"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Dværgkejsere
Paracentropyge multifasciata
Centropyge acanthops

Kejsere
Apolemichthys xanthopunctatus
Pomacanthus navarchus
Pygoplites diacanthus
Pomacanthus xanthometopon

Til pool bruger man ofte sandfilter, jeg bruger filterballs som i princippet er små vatkugler, poolen er ikke meget større end akvariet :) 4 * 2 * 1,2 en fritstående som vi har gravet ned. OM renten nogen gang går ned vil vi gerne have en rigtig pool. Og om elpriserne går at stole på havde Jacizzien været på året om.

Jeg har en Deltec Phytobreader 18 liters modellen og en 54 liters spand ved siden af, hvor jeg har blandet salt og nærring. Tænker jeg ønsker mig en stepperpumpe af julemanden :) Så det bliver automatiseret.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »



Tror jeg har delt film fra dette akvarie tidligere, det er Svempas 4000 liters og han har langt om længe fået en stor Achilles.

Han havde lånt en avklimatiserings boks og naturligvis hoppede den ud mens han satte på låget.
Gode råd var dyre da den blev jagtet af en ca 12 cm Liniatus, den her er +20 cm. Men nu efter 10 dage får den svømme i fred, jeg er meget spændt på om det bliver hævn nogen gang...
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Casper M »

Thomas fra Stockholm skrev: man 6. nov 2023 20:16

Tror jeg har delt film fra dette akvarie tidligere, det er Svempas 4000 liters og han har langt om længe fået en stor Achilles.

Han havde lånt en avklimatiserings boks og naturligvis hoppede den ud mens han satte på låget.
Gode råd var dyre da den blev jagtet af en ca 12 cm Liniatus, den her er +20 cm. Men nu efter 10 dage får den svømme i fred, jeg er meget spændt på om det bliver hævn nogen gang...
Flot Achilles! Har den gået i akvarie før?

Du mangler da også en i dit flotte rev :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

20231109_125043.jpg
Endeligt blev jeg af med mine Philips Coral Care Gen 1.0 lamper :) Dem har jeg været godt træt af længe. Controleren gik i stykker så det var ON/OFF i pisgule farver og 500 PAR på bunden.

Nu har jeg 3 stk. AI Blade GROW og 1 stk. AI Blade GLOW. PAR ligger mellem 150 og 450. Jeg har og planere Chalice, Goniopora og Pavona på stenene som ligger på bunden, så muligt at jeg får gå ned i % på lamperne.

Så 1-3 til så jeg kan holde mig på 80%.

Holderen kostede SEK 120,- og tog 2 timer at fikse :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev: tors 9. nov 2023 13:12 20231109_125043.jpgEndeligt blev jeg af med mine Philips Coral Care Gen 1.0 lamper :) Dem har jeg været godt træt af længe. Controleren gik i stykker så det var ON/OFF i pisgule farver og 500 PAR på bunden.
Jeg fik også problemer med min Phillips Coral care gen 1. Også med controlleren. Her var det uret der gik i udu, så den tændte timer efter den skulle og lyste så til ud på de små timer. Programmet virkede heller ikke mere, så den lyste også pisgult og formentlig på fuld knald.
Prøvede at rykke uret så det passede og programmet blev genstartet. Alt gik fint og den lavede en fin testkørsel. Så snart den blev pillet ud af pceren, så var den tilbage til det samme igen. Har skrottet den og købt en Radion G6 i stedet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Bekalger jeg kom til at dele et ikke relevant link til Youtube.

Det skulle naturligvis være til min kanal, men her skal man huske at klikke på "dele" og kopiere linket man får der, og ikke bare linket man har i browseren.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »



Håber denne bliver det rigtige link :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Thomas fra Stockholm skrev: søn 12. nov 2023 10:12

Håber denne bliver det rigtige link :)
Det var meget bedre😊
Sikke en fiskesamling👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »



KH forbruget går kraftigt op, og en bi effekt af at "vaske" stenene eller at min cyano næsten er væk har øget NO3 til 33.

