"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarie i udestuen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Akvarie i udestuen

Indlæg af Mikas »

Jeg går og drømmer om et stort akvarie igen. Min største væg i stuen er 125 cm så jeg overvejer at lave det i min ude stue.
Den er ikke opvarmet og lavet af store termoruder hele vejen rundt
Der er varmt om sommeren og koldt om vinteren.
Så der skal noget køler på og et stort varmelegme .. hvis vi nu siger 700 liter. Vil det du?
Hvis der nu er 12-15 grader i rummet om vinteren , vil det være til at betale at varme op til 26 grader med et varme legme?

Tænker man måske kan finde en ventilator der er varme styret der ville kunne Hive varmen ud om sommeren .

Vil jeg få fugt problemer der ude hvis vandet er 26 og luften kold?
Der er ingen vinduer der kan åbnes kun en dør ud og en til stuen :)
Vedhæftede filer
IMG_6271.JPG
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
dyr200
Reactions:

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af dyr200 »

hej der vil komme sindssygt meget kondens og jeg mener personligt det vil skade dine vinduer da der vil stå vand konstant på dine karme, men dette er kun min mening
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Jones »

Min elregning steg markant da jeg forsøgte mig med 400 liter i kælderen, som er 16 grader om vinteren.
o_O
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af bima »

Det vil nok koste i el og fugt.
En akvariekøler mener jeg, kan både køle og varme.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3599
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Tykki »

Alm dækglas vil gøre en hel del på disse problemer
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Jones »

Jeg havde glas over mit akvarie i kælderen og det gav ikke problemer. Dog ved der alligevel en del kondens på ruderne.

Nu har jeg kun 100 liter dernede og oplever ingen problemer.

Jeg tror at du kommer langt med en køler, glas over akvarie og sump og et godt isoleret underskab, så sumpen i det mindste afgiver mindst mulig varme.
o_O
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Gringo87 »

tror jeg vill investere i en varmepumpe.. ellers skal dit varmelegeme satme køre vildt for sig og det vil koste!
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Mikas »

Altså det med fugt der kan man vel bare installere sådan en ventilator lige som på badeværelser der er fugt styret?
Der er plads oppe over vinduerne .

Jeg har el varme så betaler heldigvis kun halvdelen :)
Jeg har dog ingen ide om hvor mange ekstra kilowatt vi snakker om
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af søvnig »

Er det ikke muligt at arbejde med de 125 cm væg du har i stuen, og så bare lave et akvarie med stor dybde og måske også højde?
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Lord Mike »

Et akvarie i udestuen har jeg også haft i tankerne, men har netop opgivet tanken pga de problemer som du selv er inde på.

Vedr. En fugtstyret ventilator, så havde jeg selv en sådan da jeg havde akvarie-rum med akvarie indbygget i væggen ind til stuen. Ventilatoren som både kunne styres via fugt-procent samt timer havde en diameter "fans" på 30cm. var sat i vinduet via en udskæring i glasset kunne bestemt ikke følge med i vinterperioderne og der skulle dagligt, ja faktisk flere gange om dagen tørres af i vindueskarmen. Specielt om morgenen var der pytter med vand som skulle tørres af. Ventilatoren kørte nærmest i døgndrift med en vandtemp. på. 26 grader, derudover skulle jeg skifte ventilator ca. Hver 1 1/2 år da den begyndte at larme nok pga det hårde miljø samt den mere eller mindre konstante drift. Dertil skal siges at det ikke var billige modeller jeg købte. Mener at huske de på kostede mig 1500,- hver gang den skulle udskiftes.

Jeg havde dog også et akvarie med en overflade på 160x90cm, en sump bestående af 2 akvarier samt en fragment-tank, så der var flere større overflader hvor fordampningen kom fra.
Hvis du ender med at akvarie i udestuen vil jeg klart anbefale dig både at køre med ventilator, dæksglas samt køler på akvariet.

Jeg vil ej heller opvarme vandet i vinter perioden med varmelegeme da din strømregning nok vil stige voldsomt med et varmelegeme i konstant drift. Derimod ville jeg nok afhængig af din varmekilde til huset lave et system fra denne med spiral-slange i sumpen som kan styres via temp-controller som åbner og lukker efter behov.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3599
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Tykki »

Men du havde da heller ikke dækglas på Michael ? Eller ? Det er voldsomt som der er forskel på fordampningen med og uden.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Lord Mike »

Tykki skrev:Men du havde da heller ikke dækglas på Michael ? Eller ? Det er voldsomt som der er forskel på fordampningen med og uden.
Du husker helt rigtig Dan, gad ikke besværet med dæksglas når der skulle arbejdes i akvariet, samt at udstyr i sump mm. gjorde det besværligt med dæksglas på disse. Men hvis jeg skulle gøre det hele om igen ville jeg klart bruge dæksglas af en eller anden art. Jeg fik også fugtskade både over og under vinduet som måtte rep. efter akvarie-rummet blev nedlagt.
Jeg kan huske at jeg havde en 200 liters regnvandstønde til topoff og den skulle fyldes med osmose vand hver 14 dag, så der var bestemt en stor fordampning i rummet.

