"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rørorms rør er for stort - kan det forkortes? Resultat s. 2

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Rørorms rør er for stort - kan det forkortes? Resultat s. 2

Indlæg af Marco R »

Hej alle på forummet,

Jeg har et spørgsmål angående en ny indkøbt rør-orm, da dens rør er stort og snoet (se billede) :happy:

[center]
1
1
[/center]
Jeg kører uden bundlag, så vil bare have sat den ned i et hul i mine søjler, men da jeg får pakket rør-ormen ud, så er det for stort til dette.
Så mit spørgsmål lyder, om man forsigtigt kan forkorte det ned til den røde streg, da selve rør-ormen ikke er stor. Går jeg ud fra, da viften ikke er stor :happy:
Hvis ja hvad med det større hul i den modsatte ende? Skal jeg sætte noget for der?

Håber, at det kan lade sig gøre :happy:
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af bima »

Jeg har engang klippet/forkortet med en skævbider.
Dette tog ormen ikke nogen skade af
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Lord Mike »

Har aldrig prøvet, men kan man ikke risikere at ormen et på den side af røret som man ønsker at bide/save/knække af, så du derved står med den del som ønskes men uden orm?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

Nogle af dem er så tynde at man kan lys igennem siden af røret og se hvor orm går til men jeg ville helt sikkert ikke klippe i røret, da et klip kan aflive ormen, så sæt den til salg istedet.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Lord Mike »

Jeg havde for nogle år siden et uheld hvor en LS faldt ned på en kalk-rørorm, her knækkede røret ca 3-4 cm fra hullet hvor den "kigger ud". Kalkrøret var ret flosset og skarp i kanten derefter men i løbet af et par uger havde ormen rettet op på hullet så kanten var hel lige og uden skarpe kanter.

Anden: Dem jeg har haft har man på ingen møde kunne se igennem. Heller ikke med lys direkte på dem. Men det er naturligvis nok et spørgsmål om de forhold den har gået under eller kommer fra. Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

Har du prøvet at lyse med en god lygte? Jeg troede heller ik man kunne men prøv da lige inden du afviser, jeg beskylder da ik dig for noget og forstår ik dit forsvar.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Lord Mike »

Anden skrev:Har du prøvet at lyse med en god lygte? Jeg troede heller ik man kunne men prøv da lige inden du afviser, jeg beskylder da ik dig for noget og forstår ik dit forsvar.
Jamen jeg har prøvet med en kraftig LED lygte, tror det drejer sig om hvor tyk kalkrør ormen laver. Men jeg afviser jo ikke din påstand, skriver bare at jeg ikke har samme erfaring.

Jeg beskylder dig ikke for noget som helst, du ser spøgelser som ikke er der... :wc:
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

Ok så misforstod jeg nok bare, men prøv lige igen da jeg ik tror du kiggede ordenlig efter første gang du prøvede, jeg er med på du ik kan lyse igennem nede i bunden men det ser ud til trådstarter vil klippe starten af røret af og der kan man får det meste skimte lys igennem, og selv om du ik kan se igennem dine kunne det jo være trådstarter kan det kunne jo også være hans lygte er bedre end din og hans nejhat lidt mindre end din og så kunne det jo virke.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Lord Mike »

Anden skrev:Ok så misforstod jeg nok bare, men prøv lige igen da jeg ik tror du kiggede ordenlig efter første gang du prøvede, jeg er med på du ik kan lyse igennem nede i bunden men det ser ud til trådstarter vil klippe starten af røret af og der kan man får det meste skimte lys igennem, og selv om du ik kan se igennem dine kunne det jo være trådstarter kan det kunne jo også være hans lygte er bedre end din og hans nejhat lidt mindre end din og så kunne det jo virke.
Nu kan jeg ikke prøve igen da jeg forlængst ikke har nogle af disse rørorme. De sidste jeg havde med at gøre var fra min tid i Tivolis akvarie. Men nok om det for jeg tror faktisk godt du kan have ret i at det senest stykke kalk ormen har lavet ikke har nået en tykkelse hvor den er helt tæt. Men de orme jeg har haft med at gøre har krypet så langt ned i røret hvor lys ikke kan trænge igennem. I mange tilfælde er det også pga kalkalger mm. som sætter sig på røret som gør det umuligt at kigge igennem.

