"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Scrubber, reaktor eller refugium

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Scrubber, reaktor eller refugium

Indlæg af klisby »

Kaere alle.

Er igang med at opstarte mit nye akvarie, og det koerer allerede ekstremt godt :y Akvriet vil blive paent befolket med fisk og jeg vil fodre forholdsvist kraftig da jeg godt kan lide fisk i "god stand"

Jeg har faaet nogle meget spaendende sten med svampe, muslinger og alverdens andre filtrerende dyr.

Jeg overvejer at tilfoeje et "naturligt" filter til pods, samt ti at fjerne evt overskydende nearing. Jeg har vaeret vaek fra hobbyen nogle aar og vil lige hoere hvad der er hot/not pros/cons ved ovenstaende filtre. Et alge filter af en type skal hjaelpe med at stabilissere ph, evt. lave foede til kiruger.


Refugium havde jeg i det gamle akvarie. God grubund for pods, men syntes refugium skal have en hvis stoereelse foer at det hjaelper paa nearing. Derudover er forholdet mellem nitrat og phosphate som macro algerne kan optage rimeligt lineaert, forstaaet paa den maade at hvis phospat stikker af vil algerne ikke vaere i stand til at optage dette medmindre der er nitrat til stede.

Scrubber, kan egentlig ikke se nogle cons? Typen af alger som vokser her afhaenger af typen af nearing som der er i akvariet. Hvordan er dette med pods, og tager det for meget nearing fra akvariet?

Alge reactor. Ser ud til at vaere det helt nye. A.R.I.D. fra Pax-bellum lader til at veare Ferrari, men med lidt DIY skills er det muligt at lave en reactor selv med led strips og reactorer.

Vil i hjaelpe mig med at pege mig i den rigtige retning? Og vil et kraftigt algefilter tage noget fra alle de filtrerende organismer som jeg har paa mine fine sten? :beer:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Scrubber, reaktor eller refugium

Indlæg af ole kekkonen »

klisby skrev:Refugium havde jeg i det gamle akvarie. God grubund for pods, men syntes refugium skal have en hvis stoereelse foer at det hjaelper paa nearing
Det kan være en God ide Med et filter Til at suge den sidste sjat fosfat ud med.
klisby skrev:
Scrubber, kan egentlig ikke se nogle cons?
Der er jo det,fjernes der noget af betydning?

klisby skrev:vil et kraftigt algefilter tage noget fra alle de filtrerende organismer som jeg har paa mine fine sten? :beer:
De alger som vokser hurtigst skal nok klare den :biggrin:

Med den belastning du har Planer om ville jeg NOK kombinere er par filter Med vandskifte og kraftig afskummning.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Scrubber, reaktor eller refugium

Indlæg af Kasper j. »

Jeg bruger en diy opflow algae scrubber og den er rigtig effektiv mod fosfat men ikke til nitrat. Jeg høster en stor klump alge hver 14. - 16. dag og min fosfat har været 0.00 længe målt med Hannah test men min nitrat er nok 20 pt. så jeg prøver at kombinere det med vodka som er effektivt mod nitrat men ikke fosfat. En anden ulempe ved en algae scrubber er at den kan være svær at få til at fungere og den er ikke med til at give flere pods. Men meget effektiv mod fosfat og når den først kører er der ikke noget bøvl og kræver ikke meget vedligeholdelse.

Du kan overveje en scrubber herfra: http://www.turbosaquatics.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"