"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Jeg så dem for første gang idag på nettet... De fik gode anmeldelser fra brs.. .. Kan du ikke føre dem tættere til vandspejlet for at få shimmer?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Vent med Blades, min ene er præcis gået i stykker...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tid til en lille opdatering, har været forkølet, altså næsten død :) ja og så blev jeg ret skuffet over at min Blade ikke virker som den skal. Har dog fået svar fra AI at det er en mekanisk fejl og den formentligt skal en tur til DD i UK, så må tiden vise hvor lang tid det tager.

Så det var med let rystende hånd jeg målte de 3 hellige. Men der var bestemt ingen anledning til det da KH var stabilt på 7,56, NO3 på herlige 20 ja og så en lille overraskelse PO4 på 0,05.

Nu har min HellFire gået i karantænen i snart 1 uge, og der kommer den nok fortsætte med at bo i lang tid. Jeg vil jo gerne at den vokser og så har jeg fået fat i 2 stk. 70 cm Blades meget billigt, MichaelE fik 3 stk til hans LPS system gratis af AI, men 2 af dem var der noget galt med farven, ikke at jeg kan se det, men han får 2 nye.

De kommer med tiden at skulle hænge i min sump/karantæn/LPS kar.

I morgen er det butikstræf hos Aquariatech arrangeret af søstersiden i Sverige (mig), så det glæder man sig til.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Sejt du du overlevede forkølelsen😂
Lad os da se lidt billeder og beskrivelse af dit lps kar?
God fornøjelse med træffer og hils fra danmark😎🐠🤓🙏
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

LPS karet er stadig på et avanceret ide-stadie.

Akvariet måler 65 * 70 * 55 cm (d b h) så 250 liter, det er dog bare 50 cm af de 70 cm i bredden man kan kigge ind i da jeg har overløbs boksen i vejen, da jeg byggede systemet var denne del kammer 2 til macroalger hvilket viste sig var alt for meget alger.

Først skal jeg have ud ALT og rengjort. planen er et rigtigt "floating reef" fra CoraroC https://www.aquariatech.eu/category/coraroc-aquascape
Jeg regner med 5 "hylder" af forskellig størrelse.

Bundlaget har jeg ikke lagt mig fast på, men det kunne let blive en blanding af "Marco Rocks Foundation Rock" med ½ cm sand visse steder.

Belysningen bliver Blades, og cirkulationen enten en NEO 5 eller NEO 3 monteret på en OceanMotion motor, alternativ en Tunze wavemaker med en NEO3+Oceanmotion.
Tanken er at emulere tidevandet så korallerne står og svejer i forskellig retning alt efter tid på dagen.

Mit phytoplankton skal gå direkte i akvariet, så korallerne bader i mad.

Af LPS bliver det nok en masse forskelligt, men vil forsøge at have samme type af LPS på de forskellige hylder.

Fisk bliver der ikke meget af, men en enkelt kirug for at hjælpe til med algerne, Tomini Tang er et bud, pipefish eller en Rhinomuraena Quaesita skulle jo være coolt :) Tænkte par i Mandarin, men det ved jeg at jeg ikke gider i længden.

Planeringen er langt fremme, men der er andre fisk der skal i det store før jeg går i gang, så om alt flasker sig begynder jeg om et års tid :)
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg må indrømme det ser spændende ud med metoden til at sætte sin koral fast på. ( overvejer i næste setup pvc stænger og huller) , men dette kunne være en god og lettere løsning

Hvordan virker og vil de virke i en fast stenopsætning, med kolonier på. Er de lette at tage af, og evt. holdbar løsning for permanent løsning i akvariet
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

PVC stænger og huller er en god løsning, jeg har testet, om du fylder i mellemrummene med StoneFix får du en rigtig fed scape som holder max.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

superplug.jpg
Trykkede forkert.

Mattias har lavet en interassant "superplug" du sikkert kan 3D kopiere *:) og jeg har selv leget med huller i stenene, men det giver ikke samme fleksibilitet at du altid kan flytte en koral efter behag.
Dette er ikke perfekt da koraller jo vokser på foden og kan vokse over "pluggen".

Der findes 2 forskellige modeller, en som man enkelt kobler sammen og en anden hvor der er forberedt en skrue som låser stenene sammen. Så jo det kan fungere i det lange løb. Tjek https://www.instagram.com/p/C0bja94M7SX/ eller google lidt, jeg er solgt.

Spiler alert er naturligvis at dette bliver en ekstrem dyr løsning for systemer som mit, så jeg skulle ikke gå den vej, men 100 at det bliver løsningen i mit LPS akvarie på 250 liter.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Det lyder jo hen af mit lps kar... Altså den del med næsten ingen fisk 😁
Jeg elsker mandarin fisk og tænker jeg absolut skal have i baljen på et tidspunkt ♥️
Hvordan vil du filtrere baljen?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Akvariet er koblet til resten af systemet, og vandet er krystalklart, hvilket er ret fedt.

