"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

Jeg vil opgradere mit akvarie, og det nye skal stå samme sted som det gamle, da det kun er der der er plads. Hvordan klarer man lige den? Jeg tænker på at der bliver jo en indkøringperiode, og hvad så med mine fisk og koraller... Hvis jeg bruger et par af mine indkørte sten kan jeg så flytte fisk og koraller med det samme? Hvad med nyt bundlag og introduktion af nye LS/søjler/Døde LS.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Steen »

Skub det gamle akvarie lidt væk så der er plads til det nye. Lad så begge akvarier køre til du er klar til at rykke over :biggrin:

Den bedste opstart er en ny indkøring hvor akvariet modens før du kommer koraler og fisk i.
Vi har jo set hvor galt det kan gå ved bare at rykke det hele over på en weekend. Men det kan selvfølgelig også godt lykkes, jeg ville dog aldrig gøre det.
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

Jeg ved godt at det vil være optimalt, jeg havde dog håbet på at kunne bruge returpumpe, skummer, cirkulation og lys fra mit gamle akvarie, og det er ikke det hede der kan undværes, nogen af stederne.
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Gringo87 »

Måske du kan låne noget udstyr fra en herinde indtil du er klar med dit eget :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af PederP »

Hvad opgraderer du til?
Der er forkel på om man kun går lidt op i størrelse, og har det meste med, eller om det "gamle" indhold kun kommer til at fylde en brøkdel..

Men klart at det mest optimale er at indkøre det lidt.
Har noget ekstra skummer, retur mm. Men der er jo lidt langt ned til dig..
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

Jeg opgraderer til en Reefer 250 fra 120 DT + 40 sump Der er MANGE LS i akvariet nu, og der kommer til at være mindre i Reeferen.

Jeg er dog kommet på en løsning; jeg er igang med klovneopdræt og jeg har besluttet at opgradere det setup på samme tid (det koster ikke det vilde) derfor bestiller jeg to 12 liters og to 50 liters akvarier samt en lille Aqualight SK-05 skummer til 12 EUR. Jeg kan så i det ene 50 liters akvarie have korallerne og mine 5 fisk mens der er indkøring i det nye akvarie.

Jeg vil bruge mine indkørte LS til at lave en opsætning i det nye, der er dog det problem at de fleste er limet i akvariet med PU skum, så det bliver nok lidt af en process at få det til at blive et nyt rev.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Carsten »

Hvis stenene ellers er klare til brug, og du har vandet klart. Så i med det hele på engang.
Da vi flyttede fra Kbh. blev sten og koraller pakket i kasser uden vand, og transporten med opfangningen og udpakningen tog vel omkring 4 timer.
Ikke den mindste smule alger eller noget andet bøvl.
Og det var trods alt et akvarie på 576 liter med mange sten og MANGE koraller
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

Tak for svar alle!

Nyt spørgsmål:

Sand.. hvis jeg nu absolut vil have det i, ville I da tilføje det med det samme eller ville I lade akvariet stabilisere sig først. og tilføre det senere. (med det i mente at fisk og koraller gerne skulle kunne tilføres relativt tidligt)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af PederP »

Kraede skrev:Jeg opgraderer til en Reefer 250 fra 120 DT + 40 sump Der er MANGE LS i akvariet nu, og der kommer til at være mindre i Reeferen.

Jeg er dog kommet på en løsning; jeg er igang med klovneopdræt og jeg har besluttet at opgradere det setup på samme tid (det koster ikke det vilde) derfor bestiller jeg to 12 liters og to 50 liters akvarier samt en lille Aqualight SK-05 skummer til 12 EUR. Jeg kan så i det ene 50 liters akvarie have korallerne og mine 5 fisk mens der er indkøring i det nye akvarie.

Jeg vil bruge mine indkørte LS til at lave en opsætning i det nye, der er dog det problem at de fleste er limet i akvariet med PU skum, så det bliver nok lidt af en process at få det til at blive et nyt rev.
Så alle sten kommer fra det gamle :)
Helt sikkert samme anbefaling som den Carsten kom med. Det svarer til et 50% vandskifte og lidt roderi med stensætning. Så det er sikkert mere fornuftigt, end at forsøge at få de små midlertidige baljer til at spille.
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

Og hvad siger I til det der sand?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af PederP »

Jeg ville komme det i med det samme. Der kan ikke være meget næring bundet i det.
Der er en fare for cyano når de første brunalgergår til,med det ville jeg ta´som det kommer..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Så alle sten kommer fra det gamle :)
Nej, ca 30 kilo kom fra en tønde hvor de havde stået i et par måneder og blevet klare.
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

Mit nye akvarie bliver leveret i morgen, og jeg er ved at ligge en plan for flytningen. Jeg vil gerne have et bundlag i og har derfor bestilt noget Red Sea "Live Sand Reef Live Base Ocean White"

Spørgsmålet er nu, vil dette vaskede sand sparke gang i en algefase? Som skrevet tidligere starter jeg akvariet op med mine indkørte sten.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Birkefeldt »

Det skal du nok forberede dig på. Men det er ikke sikkert en evt. indkøring varer så længe når du flytter dine sten over.
På den anden side, hvis de er fulde af snask kan det selvfølgelig godt tage noget tid.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

Min "bekymring" går mest på sandet, det kunne jeg undlade at putte i. Stenene skal i uanset hvad, så de alger der kommer af at rode med dem ville jeg ikke undgå uanset.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af crazy seahorse »

Kraede skrev:Min "bekymring" går mest på sandet, det kunne jeg undlade at putte i. Stenene skal i uanset hvad, så de alger der kommer af at rode med dem ville jeg ikke undgå uanset.
Jeg har startet det op uden sand i, når jeg har lavet den øvelse du beskriver. Hvis jeg har ville have sand i, så har jeg tilført det efterfølgende.
Når jeg har gjort det på den måde, har jeg haft mulighed for at observere hvor flowet gjorde, at detritus samlede sig. Det samler sig gerne det samme sted.
Så er det nemt at vide, hvor man skal koncentrere en evt sugning i forbindelse med vandskift og rengøring.
Sandet er nemt at lægge i bagefter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: man 9. apr 2007 09:48
17
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Re: Opgradering af akvarie, hvordan gjorde du?

Indlæg af Kraede »

:GO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"