"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

LED lys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

LED lys

Indlæg af The Baptizer »

Jeg er lidt i tvivler om om jeg har den korrekte mængde lys til mine koraller, men det er ikke nemt at blive klog på da det jo ikke bare noget man sådan lige kan måle.
Jeg har en god blanding af LPS, Blødkoraller og SPS. LPS og SPS er ikke alt for glade mit setup (men det kan jo være tusinde andre ting lyset)

Jeg kører med 4 stk Akvastabil lamper med i alt 60 stk 3Watt LED'er, 40 LED'er hvide og 20 er blå, til 576 liter vand.

Det svarer til 3,2 liter pr watt LED lys, lyder det umiddelbart af lidt eller meget?

Er der andre der kører med disse 3 watts LED'er og har nogle gode eller dårlig erfaringer med dem?

mvh
Johnny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED lys

Indlæg af Carsten »

Nu er det nok lidt svært at sammenligne fra gamle dage hvor man sagde 1 watt pr. liter. var optimalt. Jeg vil dog tillade mig at tro du skal mindst op på den dobbelte mængde dioder.

Jeg har tidligere lavet nogle lamper med 3watts dioder, og det fungerede ganske fint - tildels. Den første lampe var ok, men da jeg så lavede 6 stk, gik det knapt så godt.
Der er ganske stor forskel på dioder. Er det kineser dioder, så koster de intet, men giver heller ikke så meget lys som Cree's de bedste.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3761
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: LED lys

Indlæg af charlie saltvand »

Hej. Jeg køre pt. IKKE led, men har 432 w, T5 rør over 540 L vand, som jeg forstår dit indlæg har du max 180 w over..... Jeg vil mene du har ALT for lidt lys over baljen?

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: LED lys

Indlæg af Jesper Krogh »

Hej. Jeg har kørt med de led fra akvastabil. I mit mark II akvarie. Var super glad for dem. Og de gav den mængde lys der skulle til. De har jo en bestemt form for reflektorer som gør at der kommer meget mere lys end bare de 3 watt pr. Diode. Havde sps og lps i.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: LED lys

Indlæg af Jesper Krogh »

Lige et billede af det gamle kar.
Vedhæftede filer
20140503_162936.jpg
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: LED lys

Indlæg af The Baptizer »

Jesper Krogh skrev:Lige et billede af det gamle kar.
Det ser jo ud til at vokse fint :)

Hvor mangle liter var det på og hvor mange af lamperne havde du i?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED lys

Indlæg af Carsten »

Jesper Krogh skrev:Hej. Jeg har kørt med de led fra akvastabil. I mit mark II akvarie. Var super glad for dem. Og de gav den mængde lys der skulle til. De har jo en bestemt form for reflektorer som gør at der kommer meget mere lys end bare de 3 watt pr. Diode. Havde sps og lps i.
Reflektorer/linser gør bare at lyset koncentreres mere
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: LED lys

Indlæg af Thue »

Prøv og søg om der ikke er noget i dit nær område som evt ligger inde med en par måler så kan du finde ud af om dit lys er nok eller ej.

Mvh thue
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED lys

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:Prøv og søg om der ikke er noget i dit nær område som evt ligger inde med en par måler så kan du finde ud af om dit lys er nok eller ej.

Mvh thue
Jeg har en par måler, men det kan han nok ikke bruge til så meget.
Men det jeg vil frem til, er at man desværre ikke rigtigt kan bruge en PAR værdi til så pokkers meget - fandt jeg ud af.
Da jeg købte måleren, var det min tanke at forsøge at lave en lille tabel, så f.eks. M. xx kræver så og så mange par for at trives og fremdeles.
Fakta var bare at de akvarier hvor jeg prøvede at måle, var værdierne så forskellige, at der ikke var nogen fælles nævner i det.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: LED lys

Indlæg af Jesper Krogh »

360 l havde 3 lamper i.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: LED lys

Indlæg af Anden »

Carsten skrev:
Jesper Krogh skrev:Hej. Jeg har kørt med de led fra akvastabil. I mit mark II akvarie. Var super glad for dem. Og de gav den mængde lys der skulle til. De har jo en bestemt form for reflektorer som gør at der kommer meget mere lys end bare de 3 watt pr. Diode. Havde sps og lps i.
Reflektorer/linser gør bare at lyset koncentreres mere

Hvis du har en par måler så ved du jo også at reflektere kan give 20%-50% flere par fordi de jo "bare" koncentrere lyset i den rigtige retning.

