"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Nielsk, om jeg ikke mindes forkert så fik jeg den i Maj, den var 1,5 cm lang og en af de første tank-breat fra Hong Kong. Den gik 3 måneder i karantæne for at vokse lidt og er vel 6-7 cm i dag.
Han (Vattenfall som han hedder) kan godt lide koraller om man er sulten, men hellere frost eller enkelt pellets.

@Gino, tak!
Jeg findes på Instagram også hvor det er meget enklere og økonomisk (på sigt) at være aktiv. Instagram har dog ikke 1% af den erfaring man kan få her på siden, derfor jeg stadig er aktiv :)
Siden jeg har investeret i god belysning over macro algerne, så dosere jeg ikke NoPoX længere.
PO4 dosere jeg primært med pellets 4-5 gange om dagen, og bliver det et problem bliver det flakes som har ekstrem meget PO4, så forbruget er meget højere end der forekommer naturligt.

Jeg har samme problem i "Svempas" akvarie på 4000 liter hvor jeg dosere ½ liter hver uge for at holde NO3 over 10. Han dosere 100 ml NoPoX hver dag da PO4 er høj da han ikke har et refugium, men mange koraller.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I morgen bliver det Redslime Remover, dyrt! men nu er jeg træt af cyano.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Endelig! Flot flot fisk! Går det godt med dem?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Du kan da bare deltage i alle konkurrencerne her på forum, så får du hvis du er heldig får du lidt præmier/økonomisk gevinst.. Eller bare indtil din konto på insta eksploderer og sponsorpengene ruller ind i lårtykke stråler :beer:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skulle være interessant med indsigt i hvordan i driver forummet, jeg er jo medlams ansvarlig på saltvattensguiden.se
Så alt for meget der til også at deltage i konkurrencer :) og det er jo ikke gratis at sende til Stockholm.

Efter et par dage med Red Slime Remover hvor jeg ikke var helt tilfreds med resultatet købte jeg alle eremitter min lokale puscher havde hjemme, det blev til 33, og så tømte jeg akvariet for tomme sneglehus, så vi siger 33+ han fik hjem 50 i går så overvejer om jeg skal plukke 20 til i dag...
Tanken er at det nok ikke gør ondt at de renser stenene lidt når de kribler og krabler.

Snakkede med Viking Reefer om det og han spurgte hvor ofte jeg "vasker" stenene ??? ??? ??? Ahva, var svaret.
Så jeg handlede en lille 2,3k pumpe, på med en stiv haveslange og så ellers i gang med at blæse af cyano og andet skidt på/mellem stenene.

Det tog 6 timer.
Jeg blev ret overrasket over hvor meget skidt der lå i/mellem/på stenene, bare et par minutter og jeg kunne ikke se hvad jeg lavede, så på med micro bobler, samt samme pump i overfladen for at give endnu flere bobler, vente 30-45 min og så tømme skummeren, og næste sektion.
Tænker jeg gær det igen i aften, og over de næste par dage til stenene er "rene", skal også bytte vand og her får jeg fokusere på at rense det sand som jeg har tilbage ordentligt, i med phytoplankton dagligt (3 liter) og onsdag/torsdag i med gode bakterier.

Ja og så ellers bare håbe og be at mine koraller klare dette, men måske de bare nyder at der er ekstremt meget organisk materiale i vandet, hvad ved jeg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Jeg har i flere år, kørt med spuling af stensætningen, med en håndholdt pumpe... ca en gang om ugen, bliver der blæst godt igennem, imellem og bagom alle sten.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Virvler lortet så ikke bare rundt og ligger sig igen ?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Tykki skrev: lør 28. okt 2023 18:10 Virvler lortet så ikke bare rundt og ligger sig igen ?
En del af det ryger i overløbet og bliver taget af skummeren
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Pumpen har 2 funktioner.

Den anden er at lave "micro" bobler, det larmer en del :)

Jo en del af skidtet ligger sig på stenene, sandet og korallerne, og en del går i skummeren.
Ved ikke om det kan ses på billedet, over akvariet til venstre har jeg et malerfilter hængende. Eller rettere en rød skuffe i plast med et malerfilter i, her cirkulerer jeg 5000 liter vand igennem, så filteret bliver helt sort, skal nok tage et billede senere da den skal byttes i dag.

Akvariet ser meget friskere ud efter en rengøring som denne, gjorde det igen i dag og fik "bare" holde 2 pauser for at lade vandet klarne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

filter.jpg
Lidt mudder fik jeg da ud vandet :)

Blæste alle LS i dag og det gik at se gennem vandet, så en klar forbedring.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Casper M »

Tager du bare en cirkulationspumpe foran alle sten?