Sætter lige et billed af dem jeg arbejdede med:
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af dyne »

Anden skrev:Ok så misforstod jeg nok bare, men prøv lige igen da jeg ik tror du kiggede ordenlig efter første gang du prøvede, jeg er med på du ik kan lyse igennem nede i bunden men det ser ud til trådstarter vil klippe starten af røret af og der kan man får det meste skimte lys igennem, og selv om du ik kan se igennem dine kunne det jo være trådstarter kan det kunne jo også være hans lygte er bedre end din og hans nejhat lidt mindre end din og så kunne det jo virke.

Vildt så klog du er på alt Anden
Og kloger end alle andre
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

Jo tak.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Lord Mike »

Marco, når du næste gang tager den op så prøv at tage fat der hvor du vil dele den. Det er muligt at der i bøjningen er et tyndere lag kalk som gør ar du kan mærke om den trækker sig ned forbi punktet.

Håber det giver mening :wink:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Marco R »

Takker for alle jeres svar :happy:
Lord Mike skrev:Marco, når du næste gang tager den op så prøv at tage fat der hvor du vil dele den. Det er muligt at der i bøjningen er et tyndere lag kalk som gør ar du kan mærke om den trækker sig ned forbi punktet.

Håber det giver mening :wink:
Hej Michael,

Ja det er da egentlig rigtig, at man kan mærke dem igennem røret - jeg plejer at få et chok :hehe:

Nu hvor at jeg havde tænkt på at starte med at klippe bagfra, hvor den snævre ind til et lille hul og frem.
Så fik det mig til at tænke, om det ikke var en bedre ide at starte oppefra og stille og roligt arbejde sig ned til den røde streg eller lidt længere end den (haha kunne squ nemt misforstået det der :scream: :hehe:)? :happy:

Et andet spørgsmål som jeg har tænkt på, det er, hvad rør-ormen gør, hvis f.eks. en børsteorm prøver at kravle ind i den modsatte ende, end hvor viften er? For den er jo ikke lukket sammen i den ende, hvor den snævre sammen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af PoulD »

Jeg er født engang i sidste århundrede hvor der fandtes mennesker der dyrkede ting som f.eks. kartofler i haven. I modsætning til nutidens forkælede unger kunne jeg ikke lokke så meget som en øre ud af disse mennesker uden at arbejde for det. Igennem mange år har jeg derfor efterårsgravet flere hundrede kvadratmeter jord og adskillige gange har jeg været så uheldig at komme til at dele en regnorm med en spade :D

Rørorme kan reproducere uden alt det sjove :D Jeg vil tro, at hvis er så uheldig at du får klippet ormen næsten helt over, så kan uheld hurtigt blive til held og du måske bare får to flotte vifteorme i stedet for en.

Rammer du ikke ormen, kan du sikkert se / mærke hvilken del den sidder i, hvis ikke må du jo lige lade begge stykker ligge indtil ormen viser sig.

Hvis sådan en orm ikke synes der er blæst nok der hvor du placerer røret kan den vist finde på at forlade det og bygge sig et nyt hus et andet sted. Eftersom sådan en orm sagtens kan overleve helt uden rør, tror jeg ikke du behøver bekymre dig om at lukke røret.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af peder »

dyne skrev:
Anden skrev:Ok så misforstod jeg nok bare, men prøv lige igen da jeg ik tror du kiggede ordenlig efter første gang du prøvede, jeg er med på du ik kan lyse igennem nede i bunden men det ser ud til trådstarter vil klippe starten af røret af og der kan man får det meste skimte lys igennem, og selv om du ik kan se igennem dine kunne det jo være trådstarter kan det kunne jo også være hans lygte er bedre end din og hans nejhat lidt mindre end din og så kunne det jo virke.

Vildt så klog du er på alt Anden
Og kloger end alle andre
LOL han må ha' en kæmpe Mentorhat, den klogeste vi nogensinde har haft på Forum, jeg bøjer mig i støvet, har aldrig mødt hans lige i de ti år jeg har været på Forum :wink:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

Nej det har du vel ikke Peder men det er da klart vis du hænger ud på forum hvor de kloge folk mener en regnorm ik bare overlever men bliver til to hvis du klipper den over tihi noget blåt bæ at lukke ud.


http://illvid.dk/dyr/kan-det-virkelig-p ... e-sig-i-to" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af dyne »

Anden skrev:Nej det har du vel ikke Peder men det er da klart vis du hænger ud på forum hvor de kloge folk mener en regnorm ik bare overlever men bliver til to hvis du klipper den over tihi noget blåt bæ at lukke ud.