Jeg har også de led og de er fine og giver ok lys men jeg solgt mine da jeg ikke syntes de er gode nok til prisen og den fakta at man skal købe strømforsyning ved side af og give kassen hvis de skal kunne dæmpes og inden man har set sig om har man givet mere end de andre løsninger vil koste.
Billede
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: LED lys

Indlæg af The Baptizer »

Det er rigtig der er reflektorer i Akvastabil lamperne, men tvivler på de forøger lyset med ret mange procent. LED-lys er jo i forvejen ret koncentreret.

Men hvis Jesper kunne have et akvarie som det på billedet kørende med kun 3 lamper, så tror jeg ikke det er lysmængende den er galt med ved mig, da jeg har 4 lamper på min (i en tilsvarende længere længde).
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3761
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: LED lys

Indlæg af charlie saltvand »

Hvordan er dine værdier? De 3 hellige og nærring, po4, no3..... Og derefter evt. andre stoffer, iod, jern, osv osv. Måske er det noget der der gør dine koraller ikke trives optimalt?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: LED lys

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:
Thue skrev:Prøv og søg om der ikke er noget i dit nær område som evt ligger inde med en par måler så kan du finde ud af om dit lys er nok eller ej.

Mvh thue
Jeg har en par måler, men det kan han nok ikke bruge til så meget.
Men det jeg vil frem til, er at man desværre ikke rigtigt kan bruge en PAR værdi til så pokkers meget - fandt jeg ud af.
Da jeg købte måleren, var det min tanke at forsøge at lave en lille tabel, så f.eks. M. xx kræver så og så mange par for at trives og fremdeles.
Fakta var bare at de akvarier hvor jeg prøvede at måle, var værdierne så forskellige, at der ikke var nogen fælles nævner i det.
Nok er vi enige om at feks m.xx kan trives fra mellem x-x par værdier, men personligt giver de en rimelig klar melding om hvor høje eller lave ens par værdier er både i top og bund, og man kan derfra bedre komme nærmere om man har lys nok eller for meget.

Hvis han nu fik målt med en par måler, og der feks kun er 50 par i toppen og lavere i bunden så er man da klart inde på at der ikke er lys nok til feks sps.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED lys

Indlæg af Carsten »

Thue skrev:
Carsten skrev:
Thue skrev:Prøv og søg om der ikke er noget i dit nær område som evt ligger inde med en par måler så kan du finde ud af om dit lys er nok eller ej.

Mvh thue
Jeg har en par måler, men det kan han nok ikke bruge til så meget.
Men det jeg vil frem til, er at man desværre ikke rigtigt kan bruge en PAR værdi til så pokkers meget - fandt jeg ud af.
Da jeg købte måleren, var det min tanke at forsøge at lave en lille tabel, så f.eks. M. xx kræver så og så mange par for at trives og fremdeles.
Fakta var bare at de akvarier hvor jeg prøvede at måle, var værdierne så forskellige, at der ikke var nogen fælles nævner i det.
Nok er vi enige om at feks m.xx kan trives fra mellem x-x par værdier, men personligt giver de en rimelig klar melding om hvor høje eller lave ens par værdier er både i top og bund, og man kan derfra bedre komme nærmere om man har lys nok eller for meget.

Hvis han nu fik målt med en par måler, og der feks kun er 50 par i toppen og lavere i bunden så er man da klart inde på at der ikke er lys nok til feks sps.
Selvfølgelig kan man da måle PAR værdien, men om det er nok til SPS er så svært at sige. Værdierne for SPS gik lige fra 75 par og op til knapt 1000.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: LED lys

Indlæg af nbd »

Jeg har 56 3W Cree over 180 L - dog droslet ned til ialt 120W. Det giver et godt lys :-)
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: LED lys

Indlæg af The Baptizer »

Nu snakker I om PAR-værdier når I måler lys. Hvad er det i forhold til LUX?

Jeg har haft lånt en lysmåler en gang til min film-projektor, som jeg nok kan få lov at låne igen. Men den måler i LUX.

Jeres måler er også en man ligger ned i akvariet ikke?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LED lys

Indlæg af Carsten »

The Baptizer skrev:Nu snakker I om PAR-værdier når I måler lys. Hvad er det i forhold til LUX?

Jeg har haft lånt en lysmåler en gang til min film-projektor, som jeg nok kan få lov at låne igen. Men den måler i LUX.

Jeres måler er også en man ligger ned i akvariet ikke?
Der burde ligge læsestof om emnet her på forum
En lille smule kan du også se her
http://sygeplanter.dk/vaekstlys-til-pla ... tt-og-par/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"