"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til valg af lampe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Står og skal til at købe lys til akvariet, men jeg har indtil videre kun fundet 2 lamper som er blevet accepteret rent design-mæssigt af fruen. De 2 modeller er Maxspect Razor 320w, 15000 K eller 2 stk Kessil A360WE. Det der er vigtig for fruen er at lampen ikke skal hænge ned fra loftet eller sidde på væggen bag akvariet, så lampen skal kunne monteres direkte på akvariet som ingen lampe-kasse har.

Jeg har så lidt bekymringer omkring dem hver især. Bla er jeg i tvivl om 2 x Kessil overhovedet er nok til at belyse akvariet som har en længde på 130cm. Ikke fordi jeg kræver at akvariet skal være 100% belyst men vil heller ikke stå i en situation hvor jeg er nød til at skulle købe en mere for at få den ønskede effekt. Så har du lampen kom gerne med input :wink:

Mit problem med Maxspect er helt klar kvaliteten da jeg syntes man høre mange med problemer af den ene eller andre slags. Men kan også forstå at hvis uheldet sker er service i absolut topklasse :GO



Jeg har ikke rigtigt kunne finde nogle andre lamper som rammer det minimalistiske design som fruen ønsker samt at den skal kunne monteres på direkte på akvariet. Så hvis i andre har nogle forslag tages det imod med stor tak :y
:wink:
Akvariet har en højde på 40cm og længde på 130cm og lampe-budget på max kr. 8000,-
Vedhæftede filer
image.jpg
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af ole kekkonen »

Skal det Väre led?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Lord Mike »

ole kekkonen skrev:Skal det Väre led?
Jeps, gider ikke skifte lyskilder derfor har jeg kun har kigget efter LED.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Synes klart det er den fedeste lampe.
Ai hydra 26. Eller hydra 26 HD
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Lord Mike »

michael26 skrev:Synes klart det er den fedeste lampe.
Ai hydra 26. Eller hydra 26 HD
Den skal da lige tjekkes :GO
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Allan M »

Kører med Orphek Atlantika og er mega tilfreds.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af MoG »

Lord Mike skrev:
michael26 skrev:Synes klart det er den fedeste lampe.
Ai hydra 26. Eller hydra 26 HD
Den skal da lige tjekkes :GO

Som også jeg nævnte i den anden tråd, så er jeg også lun på A.I . Specielt Hydra 52 med controller på. Og så laver de samtidig nogle flotte ophæng/beslag som monteres bag på! De synes jeg er fede...

De laver også andre ophæng mv.

Vedhæfter et eksempel af den type jeg synes er flot..
Vedhæftede filer
image.jpg
Morten
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Lord Mike »

michael26 skrev:Synes klart det er den fedeste lampe.
Ai hydra 26. Eller hydra 26 HD
Michael, hvor har du købt lampen?
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Jeg har købt dem hos Reefstore.dk

Jeg har lige købt den nye hydra 26 HD ... Man kan alt med den lampe og det er med wi-fi og derfor billigere da Du slipper for at købe en controller som man skal bruge til den alm. Hydra 26..

Men har en hydra 26 hvid med controller over min sump:-) lidt overkill
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Lord Mike »

michael26 skrev:Jeg har købt dem hos Reefstore.dk

Jeg har lige købt den nye hydra 26 HD ... Man kan alt med den lampe og det er med wi-fi og derfor billigere da Du slipper for at købe en controller som man skal bruge til den alm. Hydra 26..

Men har en hydra 26 hvid med controller over min sump:-) lidt overkill
Helt sikkert de ser fine ud, men tror ikke 2 stk kan dække mine 130cm, budget overskrides ved køb af den tredje lampe og div holdere som bestemt ej heller er billige :G
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Nicklossi »

Hvad med noget radion xr30? Budget kan godt holdes ved køb af brugte lamper :-)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af dyne »

2 kessil 360we kan godt lyse 130 op og syntes ikke man får noget der ser mere minimalistiske ud end dem
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af søvnig »

Kunne denne være noget?
http://www.aquapro2000.de/en/Lighting/L ... 10729.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af StarF »