Oprindeligt var det til macroalger, men jeg indså at det var nok med 300 liter macroalger, da alle værdier altid var 0.

Så vandet fra DT løber ned til min store skummer, derefter macroalger, en lille NYOS2500 skummer med CO2 scrubber or Ozon.
Sidst i returkammeret hvor pumpen som forbinder LPS med systemet ligger.
Så det er mere en udfordringer at holde oppe næringen, og derfor jeg planere at dosere med phytoplankton direkte i dette akvarium.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Et helt andet "problem" jeg har er om jeg skal have flere fisk i akvariet?

Altså ud over en Achilles og en Imperator. +småfisk.

Jeg ender på 5 store kejsere, 5 mindre kiruger og 5 store kiruger, om "Doris" regnes med for en stor kirug.
Dertil kommer totalt 7 andre store fisk, som Moris Idol, FoxFace og "Butterfly" *3

Så 17 store fisk (+35 cm), 5 mindre og rundt 50 småfisk.

Spørgsmålet er om det allerede er for mange fisk på sigt altså, og om jeg skal have flere, og hvilke?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Der er altid plads til flere fisk’ du har jo et Ocean ! Se lige min lille balje !
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ha ha ha, ja så er det jo bare og handle :)

Men hvilke?

Små varianter med chanc at de skal blive venner for livet...

Min forhandler har fået hjem yngel på Diacantus, Goldflake og Multifasciata 3 af mine favoritter, 1,5-3 cm.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Jamen en a hver!
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Søndags opdatering.

IGEN panik i Stockholm :) så at PH i kalkreaktoren var 7,6 og ikke 6,6, men ikke let når brillerne ligger på bordet og man bliver mere moden.

KH var dog bare på 6,88 kl 10:00 og PH i akvariet var bare 7,91 så en teori er at den kommer at rase ned over dagen når(om forbruget kommer i gang.

Det positive er at jeg tog fat i nakken på den akvarie ansvarlige og han fik en opsant til de varme lande. Jeg har haft en PH controller fra Aqua Media liggende i 6 måneder, og samtidigt irriteret mig over at jeg ikke ved hvad PH i akvariet er da proben var i reaktoren.

Så det fik jeg fikset nu, fik i PH proben i akvariet kl 10:00 og nu tuffer reaktoren på 6,69 i PH.
Nu jeg kan holde stabilt PH automatisk kommer der på en timer så stepper pumpen bare køre om dagen. (10 timer)

Gjorde lidt rent i Karantænen, ud emd en del sand og 100 liter vand. Skal have ud 100 liter til i dag da Saliniteten var lidt høj.

Dagens andre projekter er i prioritering orden at få blæst stenene, bytte masser af vand og kople på controlleren til min Phytoplankton reaktor som endnu ikke er død :) Altså kulturen.

Og en lille film.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tid til pause, og snart øl, helt dehydreret i dag :)

Tror det er 2 år siden jeg gjorde rent mine skummer pumper, og har ikke fået nogen god effekt fra skummeren, jeg ser jo lav PH trods CO2 media og Kalkwasser.

Så tænkte at jeg kunne bruge min 8k til at vaske stenene efter rengøring. Det var ikke en helt dum ide...

På min meget lange liste får jeg tilføje nye skummer pumper.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

@Thomas fra Stockholm Den øl er da helt fortjent :beer:
Puha 2 år uden at ordne skummerpumperne, der kan da ikke ha været meget gang i afskumningen?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

:beer: Ja den var go :) fortjente to til efter at have bygget 2 huse, man har efterhånden lidt erfaring med pepparkagshus.

Skal vi ikke bare sige at jeg de seneste 6-12 måneder har skimmet "vådt", og at vandsøjlen i skummeren var ½ vejs oppe i koppen. Nu kan jeg igen få på lidt "foam", men nye pumper slipper jeg ikke for. Jeg fjernede først Blau pumpen på 8k, og min Jebao (øverst) lavede lige så meget skum som der er bobler i en Faxe Kondi Light :)
Den ene er begyndt at ruste lidt, og den anden når jeg gjorde rent den ved magneten, kunde jeg mærke at den havde en lille bule = der er kommet ind lidt vand og den er begyndt at ruste.

Detrius var der også masser af under skummeren, og selv om jeg forsøgte at suge det ud, så skal den gøres rent efter jul / eller i Januar. Så ud med alt vand i sumpen, og skrubbe.
Samme planer har jeg for mine macroalger.