http://illvid.dk/dyr/kan-det-virkelig-p ... e-sig-i-to" onclick="window.open(this.href);return false;

Anden med chance for at blive sat i gabestokken så siger jeg det du er sq den største nar
Alle som siger dig imod eller ikke har den samme mening som dig både gamle som nye bliver sat på plads af dig hvis de siger dig i mod og så er du sq også den første jeg har set der sætter stamtavle på koraler ahhhhhhhhh :angry: får røde knopper af dig så fucking klog og alligevel køre du uden skummer eller ats
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

Flot dyne, Du siger mig jo ik imod du spiller bare smart og starter med at svine langt tid før mig, jeg er da også totalt ligeglad hvad du og evt andre mener om mig, men den dag du/i fortjener min respekt skal du få den, og så har din mening om mig noget at sige men til den dag kommer kan jeg ik bruge din mening om mig til noget.

Men fint du igen fik smadret en tråd og igen giver mig skylden.
Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Jeg er født engang i sidste århundrede hvor der fandtes mennesker der dyrkede ting som f.eks. kartofler i haven. I modsætning til nutidens forkælede unger kunne jeg ikke lokke så meget som en øre ud af disse mennesker uden at arbejde for det. Igennem mange år har jeg derfor efterårsgravet flere hundrede kvadratmeter jord og adskillige gange har jeg været så uheldig at komme til at dele en regnorm med en spade :D

Rørorme kan reproducere uden alt det sjove :D Jeg vil tro, at hvis er så uheldig at du får klippet ormen næsten helt over, så kan uheld hurtigt blive til held og du måske bare får to flotte vifteorme i stedet for en.

Rammer du ikke ormen, kan du sikkert se / mærke hvilken del den sidder i, hvis ikke må du jo lige lade begge stykker ligge indtil ormen viser sig.

Hvis sådan en orm ikke synes der er blæst nok der hvor du placerer røret kan den vist finde på at forlade det og bygge sig et nyt hus et andet sted. Eftersom sådan en orm sagtens kan overleve helt uden rør, tror jeg ikke du behøver bekymre dig om at lukke røret.
Ja okay så har jeg jo kun alt at vinde :hehe:

Jeg prøver at gøre det forsigtigt, og hvis jeg ikke kan se/ mærke, hvor den er, så lader jeg den ligge, god ide :happy:


Lige til de andre kommentarer, så handler den ikke om ænder, men om min flotte rør-orm og dens for lange rør, og der må i endelig godt komme med råd, da jeg ikke har plads til at holde det andet :wink: :beer: Det vil glæde mig :happy:
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Jones »

Jeg forstår ikke helt hvorfor der sammenlignes med regnorme?
o_O
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af PoulD »

Anden skrev:Nej det har du vel ikke Peder men det er da klart vis du hænger ud på forum hvor de kloge folk mener en regnorm ik bare overlever men bliver til to hvis du klipper den over tihi noget blåt bæ at lukke ud.


http://illvid.dk/dyr/kan-det-virkelig-p ... e-sig-i-to" onclick="window.open(this.href);return false;
Hov hov, hvorfor f... skal jeg nu indrulleres i krigen?
Bare lige for at få det på plads, så har jeg ved gud aldrig nogensinde betragtet mig selv som værende blandt de kloge. Og da slet ikke når det gælder biologi. Min eneste viden om regnormens anatomi stammer fra en bog af Amani Meaidi jeg engang har læst, 'Kvinde kend din krop' eller noget i den retning.

Jeg synes ellers jeg meget omhyggeligt undlod at skrive, at man fik to regnorme ud af at dele en. Men bortset fra det så ved enhver da, at så sandt som det er sagt, hvis man deler en regnorm så har man to - i hvert fald for en periode.

Nok Anden på coke for nu. En rørorm har ikke helt samme anatomi som en regnorm og kan (seriøst!) reproducere aseksuelt. De kan dele sig på samme måde som f.eks. anemoner. Klipper man den 100% over vil det i de fleste tilfælde kun være den ene halvdel som vil regenerere, men klipper man den kun f.eks. 90% over er der, så vidt jeg har læst, en del der har haft held med at få to ud af det.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af kanstrup »