Ikke et sekund urolig :)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Hey Thomas! Fedt med zanklide ! Æder den som den skal? Hvordan er du kommet videre med svæv/lort i din vandsøjle ? Hvad gør du ved problemet! Overvejer selv en spsndpumpe og spuling af sten
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jepp, min Mooris Idol spiser som den skal, alt fra pellets til koraller om den ikke får nok mad altså.
Min forhandler har "knækket" koden med at få dem til at spise, han tager helt enkelt hjem 6 hver gang, og så snart en begynder at spise så kommer de andre i gang, så de seneste 12 han har fået hjem har alle klaret sig og spist pellets før de er solgt.

Min har jeg haft i 6-8 måneder :)

Svæv/lort i vandsøjlen er blevet mindre, specielt under mine Blades, det blå lys gør at det syntes mindre helt enkelt.
Den store forskel er at jeg efterhånden er kommet af med det meste Cyano, og at mine sten er blevet meget flottere at se på. På flere sten har jeg fået en fin grøn overflade som kirugerne renser flere gange i timen.

Mit seneste tiltag er at jeg har programmeret om mine OceanMotion så de nu drejer meget mere, den ene sikkert 300 grader for at få renset på bagglasset også. Der lå en del ditrius der også :)

Julemanden kommer med 2 nye NEO 5, holderne har jeg købt og endnu en OceanMotion motor har jeg liggende, så 22 000 liter mere cirkulation extra. Med OceanMotion vil jeg påstå at det svare til en faktor 3-5 i effekt.

Mine tanker omkring svæv i akvariet kommer hele tiden tilbage til manglende cirkulation, og så aktiv filtrering i vandsøjlen, så jeg går og planere for en opgradering af mit "påhængsfilter" da det er lidt for bredt, så jeg har fundet et alternativ, en EUROBACKAR mere bestemt en kasse som måler 40 * 30 * 22 cm. Som så skal lave om til en der måler 40 * 15 * 22 cm.
Jeg får plads til 4 i akvariet uden de skygger, så det bliver vejen frem.

Inden jeg går "full retard" kommer jeg dog at teste med Kalciumkarbonat (CaCO3) et par uger eller måneder, en ting er dog sikkert, jeg fortsætter med at spule stenene 2 gange i ugen.

Jeg indså at min kalkreaktor var programmeret med min APEX som jeg har fjernet for en måned siden +/- så der har været en masse stillestående vand i den, og det kan være den som har hævet NO3 en del da jeg køre med den konstant nu.
KH var nede på 6,2 i dag, og det tilskriver jeg 100% på at korallerne eksplodere, ja og måske min kalkwasser medie er blevet gammelt, så den skal jeg rense nu. Sad og skrev dette mens jeg kiggede på tennis :)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Tykki »

Fedt! Den forhandler gad jeg godt møde en dag!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Det er godtnok et spændende system du har og mange nye og innovative tiltag
SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Tykki skrev: man 20. nov 2023 06:49 Fedt! Den forhandler gad jeg godt møde en dag!
så skal vi måske på roadtrip til Sverige til foråret, nu hvor jeg trak fra sidste tur for år tilbage :GO
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja der kom en lille pandemi i vejen :)

Jeg kan sikkert arrangere en tur til Svempas og Viking_Reefing.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Thomas fra Stockholm skrev: fre 24. nov 2023 11:36 Ja der kom en lille pandemi i vejen :)

Jeg kan sikkert arrangere en tur til Svempas og Viking_Reefing.
Vi er klar til at starte bilen Thomas :GO

Anders han må tage toget :T men Dan og jeg er klar :y
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

En lille opdatering skal der også til på en fredag :)

Efter jeg er begyndt at vaske mine sten har jeg oplevet et voldsom furbrug af KH, jeg var nede og vende på 6,27 i søndags og selv om jeg tog vand fra kalkwasser reaktoren og toppede op med så kunne jeg ikke få den op, en dag har jeg vel doseret 40 liter kalkwasser.

I mandags fik jeg i gang min kalkreaktor, og trods jeg kørte hele dagen lå den om aftenen på det samme som om morgenen. Turde ikke at lade den gå hele dagen, så i stedet gik jeg fra 15 ml/min til 40 ml/min i ca 10 timer.
6,94 fik jeg den op på, og bestemte at den får køre hele natten så jeg kan komme op på 8.
Onsdag målte jeg ikke (glemte) men torsdag morgen var KH til min store overraskelse på 7,0 jeg havde frygtet +9
Så 50 ml/min hvilket er 72 liter om dagen og i dag har jeg hele 7,056...