Hæver det ikke nitrat og phospat når man “vivler” alt snask ud
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja, jeg tager en pumpe og da mit system er lidt stører har jeg en lille slange på pumpen, og går helt enkelt i dybden med rengøringen på alle sten i forskellige vinkler.

Jeg er ikke sikker på om NO3 og PO4 sår op, skal måle i morgen. Personligt håber jeg at alt dette skidt er ditrius, så jeg forventer ikke at det har nogen som helst indflydelse på noget som helst, ja ud over at klarheden i vandet kommer blive bedre, håber at korallerne enklere kan udvikle en "rod" at stå på så de kommer vokse hurtigere og da jeg også blæser korallerne så kommer de ikke dø fra ind siden.

Forventer at jeg får hjem 1 oceanmotion motor i den kommende uge, samt en NEO5 og 3 oceanmotion holdere til NEO5.
2 Blades GROW 145 cm. Så en stor opgradering på tekniksiden.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Thomas fra Stockholm skrev: tirs 24. okt 2023 22:14 @Nielsk, om jeg ikke mindes forkert så fik jeg den i Maj, den var 1,5 cm lang og en af de første tank-breat fra Hong Kong. Den gik 3 måneder i karantæne for at vokse lidt og er vel 6-7 cm i dag.
Han (Vattenfall som han hedder) kan godt lide koraller om man er sulten, men hellere frost eller enkelt pellets.

@Gino, tak!
Jeg findes på Instagram også hvor det er meget enklere og økonomisk (på sigt) at være aktiv. Instagram har dog ikke 1% af den erfaring man kan få her på siden, derfor jeg stadig er aktiv :)
Siden jeg har investeret i god belysning over macro algerne, så dosere jeg ikke NoPoX længere.
PO4 dosere jeg primært med pellets 4-5 gange om dagen, og bliver det et problem bliver det flakes som har ekstrem meget PO4, så forbruget er meget højere end der forekommer naturligt.

Jeg har samme problem i "Svempas" akvarie på 4000 liter hvor jeg dosere ½ liter hver uge for at holde NO3 over 10. Han dosere 100 ml NoPoX hver dag da PO4 er høj da han ikke har et refugium, men mange koraller.
Hvad hedder du på insta? Nej jeg syntes også det er rart at være herinde og særligt efter siden har fået en overhaling!
Ok hvad brand foder bruger du? Er der mere po4 i flages end pellets?

Det er ret spændende med din spuling af dit rev! Så forhindre du måske på sigt old tank syndrome 🙂
Spændt på at se om dine værdier er steget?

Har du ellers gode erfaringer med nopox? Oplever du den har indflydelse på både po4 og no3?

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Casper M »

Thomas fra Stockholm skrev: søn 29. okt 2023 23:25 Ja, jeg tager en pumpe og da mit system er lidt stører har jeg en lille slange på pumpen, og går helt enkelt i dybden med rengøringen på alle sten i forskellige vinkler.

Jeg er ikke sikker på om NO3 og PO4 sår op, skal måle i morgen. Personligt håber jeg at alt dette skidt er ditrius, så jeg forventer ikke at det har nogen som helst indflydelse på noget som helst, ja ud over at klarheden i vandet kommer blive bedre, håber at korallerne enklere kan udvikle en "rod" at stå på så de kommer vokse hurtigere og da jeg også blæser korallerne så kommer de ikke dø fra ind siden.

Forventer at jeg får hjem 1 oceanmotion motor i den kommende uge, samt en NEO5 og 3 oceanmotion holdere til NEO5.
2 Blades GROW 145 cm. Så en stor opgradering på tekniksiden.
Fedt tak :)

Du må lige opdatere om du oplever en stigning i no3 og po4
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

@Thomas fra Stockholm

Kan du huske at på side.... 26 - 28 agtigt her i den fine tråd der viste jeg en opbygning af en POWERPUMPE.... Den virker altså stadigvæk,jeg mener du prøvede det i en kort periode eller hvad?

Se fx her hvis du har glemt det :-)

https://www.reef2reef.com/threads/diy-p ... er.743895/
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Gino: På instagram er jeg; https://www.instagram.com/large_reef_in ... olm_2400l/
Den normale fryst, jeg kan godt "lide" Marine Mix, pellets er Ocean Nutrition, blå og grøn mixet. Flakes har jeg hjemme altid, men det er bare om PO4 er lavt da min erfaring er at de indeholder ekstremt meget PO4.

Efter jeg har opgraderet belysningen over macro algerne er jeg stoppet med at dosere NoPoX, men jo det har en positiv effekt på NO3 og PO4.

Skal nok måle i dag.