Masser af projekter i et stort akvarium som efterhånden har et par år på nakken, præcis som et hus, der er sq altid noget der skal fikses.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Dygtig jeg var i dag, fik næsten fikset Phytoplankton reaktoren, alt jeg manglede var 2-3 meter luftslange.

Så nu suger den vand med nærring fra en provisorisk skål på1,5 liter og smider det i DT.

En anden ting hvad angår kalciumreaktoren...
Håber jeg svare mit eget spørgsmål. Jeg har jo gået fra 7,8 til 6,6 og om jeg ikke mindes ret er det en logaritmisk skala, ikke at det er vigtigt.
Men den har i dag stort set bare doseret brugt CO2 hvilket måske er logisk da der er 18 kg medie i reaktoren, så jeg antager at det er helt normalt?

Jeg undre mig meget da jeg vel har tilsat 30 liter saltvand, og nej ikke noget vand på gilvet. Jeg har sikkert misset hver gang den er begyndt at dosere CO2 for så er der sikkert kommet en masse, eller kan det være sådan at der er luftbobler i stenene som frigives...

Nuvel, vi tjekker i morgen, nu er det fordobl.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

alt godt med lidt fortjente øl efter det lidt kedelige rengøring, skååål :beer:

Hvad endte du med at købe af fisk , du nævnte tidligere?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Kalkreaktor opdatering.
Jeg kom frem til at slangen i stepper motoren skal skiftes, når jeg skiftede PH proben er fødeslangen blevet tømt, og da den først skal løfte vandet 1,5 meter så var det for meget og den trak ind luft i stedet. Hvilket betyder at kalkreaktoren larmer en helvedes masse og den bruger meget CO2, så den larmer endnu mere.

Op på skamlen så jeg var i samme højde og så hjælpe i gang pumpen, men en mundfuld vand. Nu tyngde kræften hjælper trækker den ikke luft og kalkreaktoren fungere og larmer ikke :)

Fisk opdatering.
Ingen beslutning er taget endnu, men det kribler i pungen da min forhandler har lidt eksklusive "captive bread" kejsere hjemme.
Diacantus, Goldflake og Multifasciata, specielt den sidste skulle fint kunne leve hele livet i mit LPS akvarie.

Dog bliver det mere teknik inden fisk, skal først træffe en beslutning om hvad jeg skal gøre med mine closed loops.
Elsker dem, men placeringen er skod helt enkelt. Vedligeholdelse er et helvede.
AI NEO5 skal handles, og et par extra Blades, Skummer pumper...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Godt Nytår!

Målte fint vand i dag.
PO4 = 0,04
NO3 = 8,6
PH morgen = 8,16
PH aften = 8,27
KH 8,5

Lidt koldt bare på 22 grader så satte op varmen i gulvet med 1 grad.

Over julen har jeg fået fikset til min ene Octo 4 pumpe så lidt mere cirkulation.
Fik hjem lidt red-slime-remover fra guds eget land, good stuff. Skal til Atlanta i januar med job og kommer handle lidt mere.

Mere cirkulation er prio 1, både i akvariet og recirkulerende. Desværre kan jeg ikke få mere igennem min macroalge sump da den er designet dårligt, så det bliver fra skummersumpen til DT, her har jeg 2 stk. 40 mm rør hvor vandet falder 1 meter... Lyder lidt men kommer forsøge at smide 4k liter mere igennem.
Samtidig kommer jeg hænge mit rullefilter i skummer sumpen for at få mest muligt rent vad retur.

Et real skal det også blive til;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

En smuttur til Atlanta på SKO i ugen. Onsdag aften havde vi Georgian Aquarium for os selv, verdens 3 største akvarium. Lægger op lidt film på min youtube kanal da sådanne kontent ikke rigtig duer på Instagram.

Spurgte min Uber hvad han anbefalet man gjorde om man havde ½ dag som turist... Sov længe var hans svar :) Ellers var der akvariet, Coca Cola Museum, OL parken og CNN Tower som er flyttet til en anden by, men det vidste han tydeligvis ikke. Alt er samme sted, så har du vejen forbi med familien, så kan man vel bruge 8 timer i Atlanta, så har man set ALT.

OT: En god akvarie bekendt fik fat i en ret stor pakke med masser til max 1/6 del af ny prisen, alt havde lagt i en papkasse i 3 år og ny skulle han hjem til Polen og i stedet for 50k ville han nu have 20k. Visse dele var for store til hans kommende system så jeg fik dem til en OK pris.
En Chiller Teco TK2000 og en Abyzz A400 får jeg hjem i ugen, :) Til den pris jeg betalte så kan jeg bruge lidt tid på at bytte eventuelle reservedele...