At den ikke er gået op mere kan skyldes at PH i nat kom op på 6,90 og ikke 7,7 som jeg vil ligge på, det er manuelt så en del extra kærlighed til akvariet disse dage :)

Jeg har målt returvandet og her har jeg et KH på 14,2

Resultatet i akvariet er ikke at være i tvivl om, flotte sten, og meget hurtigt voksende koraller. Skal se om jeg kan få lidt billeder op i aften.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Thomas fra Stockholm skrev: fre 24. nov 2023 11:36 Ja der kom en lille pandemi i vejen :)

Jeg kan sikkert arrangere en tur til Svempas og Viking_Reefing.
Det lyder som om der er roadtrip i støbeskeen :Peace:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Som lovet lidt billeder :)

Jeg skal få en meget speciel torch i dag af Viking_Reefling, han skal så få lidt unikke skiver.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt sjovt med den SPS øverst, jeg trodde det var en helt normal grøn staghorn da jeg købte den privat.
Det viste sig at den får lilla spidser og den yserste millimeter bliver kraftig gul. En sådan har jeg haft for nogle år siden, og det viser sig at Viking_Reefling fik en lillefinger af min, som voksede meget hurtigt, derfor solgte han den videre.

Og nu er en ret stor koloni altså kommet hjem igen :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »



Blev til 2 hoveder af "HellFire" tourch, det er da bare en helt utrolig flot koral, min Chaetodon semilarvatus også syntes den var ekstrem flot, desværre spiser den ikke med øjnene så efter lidt panik er den nu i karantæne systemet hvor den stille og roligt begynder at folde sig ud.

Den landsagtige plan har længe været at det skulle bygges om til et LPS system, nuvel, jeg får ændre prioriteringer :)
Den får gå der til jul og så tester jeg igen at få den op i mit DT.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Den er godt nok fin den hellfire der 😉
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Det er bare en overordentlig smuk koral den hellfire... Måske skulle et hoved forbi Danmark på et tidspunkt 😁🤑
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

:) Vi byttede lidt i går så den var ganske gratis, normalt vil han have SEK 1500,- per hoved og han har en del på lager, det er ca. halv pris på hvad de tager i butikkerne.

Historisk set har jeg ikke været god til tourches, men på den anden side har jeg aldrig arbejdet aktivt på at have høje(normale næringsværdier, jeg har altid forsøgt at ligge 0,1 til 5,0 i NO3, hvor det nu er mindst 15.

Så målte jeg i dag;
KH = 7,504 :O)
PO4 = 0,16
NO3 = 29,5
Salinitet på 37 PPM

Perfekt, specielt herligt med 37 PPM salinitet for så kan jeg bytte 200 liter vand, det bliver fra karantænen, eller mit nye LPS akvarium. Der er en del at ønske når det handler om renheden i sandet, så det kommer jeg forsøge helt at suge ud. Det er bare mega svært da det står 20 cm over gulvet så min hævert har ikke så meget kraft.

Store planer for dette akvarie, så det er måske på tide at få handlet de sidste fisk til det store akvarium.
Belysning AI Blades naturligvis, cirkulation via returpumper og en OceanMotion med en NEO3 tror jeg det bliver.
Bare bottem, med et "floating" reef med touches.
Acranstrea på bunden, 2 små revpeler med Scolymia.
Fisk, par i Mandarin og et par kiruger til at hjælpe med algerne, Ctenochaetus flavicauda og/eller en "gem tang" alternativ en Tomini Tang, om/når de begynder at prikke på korallerne så kommer de op i det store.

Skal også teste at lave en introduktions boks til min HellFire af egg craters så må vi se hvor denne fantastiske koral kommer leve.
Nu skal vi lige se om denne HellFire kommer klare sig og om det går at få den op i det store...
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Thomas fra Stockholm skrev: fre 24. nov 2023 13:55 En lille opdatering skal der også til på en fredag :)

Efter jeg er begyndt at vaske mine sten har jeg oplevet et voldsom furbrug af KH, jeg var nede og vende på 6,27 i søndags og selv om jeg tog vand fra kalkwasser reaktoren og toppede op med så kunne jeg ikke få den op, en dag har jeg vel doseret 40 liter kalkwasser.