Tak for reminder Charlie, den ide havde jeg glemt alt om, da jeg fik konstrueret et hængefilter. Men 100 at jeg skal have bygget en sådan, den renser mens jeg rengør og kan hænge i et par timer efter også. GENIALT helt enkelt!
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Her er en anden tråd med lidt mere info.

Jeg havde det i min sump og den kunne næsten kører 14 dage inden filtervat skulle skiftes.

https://www.reef2reef.com/threads/a-pow ... ks.847859/
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt PCV og jeg har et rigtig fint lille filter/støvsuger. Suger jeg derfra jeg blæser slipper jeg bore huller, vi må se hvad som kommer fungere.

Tak for alle tips, det her skal nok blive rigtig godt og kommer koste småpenge.

Tuner den lidt og montere en luftslange med ventil så den stadig kan lave micro bobler, det her bliver sq smart.

Legede med tanken at forme filter vat holderen, men tror ikke det giver andet end problemer. (nu skal jeg måle)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

KH = 7,19
PO4 = 0,06
NO3 = 11,2

Jeg skulle lyve om jeg påstår at jeg ikke er overrasket, men kan jo være ditrius som jeg har fjernet.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Thomas fra Stockholm skrev: man 30. okt 2023 10:25 @Gino: På instagram er jeg; https://www.instagram.com/large_reef_in ... olm_2400l/
Den normale fryst, jeg kan godt "lide" Marine Mix, pellets er Ocean Nutrition, blå og grøn mixet. Flakes har jeg hjemme altid, men det er bare om PO4 er lavt da min erfaring er at de indeholder ekstremt meget PO4.

Efter jeg har opgraderet belysningen over macro algerne er jeg stoppet med at dosere NoPoX, men jo det har en positiv effekt på NO3 og PO4.

Skal nok måle i dag.

Tak for reminder Charlie, den ide havde jeg glemt alt om, da jeg fik konstrueret et hængefilter. Men 100 at jeg skal have bygget en sådan, den renser mens jeg rengør og kan hænge i et par timer efter også. GENIALT helt enkelt!
Det er også der foder jeg bruger, vil mene det er noget af det bedste foder man kan få! men vidste dog ikke det med at der er mere po4i flakes end der er pellets!

Lige en spørgsmål angående dit filtervat/pumpe, grundet til små bobler er det fordi de binder skidtet bedre?
Jeg kunne godt finde på at prøve at lave en løsning selv. men hvis du bruger en 5000 liter pumpe kommer der så ikke en mere hård stråle ud i akvariet?

Hvad plejer din po4 og no3 at ligge på nu jeg ser dine nye målinger efter spuling?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Sorry for at blande mig i tråden Thomas, men den "power pumpe" Jeg brugte og har i tankerne er "passiv" dvs det er ikke en "spulepumpe". Man kan selvfølelig godt bruge den som sådan en, men tanken med den konfiguration jeg linker til er følgende.... Filtervat rulles STRAMT og flere runder rundt om indsugningsrør, med en masse små huller i... Efter lidt tid (afhængigt af hvor meget lort der er i vandet) bliver vattet mere og mere stoppet til, hvilket skaber nærmest et vaccum inde i vatrullen. Det store tryk der er inde i vattet smadre cellerne i fx cyano, dino, osv osv samtidigt med at vandet renses... Når pumpen begynder at smide mange mikrobobler ud og næsten ikke kan suge mere igennem vattet er det tid at skifte vattet. Min pumpe lå i sumpen. Det gav KRYSTAL KLART VAND...


Heeyy.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

charlie saltvand skrev: man 30. okt 2023 20:59 Sorry for at blande mig i tråden Thomas, men den "power pumpe" Jeg brugte og har i tankerne er "passiv" dvs det er ikke en "spulepumpe". Man kan selvfølelig godt bruge den som sådan en, men tanken med den konfiguration jeg linker til er følgende.... Filtervat rulles STRAMT og flere runder rundt om indsugningsrør, med en masse små huller i... Efter lidt tid (afhængigt af hvor meget lort der er i vandet) bliver vattet mere og mere stoppet til, hvilket skaber nærmest et vaccum inde i vatrullen. Det store tryk der er inde i vattet smadre cellerne i fx cyano, dino, osv osv samtidigt med at vandet renses... Når pumpen begynder at smide mange mikrobobler ud og næsten ikke kan suge mere igennem vattet er det tid at skifte vattet. Min pumpe lå i sumpen. Det gav KRYSTAL KLART VAND...


Heeyy.
Hej Charlie.

Ok det er ret spændende det her syntes jeg. Jrg kunne godt lave et sådan slags filter til at sætte i tanken engang imellem(har ingen sump i det lille)
Gav du bare fuldt knald på din dc pumper eller skruede du op gradvist?
Ret smart det tager uønskede ting som cyano og Dino mm.