Men i mikas tilfælde kan jeg forstå at det kun drejer sig om dæksglas på display-tanken som dog vil have en mindre overflade.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3599
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Tykki »

Kan ikke selv køre uden dækglas. Der bliver simpelthen ulideligt i stuen og der skal, som du også skriver, tørres op i karmene to gange om dagen. Jeg ville køre med køler som både fungere som varme og kuldelegme, også på med fuld dækglas. Fuck dog prisen på varmen/kulden. Vi er akvarister, ikke nærige prængertyper!
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Lord Mike »

En anden ting som også kan hjælpe med fugt fra fordampning er at sænke temp ned til 24 grader. Det må da også gøre at fordampningen vil blive mindre.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af StarF »

indstalere genvekst, det virker. Med lukket vinduer og døre, er der ingen fugt af mærke i luften fra mine små 600L vand, og der fordamper vel ca 4-5L i døgnet.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Mikas »

vil jeg stadig få fugt problemer hvis jeg stiller en lille el radiator der ud så der er 22 grader om vinteren også?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:vil jeg stadig få fugt problemer hvis jeg stiller en lille el radiator der ud så der er 22 grader om vinteren også?
Det kan godt være at jeg har NEJ hatten på. Men hør Nollesurfer, om hans erfaringer med et stort akvarie i udestuen. Bortset fra han uheld med et knækket akvarie.
Selvom du får strømmen billigere, så tænk på scenarioet, hvor vi får 10 graders frost i blot 14 dage, ved godt at det måske ikke er så relevant mere, men dog er muligheden der stadig. Den elradiator, vil slet ikke kunne følge med. Så forsøger akvariet at udligne temperaturen, ved at afgive varme. Varme som kun kan komme fra varmelegmet, som igen bliver forsynet fra elnettet.
Om sommeren er det varme som skal transporteres væk, det er næsten lige så svært og dyrt som om vinteren. En køler skal for at fungere stå uden for.
Og den kan kun køle vandet nogle få grader ned, mener typisk 5 grader.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af ole kekkonen »

Dækglas heltklart også supplere op det gode dagslys/sol med blå LED spots
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af JJ »

Altså alt kan jo lade sig gøre med de rette midler. Men jeg tror du vil blive forbavset over hvor meget strøm du ville forbruge på at holde både akvarie og rum i perfekt stand.

En stor udskiftning af luften ville være essentiel som udgangspunkt, så du kan holde fugtigheden nede i rummet.

Vil også helt klart sige at hvis dit setup skal køre med færrest problemer og at komforten skal være god i udestuen, så bliver du nød til at sigte efter et klima som er det samme hele året. Og det er som Starf er inde på... Et genvex system hvor du skifter luften ud hele tiden, men du genbruger varmeenergien og tilfører den til den nye luft. Og hvor den samtidig kan køle luften i sommermåderne - Det er nok her du får mest for pengene og lavest forbrug.

Eller køb et klimaanlæg/varmepumpe til kun udestuen! Men det er ikke gratis at køre med 365 dage om året!

Jeg tror det hurtigt kan blive et mareridt for dig uden at kunne stole på rumtemperaturen i udestuen.

Dæksglas ville nok være et must. Men om en desideret køler til selve akvariet bliver nødvendigt hvis der er styr på klimaet i rummet skal jeg ikke kunne sige.

Afskærmning af lys igennem taget er også et must for at holde sollyset væk.

Så selvfølgelig kan det lade sig gøre :-) Det er bare et spørgsmål om hvor mange penge det skal koste om måneden :-)
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarie i udestuen

Indlæg af Jones »

Jeg vil lige tilføje, at jeg somme tider ligger søvnløs om natten af bekymring for, at strømmen går i kælderen. Hvis du har akvarie i et rum, hvor temperaturen kan være direkte farlig, ved strømsvigt, skal du være dum som mig eller kvik og installere et batteri, der kan holde lortet kørende indtil du får mulighed for at få styr på strømmen igen.

Note til mig selv: Installer sådan et batteri.
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"