Skal det være led så kan jeg varmt anbefale ghl mitras 6200. Mine har kørt i snart 3 år uden problemer. Intet der brænder af, og lampen levere gode muligheder for at justere lyset så man kan ramme en farve man kan li. Alternativt vil jeg gå efter kessil.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Jeg tvivler på at nogen anden lampe kan det samme som min hydra 26 HD. Hvor man kan skrue ned på den ene farve og ligge de procent til en anden farve, mega sejt
Vedhæftede filer
image.png
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af StarF »

michael26 skrev:Jeg tvivler på at nogen anden lampe kan det samme som min hydra 26 HD. Hvor man kan skrue ned på den ene farve og ligge de procent til en anden farve, mega sejt
Det er da ikke en speciel funktion, det betyder bare du aldrig har haft 100% kontrol på din lampe, men er låst bag deres udregning for max output.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af MoG »

Nicklossi skrev:Hvad med noget radion xr30? Budget kan godt holdes ved køb af brugte lamper :-)
Nu hedder tråden "hjælp til valg af lampe", dvs. råd om/forslag til div. lamper, så jeg tillader mig at skrive nedenstående :wink:

1. gen Radion vil jeg bestemt ikke anbefale (hvis det er den du tænker på Nicklossi). Godt nok synes jeg den er ganske stilfuld, men for pokker hvor de blæsere larmer! Det lød fandme som et jagerfly i stuen! Desuden står omtalte blæsere af for et godt ord og ham tyskeren der laver dem, giver sig så god tid med at lave dem, så jeg gætter på at nogen når at dø af alderdom i mellemtiden... nogle er dog fikse på fingrene og skifter dem selv.
Ydermere var jeg ved at blive sindssyg over programmeringen (det er ikke lige mig! :biggrin: )
Flot lampe og fedt lys, men no-go herfra hvis det drejer sig om gen 1.
Morten
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Nicklossi »

michael26 skrev:Jeg tvivler på at nogen anden lampe kan det samme som min hydra 26 HD. Hvor man kan skrue ned på den ene farve og ligge de procent til en anden farve, mega sejt

Radion xr30 kan blandt andet det der, PS' hybrid lampe kan det der og mange andre kan også :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af MoG »

StarF skrev:Skal det være led så kan jeg varmt anbefale ghl mitras 6200. Mine har kørt i snart 3 år uden problemer. Intet der brænder af, og lampen levere gode muligheder for at justere lyset så man kan ramme en farve man kan li. Alternativt vil jeg gå efter kessil.

lord mike :

Cido/lars har sine mitras lamper til salg på forum, mener jeg at jeg så... hvis det skulle have interesse.
Morten
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Lord Mike »

StarF skrev:Skal det være led så kan jeg varmt anbefale ghl mitras 6200. Mine har kørt i snart 3 år uden problemer. Intet der brænder af, og lampen levere gode muligheder for at justere lyset så man kan ramme en farve man kan li. Alternativt vil jeg gå efter kessil.
Kender lampen :GO min personlige favorit men budget er slet ikke til dem desværre. Kessil er også den fruen og jeg selv hælder mest til, men vi giver lige Maxspect en mulighed ved selvsyn, inden den endelige beslutning tages.

søvnig skrev:Kunne denne være noget?
http://www.aquapro2000.de/en/Lighting/L ... 10729.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Et godt alternativ :GO men vi (mest fruen) holder os til de 2 før nævnte lamper :wink:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af StarF »

Lord Mike skrev:
StarF skrev:Skal det være led så kan jeg varmt anbefale ghl mitras 6200. Mine har kørt i snart 3 år uden problemer. Intet der brænder af, og lampen levere gode muligheder for at justere lyset så man kan ramme en farve man kan li. Alternativt vil jeg gå efter kessil.
Kender lampen :GO min personlige favorit men budget er slet ikke til dem desværre. Kessil er også den fruen og jeg selv hælder mest til, men vi giver lige Maxspect en mulighed ved selvsyn, inden den endelige beslutning tages.

søvnig skrev:Kunne denne være noget?
http://www.aquapro2000.de/en/Lighting/L ... 10729.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Et godt alternativ :GO men vi (mest fruen) holder os til de 2 før nævnte lamper :wink:
Ai lamperne har også fået meget ros, så kig evt også på dem.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Lord Mike »

MoG skrev:
StarF skrev:Skal det være led så kan jeg varmt anbefale ghl mitras 6200. Mine har kørt i snart 3 år uden problemer. Intet der brænder af, og lampen levere gode muligheder for at justere lyset så man kan ramme en farve man kan li. Alternativt vil jeg gå efter kessil.

lord mike :

Cido/lars har sine mitras lamper til salg på forum, mener jeg at jeg så... hvis det skulle have interesse.
Tjekker den lige, det er trods alt en super fed lampe :GO
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af Nicki Henriksen »

Har haft både Pacific Sun , Ecotech, Giesemann og AI.