Anden du har en tendens til meget hurtigt, at blive negativ over for folk der ikke har den samme mening eller oplevelse som dig. Hold dog op med det!
Læs hvad folk skriver, og brug det i din hobby eller lad være.
En åben debat med en masse ping pong om erfaringer, gør at vi alle sammen lærer noget mere omkring vores hobby. Men istedet ser du rødt fordi folk kommenterer eller bare svare på et af dine indlæg, du ryger med det samme op i det røde felt hvis ikke de føjer dig. Eller også misforstår du bare alle med en anden erfaring som værende angribere. Hold op med det.! :-)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

Det må jeg stille mig udforstående overfor jeg har ik været sur da jeg skrev i denne tråd og hvis man vælger at misforstår et indlæg er det da øv men det sker jo.
Godt at se der er lidt sammenhold her på siden lol.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Carsten »

Marco R skrev:Takker for alle jeres svar :happy:
Lord Mike skrev:Marco, når du næste gang tager den op så prøv at tage fat der hvor du vil dele den. Det er muligt at der i bøjningen er et tyndere lag kalk som gør ar du kan mærke om den trækker sig ned forbi punktet.

Håber det giver mening :wink:
Hej Michael,

Ja det er da egentlig rigtig, at man kan mærke dem igennem røret - jeg plejer at få et chok :hehe:

Nu hvor at jeg havde tænkt på at starte med at klippe bagfra, hvor den snævre ind til et lille hul og frem.
Så fik det mig til at tænke, om det ikke var en bedre ide at starte oppefra og stille og roligt arbejde sig ned til den røde streg eller lidt længere end den (haha kunne squ nemt misforstået det der :scream: :hehe:)? :happy:

Et andet spørgsmål som jeg har tænkt på, det er, hvad rør-ormen gør, hvis f.eks. en børsteorm prøver at kravle ind i den modsatte ende, end hvor viften er? For den er jo ikke lukket sammen i den ende, hvor den snævre sammen.
Jeg ville aldrig turde begynde at klippe i røret bagfra. Tvivler ganske meget på at ormen også kan danne nyt rør bagfra.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af MoG »

Anden skrev:Flot dyne,

Men fint du igen fik smadret en tråd og igen giver mig skylden.
Nej Anden, det klarede du skam fint selv! Med Alle dine spydigheder og din negativitet ..
Prøv og læs dine egne indlæg, efter Lordmike kommer med sin erfaring. Så begynder DU med en provokerende tone og forsætter derud af.. Og JA, som du (måske) kan regne ud, er mange folk pisse træt af din dårlige attitude.

Marco: held og lykke med ormen! :biggrin: har ingen erfaring med dem, så kunne ikke bidrage med andet , end et surt opstød over visse indlæg. :wink: beklager !
Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af Anden »

:K Fedt. så nået du også lige at deltage mog og igen helt uden deltage i tråden
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis jeg skulle afkorte sådan et rør, så tror jeg at jeg ville gøre det fra åbnings-enden af.
Det er ud fra betragtningen om, at den nok vil kravle i ly nede i røret. Men det hjælper jo ikke på snoningerne, som jeg kan forstå er det der giver problemerne.

Og - så har jeg testet gennemlysningsgraden/evnen. Jeg skiftede først til helt nye batterier i LED lampen.
Jeg har nu testet på skeletter af Stylopora, Acrcopora, plade Montipora og på Tridacna maxima og deresa.
Stylopora skelettet var ca 3 mm. tykt, acroen var lidt mindre, Monti pladen var ca 1 mm. og muslingerne var af forskellig tykkelse.
Deresaen var stor og ret tyk.
Man kan faktisk lyse igennem dem alle og jeg tror, at hvis der var en orm eller andet inde bag de første mm. væg, så ville man nok kunne se det. Nu var mine skeletter i tør stand, om det ændres hvis de er væskefyldte er jeg ikke klar over.
Om tætheden er højere i en kalkrørorms rør ved jeg ikke. Den er nok tættere end hos korallerne, men måske af samme tæthed som hos muslingerne.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af MarkBruhn »

Anden: Du er en vaske ægte drama queen. Ingen tvivl om det. :-) " onclick="window.open(this.href);return false;
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af ole kekkonen »

Selvom det Ikke er mig selv det gaar udover FAAr jeg det daarligt af at laese den her traad.
Man Bliver klogere og er Ikke selv ligefrem nogen engel,den her traad er Ikke med Til at Göre forumet bedre snarere tvaert imod!
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Rørorms rør er for stort - kan det forkortes?

Indlæg af bima »

Nååå.
Men jeg prøver lige igen :W
Jeg klippede engang min rørorm.
Det tog den ikke skade af :hehe:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"