Min første tanke var at bruge Abyzz pumpen som returpumpe, men jeg får MAX 12 000 liter igennem mit refugium.
Tanke 2 var at smide den på min skummer, reservedelene ligger på €450,- Jeg har en kopi af en "Bubble King® DeLuxe 400 internal DC" og jeg er kommet frem til at den har "2 x Skimmer-pump: Bubble King® 2500 DC" som totalt giver 5000 liter luft og 8000 liter vand.

Spørgsmålet er kort om ABYZZ pumpen som giver 23000 liter vand er totalt overdimensioneret som skummer pumpe og at jeg får mere værdi ved helt enkelt at bruge den som en "set and forget" close loop pumpe?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det har været pisse koldt i Stockholm ganske længe så nu jeg fik hjem en køler læste jeg manualen, og jo den har et 400W varmelegeme også, den plus en 400W ABYZZ som har en drift temperatur rundt 60 grader ved 90% fik over 2 dage temperaturen op på behagelige 24,5 grader i vandet.

Jeg var kommet helt ned på 22,3 grader da jeg ikke har nogen varme ud over teknik.

Desværre udeblev reaktionen på forandringen ikke, og samtidig med at jeg har opgraderet cirkulationen med 15 gange mere cirkulation af alt vand i timen, og skabet lidt rundt for at få bedre cirkulation, så har energien i fiskene været noget nært ekstremt under dagen i dag.
Mine 2 gule kiruger og 2 Xanturum havde lagt en strategi, og den hed, DØ Gul Kirugen nr. 3 i akvariet.

Efter en LANG dag med mange forsøg at fange stakkels nr. 3 med fælder med mere lykkedes det endeligt da den blev presset op i et hjørne.
Det ser ikke ud som om der er direkte skader på den, ud over at finnerne har mange sprækker, nu går den i karantæne akvariet næsten for sig selv, bare en lille Tomensis sol selskab.
Svempas vil have den, men den skal lige hele ordentligt da han har 2 gule i dag. Får se on den får samme omgang i hans lidt større akvarie.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Endelig lidt ro på i akvariet igen...

Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Casper M »

Hvordan er din goldflakes opførsel mht sps koraller?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Min goldflake aka Vattenfall som den eneste fisk med et navn i akvariet :)
Den er en af de første i EU som er ynglet i fangeskab, så den har jo aldrig set en koral, og er PT (knock-on-wood) reefsafe.

Min Diacantus kan finde på at kopiere min Semilarvatus men det er meget lidt de prikker på SPS.

Sidst er banditten, blueface, han kan rigtig godt lide Zoa og Jasmine koraller, jeg er ingen fan af Jasmine, så på den front er han lidt af en favorit :)
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Casper M »

Thomas fra Stockholm skrev: tirs 23. jan 2024 21:20 Min goldflake aka Vattenfall som den eneste fisk med et navn i akvariet :)
Den er en af de første i EU som er ynglet i fangeskab, så den har jo aldrig set en koral, og er PT (knock-on-wood) reefsafe.

Min Diacantus kan finde på at kopiere min Semilarvatus men det er meget lidt de prikker på SPS.

Sidst er banditten, blueface, han kan rigtig godt lide Zoa og Jasmine koraller, jeg er ingen fan af Jasmine, så på den front er han lidt af en favorit :)
Okay tak 😊

Jeg synes det er en af de flotteste kejsere man kan få har bare været lidt nervøs med om den ville gå i korallerne men måske jeg skal give det et forsøg!

Har plads til at tilføje 1-2 store fisk endnu så de skal vælges nøje 😅
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

kirurger er de hårdeste dræbere til trods de er vegetare! Man tænker det er det samme når man møde de fredelskende menneskelige vegetare for ve den der spiser kød og ikke respekterer alt levende liv på jorden som dem :dizzy: :biggrin:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Casper, det er jo som altid smag og behag, jeg elsker min goldflake, men nummer 1 er stadig Navarcus, derefter Diacantus. Har at gøre med deres dejlige personlighed.

Alle fisk som ej får nok mad kan være rigtige røvhuller, så jeg siger ikke at jeg er uskyldig da jeg i perioder er nærig med mad.

Tror jeg har fået Hydroids, så i med masser eremitter og lidt nudibranches bestildt.
Skulle være værdt det om jeg han få en nudibranch at overleve :)

Copperbandet jeg har haft i 3 år fandt vej ind i min nye Abyzz 400 pumpe, 3d printet fiske og sneje beskyttelse kommer typ onsdag.

3,4% vandbytte om dagen da jeg samtidig har latterligt mange partikler i vandet.

Nej det går ikke pisse godt for Revet i Tyresö PT.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"