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg brugte en stor gl tunze returpumpe, så det var bare fuld fart frem :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Gino, microboblerne er til efter jeg har gjort rent stenene, jeg bruger metoden om natten også for at holde PH oppe og gøre rent vandet.
Microbobler binder småelementer som i den perfekte verden går i overløbet og ned i skummeren. Det er ikke perfekt, men overraskende effektivt, mit vand er krystalklart om morgenen.

@Chalie, det ene udelukker ikke det andet :)
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Thomas fra Stockholm skrev: tirs 31. okt 2023 10:23 @Gino, microboblerne er til efter jeg har gjort rent stenene, jeg bruger metoden om natten også for at holde PH oppe og gøre rent vandet.
Microbobler binder småelementer som i den perfekte verden går i overløbet og ned i skummeren. Det er ikke perfekt, men overraskende effektivt, mit vand er krystalklart om morgenen.

@Chalie, det ene udelukker ikke det andet :)
Ok ja det går god mening!

Det har givet mig lidt blod på tanden og lave engang til min lille bajle og så sætte til engang imellem efter behov!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

blower.jpg


En lille film, og min prototype af en vand bøsse.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Fine fisk!!!
flere videoer tak.
Jeg bruger også at spule min stensætning igennem med håndholdt pumpe. Det giver en masse detruitus i vandet som fanges i rullefilter.
Det er skægt at se - mandarinfiskene elsker det og helt oppe og køre over alle de smådyr som spules ud af deres huler
SPS : Stability provides succes
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Thomas fra Stockholm skrev: fre 3. nov 2023 19:07 blower.jpg



En lille film, og min prototype af en vand bøsse.
Dælme nogle fine fisk du har dig der!

Den pistol der kommer du vat op i tragten eller?
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Gino, jeg er tæt på målet, overvejer om jeg skal have en kejser eller 3 til inden det er tid til en Achilles som sidste fisk.
Går også med tanker om der skal flere kiruger i, jo og så var det 10 gang jeg næsten tog hjem en Gomphosus caeruleus men jeg modstod endnu engang.

Tanken er at der skal i filtervat i tragten, men jeg overvejer at teste med filterballs som jeg anvender både i poolen og jacuzzi. En håndfuld af dem kan holde en 1000 liters jacuzzi krystal klar. Jeg kommer teste naturligvis.

I dag gik jeg "full retard" eller "No Limits" og det blev til 2 små fragger af Dendronephthya i orange og rød samt en blå Gorgonia.
Trods jeg dosere 3 liter Phytoplankton om dagen, så er jeg ikke overbevist, PT er begge i DT, og om det ikke går laver jeg om min karantæne til et ikke Photo syntetisk akvarie hvor jeg kommer dosere alt Phytoplankton i inden det kommer op i DT.

Har købt en brugt lille Tunze wavemaker så det tror jeg kan blive et rigtig fedt projekt.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Thomas fra Stockholm skrev: lør 4. nov 2023 23:44 Tak Gino, jeg er tæt på målet, overvejer om jeg skal have en kejser eller 3 til inden det er tid til en Achilles som sidste fisk.
Går også med tanker om der skal flere kiruger i, jo og så var det 10 gang jeg næsten tog hjem en Gomphosus caeruleus men jeg modstod endnu engang.

Tanken er at der skal i filtervat i tragten, men jeg overvejer at teste med filterballs som jeg anvender både i poolen og jacuzzi. En håndfuld af dem kan holde en 1000 liters jacuzzi krystal klar. Jeg kommer teste naturligvis.

I dag gik jeg "full retard" eller "No Limits" og det blev til 2 små fragger af Dendronephthya i orange og rød samt en blå Gorgonia.
Trods jeg dosere 3 liter Phytoplankton om dagen, så er jeg ikke overbevist, PT er begge i DT, og om det ikke går laver jeg om min karantæne til et ikke Photo syntetisk akvarie hvor jeg kommer dosere alt Phytoplankton i inden det kommer op i DT.

Har købt en brugt lille Tunze wavemaker så det tror jeg kan blive et rigtig fedt projekt.
Ja du har også nogle fede fisk! Hvad kejsere har du i tankerne?
Haha den fuglenæb er også en sjov fisk, kender et par stykker der har haft den men den ene var dog træt af hans da den flyttede rundt på hans koraller mm :beer:
Ok hvad er det for filterballs? Ikke dårligt med både pool og jacuzzi, det gad jeg godt :T

Hold da op det var ellers ikke så lidt phytoplankton, opdrætter du selv når du bruger den mængde? Jeg har også haft dendro og den fin meget artemia og det var den super glad for:-)
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"