"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maxspect Turbine Duo

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Bingocaller »

Se det er fandme smart!

https://reefbuilders.com/2017/08/16/max ... rbine-duo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:Se det er fandme smart!

https://reefbuilders.com/2017/08/16/max ... rbine-duo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, hvorfor ikke. Det er vel næsten ulogisk ikke at lave sådan en pumpe.
Spændende hvad de første test vil sige, og ikke mindst hvad pris de vil blive solgt til
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Schwensen »

Men hvad er fordelen ved sådan en frem for et Y-stykke efter pumpen? Det kan jeg ikke helt se?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev:Men hvad er fordelen ved sådan en frem for et Y-stykke efter pumpen? Det kan jeg ikke helt se?
Jeg kunne forestille mig, at et Y stykke, får meget af trykket til at falde.
Der er jo nogle som har flere akvarier forbundet med samme sump. Der er det jo en klar fordel at have 2 udgange.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Schwensen »

Men det er vel det samme? Om trykket falder efter et y-stykke eller hver udgang på pumpen flytter mindre vand, end hvis der kun var én udgang?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Carsten »

Den flytter vel mere vand ved et lavere forbrug.
Jeg kender ikke mere til den en alle andre gør
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Den flytter vel mere vand ved et lavere forbrug.
Jeg kender ikke mere til den en alle andre gør
Hvorfor det? I så fald skal vi da have mange flere rotorer og udgange på :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af PederP »

Tilsyneladene er 2 mindre rotorer, mere effektive end én stor. Som jeg ser fidusen.. God ydelse for din strøm.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Schwensen »

Det skal jeg så ikke gøre mig helt klog på, men logisk er det ikke, at de skulle være mere effektivt, fordi der er to rotorer på. Bedre design på selve rotor kan forklare det, men det er nok minimalt hvad der er at hente på den konto.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Han$en »

Uanset hvor mange rotore der er, drives de stadig af den samme motor hvilket er mere effektivt end 2 separate pumper.

Det er en del lettere at lige fordele én pumpes ydelse til 2 akvarier ved at have 2 udgange på samme motor, frem for manifold, kuglehaner og andet.
Det er helt klart en effektiv måde at udnytte én stikkontakt til flere udgange, for dem/os der måtte benytte dette.

Det er stadig også mere effektivt at ligge en enkelt V8 motor i en muskelbil, frem for 2 række 4 og en fordeler gearkasse..

Til enkelt akvarie med et udstrømmerrør er der nok ikke nogen fornuft i denne model.

Men jeg kunne helt klart meget vel finde på at prøve sådan en bandit her af!
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af PederP »

Schwensen skrev:Det skal jeg så ikke gøre mig helt klog på, men logisk er det ikke, at de skulle være mere effektivt, fordi der er to rotorer på. Bedre design på selve rotor kan forklare det, men det er nok minimalt hvad der er at hente på den konto.
Syntes ikke det lyder helt ulogisk.
En alm. aquabee 2000L/t pumpe, med lille rotor og beskeden løftehøjde, bruger kun 15w. Deres 4000L/t med større rotor/løftehøjde bruger 60w.
Små rotorer flytter meget vand ved færre watt, men opnår ikke samme løftehøjde..
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af Schwensen »

Han$en skrev:Uanset hvor mange rotore der er, drives de stadig af den samme motor hvilket er mere effektivt end 2 separate pumper.
Det er noget af et statement. Så har du jo en evighedsmaskine her :) Blot sætte flere rotorer på, og så bliver den hele tiden mere effektiv? :h Du bliver nødt til at forklare mig hvorfor du mener det bliver mere effektivt? Det kræver præcis samme mængde energi at flytte vandet fra x til y, men der kan være mere eller mindre effektive pumper/metoder, men jeg tror ikke på, at nutidens pumper er så ineffektive, at der overhovedet er noget at hente her.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Maxspect Turbine Duo

Indlæg af PederP »

Schwensen skrev:
Han$en skrev:Uanset hvor mange rotore der er, drives de stadig af den samme motor hvilket er mere effektivt end 2 separate pumper.
Det er noget af et statement. Så har du jo en evighedsmaskine her :) Blot sætte flere rotorer på, og så bliver den hele tiden mere effektiv? :h Du bliver nødt til at forklare mig hvorfor du mener det bliver mere effektivt? Det kræver præcis samme mængde energi at flytte vandet fra x til y, men der kan være mere eller mindre effektive pumper/metoder, men jeg tror ikke på, at nutidens pumper er så ineffektive, at der overhovedet er noget at hente her.
Der er masser at hente på at gøre pumper mere effektive. Størstedelen af forbrug går jo stadig til spild, lige som alle andre elektriske dimser..
Et er hvor meget spild der er i motorblokken direkte til varme. Men der er også tab i lejerne f.eks. (med en aksel til 2 rotore, er der da muligheder der), og en masse tab i form af turbulens, som nok er det punkt som giver størst forskel mellem forskellige producenter.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"