Har blandet meninger om dem alle, startede ud med PS, måske som en a de første med LED, var super glade for dem, flot lys og støjsvage modellen var BP 160w, men programeringen samt finishen på lampen er ikke top lækker imo,
Radion xr30 meget flot design og finish imo, men programeringen samt lydniveauet var hen galt, ellers et flot lys,
Giesemann Teszla kører jeg stadig med, designet passer godt til porsa men fås også i en flot hvid højglans, lampen har en godt dækning da der ingen linser er på, programeringen er ret let kan gøres direkte på lampen men man kan også udvide for mere styring, den støjer heller ikke så meget.
AI hydra 26 kører jeg også med pt, lampen er ok i både kvalitet og design imo, blæseren siger intet, og lyset er flot, minus må være de 80gr linser der laver lidt for meget spot til min smag.

Hvad med den nye Kessil ap700?
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Jeg har aldrig haft så meget selvkontrol på nogen af mine led lamper og har efterhånden haft en del, men det kan godt være man kan køre rundt med alle farver og fjerne den hvide men så ligge de procent på den blå eller en anden farve så du stadig udnytter dine watt.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Jeg har aldrig haft så meget selvkontrol på nogen af mine led lamper og har efterhånden haft en del, men det kan godt være man kan køre rundt med alle farver og fjerne den hvide men så ligge de procent på den blå eller en anden farve så du stadig udnytter dine watt
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Jeg har aldrig haft så meget selvkontrol på nogen af mine led lamper og har efterhånden haft en del, men det kan godt være man kan køre rundt med alle farver og fjerne den hvide men så ligge de procent på den blå eller en anden farve så du stadig udnytter dine watt
(Ai hydra 26 HD )
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Undskyld mit net gik lige agurk ;-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af StarF »

michael26 skrev:Jeg har aldrig haft så meget selvkontrol på nogen af mine led lamper og har efterhånden haft en del, men det kan godt være man kan køre rundt med alle farver og fjerne den hvide men så ligge de procent på den blå eller en anden farve så du stadig udnytter dine watt
(Ai hydra 26 HD )
For at opnå det, at lægge procenter oven i, leds når andre leds scaleres ned, så kan de gøre det på 2 måder.

1: Køre alle leds til 80% når alt er på 100% som passer med lampens antal watt, og så tillade at du kan køre nogle leds højere op, når du køre andre tilbage, så du stadig har samme antal watt.

2: at overdrive nogle leds, hvilke drastisk reducere leven tiden på dem..

Mit gæt vil være de bruger metode 1, hvilke der heller ikke er noget i vejen med. For den fejl mange i forvejen laver med leds, er de skruere dem alt for højt op, og ikke kan forstå lyset fra leds ikke opføre sig som hqi og t5. Jeg vil nu ikke kalde det mere kontrol kontra, end andre leds på marked. Det er klart det er en fordel hvis lampen er underpowered i forhold til lys, hvis man skruer ned for de hvide, men det problem er der vist ikke nogle der har, det typisk det modsatte.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af michael26 »

Du har måske ret :-) men hvad de selv siger fra ai. Er at det hele handler om at ledpære i alle lamper slet ikke bruger den fulde power da det hele kommer an på transformer eller strømforsyningen.. Men ved det virkelig ikke, ved bare den kan styres på en lækker måde, jeg køre heller ikke med så meget power på da det nemt kan brænde koraller af.. Det er noget kraftigt noget det led... :-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til valg af lampe

Indlæg af StarF »

michael26 skrev:Du har måske ret :-) men hvad de selv siger fra ai. Er at det hele handler om at ledpære i alle lamper slet ikke bruger den fulde power da det hele kommer an på transformer eller strømforsyningen.. Men ved det virkelig ikke, ved bare den kan styres på en lækker måde, jeg køre heller ikke med så meget power på da det nemt kan brænde koraller af.. Det er noget kraftigt noget det led... :-)
Det afhænger jo i stor grad af hvordan de andre producenter har lavet deres strøm forsygninger. GHL´s er f.eks. meanwell drivere. GHL´s kan køre på 2 måder, High Output(190w) og High Effencicy(120w). Sætter du en Mitras på High Output, så driver du leds til det max de er angivet til. Nogle producenter vælger at køre leds normalt lidt under, for at forlænge leve tiden, og reducere varmen, mens andre gør andre ting. Du kan dog være ganske sikker på at AI gøre en af overstående ting ved deres lampe, højst sansynligt nummer 1. :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"