I mandags fik jeg i gang min kalkreaktor, og trods jeg kørte hele dagen lå den om aftenen på det samme som om morgenen. Turde ikke at lade den gå hele dagen, så i stedet gik jeg fra 15 ml/min til 40 ml/min i ca 10 timer.
6,94 fik jeg den op på, og bestemte at den får køre hele natten så jeg kan komme op på 8.
Onsdag målte jeg ikke (glemte) men torsdag morgen var KH til min store overraskelse på 7,0 jeg havde frygtet +9
Så 50 ml/min hvilket er 72 liter om dagen og i dag har jeg hele 7,056...

At den ikke er gået op mere kan skyldes at PH i nat kom op på 6,90 og ikke 7,7 som jeg vil ligge på, det er manuelt så en del extra kærlighed til akvariet disse dage :)

Jeg har målt returvandet og her har jeg et KH på 14,2

Resultatet i akvariet er ikke at være i tvivl om, flotte sten, og meget hurtigt voksende koraller. Skal se om jeg kan få lidt billeder op i aften.
Er dit returvand fra kalkreaktoren kun 14,2 kh? Det lyder da ikke af meget.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@tkkthomsen, jeg testede lige 1 gang til, og denne gang med PH 6,68 og resultatet var "out-of-range", OK, jeg vil vide så 5 ml vandhavevand og 5 ml returvand fra reaktoren og spændingen var stor.

10,4 i KH, så i runde tal giver den KH ca. 20.

Har søgt en del i dag og kan ikke finde et "facit" på hvor høj KH bør være in en reaktor. Min er ca. 20.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev: man 27. nov 2023 13:59 @tkkthomsen, jeg testede lige 1 gang til, og denne gang med PH 6,68 og resultatet var "out-of-range", OK, jeg vil vide så 5 ml vandhavevand og 5 ml returvand fra reaktoren og spændingen var stor.

10,4 i KH, så i runde tal giver den KH ca. 20.

Har søgt en del i dag og kan ikke finde et "facit" på hvor høj KH bør være in en reaktor. Min er ca. 20.
20 er ikke voldsomt meget. Kan du ikke skrue op for den? Men du har måske ikke behov for mere.
Min ligger over Kh 30 i udgangsvandet. (mener det var 37 da jeg målte for 2 mdr siden)
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 985
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: man 27. nov 2023 15:13
Thomas fra Stockholm skrev: man 27. nov 2023 13:59 @tkkthomsen, jeg testede lige 1 gang til, og denne gang med PH 6,68 og resultatet var "out-of-range", OK, jeg vil vide så 5 ml vandhavevand og 5 ml returvand fra reaktoren og spændingen var stor.

10,4 i KH, så i runde tal giver den KH ca. 20.

Har søgt en del i dag og kan ikke finde et "facit" på hvor høj KH bør være in en reaktor. Min er ca. 20.
20 er ikke voldsomt meget. Kan du ikke skrue op for den? Men du har måske ikke behov for mere.
Min ligger over Kh 30 i udgangsvandet. (mener det var 37 da jeg målte for 2 mdr siden)
20 dKH er godt nok ikke så meget, og har en dastaco T3 classic til salg hvis du ville have en som giver mere. Crazy seahorse vi har også nogle af de reaktorer som giver højst udgangs KH.

For sjov målte jeg lige min nye Deltec CR TwinTech 1500 , som giver mig 49,2 dKH ud.

Målingen er lavet med 2,5ml reaktor vand og 7,5 ml RO vand så skal ganges med 4.

4x12,3=49,2 dKH
IMG_3003.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

Er du glad for dine ai blade lamper?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Anders månsson skrev: man 27. nov 2023 17:56 Er du glad for dine ai blade lamper?


Jeg er ikke bare glad, men elsker dem, der er som T5 lamper :) og med tiden om de holder kommer jeg bytte alle mine lanper til Blades.
Eneste jeg ikke er tilfreds med er shimmer, og så mangler der nok lidt hvid til min personlige smag, så kommer teste at supplere med Kissel tuna blue.
Her er jeg dog bange for at det kommer se ud som om 4 lyssøjler i akvariet... ... Håber jeg kan teste engang, eller finde en brugt.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"