og vente i årevis på at den voksede sig stor. Nææ, man kunne bare betale 4x-5x fragmentprisen, og så få en fin koral. Havde forhandlerne ikke hjemme, så var det bare at bestille den.

Før de farmede koraller fik forhandlerne måske 100 "acropora sp."'er hjem og så var tit et ret lotteri hvilken slags det var.

Så jeg tror det handler om udbud og efterspørgsel :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"